Cum să începi o afacere de acasă în 5 pași

Pagina de Business » Antreprenoriat » Cum să începi o afacere de acasă în 5 pași
Cum să începi o afacere de acasă în 5 pași

Fie că ești obișnuit cu un program de muncă de la 9 la 5, fie că te afli încă pe băncile unei școli, probabil că te-ai întrebat deja cum ar fi să lucrezi pentru tine. Dacă ai avut vreodată o idee de afacere și ai visat să îți devii propriul șef, nu ești singurul. În perioada martie – august 2020, în plină pandemie, peste 40.000 de firme noi au apărut pe piața din România.

Odată cu creșterea spectaculoasă a sectorului de comerț online, posibilitățile s-au înmulțit pentru cei care vor să ia calea antreprenoriatului. Află în cele ce urmează cum poți să începi o afacere de acasă și care sunt cei mai importanți pași pe care trebuie să-i urmezi. Descoperă, de asemenea, idei de afaceri profitabile pe care le poți lansa și administra din confortul casei tale.

Găsește ideea de afacere care ți se potrivește

Dacă îți faci griji în privința investiției financiare, vei fi ușurat să afli că pentru deschiderea unei afaceri de acasă nu ai nevoie de sume enorme de bani. Atât costurile de lansare, cât și cele operaționale sunt reduse în acest caz, iar principala resursă de care ai nevoie e creativitatea.

Asigură-te că ideea ta de afacere răspunde nevoilor pieței

Atunci când te gândești să devii antreprenor din confortul casei tale, e important să ai o idee de afacere bună, dar în același timp să fii la curent cu nevoile pieței. Ca să te asiguri că afacerea ta de acasă va avea succes, e nevoie să știi răspunsul la trei întrebări:

  • ce servicii sau produse poți oferi cu resurse minime?
  • care este nevoia pe care serviciile sau produsele tale o satisfac?
  • care este publicul tău țintă?

Urmează doar rețetele de afaceri de acasă care ți se potrivesc

Într-un mediu online în care poveștile de succes în antreprenoriat te întâmpină la tot pasul, poate fi tentant să urmezi rețetele altora. Trebuie, totuși, să ai grijă ca ideea de afacere pe care alegi să o pui în practică să ți se și potrivească. De exemplu, dacă îți lipsește talentul culinar și arzi chiar și ouăle la micul dejun, nu e indicat să vinzi produse gătite în casă, chiar dacă există cerere pentru ele pe piață.

Idei de afaceri profitabile de acasă

Dacă vrei să o iei pe calea antreprenoriatului, dar nu ai încă o direcție clară în minte, iată câteva idei de afaceri pe care le poți lansa și administra cu ușurință de acasă:

  • Decorațiuni interioare handmade – În condiții pandemice, petrecem din ce în ce mai mult timp în casă și investim din ce în ce mai multe resurse în amenajarea ei pe gustul nostru. Pentru a profita de această tendință, un magazin de decorațiuni interioare e soluția perfectă. Dacă ai suficient talent, poți crea chiar tu obiectele decorative și economisi astfel sume importante de bani, cu atât mai mult cu cât cererea pentru produse handmade e în creștere.
  • Asistent virtual – Ești organizat și te pricepi să lucrezi pe calculator? Ca să devii asistent virtual, mai ai nevoie doar de un laptop și de un set de căști. În zilele noastre, din ce în ce mai multe afaceri, dar și persoane fizice, optează pentru acest gen de serviciu.
  • Produse alimentare făcute în casă – Dacă îți place să gătești, poți îmbina utilul cu plăcutul și oferi produse culinare pregătite de tine. Nu uita să folosești ingrediente naturale și să obții autorizațiile necesare de la Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor.
  • Servicii fotografice – Dacă ești pasionat de fotografie, îți poți amenaja un studio acasă. Poți vinde site-urilor specializate în fotografii stock poze deja făcute sau poți executa fotografii la comandă pentru clienți care vor să-și promoveze produsele.

Pentru mai multă inspirație, citește mai multe despre ce fel de afaceri poți lansa cu ușurință de acasă.

Stabilește numele afacerii tale de acasă

Acum că ai ideea de afacere, mai rămâne să îi găsești un nume. “Botezul” e un pas important în lansarea afacerii tale de acasă, iar pentru a o reprezenta corect, numele va trebui să fie:

  • Relevant – Să reflecte cu acuratețe domeniul de activitate ales.
  • Memorabil – Să rămână întipărit în mintea posibililor clienți. Pentru asta, numele scurte și simple, preferabil compuse dintr-un singur cuvânt, sunt cele mai potrivite.
  • Original – Să nu se confunde cu numele concurenței. Ca să te asiguri că posibilii clienți îți rețin numele, poți folosi chiar jocuri de cuvinte.
  • Simplu – Să fie ușor de pronunțat, citit și scris.

Întocmește un plan de afaceri realist

Planul de afaceri este coloana vertebrală a oricărui demers antreprenorial. Fie că ai nevoie de finanțare pentru afacerea ta, fie că o pornești cu resurse proprii, e important să ai un plan bine pus la punct.

Chiar dacă nu încerci să atragi investitori, planul tău de afaceri trebuie să fie bine structurat și ancorat în realitate. Astfel, el trebuie să conțină următoarele elemente fundamentale:

  • Descrierea produsului
  • Studii de piață
  • Estimarea costurilor
  • Proiecții financiare realiste pe termen scurt și lung

Ideea ta de afacere are șanse mult mai bune să supraviețuiască în lumea reală dacă se bazează pe un plan de afaceri robust, care ia în calcul multiple aspecte și posibilități ale pieței.

Alege parteneri și furnizori de încredere pentru afacerea ta

Atunci când pornești o afacere, e important să obții încrederea clienților. Asta nu înseamnă doar să le oferi un produs competitiv care să le satisfacă cerințele, ci și ca el să ajungă la ei în condiții de siguranță și în intervalul de timp promis.

Ca să te asiguri că experiența de cumpărare a clienților tăi e una pozitivă, trebuie să alegi cu grijă partenerii și furnizorii cu care colaborezi. De la platforma de marketplace unde îți vinzi produsele, la firma de curierat care le livrează, partenerii tăi pot influența în mod pozitiv sau negativ succesul afacerii tale.

Folosește inteligent canale de promovare pentru afacerea ta

Acum că știi ce și cui vrei să vinzi, cu ce costuri, la ce preț și cu ce profituri estimative, mai rămâne să îți promovezi produsele. Pentru asta, e important să te raportezi la publicul tău țintă și să folosești strategiile de marketing relevante pentru el.

ă presupunem că vinzi suplimente nutritive iar categoria de vârstă a publicului tău este de peste 60 de ani. În acest caz, canalele de promovare online nu vor avea mare succes. În schimb, vei putea apela la modalități de promovare offline, ca:

  • pliante poștale
  • marketing prin telefon
  • vouchere

Dacă publicul tău țintă acoperă toate categoriile de vârstă, vei putea folosi și strategii de promovare online, ca:

  • promovare prin Social Media
  • promovare pe site-uri de anunțuri și marketplace 
  • promovare prin Google

Atunci când urmezi pașii de mai sus, visul de a deveni antreprenor se poate transforma cu ușurință în realitate. Iar dacă decizi să activezi în mediul online, iată câteva reguli pe care trebuie să le urmezi pentru a avea o afacere profitabilă.

Ca să te menții la curent cu cele mai noi tendințe în lumea afacerilor, abonează-te la OLX Business Hub și nu rata niciun articol nou de specialitate.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin