Dacă ai o idee în zona antreprenoriatului și vrei să începi o afacere pe baza ei, primul pas pe care trebuie să-l urmezi este să redactezi un plan de afaceri. Totuși, chiar dacă este important pentru performanța afacerii tale, foarte mulți antreprenori aspiranți nu știu cum să realizez planul de afaceri astfel încât să îi ajute pe viitor.
Dacă vrei să știi ce este un plan de afaceri, de ce este nu numai necesar ci și importan, și mai ales cum îl poți realiza, avem ghidul pentru tine. Pentru că vrem să fim alături de tine de la lansarea afacerii, la creșterea vânzărilor și diversificarea spre alte piețe, îți oferim toate datele necesare pentru planificarea și lansarea unui business.
Iar dacă vrei să te asiguri că ai cel mai bun plan de afaceri, intrarea în comunitatea de business OLX te va ajuta atât în materie de informații și materiale pentru antreprenori, cât și în oferta afacerii tale. Nu numai că îți oferim o variantă ușoară de a-ți îmbunătăți planul de marketing cu anunțurile noastre prin care poți ajunge la peste 14 milioane de utilizatori lunar, ci poți să scazi și din costurile operaționale cu livrarea gratuită și comisionul de 0% pe vânzări.
Începe să vinzi cu OLX și asigură-te că ai cel mai bun plan de afaceri!
Dar, pentru început, te vom ajuta cu informațiile esențiale, structura și modelul de creare ale unui plan de afaceri:
Ce este un plan de afaceri?
Planul de afaceri este un document strategic complex de planificare care prezintă obiectivele, resursele și modalitățile în care vrei să le atingi, planurile financiare și orice factori posibili care ar putea afecta pozitiv sau negativ evoluția întreprinderii.
Cu alte cuvinte, planul de afaceri trebuie să ofere o viziune de ansamblu asupra scopurilor urmărite prin activitățile afacerii, cât și asupra modurilor în care intenționezi să dezvolți activitatea acesteia.
Ca atare, un plan de afaceri este considerat complet, dacă are detaliile despre gestionarea firmei în ariile operaționale, financiare și de promovare. Ca atare, dacă ai selectat anumite metode de promovare online pentru a stabili strategie de promovare pentru noua ta afacere, aceasta ar trebui să apară în planul de afaceri.
Tipuri de planuri de afaceri
Pentru că trebuie să ofere vizibilitate mai bună scopurilor și evoluției unei afaceri specifice, planul de afaceri poate lua diferite forme. Acestea sunt tipurile cele mai frecvente pe care le vei întâlni:
- Mini planul de afaceri – Un document de aproximativ 10 pagini, un mini plan de afaceri va conține doar conceptul, necesarul de finanțare, planul de marketing și observațiile financiare ale afacerii. Îl poți considera o variantă scurtă pe care o poți folosi pentru a testa o idee de afaceri, a evalua interesul potențialilor parteneri sau investitori legat de aceasta, sau pentru a dezvolta schița planului final.
- Plan de afaceri tradițional – Acesta este cel mai des întâlnit și utilizat model de plan de afaceri. Este, de asemenea cel mai extins, cuprinzând de la 20 la 40 de pagini fără anexe și potrivindu-se pentru majoritatea afacerilor.
- Planul operațional – O variantă de plan de afaceri care va conține mai multe detalii concrete, dar într-un limbaj informal și abordabil, planul operațional este folosit pentru managementul intern al business-ului. Ca atare, nu trebuie să fie convingător (ca variantele prezentate partenerilor sau investitorilor), ci clar și aplicabil.
- Plan lean startup – După cum indică și numele, acest model de plan de afaceri se potrivește pentru startup-uri și este în general mai scurt și structurat. Poate avea lungimea unei singure pagini în care se evidențiază doar informațiile de maximă importanță, care țin de pilonii de bază ai afacerii.
- Planul de prezentare – Similar cu planul de startup, acesta este o variantă scurtă a unui plan de afaceri, destinată pentru prezentarea către persoane din afara companiei, cum ar fi partenerii sau investitorii.
- Plan pentru afaceri non-profit – Dacă intenționezi să începi o întreprindere, ONG, sau fundație, al căror scop nu este generarea de profit, acest fapt trebuie să se reflecte și în modul de redactare al planului. Aici vei prioritiza misiunea organizațională cât și efecte sau impactul (în general social) pe care noua întreprindere le va avea. În anumite cazuri, poate include elemente de profit, dar strict în scopul îmbunătățirii serviciilor oferite.
Un plan de afaceri poate să varieze în funcție de scopul său (operațional, de prezentare, de planificare), numărul de pagini, și în funcție de detaliile incluse în acesta. Totuși, majoritatea tipurilor de planuri vor urmări aceeași structură, adaptată rolului pe care îl servesc.
Structura: Ce trebuie să conțină un plan de afaceri?
Structura unui plan de afaceri va trebui să includă următoarele informații, categorizată în 8 secțiuni standard:
1. Rezumat executiv
Rezumatul funcţionează ca un ghid de lectură, deoarece evidențiază aspectele cheie ale planului şi oferă structura documentului. Este un rezumat al întregului plan, descrie declarația de misiune a organizaţiei şi prezintă o viziune optimistă despre produs/serviciu/concept.
2. Descrierea afacerii
Această secțiune prezintă misiunea şi viziunea unei organizații. Descrierile business-ului oferă viitorilor clienţi conceptul locului pe care acesta îl are pe piaţă şi beneficiile pe care le oferă. Trebuie să includă repere cheie, sarcini și ipoteze. Întrebările fundamentale la care trebuie să se răspundă includ:
- Cine eşti tu?
- Ce este produsul sau serviciul şi care sunt caracteristicile sale diferențiatoare?
- Unde se aflä oportunitatea?
- Când veți începe să vă implementați planul şi la ce fluxuri de numerar sau profituri vă așteptaţi?
- De ce ar trebui clienții să vă aleagă compania?
- Cum plănuiți să conduceți afacerea în ceea ce privește structura și conformitatea cu reglementările locale?
3. Prezentarea produselor sau a serviciilor
În secțiunea de prezentare a produselor sau serviciilor trebuie să detaliezi caracteristicile acestora și să oferi o justificare pentru comercializarea lor. Chiar dacă nu oferi aici o analiză bazată pe nevoile cumpărătorilor identificați, vei oferi detalii despre ce inovează sau ce calități oferă sau aduc pe piață.
4. Analiza competitivă a pieței
Secţiunea de analiză competitivă își propune să înţeleagă barierele de intrare cu care te-ai putea confrunta din cauza altor companii din aceleaşi sectoare sau din sectoare complementare. Punctele forte ale companiilor existente ar putea fi cooptate în strategia ta, iar punctele slabe ale ciclurilor de dezvoltare a produselor existente ar putea fi exploatate pentru a obține un avantaj distinct.
5. Strategiile de piaţă sau mixul de marketing
Secţiunea de strategii de piață prezintă grupul de consumatori țintă şi strategiile necesare pentru a-l atinge. Necesită o analiză meticuloasă a tuturor aspectelor pieţei, cum ar fi demografia, normele culturale, standardele de mediu, disponibilitatea resurselor, preţurile, canalele de distribuţie etc. Această secțiune prezintă misiunea şi viziunea unei organizații. Descrierile business-ului oferă viitorilor clienţi conceptul locului pe care acesta îl are pe piaţă şi beneficiile pe care le oferă. Trebuie să includă repere cheie, sarcini și ipoteze.
6. Planul de proiectare şi dezvoltare
Acesta prezintă detaliile tehnice ale produsului şi ciclul său de dezvoltare în domeniul producției. În sfera circulaţiei, se concentrează pe marketing şi pe bugetul general necesar atingerii obiectivelor organizaţionale.
7. Planificarea financiară
Secţiunea financiară ar trebui să includă bilanţul companiei şi previziunile fluxului de numerar. Datele financiare sunt imperative pentru a oferi credibilitate oricăror afirmaţii sau pretenţii făcute cu privire la rentabilitatea viitoare a afacerii. Scopul este de a oferi o idee exactă a valorii companiei şi a capacităţii de a suporta costurile operaționale și de a obţine profit.
8. Operațiuni şi plan de management
Planul de operaţiuni şi management descrie ciclul funcţiilor de afaceri necesare pentru supravieţuire şi creştere. Include funcţii de management, cum ar fi divizarea sarcinilor, ierarhia, recrutarea angajaţilor şi funcţii operaționale, cum ar fi logistica lanțului valoric, distribuția și alte cerinţe de capital şi cheltuieli. De asemenea, organizarea departamentului de management trebuie inclusă, pe scurt.
9. Anexe
Un plan de afaceri poate include date auxiliare în cazul unei anexe. Aici poți include descrieri ale fluxurilor de venituri pentru finanțare, o descriere orientative a evoluției firmei pe o perioadă de până la 5 ani, CV-urile sau fișele de prezentare pentru personalul de management, sau orice altceva nu poate fi inclus în corpul central al documentului dar poate fi informativ sau este diferențiat de acesta.
Model de plan de afaceri pentru viitorul tău business
Îți vom oferi un model de plan de afaceri fictiv pentru a te ajuta să vizualizezi mai bine cum structura acestuia și modul final de organizare:
- Titlul: Model de afaceri pentru [afacerea ta]
- Cuprinsul
- Capitolul I: Rezumatul executiv / Sinteza planului
- Capitolul al II-lea: Descrierea afacerii / societății
- Capitolul al III-lea: Prezentarea produselor / serviciilor
-
-
- Tipuri de produse și servicii oferite
- Beneficiile pentru clienți
-
- Capitolul al IV-lea: Analiza competitivă a pieței
-
-
- Dimensiunea pieței
- Potențialul de creștere
- Piața țintă
- Nevoile consumatorilor
- Concurența
-
- Capitolul al V-lea: Strategiile de piață / Mixul de marketing
-
-
- Strategia de marketing
- Strategia de vânzare
-
- Capitolul al VI-lea: Planul de proiectare şi dezvoltare
-
-
- Strategie de dezvoltare a produselor / serviciilor
- Prezentarea unor posibile partneriate
-
- Capitolul al VII-lea: Planificarea financiară
-
-
- Cheltuielile estimate
- Sursele de finanțare
- Previziuni de vânzări
- Fluxul de venituri
-
- Capitolul al VIII-lea: Operațiuni şi plan de management
-
-
- Divizarea sarcinilor
- Ierarhia
- Recrutarea angajaților
- Logistica lanțului valoric și distribuția
- Cerințe de capital și cheltuieli
-
- Anexe
-
- Evoluția firmei de 3-5 ani
- Echipa de management (CV-urile)
Structura nu este una clar stabilită și ar trebui să o adaptezi pentru modelul tău de afacere. Mai mult, va trebui să oferi detaliile cheie din subcapitole în cel mai avantajos context pentru planul de afaceri și scopurile acestuia.
Diferențele structurii în funcție de modelul de plan de afaceri
În cazul unui mini plan de afaceri sau al unui plan lean startup, va trebui să mizezi pe elementele centrale pentru demararea afacerii, cum sunt activitățile și resursele cheie, segmentele și relația cu clienții, canalele de comunicare pentru promovare, structura costurilor și fluxul de venituri, precum și parteneriatele cheie pentru funcționare.
Aici va merita să oferi și o poziție de vânzare unică prin care îți plasezi produsele sau serviciile în lumina reflectoarelor și explici avantajele acestora pe piața curentă. Acestea trebuie redactate pentru a avea un impact maxim asupra unui potențial investitor sau partener
Dacă realizezi un plan operațional, chiar dacă vei include detalii care țin de prezentarea sau motivarea produselor, capitolele V-VIII vor fi cele mai importante. Dacă documentul este pentru parteneri specializați pe o anumită latură, oferă capitolului respectiv o dezvoltare mai amplă și mai clară.
De ce este necesară întocmirea unui plan de afaceri?
Un plan de afaceri va avea două tipuri de utilitate pentru derularea business-ului tău. În primul rând, planul te ajută pe tine și pe echipa ta de management să planificați în detaliu dezvoltarea și derularea afacerii, fiind și o metodă de testare pentru diferite decizii pe care le puteți lua.
Mai mult de atât, un plan de afaceri va fi primul punct de prezentare a afacerii pentru posibili parteneri, investitori, sau chiar angajați. Astfel, poate reprezenta un document introductiv și convingător pentru afacerea ta, clarificând modalitatea de lucru și dezvoltare și stimulând încrederea și interesul pentru aceasta.
Când trebuie să faci un plan de afaceri?
Dezvoltarea unui plan de afaceri trebuie realizată atunci când lansezi o nouă afacere pe piață, indiferent de mărimea acesteia. Însă, lansarea unui business nu este singura situație în care te poți folosi de acesta. Orice decizie antreprenorială care are efecte asupra întreprinderii ar trebui informată de dezvoltarea planului sau realizarea unui nou plan de afaceri.
Printre aceste situații se numără: lansarea unei noi linii de business, extinderea pe o piață nouă, încheierea unui parteneriat nou, accesarea unei linii de credit, sau accesarea fondurilor europene nerambursabile pentru afacerea ta.
Cum se face un plan de afaceri: Sfaturi și idei
Acum că știi structura unui plan de afaceri și ai un model pe care îl poți urma pentru propria întreprindere, ești gata să dezvolți documentul. Totuși, există o serie de bune practici pe care le poți urma pentru a te asigura că planul de afaceri este bine întocmit și receptat de către cititori.
-
Construiește-ți planul de afaceri în jurul unui produs competitiv
Majoritatea ideilor de afaceri au în centru un produs care vine să satisfacă o nevoie reală. Dar cu excepția puținelor cazuri în care acest produs este cu totul nou, există șanse mari ca alte companii să livreze deja ceva similar. Dacă vrei ca posibilii investitori să fie convinși de șansele de succes ale propunerii tale de afacere, va fi nevoie să prezinți nu doar calitățile absolute ale produsului, ci și avantajele sale competitive în contextul actual al pieței.
Astfel, un plan de afaceri construit în jurul unui produs puternic va trebui să includă:
- descrierea tehnică detaliată a produsului
- rezultatele studiilor de piață realizate pe produse concurente: numele competitorilor, prețul produselor concurente, puncte slabe / tari ale produselor concurente
- descrierea avantajelor competitive raportate la produse similare
Asta nu înseamnă neapărat că va trebui să investești sume mari de bani în materiale scumpe sau tehnologii avansate. Dacă ești suficient de creativ, te poți diferenția de concurență chiar și prin ambalajul pe care îl alegi pentru produsele tale.
-
Ia în calcul nevoile pieței în timpul întocmirii planului
Ca antreprenor aflat la început de drum, se poate să fii atât de entuziasmat de ideea ta de afacere încât să nu mai iei în calcul nevoile pieței. Dacă ți s-a întâmplat asta, nu ești singurul. Conform unui studiu desfășurat de CB Insight, 35% din afaceri eșuează pentru că nu există o nevoie reală a pieței pentru produsul oferit.
Posibilii investitori în propunerea ta vor fi atenți la acest aspect, așa că asigură-te că planul tău de afaceri include răspunsul la întrebările:
- care este nevoia pe care produsul / ideea ta o satisface?
- câți oameni se confruntă cu această nevoie?
Un plan de afaceri bine construit nu trebuie să se rezume la a enumera beneficiile produsului, ci să prezinte și felul în care el vine în întâmpinarea nevoilor clientului.
-
Estimează corect costurile și finanțarea de care ai nevoie
Atunci când aplici pentru finanțare, tentația de a prezenta lucrurile într-o lumină optimistă e mare. Asta, împreună cu apariția ulterioară a unor cheltuieli neprevăzute, poate duce la o subestimare gravă a costurilor și la prăbușirea întregului model de afacere. Nu întâmplător, principalul motiv pentru care noile afaceri dau greș este capitalul insuficient.
Ca sa eviți astfel de probleme de cashflow, fii mai degrabă pesimist în estimările costurilor și asigură-te că suma pe care o ceri acoperă și situații neprevăzute. Pe lângă salariile angajaților, chiria pentru spațiul fizic și alte costuri de producție, asigură-te că iei în calcul și costurile implicate în promovarea și vânzarea produselor, precum și costurile de transport. Cei care acordă finanțări vor fi mai înclinați să facă asta dacă sunt puși în fața unui plan de afaceri adaptat la realitățile contextului economic curent.
-
Stabilește prețul corect și oferă prognoze financiare realiste
Odată ce ai o evaluare corectă a costurilor implicate, împreună cu informații despre concurență și ceea ce oferă ea, poți stabili prețul produsului tău. Dacă ai un avantaj net față de competitori, confirmat prin studii și teste de piață, poți chiar stabili un preț mai mare decât al lor.
E important ca prețul să reflecte disponibilitatea clienților de a plăti, dar să și asigure o marjă de profit atrăgătoare pentru posibilii investitori. Pentru mai multe informații despre cât de scump ar trebui să-ți vinzi produsul, citește despre cum calculezi valoarea de comercializare a unui produs.
Atunci când întocmești planul de afaceri pentru obținerea finanțării, include prognoze financiare pe termen lung și estimarea momentului în care vei atinge pragul de rentabilitate, pentru ca finanțatorii să-și facă o idee cât mai clară despre evoluția afacerii tale. Verifică datele cu care lucrezi și ia în calcul toți factorii implicați, inclusiv inflația, astfel încât proiecțiile oferite să fie realiste.
-
Include în planul afacerii pentru finanțare și studii de piață
În măsura în care acest lucru e posibil, completează-ți planul de afaceri cu care dorești să obții finanțare, cu studii de piață. Stai liniștit, nu e nevoie să desfășori tu campanii de testare a pieței. În cazul în care există produse similare oferite de alte companii, poți folosi cu ușurință studii deja existente, efectuate pe segmentele țintă.
E important ca ideea ta de afacere să aibă acoperire în lumea reală pentru a dobândi încrederea investitorilor. Estimările tale capătă greutate când au la bază cifre deja existente pe piață, iar proiectul tău are mai mari șanse să se materializeze.
-
Alege soluția potrivită de finanțare pentru afacerea ta
Fie că ești antreprenor aflat la început de drum, fie că ești experimentat, există numeroase modalități de a obține finanțare, dintre care amintim:
- linie de credit bancar pentru afaceri
- credit bancar pentru afaceri
- investitori privați pentru afaceri de tip Start-Up
- credite de la furnizori și clienți
- fonduri nerambursabile
În funcție de specificul afacerii tale, vei putea opta pentru varianta care ți se potrivește cel mai bine. Dacă vrei să afli care e opțiunea de finanțare cea mai avantajoasă pentru afacerea ta, citește mai multe despre cum obții capitalul de care ai nevoie pentru afacerea ta.
Greşeli comune de evitat în timpul scrierii unui plan de afaceri
Există și exemple de acțiuni și direcții luate când realizezi planul de afaceri, pe care le putem considera greșite:
-
Prezentarea produsului sau serviciului
Planul nu trebuie să înceapă prin a sublinia superioritatea produsului sau serviciului dumneavoastră, ci prin a identifica o problemă reală cu care se confruntă consumatorul. Un plan de afaceri ar trebui apoi prezentat ca o modalitate de a reduce decalajul dintre aşteptările consumatorilor şi ofertele din industrie, în mod similar cu procesul de realizare de reclame la produse.
-
Prezentarea potrivită a echipei
Expertiza unei echipe este afişată nu prin enumerarea realizărilor lor academice şi a istoricului de angajare, ci subliniind modul în care experienţa echipei este cea mai potrivită pentru un anumit sector industrial sau produs. Adesea, echipele cu membri care au eşuat într-o afacere trecută au succes în atragerea de capital.
-
Viziunea de ansamblu asupra afacerii
Cea mai frecventă greşeală este aceea de a oferi o viziune excesiv de optimistă asupra oportunității. Nu există piaţă fără concurență și nici o afacere fără un anumit grad de risc, iar un plan de afaceri trebuie să prezinte adevărul obiectiv cu sinceritate.
Acum că știi bazele realizării unui plan de afaceri, poți începe să faci primul pas spre lansarea noii tale afaceri. Dacă vrei să începi cu dreptul, intră în comunitatea de business OLX pentru a primi tot suportul de care are nevoie un antreprenor. Și asta înseamnă mai mult decât materiale informative – dacă vrei să-ți îmbunătățești oferta, poți să scazi costurile de livrare și prețul, pentru că oferim livrare gratuită și comision de 0% pe vânzări. Iar, dacă ai nevoie de vizibilitate, prin pachetele de anunțuri de la OLX, poți accesa până la 14 milioane de utilizatori pe lună.
Începe să vinzi cu OLX și asigură-te că întâlnești succesul dorit!