Cum să faci publicitate online: 18+ tipuri publicitate pe internet, cât costă și cum se realizează

Pagina de Business » Dezvoltarea afacerii » Cum să faci publicitate online: 18+ tipuri publicitate pe internet, cât costă și cum se realizează
Instrumente și idei de publicitate pe internet - afaceri online

Descoperă cum poți folosi metode și instrumente de publicitate online pentru a-ți îmbunătăți vizibilitatea pe internet, vânzările și imaginea de brand. 

Într-o eră ultra-contectată prin internet și rețele sociale, publicitatea tradițională nu mai este destul pentru vizibilitatea afacerii tale. Fie că vrei să-ți îmbunătățești vânzările, să atragi un public fidel sau să-ți construiești imaginea de brand, aceste instrumente și mijloace de publicitate online te vor ajuta în activitatea ta.

Fie că activezi pe rețele sociale, ai propriul site prin care vinzi, sau plasezi anunțuri pe platforme marketplace, află ce este și cum să faci publicitate online. În plus, îți vom oferi peste 18 idei de publicitate online, atât plătite cât și gratuite pe care le poți adapta modelului tău de business. 

Ce este publicitatea online?

Ce este publicitatea online?

Publicitatea online este o abordare de promovare a produselor și marketing digital pentru afaceri prin care livrezi material și mesaje online către publicul țintă dorit.

Abordările de publicitatea online vor folosi diferite canale de promovare și comunicare online pentru a transmite informații și oferte din partea afacerii tale către un public țintă definit clar, pe baza interesului și dorințelor clienților care-l compun.

Altfel spus, prin crearea de campanii de publicitate online, vei transmite și populariza reclame pentru produsele tale către persoanele despre care ai stabilit că sunt interesate de ceea ce oferi și că ar putea deveni clienți recurenți pe termen lung.

Cum funcționează publicitatea online?

Cum funcționează publicitatea online?

Realizarea unei campanii bazate pe metode de publicitate online va presupune patru zone cheie de activitate: 

  1. Studierea și segmentarea pieței pentru a găsi căror clienți trebuie să promovezi produsele și afacerea ta.
  2. Alegerea unei forme de publicitate online și dezvoltarea campaniei care are cea mai mare șansă de a ajunge la persoanele potrivite și de a incita o reacție pozitivă în clienți.
  3. Urmărirea performanței acelor tipuri de publicitate alese pe baza unor indicatori de performanță stabiliți dinainte în momentul studierii și planificării campaniei.
  4. Adaptarea și modificarea campaniei tale pentru a obține rezultatele dorite din partea acesteia. 

Aceste patru zone sunt bazate în dinamicile marketingului online și diferă considerabil de strategiile clasice și tradiționale din publicitatea dinainte de emergența internetului.

Publicitate online vs. publicitate tradițională

Prezentare publicitate online

Chiar dacă acestea au același scop, promovarea și popularizarea afaceii și produselor tale, publicitatea online și offline diferă considerabil în abordare și extindere. 

Majoritatea mijloacelor de publicitate online se vor baza pe metodele și modul de comunicare moștenite de la cele tradiționale, însă vor adapta mesajul la noul mediu. Astfel, promovarea trebuie să se adapteze noilor moduri de comunicare media și de diseminare a informației. Dacă vrei să folosești aceeași abordare ca în cazul canalelor tradiționale (TV, radio, publicații tipărite, sau panouri publicitare), rezultatele vor fi reduse. Iar asta pentru că, unu, nu răspunzi noilor moduri de comunicare, și, doi, pentru că nu profiți de avantajele presupuse de noile canale de comunicare.

De ce să alegi forme de publicitate online?

Publicitatea online prezintă provocări specifice dar aceasta are și șansa de a-ți oferi rezultate mult mai bune decât cea tradițională. Iată ce poți realiza mult mai bine prin mijloace de publicitate online:

  • Targetare eficientă, care, în loc să transmită mesajele tale publicitare unui public larg, în speranța de a ajunge la clienții doriți, va ajunge direct la acele persoane care au șanse maxime de a-ți fi clienți.
  • Campanii mult mai flexibile, pe care le poți adapta în funcție de performanță și schimbări ale pieței.
  • Costuri mai scăzute, care pot chiar să ajungă la zero, dacă îți bazezi publicitatea online pe metode organice de promovare a afacerii și produselor.
  • Interactivitate crescută, pe baza canalelor sociale și informaționale care se bazează pe participarea consumatorului în toate momentele ale stadiilor de cumpărare.
  • Abordare integrată, pe toate sistemele de comunicare, de la rețelele de căutare, la prezența pe social media și la activitatea pe domeniul propriu.

Publicitate online vs. marketing

Totuși, publicitatea online nu este echivalentă cu tehnicile de marketing pe internet. Acestea au scopuri diferite, chiar dacă se completează și informează una pe alta.

Publicitatea online are ca scop centrarea mesajului, a afacerii și a produsului tău, determinându-l pe client să considere oferta și, în cele din urmă, să facă o tranzacție.

În contrast, marketingul online are un scop mai larg de a genera o imagine de ansamblu pentru firma ta, ghidând clienții prin multiple stadii ale călătoriei acestora. De asta publicitatea online poate fi mai corect concepută ca o ramură sau un moment în strategia de marketing a afacerii tale.

Astfel, planificarea și stabilirea de mijloace de publicitate online vor fi mult mai aplicate și mai restrânse decât metodele de marketing. Totuși, acestea se bazează și oglindesc deciziile și procesele din spatele marketing-ului în general.

Tipuri de publicitate online plătită

Acestea sunt cele mai utile și performante tipuri de publicitate plătită pentru activitatea ta pe internet. În mod ideal, va trebui să abordezi cât mai multe din acestea pentru a obține maximul de vizibilitate online:

1. Reclame plătite prin Google Ads Publicitate online prin Google Ads

Pe Google Ads plătești pentru a afișa un anunț în motorul de căutare pe baza unor cuvinte cheie. Cu alte cuvinte, Google va afișa anunțul tău atunci când utilizatorii caută cuvintele cheie pe care le-ai setat în campanie.

Mai sunt disponibile două tipuri principale de campanii de publicitate online pentru produse: o campanie de afișare a unor anunțuri grafice pe site-urile partenere Google care sunt relevante pentru afacerea ta și o campanie video prin care te poți promova pe YouTube.

Cum se face publicitate online prin Google Ads?

Vei avea disponibile 7 obiective diferite, printre care obiective de trafic, generare de clienți potențiali, vânzări online, obținerea de apeluri telefonice. 

Desigur, pentru a seta astfel de campanii de publicitate pe internet este indicat să apelezi la o agenție specializată în promovarea PPC. 

Însă, pentru început există opțiunea de a seta reclame smart, care se optimizează singure, pentru a testa această alternativă și pentru a vedea ce rezultate produce pentru afacerea ta.

2. Publicitate online plătită prin reclame display

Una dintre cele mai accesibile metode de publicitate online plătită este cea prin reclame display. Acestea sunt anunțuri care vor apărea în lateralul, deasupra, dedesubtul sau de-a lungul unei pagini web, ca bannere, materiale video sau animații.

Acestea sunt diferite de Google Search Ads, pentru că apar în pagini și nu în SERP (pagina cu rezultatele de căutare), ca bannere (media) și nu ca alt rezultat (sub formă de text).

Cum se realizează o campanie de publicitate prin reclame display?

Vei putea activa aceste tipuri de publicitate online prin Google Display Network (GDN), unde poți:

  1. Defini audiența țintă,
  2. Seta obiectivele campaniei,
  3. Realiza analiză competitivă,
  4. Aloca un buget,
  5. Realiza design-ul pentru reclame,
  6. Redacta copy-ul pentru reclame,
  7. Și monitoriza și optimiza campania.

Ai patru variante de implementare pentru reclamele display: bannere statice (imagini și text), reclame animate (GIF-uri sau alt format similar), reclame video (pe site-uri ca pop-up-uri în general) și reclame interactive (cu elemente accesibile, formulare și alte funcțiuni interactive).

3. Reclame de retargetare

Acest tip campanie de publicitate online pot avea și funcțiuni diferite. Pe lângă targetarea inițială (pentru un nou potențial client), poți activa reclame de retargetare. Acestea vor apărea ca răspuns pentru un client care ți-a accesat site-ul dar nu a realizat o achiziție. 

Cum funcționează reclamele de retargetare?

Spre exemplu, dacă un client a adăugat un produs în cărucior și nu l-a achiziționat, acesta ar putea vedea o reclamă la același produs, ca “reminder” pentru achiziția nefinalizată.

Ca atare, o afișare de publicitate online cu scop de retargetare trebuie să prezinte unui utilizator un articol care ar putea fi relevant pentru acesta: 

  • Elemente adăugate în cărucior și părăsite
  • Comenzi care nu au fost duse la finalizare
  • Articole adăugate de client la favorite
  • Articole incluse de clien pe wishlist
  • Achiziții precedente (pentru produse specifice)
  • Articole accesate pe platforma ta
  • Produse recomandate pe baza navigării, achiziționării sau datelor

De asta este foarte important să colectezi date de utilizator de la publicul care-ți accesează platforma. Doar pe baza acestora poți genera campanii de publicitate online în favoarea retargetării. 

4. Publicitate și marketing video prin YouTube Ads Publicitate online prin YouTube Ads

Cel mai des întâlnit pe YouTube, marketing-ul video este o oportunitate de popularizare a afacerii și produselor tale. Dacă ai resursele pentru a genera reclame video și a le difuza, mediul video este unul cu potențial de conversie, datorită informării și vizibilității obținute prin acest model.

Cum poți crea o campanie de publicitate video?

Pentru reclame pe YouTube, poți începe prin generarea de conținut video, publicarea acestuia pe platformă și activarea sistemului dedicat din YouTube Ads.

Vei avea nevoie de un cont pentru afacerea ta, care se realizează ușor și gratuit. Odată ce îl ai, realizează video-uri de înaltă calitate prin care-ți prezinți afacerea și produsul. Asigură-te că acestea sunt atractive, nu foarte lungi și că oferă un ghid spre pașii următori pentru privitori.

Urmează activarea campaniei video. Poți realiza asta prin portalul dedicat de pe YouTube. Platforma oferă multiple tipuri de publicitate online, de la reclame care vor fi difuzate înainte de un video, după acesta, sau ca un Ad în pagina Home a utilizatorilor.

Odată ce ai lansat o campanie de publicitate video, măsoară-i performanța. Aici, YouTube îți va oferi resursele și instrumentele necesare prin același portal dedicat.

5. Publicitate online prin Facebook Ads

Pubicitate pe internet prin Facebook Ads

Pe Facebook poți plăti reclame pentru a construi o comunitate proprie și pentru a trimite trafic către produsele tale sau pentru a-ți vinde produsele online.

Cum poți face publicitate prin Facebook Ads?

Poți realiza postări cu produsele tale pe care să le promovezi către oamenii care te urmăresc și poți realiza reclame pe platformă și în Messenger – platforma de chat Facebook.

Prin Facebook Ads, vei avea parte de 11 obiective diferite de promovare, în funcție de ce anume îți propui să obții: vizibilitate, trafic către site, vizite în magazin sau vânzări de produse din catalog. Folosește acești indicatori de performanță pentru a-ți ghida procesul de publicitate online.

Mai important, odată ce ai început, stabilește ce funcționează și ce nu, pentru a-ți reduce costurile de publicitate. Dacă vrei să afli cum să realizezi reclame pe Facebook, avem un întreg ghid dedicat pentru tine.

6. Publicitate online prin Instagram Ads

Publicitate prin Instagram Ads

Instagram, cea mai populară rețea de social media bazată pe elementul vizual, îți va oferi oportunități considerabile în materie de publicitate online. Asta, atât timp cât ai o identitate vizuală puternică și resurse pentru a-ți genera o prezență.

În materie de publicitate și reclame, ai ocazia să folosești Instagram Ads pentru a-ți promova postări foto sau video pe platformă. Acestea se vor integra natural printre postările organice ale altor utilizatori.

Cum se face publicitate online eficientă pe Instagram?

Va fi foarte important să generezi conținut atractiv din punct de vedere vizual, dar și unul care ușurează interacțiunea din partea utilizatorilor. Aici ești ajutat de Instagram Ads prin butoane și linkuri de redirect de tipul Swipe up (pentru Stories) sau Visit store (pentru postări din feed). 

În același timp, poți profita de postări tip carusel pentru a-ți populariza mai multe produse. Asigură-te că prezentarea acestora împreună are sens din punct de vedere a relevanței, identității de imagine. Aici poți lua exemplul caruselurilor care mimează continuitatea unei singure compoziții fotografice.

7. Promovare prin TikTok Ads

Promovare prin TikTok Ads

O platformă mai nouă dar una cu popularitate tot mai crescută, TikTok oferă afacerilor opțiuni considerabile de promovare organică, dar și de plasare de publicitate online contra cost.

În cazul acestei rețele, conținutul video este elementul principal, iar abordarea ta trebuie să reflecte asta.

Cum se face publicitate online pe TikTok?

Ai multiple opțiuni pentru a te promova pe TikTok prin publicitate online. Cele mai firești și accesibile sunt reclame video în feed, care vor apărea pe pagina For You a clienților targetați.

În mod similar, funcționalitatea TopView îți va plasa reclama la vârful paginii For You, garantând vizibilitate maximă.

Sistemul Brand Takeover duce vizibilitatea și centrarea brandului tău și mai departe, oferind reclame full-screen care apar odată ce utilizatorul deschide aplicația. În general aceste reclame au durate de 3 secunde (pentru imagini), până la 5 secunde (limita pentru materiale video) și garantează un SoV complet.

De asemenea, poți aborda metoda hashtag-urilor branded și a provocărilor legate de acestea. Prin această metodă, motivezi alți utilizatori să participe și să-ți îmbunătățească vizibilitatea prin conținut organic.

Ultimul sistem și cel mai complicat de implementat și adus la succes este cel al efectelor branded. Prin oferirea de filtre, stickere, sau efecte, oferi utilizatorilor ocazia de a-și demonstra creativitatea prin reclama ta.

8. Publicitate prin LinkedIn Ads

Publicitate prin LinkedIn Ads

LinkedIn este platforma socială aleasă cel mai des pentru firme, fiind locul ideal pentru publicitatea online în regim business to business (B2B). Ca atare, avantajele acestei rețele se bazează fix pe această calitate: poți targeta clienți în funcție de ocupația acestora.

Cum se face publicitate online prin LinkedIn?

Vei avea opțiunea a trei metode de promovare și publicitate online prin această rețea: conținut sponsorizat (Sponsored Content), mesaje sponsorizate (Sponsored InMail) și reclame-text (Text Ads).

Conținutul sponsorizat presupune textele, postările și anunțurile care apar în feed-ul potențialilor tăi clienți. InMail este sistemul intern de mesagerie al platformei, pe care poți trimite (contra cost) reclame și mesaje sponsorizate. Text Ads presupune generarea unor texte similare cu cele din Google Display. Acestea vor apărea în lateralul feed-ului principal, conținând un titlu simplu, o fotografie a firmei tale și un text scurt asociat.

9. Publicitate pe Twitter / X

Dacă publicul tău țintă are o afinitate pentru Twitter / X, poți aborda metode de publicitate online pe această platformă, plasând reclame în feed-ul utilizatorilor. 

Cum te poți promova pe Twitter / X?

Există sisteme plătite de publicitate online, sub forma tweet-urilor, conturilor, sau trend-urilor promovate. Sistemul Quick Promote îți va permite să începi o campanie de publicitate online pe platformă prin câteva click-uri.

Mai mult, același sistem îți va oferi tool-uri de targetare pe bază de locație, vârstă, sau gen. Poți, de asemenea, să stabilești durata promovării pe care o începi.

Aceste funcționalități sunt accesibile pentru orice utilizator cu un cont profesional. Vei avea nevoie și de un conte de X Ads. Odată ce începi să realizezi o campanie pe Quick Promote, poți seta metricile de targetare, bugetul dorit și durata (de până la 30 de zile).

Prin funcționalitatea Post Activity poți vedea apoi insight-uri și metrici pentru performanța campaniei tale de publicitate online.

10. Publicitate online prin conținut sponsorizat

Promovare prin conținut sponsorizat

Publicitatea online nu trebuie să apară ca o reclamă pe motoare de căutare sau social media. Poți să-ți promovezi afacerea integrând-o natural în tipuri de conținut, de la cel scris, la foto-video. Evident, contra cost.

Aceste metode de publicitate online sunt cunoscute în general drept conținut sponsorizat.

Cum te promovezi prin conținut sponsorizat?

Abordarea este simplă: pe baza informațiilor pe care le ai despre clienții tăi, găsește creatori de conținut sau platforme care publică materiale (texte, media vizuală, etc.) cu care publicul tău se identifică.

Poți stabili o înțelegere transparentă cu acești creatori sau platforme pentru a oferi conținut sponsorizat pentru popularizarea afacerii tale. 

Există multe exemple de astfel de reclame. Un articol sponsorizat care discută despre afacerea ta sau despre un nou produs este unul. Poți considera și postările sponsorizate postate pe rețelele de social media de către creatori de conținut cunoscuți. În mod similar, poți sponsoriza creatori de conținut video (spre exemplu pe YouTube), care îți vor menționa brandul într-un video.

Ceea ce e important aici este să te asiguri că această sponsorizare este transparentă, menționată și semnalată, indiferent de canalul prin care apare. Era reclamei mascate s-a terminat, clienții zilelor noastre preferând onestitatea, atât din partea brandurilor cât și din partea creatorilor de conținut.

11. Publicitate online prin afiliere

Afilierea este una dintre cele mai populare metode de promovare online. Ea presupune externalizarea publicității către firme de afiliere, care se vor ocupa de atragerea de noi clienți, contra cost.

Cum intri într-un program de afiliere?

Există multiple platforme pe care poți găsi programe de afiliere. Acestea vor varia în funcție de industria în care activezi, cât și pe baza rezultatelor promise și a prețului final.

În general, firmele de afiliere vor percepe plata pe baza numărului de click-uri sau redirect-uri obținute printr-un link unic spre magazinul tău. În alte cazuri, aceștia pot calcula prețul pe baza valorii achizițiilor clienților direcționați (de la 5% la 50% în funcție de industrie). 

Există trei tipuri de programe de afiliere: 

  • Unattached / Neafiliate – În acest caz, firma de afiliere va atrage clienți pe cont propriu, redirecționându-i spre tine, fără vreo legătură directă cu brandul tău sau cu industria în care activezi.
  • Related / Conexe – Programul de afiliere va promova firma ta, platforma acestuia având o legătură cu industria, dar nu cu brandul tău.
  • Involved / Implicat – În acest caz, firma de afiliere va recomanda doar produse și servicii din partea ta, având la bază convingerea și credința că tu oferi cea mai bună ofertă.

Acestea sunt cele mai eficiente metode de publicitate online pe care le poți aborda contra cost. Dar, înainte să faci o investiție în aceste direcții, consideră câteva dintre cele mai eficiente abordări în materie de publicitate online care nu vor necesita niciun cost (direct) din partea ta. Fiecare din acestea se bazează pe creșterea organică și pe atragerea popularității în mod natural, având șanse să fie și o dovadă a credibilității tale ca firmă. 

Metode de publicitate online gratuită

7 mijloace de publicitate online gratuită

Poți obține vizibilitate și vânzări mai bune și prin metode de publicitate online gratuite, care se bazează pe creștere organică. Acestea vor exploata specificul comunicării pe internet în favoarea popularizării firmei și produselor tale:

1. Obținerea de vizibilitate prin SEO

Publicitate online prin SEO

Optimizarea pentru motoarele de căutare (Search Engine Optimization sau SEO) este prima și cea importantă metodă de publicitate online pe căi organice.

Aceasta presupune o serie de măsuri care au ca scop comun optimizarea platformei și paginilor tale în scopul rankării în paginile de rezultate (SERP-uri) pentru căutări sau cuvinte cheie.

Cum poți folosi SEO pentru publicitate online?

Pe cât de important este SEO, pe atât de complicat este de abordat pentru un rezultat imediat și garantat. Cu toate astea, există niște pași esențiali pe care îi poți aborda.

În primul rând, va trebui să realizezi o cercetare pe baza cuvintelor cheie (prin GSC sau alte instrumente dedicate) care se potrivesc ofertei și industriei tale. Dacă ai un magazin de haine, s-ar putea să incluzi căutări precum “geacă damă”, “blugi wide leg damă”, “hanorace bărbați”, sau cuvinte care includ numele brandului tău. Include aceste cuvinte în paginile tale (de conținut și de produs) și asigură-te că ai o plasare naturală și o densitate sau frecvență potrivite. 

Apoi, scrie titluri și metadescrieri concise, corecte și atractive pentru toate paginile tale. Aceste elemente vor oferi prima impresie pentru clienții tăi. De asemenea, ele sunt utile pentru sistemul de rankare de la Google. Ca atare, ele ar trebui să descrie ceea ce va conține o pagină, fie ea o pagină de produs sau una de conținut. 

De asemenea, asigură-te că oferi conținut de calitate și o performanță de site potrivită (viteză de încărcare crescută, navigabilitate, etc.)

Dacă ai o platformă proprie, acestea sunt esențiale pentru ca paginile tale să fie indexate de Google și rankate pe baza căutărilor. Dacă vinzi pe o platformă, în schimb, indexarea și popularizarea sunt deja rezolvate. Spre exemplu, ca vânzător pe OLX, anunțurile tale vor apărea nu numai pe motoarele de căutare, dar și în sistemul intern al platformei, unde vei găsi utilizatori cu o dorință clară de achiziție.

De asta merită să începi să vinzi pe OLX și să experimentezi o creștere în vânzări și vizibilitate.

2. Publicitate online prin marketplace-uri

Publicitate online prin marketplace

O altă modalitate de obținere de publicitate online gratis pentru produsele tale este prin platformele marketplace populare din România. Un marketplace este o piață online cu o audiență deja formată, cu o comunitate stabilă de vizitatori și cumpărători, în care tu nu mai trebuie să investești bani pentru a acapara clienți.

Poți să-ți faci un cont gratuit pe astfel de platforme și să creezi anunțuri de vânzare cu produsele tale. Spre exemplu, OLX este cel mai mare site de anunțuri din România, cu peste 14 milioane de utilizatori unici în fiecare lună.

O idee bună de publicitate online pentru produse ar fi să îți realizezi un cont de vânzător și să prezinți produsele și serviciile tale publicului de cumpărători disponibili pe această platformă.

Iar astfel de platforme tip marketplace îți oferă și o mulțime de instrumente specifice de publicitate pe internet. Spre exemplu, dacă devii parte din comunitatea de business OLX vei descoperi că poți folosi campanii de promovare targetate, având flexibilitate la alegerea bugetelor și a audiențelor care să vadă anunțurile tale, totul cu același comision de 0% pentru toate vânzările tale.

Cum să faci publicitate online prin OLX în 3 pași?

Iată ce trebuie să faci pentru a începe o campanie de publicitate online pe OLX: 

  1. Alegi pachetul de expunere care ți se potrivește (există pachete standard sau formate premium, precum opțiunea Mobile Combo prin care poți alege să te promovezi și pe aplicația mobilă a platformei marketplace);
  2. Completezi detaliile campaniei printr-un formular complet automatizat și intuitiv (în plus, ai suport live în cazul în care ai nevoie de ajutor);
  3. Creezi contul, plătești strict pentru tipul de publicitate online dorit și te bucuri de rezultatele campaniei de promovare care îți va face afacerea mai vizibilă.

În doar câteva ore poți, cu ajutorul acestor platforme de tip marketplace, să-ți faci afacerea mai vizibilă și să te adresezi milioanelor de cumpărători online.

Aceasta este cea mai simplă modalitate de publicitate online pentru o afacere de comerț electronic, aflată la început. Desigur, dacă ești în căutarea unor idei de publicitate pe internet, poți folosi și alte canale. Dacă alegi să folosești simultan mai multe canale de promovare, afacerea ta poate căpăta vizibilitate și poți face mai multe vânzări într-un termen mai scurt.

Dar, pentru început, începe să vinzi și să te promovezi pe OLX pentru a vedea efecte de succes cât mai rapid!

3. Publicitate prin email marketing

Email marketing pentru publicitate online

Adresa de email unui client este una dintre cele mai importante resurse pe care le poți avea și folosi într-o campanie de publicitate online. Un email bine scris poate face diferența între un potențial client și unul activ și lucrativ.

Această metodă de publicitate online are multiple beneficii și avantaje, de la posibilitatea de a automatiza activitatea cu costuri minime, la eficiența în activarea și reactivarea clienților.

Cum folosești emailuri pentru publicitate online?

Asigură-te că ai o bază de date cu email-urile clienților tăi cât și cu cele ale potențialilor clienți (utilizatori care ți-au accesat platforma, și-au făcut cont, sau s-au abonat la newsletter-ul tău), spre care poți marketa produse și firme.

Vei avea nevoie de un template personalizabil și atractiv. Asigură-te că incluzi numele clientului către care trimiți emailul (stai liniștit, acest proces se poate organiza). De asemenea, redactează emailul într-un mod atrăgător și familiar. Dacă trimiți emailuri B2C (business to customer), poți aborda un ton informal, tonul formal fiind potrivit pentru comunicarea B2B (business to business). Structura trebuie să fie una care poate conduce spre conversie. Preferabil, folosește metoda problemă-detalii-rezolvare: expui problema, prezinți detaliile, apoi oferi rezolvarea – produsul tău.

Dacă ai nevoie în întocmirea mesajelor, avem un ghid complet despre mesajele pentru clienți și cum ar trebui să le redactezi.

Odată ce generezi și un șablon plăcut vizual și clar, ești gata să trimiți email-uri. Cum faci asta? Prin instrumente de automatizare (din care vei găsi mai jos).

4. Parteneriatele pentru publicitate

Parteneriate online pentru publicitate reciprocă

Parteneriatele cu alte mărci sunt extrem de populare pentru publicitatea online. Tot ce trebuie să faci este să găsești o afacere cu un public țintă similar, dar care vinde un produs complementar produsului tău. În acest fel, fiecare partener de afaceri ajunge la un public complet nou, dar relevant.

Cum obții publicitate reciprocă prin parteneriate?

Secretul aici este găsirea firmelor partenere sau partenerilor potriviți, astfel încât să poți garanta o ofertă completă sau augmentată împreună

De exemplu, dacă ai o cafenea care servește cafea către o clientelă cu interes în cultură și artă, poți încheia parteneriate cu artiști plastici la început de drum. Tu le oferi un spațiu de expunere și comercializare pentru creații, iar ei vor genera publicitate online de fiecare dată când își promovează arta. 

Aceasta te va ajuta să vă extindeți baza de clienți și să vă promovați afacerile în mod eficient, atrăgând o audiență nouă și îmbunătățită. În cazul precedent, cafeneaua ta va oferi și un plus cultural pentru o audiență interesată, transformându-l într-un hub artistic. Nu întâmplător, acest exemplu este foarte des întâlnit în industria tradițională.

Evident că poți aborda acceași metodă chiar dacă activezi strict online. Ai un magazin de cărți? Vinde artă de la artiști la început de drum împreună cu produsele tale. Vinzi haine? Găsește un partener specializat în bijuterii, parfumuri, sau încălțăminte.

5. Marketingul prin comunitate (community marketing)

Fie că te raliezi unei comunități existente sau îți generezi propria comunitate, aceste spații sunt locuri ideale pentru publicitate online organică.

Dacă îți integrezi eforturile publicitare într-o comunitate antrenată de valorile comune cu ale tale, promovarea afacerii și produselor tale vor părea naturale și chiar bine venite. Astfel, poți rezolva cea mai mare problemă în marketing: intruzivitatea.

Cum poți participa într-o comunitate pentru marketare?

Pentru că aici deviza este “nu fi intruziv”, trebuie să mizezi pe autenticitatea în mesaj. Amintește-ți că participi într-o comunitate, care nu este un simplu canal de promovare. Interacțiunea ta cu membrii ei va trebui să se bazeze pe o înțelegere comună a ceea ce vă unește. Gândește-te cum poți valoriza aspectele produselor tale în favoarea comunității și a dezvoltării ei. Explică-le membrilor cum îi poți ajuta și mai ales că îți dorești să îi ajuți. POți realiza asta prin oferirea de promoții speciale și potrivite pentru profilul lor.

Aici, comunicarea va trebui să fie activă din partea ta, deci este riscant să o automatizezi. Trebuie să dai impresia unei entități implicate în comunitate. Cu toate astea, comunicarea ta va fi una informală și naturală. Nu ai nevoie de șabloane sau metodologii, ci doar onestitate și autenticitate.

6. Publicitate online prin marketing viral

Marketing viral

Lumea rețelelor sociale descentralizate oferă noi oportunități de a genera interes și publicitate online gratuite dacă reușești să transformi produsul tău într-unul viral. De ce ai plăti pentru vizibilitate și publicitate online pe Instagram sau TikTok, când o poți atrage organic prin conținut viral?

Consideră exemplul clasic al firmei Hotmail. Aceasta a oferit adrese de email și servicii gratuite. Mai mult, au inclus în fiecare email trimis prin serviciul lor, un text simplu: “Obțineți propria adresă de e-mail privată și gratuită la https://www.hotmail.com.”

Baza lor de utilizatori a explodat în număr. Se poate explica succesul lor doar prin această metodă minoră de publicitate? Nu chiar: Hotmail era un serviciu intuitiv și gratuit, era de așteptat să devină popular. Dar, modul în care au atras atenția asupra beneficiilor este ceva de considerat.

Cum creezi o campanie publicitară virală?

Din păcate, viralizarea intențională nu este ușor de orchestrat. De cele mai multe ori, conținutul se viralizează în mod aleator, fără vreo posibilitate reală de preconizare.

Chiar dacă nu există o rețetă a viralizăriii, putem identifica elemente cheie: o bună înțelegere a identității brandului, combinată cu percepția culturii curente, creativitate în prezentare și un concept unitar și atractiv în spatele unei campanii.

Analizează campanii trecute pentru a înțelege cum alte firme au folosit un moment cheie și condițiile industriei pentru a face un salt neașteptat în publicitate.

7. Growth hacking pentru publicitate

Growth hacking în publicitate online

Metodele de publicitate online numite prin termenul general de growth hacking se disting prin faptul că au un singur scop: creșterea.

Ca atare, o abordare de tipul growth hacking în publicitatea online va presupune un singur lucru: vizibilitate mai mare, indiferent de metodă.

Cum poți aborda strategia de growth hacking?

Adevărul este că, în growth hacking, niciun principiu de marketing nu mai este valabil. Firmele de succes care au abordat metoda au ignorat toți indicii clasici și cuvintele cheie obișnuite promovabilității. Tot ce a contat a fost atingerea unui obiectiv.

Ca atare, aici abordările vor converge, depinzând strict de obiectivul tău principal și de industria în care activezi. Întrebarea e simplă: Cum poți utiliza ce ai (oferta, produsele vândute, serviciile) pentru a ajunge unde vrei să ajungi (vizibilitate crescută, vânzări crescute, conversii)? Ignoră toate regulile și prioritizează procesele care prioritizează aceste obiective.

Este growth hacking-ul pentru oricine? Nu. Este ideal pentru startupuri. Dar multe firme cu o activitate constantă ar putea să-și afecteze activitățile curente iremediabil. Dacă ești în a doua categorie, prioritizează o creștere înceată dar sigură. Totuși, dacă ești la început de drum, această abordare poate însemna o decolare rapidă, mai ales în materie de publicitate online.

Beneficii pentru publicitatea pe internet

Desigur că publicitatea pe internet reprezintă în primul rând una din metodele de creștere în vânzări pentru afacerea ta. Dar, există multiple beneficii și avantaje în a-ți dezvolta strategia de publicitate online care merg mai departe decât ar putea-o arăta vânzările tale:

  • Control mai bun și rezultate mai rapide: Atunci când îți promovezi afacerea prin publicitate online, vei obține rezultate mai rapide decât pentru offline, împreună cu un control mai bun asupra investiției tale, în materie de analiză de performanță, ajustări și optimizări în timp real, garantând că resursele tale sunt folosite eficient.
  • Targetare precisă a publicului țintă: Vei ajunge direct la publicul tău țintă, putând ajusta detaliile de targetare, cum ar fi orele de afișare, locația geografică sau interesele utilizatorilor. Astfel, te asiguri că mesajul tău ajunge exact la cei mai interesați potențiali clienți.
  • Ajungi ușor la clienți interesați: Promovarea online se adresează unui public deja interesat de produsele sau serviciile tale, mai ales dacă vinzi pe marketplace-uri ca OLX. Utilizatorii care dau click pe reclamele tale sunt predispuși să devină clienți. Interesul sporit crește șansele de conversie și aduce un randament mai mare pe investiție.
  • Vizibilitate crescută pentru brandul tău: Pe lângă generarea de vânzări imediate, publicitatea online contribuie la crearea și promovarea brandului tău. Nu doar numele companiei tale devine cunoscut, ci și identitatea și valorile acestuia, consolidând relația cu publicul.
  • Comunicare eficientă: Metodele de publicitate online care integrează mai multe medii pot atrage rapid atenția utilizatorilor determinându-i să acționeze.
  • Date avansate pentru targetare eficientă: Publicitatea online oferă metrici detaliate despre publicul tău țintă: putând afla nu doar ce vârstă au aceștia, ci și interesele lor și obiceiurile de cumpărare. Astfel că poți adapta mesajele publicitare pentru o targetare mai eficientă.
  • Formate diverse: Indiferent dacă alegi o imagine, un carusel sau un video, reclamele online au puterea de a atrage instant utilizatorii prin intermediul diferitelor formate variate. Astfel, poți transmite mesajul tău în mod eficient și captivant.
  • Retargetare pentru creșterea conversiilor: O altă caracteristică valoroasă a promovării online este posibilitatea de a retargeta anunțurile către utilizatorii care au arătat deja interes față de afacerea ta. Acest lucru crește semnificativ șansele de conversie.
  • O audiență mult mai largă: Promovarea online îți permite să atingi o audiență mult mai largă în comparație cu publicitatea offline, care se adresează doar unei părți a publicului țintă.
  • Ușurință în analiză și adaptări: Diferența majoră între metodele de publicitate online și cele offline constă în măsurarea și ajustarea instantanee. Pentru prima poți accesa rapid datele de performanță pentru a evalua eficacitatea campaniilor tale și a lua măsuri corective.
  • Comunicare interactivă și conversație cu publicul țintă: Multiple mijloace de publicitate online pe bază de social media îți deschid oportunitatea de a interacționa cu publicul tău țintă. Această interacțiune poate consolida relația ta cu clienții și aduce feedback valoros pentru afacerea ta.
  • Posibilitate de loializare a clienților: Scopul final pentru orice abordare de publicitate online va fi presupus de fidelizarea clienților tăi. Printr-o strategie completă și eficientă, poți nu numai atrage noi clienți, ci și genera un public dedicat care va reveni la afacerea ta.

Acestea sunt câteva dintre cele mai remarcabile avantaje ale unei strategii complete de publicitate online. În materie de cum implementezi una, nu va fi destul să consideri opțiunile plătite și gratuite și să alegi ce crezi că va funcționa pentru afacerea ta. 

Cum realizezi o strategie de publicitate online completă?

Cum realizezi o strategie de publicitate online completă?

Pentru a avea o campanie de publicitate online completă va trebui să urmărești 10 pași esențiali, care vor fi valabili pentru (aproape) toate metodele: 

  1. Definește obiectivele: Stabilește clar ce dorești să obții cu campania ta de publicitate online. Poți considera creșterea vânzărilor, generarea de lead-uri, creșterea vizibilității brandului, sau un număr crescut de conversii. Codifică-le în funcție de indicatori de performanță clari. 
  2. Identifică publicul țintă: Definește cine sunt clienții tăi țintă cu ajutorul datelor demografice, intereselor și comportamentelor online. Segmentează publicul și creează profiluri pentru clienții ideali.
  3. Alege canalele potrivite: Analizează canalele online disponibile pe care le-am indicat, de la Google Ads, la Facebook Ads, Instagram, LinkedIn, Twitter, sau YouTube. Selectează acele canale care sunt potrivite pentru a ajunge la publicul țintă. Este recomandat să abordezi o combinație de canale pentru a obține cele mai bune rezultate.
  4. Alege metodele potrivite și creează conținutul: Gândește și generează conținut de calitate care să atragă atenția publicului tău. Armonizează-l cu metodele de publicitate online și strategia generală a campaniei.
  5. Stabilește bugetul: Decide cât dorești să investești în publicitatea online și instrumentele necesare. Un buget bine gestionat va asigura o eficiență mai mare a campaniei. Pune în balanță bugetul cu creșterea în profit așteptată.
  6. Monitorizează și optimizează campania: Urmărește performanța campaniei în timp real și ajustează strategia pe baza datelor obținute. Acest lucru poate include modificarea anunțurilor, ajustarea cuvintelor cheie sau modificarea bugetului pentru a obține rezultate mai bune.
  7. Analizează rezultatele: După încheierea campaniei, analizează datele pentru a evalua cât de bine s-au îndeplinit obiectivele stabilite.
  8. Stabilește strategii de retargeting: După ce ai atras atenția publicului, asigură-te că ai o strategie de retargeting funcțională pentru a menține angajamentul și a converti cât mai mulți vizitatori în clienți.
  9. Testează și experimentează: Nu ezita să testezi abordări diferite în materie de anunțuri, cuvinte cheie țintite sau canale de comunicare, pentru a identifica ce funcționează cel mai bine pentru afacerea ta.
  10. La nevoie, apelează la profesioniști: Dacă simți că gestiunea publicității online depășește capacitățile tale, poți apela la agenții de publicitate online sau specialiști în marketing digital pentru a te ajuta să dezvolți o strategie eficientă.

Odată ce treci prin acești pași, vei avea o strategie de publicitate online completă și eficientă. Indiferent dacă vei alege o abordare care implică plata directă sau una pe bază de creștere oragnică, va trebui să dedici un buget pentru măsurile publicitare.

Cât costă publicitatea online pentru afacerea ta?

Costuri pentru o campanie de publicitate online

Costurile pentru publicitatea pe internet vor varia în funcție de obiectivele stabilite, stadiul și industria firmei tale și metodele alese pentru promovare. Totuși, există o serie de indicatori de bază în funcție de care poți calcula și urmări costurile campaniei tale de publicitate online, fie ea plătită sau organică prin metode gratuite:

  • Costul per click (CPC) – Arată cât a costat un click asociat unei campanii de publicitate. Există două valori pe care trebuie să le urmărești: costul mediu per click (CPC mediu), valoarea medie pentru toate clickurile rezultate, și costul maxim per click (CPC max), în general setată pentru licitări automate de cuvinte cheie. 
  • Costul per acțiune (CPA) – Această valoare estimează cât a costat o acțiune în procesul de conversie, fiind relevantă în funcție de ce metodă de publicitate alegi (spre exemplu pentru programele de afiliere bazate pe marketing de brand).
  • Costul per mia de afișări (CPM) – O valoare relevantă pentru publicitatea online display, prin bannere sau alte formate, stabilește prețul pentru mia de afișări sau vizualizări a reclamei tale, pe o pagină vizitată de utilizatori.
  • ROAS (Return on Ad Spend) – Cel mai important metric pentru urmărirea costurilor campaniei, reprezintă un fel de ROI pentru campania de publicitate. Se calculează procente, fiind raportul dintre bugetul alocat pentru o reclamă și vânzările generate. Pentru o investiție de 100 de lei pe o reclamă care a generat 200 de lei, ROAS-ul este 100%.
  • Coversiile asistate (împreună cu costul de conversie și ARPU) – Conversiile asistate sunt relevante pentru publicitatea online prin social media unde utilizatorul nu caută exact ce își dorește să achiziționeze (cazul conversiilor directe). Măsurând acest indicator, împreună cu costul per conversie și ARPU (average revenue per user sau venitul mediu per utilizator), poți ajunge la o metrică complexă pentru campaniile de publicitate online prin social media.

Acestea sunt metricile de bază pentru calcularea costurilor ale unei campanii de publicitate online. Dacă le măsori și urmărești, îți vor oferi un insight bun în materie de bugetul necesar pentru a avea reclame de succes. Desigur că ele trebuie informate și de indicatori de performanță mai generali pentru afacerea ta, de la indicatori de awareness (reach, impresii/afișări), engagement, CTR, numărul de vizite, bounce rate-ul și altele.

Cum îți stabilești bugetul de publicitate online?

Cum îți stabilești bugetul de publicitate pe internet?

Plecând de la analiza performanței tale și obiectivele stabilite pe bază de KPI-uri clare, vei putea stabili niște valori estimative pentru bugetul tău, pe baza metricilor potrivite tipului de publicitate online aleasă.

Cea mai bună abordare atunci când îți întocmești o strategie este să delimitezi oportunitățile reale de creștere. Astfel, te poți asigura că investiția ta nu numai că va fi minimă ci va rezulta și într-o campanie de publicitate care dă rezultate. De asta alegerea corectă de tipuri de publicitate online este atât de importantă.

Pe baza metodei alese, va trebui să prioritizezi anumite metrici. Spre exemplu, dacă acționezi prin publicitate online plătită pe social media, conversiile asistate vor fi mult mai relevante decât CPM-ul. În contrast, pentru o campanie de display ads cu bannere, va trebui să prioritizezi același CPM.

Desigur, există și metrici universal valabile, precum ROAS-ul, dar axarea doar pe acestea te poate lăsa cu unghiuri moarte atât în stabilirea inițială a bugetului, cât și în activitățile de monitorizare și analiză.

Deci, deviza de bază este: menține o perspectivă cât mai largă, dar fii atent cu precădere la acele KPI-uri care îți oferă o imagine cât mai exactă pentru mijloacele de publicitate alese.

Instrumente pentru publicitate online

Instrumente pentru publicitate pe internet

Acestea sunt doar câteva din cele mai eficiente instrumente, tool-uri și resurse pe care la ai la îndemână atunci când începi să realizezi și să derulezi o campanie de publicitate online:

  • Sendible, ideal pentru publicitate prin social media – Un instrument pentru gestionarea prezenței și activității pe rețelele sociale, cu funcții de CRM și monitorizare. Prețul variază de la $29 la $299 pe lună și vine cu o perioadă de probă
  • Stiddle, o alternativă pentru Facebook – Acest tool este dedicat pentru crearea, direcționarea și optimizarea campaniilor pe Facebok, de la proiectarea reclamelor, la generarea unei paginii de destinație (landing page) pentru lead-uri.
  • Buffer, un tool potent pentru social media management – Dacă vrei să-ți gestionezi cu ușurință prezența pe Twitter, LinkedIn, Instagram și Facebook, Buffer este o variantă. Planul gratuit include trei canale sociale și zece programe sociale. Prețurile pentru pachetele plătite variază între $15 și $99, cu o perioadă de probă de 14 zile.
  • Hootsuite, o aplicație de scheduling pentru publicitate online – Pentru a-ți simplifica campaniile de publicitate online, poți folosi Hootsuite pentru a-ți programa postările pe platformele pe care activezi.
  • Hubspot, un instrument pentru strategii de conținut – Dacă vrei să rankezi mai bine în SERP-uri, Hubspot este un tool recomandat, având și un plan gratuit pe care îl poți scala. Vei avea, de asemenea, multiple integrări posibile pentru alte tool-uri adiacente. 
  • Buzzsumo, o alternativă pentru publicitatea prin conținut – Aceste instrument te poate ajuta să analizezi trendurile în conținut, atât pe rețele sociale cât și motoarele de căutare. Tool-ul vine cu un preț minim destul de mare, de $99.
  • Ahrefs, instrumentul recomandat pentru SEO – Unul dintre cele mai bune sisteme complete de analiză SEO, Ahrefs îți va oferi sisteme de diagnoză pentru analiza cuvintelor cheie, link-building, urmărirea SERP-urilor, și multe alte arii esențiale. Prețurile (minim $99) îl fac preferabil doar pentru afaceri mai mari.
  • Google Search Console, un tool esențial pentru SEO – GCS este obligatoriu atunci când începi să-ți optimizezi prezența online și realizezi publicitate online în mod organic. Acest sistem de la Google îți va oferi cele mai sigure date, dar analiza competitivă va fi dificilă fără alte instrumente.
  • Semrush, o variantă pentru analiza SEO – Similar cu Ahrefs, Semrush va oferi sisteme de analiză performante pentru publicitatea online prin conținut online. Acest instrument oferă teste și perioade de probă, începând de la $119 pentru planurile plătite.  
  • MailChimp, cel mai bun instrument de marketing prin e-mail – Dacă începi o strategie de marketing prin e-mail, MailChimp te poate ajuta să gestionezi campaniile de mesagerie simplu și convenabil. Prin planul gratuit, poți trimite până la 12,000 de e-mailuri pe lună. 
  • Aweber, o alternativă pentru campanii prin e-mail mai mici dar targetate – Un alt tool de gestionare a campaniilor de publicitate online prin e-mail, cu Aweber poți acumula până la 500 de abonați prin planul gratuit. Planul pro începe de la $16.15.
  • Marketo, tool performant de automatizare a marketingului – Poți să-ți îmbunătățești relațiile de business, menținându-ți clienții implicați și activi, de la prima interacțiune până la conversie. Marketo îți va oferi sisteme de analiză a comportamentului clienților pe multiple platform și opțiuni de automatizare extinse.
  • Google Analytics, Instrumentul esențial pentru analiza site-ului – Similar cu GSC, Google Analytics îți va oferi insight-uri în activitatea ta online indiferent de ce publicitate vei realiza. Prin acesta, poți accesa gratuit informații despre performanță, călătoriile clienților, și cuvintele cheie targetate. 
  • AdRoll, tool recomandat pentru publicitatea digitală – Acest instrument te va ajuta să-ți retargetezi clienții, construindu-ți imaginea și prezența de brand, cu planuri plătite care încep de la $9.
  • Canva, instrument de design grafic esențial – Acest tool dezvoltat de graphic design cu variantă gratuită te poate ajuta să-ți dezvolți o identitate vizuală și material pentru publicitate online. Varianta plătită Canva Pro îți va oferi toate sistemele de design necesare, începând de la $14.99.

Alte resurse pentru campania ta de publicitate online

Alte resurse pentru publicitate online

Cele mai importante resurse pentru publicitatea online sunt informațiile venite de la experți, care îți pot oferi rețeta succesului pe care o poți adapta la situația ta. Fie că ești în căutare de metodele eficiente de promovare a unui produs nou, sfaturi pentru noi strategii de promovare online pentru afaceri mici, sau alte strategii de marketing pentru afacerea ta, poți găsi detalii, ghiduri și suport dedicat în comunitatea de business OLX.

În plus, dacă vinzi cu OLX, primești și instrumente interne de management pentru anunțurile de publicitate online, fie că sunt gratuite sau parte dintr-un pachet de anunțuri plătite. De asemenea, OLX îți pune la îndemână instrumente de analiză a statisticilor și performanței acestora, cât și suport din partea experților firmei. Toate acestea vin cu același comision de 0%, permițându-ți să controlezi prețurile, cu minimul de buget alocat către costurile de publicitate online.

Alătură-te comunității OLX Business pentru a accesa resurse premium pentru publicitate online și marketing, și începe să vinzi mai bine și mai ușor!

Abonează-te la BLOG: