Dacă vrei să faci primii pași în călătoria ta spre o carieră în antreprenoriat, deschiderea unui magazin online este o alegere sigură și abordabilă. Iar crearea unui magazin online gratuit îți poate ușura cu atât mai mult procesul de intrare în industria de eCommerce.
Nișa de vânzări online este una în continuă creștere, atât la nivel național, cât și la cel regional și mondial, ca atare, nu a existat niciodată un moment mai bun să îți creezi propriul magazin online și să începi să-ți atragi clienți loiali. Totuși, asta nu înseamnă că va fi ușor. Costurile de deschidere al unui magazin online pot trece peste €1,000, dar asta nu înseamnă că nu pot fi și mai joase, chiar apropiate de zero.
Dacă vrei să afli cum îți poți crea un magazin online gratuit, te vom ajuta cu pașii esențiali, cât și cu instrumentele și platformele recomandate pentru o afacere bazată pe vânzare la început de drum.
Cum îți poți crea un magazin online gratuit?
Ca antreprenor, dacă vrei să îți deschizi o afacere bazată pe vânzare, ai la îndemână o serie de instrumente prin care îți poți lansa un magazin online gratuit. Desigur, asta nu înseamnă că nu vor exista niște costuri, fie acestea pentru întreținerea și administrarea magazinului online, sau pentru realizarea tranzacțiilor sau a vânzărilor. Acestea vor fi importante pentru alegerea ta finală, dar când vine vorba de crearea unui magazin online gratuit, ai două variante principale: marketplace-urile online și platformele eCommerce gratuite.
Creează un magazin online gratuit prin platforme marketplace
Dacă decizi să vinzi prin intermediul unuia dintre cele mai populare platforme marketplace din România, vei avea avantajul unui proces de creare magazin online gratuit și prietenos cu persoanele nefamiliarizate cu elementele tehnice de implementare. Majoritatea platformelor marketplace oferă un proces simplu și rapid de dezvoltare a unei pagini de vânzare în cadrul platformei acestora.
Un alt beneficiu al alegerii acestora este și fluxul de utilizatori recurenți ai platformei, pe care îi poți transforma în cumpărători, dacă te promovezi eficient și oferi produse de calitate.
Totuși, există și limitări dacă optezi pentru un marketplace. În primul rând, dependența față de platforma gazdă te poate ajuta, dar îți poate afecta și negativ performanța. În plus, în majoritatea cazurilor, va trebui să plătești și pentru costuri adiționale, cum sunt comisioanele pe vânzare sau pe anunț, sau taxele de mentenanță.
Ca atare, va trebui să fii foarte atent la ce platformă marketplace alegi și care sunt beneficiile și condițiile acesteia. Dacă începi să vinzi pe OLX, vei putea accesa publicul de peste 14 milioane de utilizatori lunari, fără să plătești pentru postarea anunțurilor tale sau pentru vânzare – pe OLX, comisionul de vânzare este 0%. Singurele costuri aferente sunt pentru promovarea anunțurilor tale prin pachete de anunțuri variate în funcțiuni și preț. Mai mult, OLX le oferă vânzătorilor de pe platformă și livrări și retururi de produse gratuite, pentru a ne asigura că vei plăti cât mai puțin pentru a-ți crește afacerea. Și, pentru a nu te simți limitat de vânzarea prin OLX, ai și opțiunea de a-ți conecta domeniul propriu cu pagina de vânzător.
Alătură-te comunității de business OLX și dezvoltă-ți magazinul online cu minimul de investiție!
Creează un magazin online gratuit prin platforme eCommerce
Poți începe și prin dezvoltarea propriului magazin online gratuit pe cont propriu, prin intermediul platformelor eCommerce populare, multe dintre care oferă și funcționalități fără necesitatea unei plăți.
Beneficiile utilizării unei platforme eCommerce sunt multiple. Vei avea mai multă independență în dezvoltarea magazinului și nu va trebui să plătești comisioane, abonamente sau pachete de anunțuri. Totuși, va fi necesar să ai cunoștințe avansate de dezvoltare web și să-ți dedici timp și resurse pentru realizarea unei platforme atractive și performante.
În plus, dacă vei opta să-ți dezvolți propriul domeniu pentru vânzare, vei avea de plătit pentru alte servicii, cum ar fi pentru înregistrarea domeniului tău, hosting-ul unui site, certificatul de securitate sau pentru web design. Există și platforme care îți oferă anumite servicii plătite și alegerea ta finală ar trebui să ia în considerare și minimizarea acestor costuri aferente.
Cum îți găsești platforma de vânzare online potrivită?
Înainte să începi să-ți creezi un magazin online gratuit, va trebui să răspunzi la două întrebări esențiale:
- De ce tip de platformă ai nevoie? Stabilește cât de complex trebuie să fie magazinul tău pentru a putea vinde produsul sau serviciul dorit. Dacă ai un model de business simplu, îl poți adapta cu ușurință pe o platformă marketplace, reducând costurile de lansare și de derulare.
- Cât de capabil ești să implementezi un magazin online? Dacă ai cunoștințe de webdev și de design, alegerea unei platforme eCommerce în scopul dezvoltării propriului domeniu va fi mult mai accesibilă. În schimb, dacă nu ai expertiză în această zonă, merită să optezi pentru o variantă mai simplă, cum ar fi marketplaceurile.
Odată ce stabilești tipul de serviciu utilizat pentru crearea magazinului online gratuit, rămâne să analizezi variantele accesibile și să pui în balanță beneficiile oferite cu cerințele acestora și nevoile dictate de modelul tău de afacere. Odată ce ai ales platforma potrivită, poți începe să-ți dezvolți propriul magazin.
8 pași esențiali de creare magazin online gratuit
Odată ce ești gata să-ți creezi un magazin online gratuit, poți urma acești pași de bază pentru implementarea și lansarea acestuia. Procesul se bazează pe cum îți deschizi un magazin online în general, cu prezumția că ți-ai făcut deja temele legat de marketabilitatea și modul de furnizare ale produselor tale, cât și despre ce platformă vei alege.
Iată care sunt pașii esențiali de crearea a unui magazin online gratuit:
- Alege forma juridică pentru înregistrare – Primul pas va fi să-ți înregistrezi noua afacere la ONRC (Oficiul Național al Registrului Comerțului), sub o formă juridică recunoscută – SRL, cu un capital minim de 200 lei, sau PFA, care permite costuri de deschidere mai mici, având și un proces de contabilitate mai simplu. O altă diferență de bază aici ține și de numărul de coduri CAEN poți include (un număr nelimitat la SRL sau doar 5 coduri CAEN pentru PFA).
- Include codul sau codurile CAEN corecte la înregistrare – Codul CAEN pentru un magazin online este 4791 (comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet). Îl poți folosi pentru vânzarea majorității produselor livrabile sau descărcabile. Dar, dacă vinzi autovehicule, motociclete sau accesorii, vei avea nevoie de alte coduri CAEN: 4511 pentru autoturism și vehicule ușoare, 4519 pentru alte autovehicule, 4531 pentru piese sau accesorii pentru autovehicule și 4540 pentru comerțul cu motociclete, piese și articole pentru acestea sau pentru repararea lor.
- Accesează platforma aleasă pentru deschiderea magazinului – Intră pe marketplace-ul sau pe platforma eCommerce aleasă și explorează care este procesul de deschidere al magazinului tău online. În cazul unui marketplace, procesul poate fi la fel de simplu ca crearea unui cont. În cazul unei platforme eCommerce, va trebui să-ți proiectezi manual site-ul cu ajutorul funcțiilor disponibile. Unele platforme îți vor oferi asistență sau template-uri standard.
- Configurează domeniul magazinului online – Dacă vinzi pe un marketplace, nu trebuie să te ocupi de domeniu. Spre exemplu, dacă vinzi pe OLX, primești o pagină proprie și personalizabilă de vânzător. Dacă îți creezi magazinul pe un domeniu propriu, va trebui să-l configurezi, rezolvând cu hostingul, arhitectura site-ului și interlinking-ul paginilor.
- Adaugă produsele pe magazin – Și acest proces poate varia de la simpla adăugare de anunțuri, care vor apărea în categoriile potrivite, la configurarea paginilor de listare și de prezentare pe propriul site.
- Selectează metodele de plată și de livrare – Magazinul tău va avea nevoie de metode de încredere pentru realizarea plăților și pentru livrarea produselor. Dacă te ocupi pe cont propriu de asta, va trebui să apelezi la serviciile de plată dorite și să le integrezi pe propria platformă. Apoi vei încheia contracte cu una sau mai multe firme de curierat, sau alternativ, vei plasa singur pachetele la poșta română. Dacă vinzi printr-un marketplace, opțiunile sunt dictate de operatorul site-ului ales. Deși vei avea mai puțină autonomie aici, vei rezolva și mai rapid cu plata și livrarea.
- Redactează-ți politicile de plată, livrare, retur și rambursare – Marketplace-urile existente deja au politici interne pentru aceste arii, pe care trebuie să le respecți ca vânzător și de care trebuie să te ții. Dar, dacă ai propriul magazin, ești obligat prin lege să redactezi aceste politici, urmând legile în vigoare.
- Oferă-le clienților un mod de a te contacta – Este foarte important să oferi metode de contact variate la care să poată apela clienții tăi, indiferent de motiv și de situația în care se găsesc. Marketplace-urile în general oferă metode proprii de contact, sau opțiunea de a-ți adăuga datele, iar platformele eCommerce oferă funcțiuni de live chat sau de formular de contact, dar acestea pot să te coste.
Odată ce ai trecut prin fiecare dintre acești pași de creare a unui magazin online, ești gata să atragi clienți, să vinzi și să-ți crești afacerea.
Procesul de creare magazin online la OLX
Dacă te-ai decis că vrei să folosești platforma OLX, te poți bucura de un proces mult mai simplu de crearea a unui magazin online gratuit. Dacă vrei să știi cum să vinzi pe OLX, pașii pe care trebuie să îi urmezi sunt următorii:
- Îți creezi un cont de vânzător și-ți personalizezi pagina
- Adaugi un anunț gratuit pe OLX pentru produsele tale
- Opțional: Alegi o variantă de promovare pentru unul sau mai multe anunțuri
- Comunici cu clienții tăi prin mesajele integrate
- Percepi plata prin metodele alese de tine din cele disponibile
- Livrezi produsele 100% gratuit către clienții tăi
- În cazul în care clientul îți returnează produsul, realizezi returul gratuit
- Primești o recenzie pe baza calității produsului tău.
La OLX, vrem să te ajutăm să-ți crești platforma cu ușurință și cu un minimum de investiții inițiale, iar comunitatea noastră de business este modul principal prin care facem asta.
Începe să vinzi pe OLX și lansează-ți afacerea mult dorită!
De ce ai nevoie pentru a crea un magazin online bun?
Acum știi cum se crează un magazin online gratuit, de la alegerea platformei pe care îl dezvolți, până la adăugarea produselor și procesarea primelor achiziții. Dar, asta nu înseamnă că ai aflat cum să creezi un magazin online performant.
Dacă vrei să ai un magazin bun și să îți crești vânzările, ariile la care trebuie să ai grijă sunt următoarele:
Planul de afaceri al magazinului online
Înainte de a începe crearea unui magazin online gratis, va trebui să-ți faci un plan de afaceri în care incluzi toate obiectivele magazinului tău, împreună cu metricile, indicatorii de performanță utilizați și resursele pe care le poți dedica pentru a îndeplini obiectivele. Totul, inclusiv platforma utilizată pentru a crea magazinul online va trebui inclusă. Altfel spus, fără un plan de afaceri, nu ai cum să-ți începi business-ul.
Indicatorii de performanță alese pentru magazinul tău online
Pentru a putea să-ți pui planul de business în aplicare și să te asiguri că magazinul tău online are succes, vei avea nevoie de o serie de indicatori de performanță potriviți pentru modelul tău de afacere.
Va trebui să măsori atât indicatori generali și aplicabili pentru orice afacere (marja de profit, rata de lichiditate sau rata de conversie), cât și indicatori specifici pentru comerțul online (rata de conversie la CTA, rata de clickthrough sau rata de abandonare a coșului de cumpărături). Amintește-ți că indicatorii de performanță trebuie să se potrivească specificului magazinului tău online și obiectivelor stabilite în planul de afaceri. Ca atare, conversiile pot varia, de la achiziții, la abonări, sau descărcări (de software, materiale sau orice altceva).
Instrumentele de măsurare a performanței magazinului
Indiferent dacă ai propriul site sau îți dezvolți un magazin online gratuit cu ajutorul unui marketplace, va trebui să măsori performanța acestuia, de la numărul de accesări, la cât de ușor navighează utilizatorii platforma, până la eficiența cu care realizezi conversii (achiziții finalizate, abonarea la newsletter sau înregistrarea unui cont de client). Pentru asta, vei avea nevoie de instrumente dedicate de măsurare a performanței pe baza indicatorilor stabiliți, precum Google Analytics. În plus, este de preferat să-ți automatizezi cât mai multe procese, în special în materie de comunicarea cu clienții. Pentru asta, poți folosi instrumente precum MailChimp, prin care îți gestionezi eficient mailurile către clienți.
Platformele marketplace, în general, îți vor oferi instrumente interne de măsurare a performanței. Dacă vinzi pe OLX, spre exemplu, poți accesa statistici legate de performanța anunțurilor tale, pe care le poți folosi împreună cu datele despre ce se vinde cel mai bine pe OLX, sau despre cele mai populare produse online.
Politici importante pentru administrarea magazinului
Probabil că știi că va trebui să redactezi și să-ți prezinți politicile de plată, livrare, retur sau rambursare în cadrul termenilor și condițiilor noului tău magazin online. Dar, mai mult decât a fi o obligație, aceste politici pot reprezenta un punct forte al afacerii tale. Spre exemplu, o politică de retur care permite un proces simplu și accesibil poate face diferența dintre un magazin bun și unul indezirabil pentru pănă la 92% din clienții online.
Ca atare, redactează-ți politicile astfel încât să devină factori pozitivi în atragerea de cumpărători și în retenția clienților. Pentru a realiza acest proces, va trebui nu numai să respecți regulile în vigoare, ci să oferi și condiții avantajoase, precum posibilitatea de retur pe o perioadă mai lungă de 14 zile fără specificarea unui motiv sau o politică de rambursare rapidă a sumei cheltuite prin aceeași metodă de plată utilizată de client.
Cum poți promova un magazin online gratuit?
Odată ce îți lansezi un magazin online gratuit, îți va rămâne doar să-l popularizezi către publicul țintă, prin diferite metode de promovare online. Totalitatea abordărilor tale de promovare va constitui strategia ta de marketing.
Aici ai la îndemână o multitudine de strategii și metode pe care le poți adopta, existând instrumente de publicitate pe internet plătite și gratuite. Dacă vrei să-ți promovezi gratuit afacerea, poți dezvolta un blog propriu și să scrii conținut optimizat pentru motoarele de căutare. Alternativ, poți începe să te promovezi și prin rețelele de social media, pe baza postărilor atractive și cu potențial de viralizare.
Este foarte important, însă, să-ți găsești acele metode care se potrivesc modelului tău de afaceri și specificului magazinului. Asta poate însemna și să atragi costuri extra, pentru atragerea de noi cumpărători, dezvoltarea brandului propriu și fidelizarea clienților.
Dacă ai nevoie de ajutor în alegerea de strategii pentru o afacere mică și implementarea lor, ghidul nostru îți poate oferi ideile de bază. Iar, dacă te gândești să vinzi pe OLX, îți vom oferi mult mai mult decât informațiile necesare pentru a te ghida. Ca vânzător partener, ai opțiunea să alegi unul dintre cele trei pachetele de promovare standard – Basic, Premium sau Max, cu diferite beneficii și prețuri adaptate nevoilor tale. Deși poți plasa anunțuri și vinde pe OLX fără promovare, pachetele de anunțuri promovate îți pot aduce cu până la de 30 de ori mai multe vizualizări. Iar, cu un preț care începe de la €0.29, metodele de marketing de pe OLX este aproape gratuită.
Activează un pachet de anunțuri de la OLX și promovează-ți afacerea eficient!
Magazin online gratuit vs. plătit: Ce este mai avantajos?
Acum că ai aflat cu se creează un magazin online gratuit și cum îl poți dezvolta și crește, rămâne o întrebare – merită să dezvolți un magazin online gratis sau să investești suma de bani necesară pentru o platformă plătită?
Răspunsul depinde atât de așteptările și obiectivele setate, cât și de abilitățile tale de a implementa și dezvolta platforma dorită. Un magazin online gratuit va avea un ritm mai lent de creștere, iar performanța ta va depinde de cât de eficiente sunt metodele de promovare alese de tine. Comparativ, majoritatea variantelor plătite vin atât cu interfețe mai atractive și funcții avansate, cu potențial de a atrage clienți, cât și cu sisteme de promovare și măsurare a performanței.
Totuși, dacă ai experiență sau expertiză în dezvoltarea platformelor online, un magazin online gratuit nu este numai o posibilitate, ci și varianta preferabilă. Iar, dacă ai decis să optezi pentru vânzarea prin marketplace-uri, faza de început a afacerii tale poate fi mai ușoară, întrucât te bazezi în mare parte pe site-ul dezvoltat de platforma mamă. Spre exemplu, dacă te alături comunității de business OLX, deja vei avea deschidere către un public de peste 14 milioane de utilizatori pe lună, doar pe baza faptului că anunțurile tale apar în listările marketplace-ului. În plus, OLX îți oferă și instrumentele și resursele necesare pentru un proces de vânzare eficient și agreabil, inclusiv canale de comunicare, metode de plată, opțiuni de livrare și retur (gratuite pentru comercianți) și un sistem de recenzii de încredere.
Vino în comunitatea de business OLX și creează un magazin online de succes!