Dacă ai o afacere pe internet, probabil că știi cât de complicată poate fi să realizezi o campanie de promovare online pentru afacerea ta.
De la găsirea de metode de promovare online potrivite pentru modelul de business și produsele tale, la generarea unei strategii de promovare online care să aducă rezultatele dorite, până la menținerea avântului inițial și dezvoltarea strategiei tale, drumul spre creșterea vizibilității și, ulterior, a vânzărilor pare lung și întortocheat.
Dacă ai nevoie de ajutor în a înțelege ce înseamnă să faci promovare online și care sunt cele mai potrivite metode pentru afacerea ta, avem un ghid complet pentru tine.
Ce înseamnă promovare online?
Promovarea online reprezintă procesul complex prin care transmiți mesaje unei audiențe de clienți potențiali, existenți, sau trecuți, despre afacerea ta, produsele sau serviciile vândute și orice alte detalii despre oferta ta actuală, totul în mediul online și prin canalele specifice. Aceasta reprezintă elementul principal al marketingului online și se realizează prin diferite metode, mijloace și strategii, care împreună formează o campanie online de promovare a afacerii.
Prin promovare online, vei putea urmări diferite obiective cheie ale afacerii tale, de la creșterea vânzărilor, până la crearea și dezvoltarea unui brand.
Odată ce selectezi și organizezi diferitele metode de promovare online în funcție de obiective și indicatori de performanță măsurabili, vei putea întocmi un plan de marketing. Acesta îți va oferi o imagine de ansamblu legat de direcția, modalitățile și rezultatele așteptate în urma unei campanii de promovare a afacerii.
Dacă nu știi de unde să începi în prezentarea și popularizarea afacerii tale și în atragerea de noi clienți, îți vom oferi 13 metode de promovare online, pe care le poți adopta și implementa în business-ul tău cu minimul de efort necesar.
Iată cum poți începe promovarea online a afacerii tale, pentru a fi cât se poate de sigur că vei atrage și rezultatele dorite și chiar performanțe neașteptate:
13 metode de promovare online pentru afacerea ta
Îți vom prezenta 13 din cele mai eficiente metode prin care îți poți realiza promovarea online cu succes și eficiență:
1. Platforme marketplace
Platformele marketplace ar trebui să fie printre primele canale de promovare pe care ar trebui să le consideri pentru creșterea vânzărilor. Motivul este simplu: nu numai că vei vedea o creștere în vizibilitate, dar aceste platforme strâng publicul care caută activ să cumpere.
De asta, dacă ai o afacere bazată pe vânzare, primul pas spre a te promova este prin intermediul celor mai populare platforme marketplace din România. Tipologia produselor tale va afecta performanța ta pe diferite platforme și merită să le studiezi înainte.
În plus, anumite platforme acomodează și vânzarea de servicii (cum este OLX Servicii) sau ofertele de cazare și turism, astfel, generând un hub complet pentru multiplele tipologii de afaceri și antreprenoriat.
Alegerea platformei pentru promovare online ar trebui să ia în calcul și condițiile impuse vânzătorilor. Aceștia, în general, trebuie să plătească pentru expunerea anunțurilor și a afacerii, livrare și pentru comisioanele de vânzare. Cu cât mai mici sunt aceste costuri, cu atât mai bune vor fi rezultatele tale. Desigur, asta cât timp promovarea este la fel de eficientă.
De asta, dacă te alături comunității OLX Business, vei putea accesa metode de promovare online native, oferite la costuri accesibile. Cu pachetele de anunțuri oferite de noi, poți obține o vizibilitate de până la 30 de ori mai mare pentru afacerea ta, accesând și un public de peste 14 milioane de utilizatori pe lună. În plus, nu numai că nu avem un comision de vânzare, dar și livrarea este complet gratuită pentru vânzători.
Intră în comunitatea de business OLX și începe să faci promovare online simplu și eficient!
2. Social media
Platformele de social media sunt spațiile virtuale în care ne petrecem cel mai mult timp, utilizatorii de internet petrecând în medie 2.5 ore pe zi pe acestea. Mai mult, ele sunt și printre cele mai populare spații de promovare pentru firme, produse și servicii. Dat fiind mediul, poți să-ți promovezi online afacerea atât prin metode plătite cât și prin creștere organică și crearea unei comunități.
Dacă afacerea ta se adresează experților dintr-o industrie, primul spațiu online în care ar trebui să ai o prezență și spre care merită să-ți concentrezi eforturile de marketing este LinkedIn.
Chiar dacă ai metode plătite de promovare online la dispoziție, merită să-ți popularizezi afacerea prin conținut, postări de blog, sau interacțiuni în mod organic, pentru a convinge potențiali parteneri și cumpărători de profesionalismul tău. Direcția aici se va axa pe network marketing, dar și pe crearea unei comunități de experți și antreprenori.
Facebook este o platformă mult mai axată pe entertainment și interacțiunea în comunități, deci promovarea online organică a afacerii tale trebuie să se plieze pe aceste direcții. Este, de asemenea, și cea mai utilizată platformă de social media în România, cu 90% din cetățeni având prezență pe aceasta.
Nu uita că platforma îți oferă atât metode plătite de promovare online, cât și opțiunea unui marketplace online bazat pe proximitatea utilizatorului. Deci, dacă ai o afacere care depinde de distanța dintre tine și client, merită să te listezi pe Facebook Marketplace.
Instagram este a treia cea mai populară platformă de social media, după WhatsApp și Facebook (inclusiv Facebook Messenger), cu o rată de penetrare națională de 64%. Diferența este că Instagram are o diferență considerabilă în materie de audiență, atingând o popularitate mai mare printre tineri. Similar cu Facebook, ai instrumente de promovare online plătită și de marketare a produselor, dar cele mai multe afaceri cu prezență pe Instagram pot reuși prin creșterea organică. Pentru asta, vei avea nevoie de conținut vizual de calitate, cât și de o identitate de brand bine definită. Iar dacă răspunzi și audienței mai tinere, ești deja pe drumul cel bun.
TikTok
Cea mai nouă platformă socială cu un succes la nivel global, TikTok îți oferă un canal de promovare online cu un potențial de creștere nemaivăzut, mai ales dacă intenționezi să începi o campanie online de promovare organică. Aici, nu numai că poți începe cu minimul de resurse și pregătire în media, dar poți prezenta o afacere, ofertă, sau un produs într-un mod transparent, care nu respectă regulile clasice ale marketingului sau ale publicității. Dimpotrivă, utilizatorii platformei vor aprecia o abordare mult mai naturală și similară cu conținutul unui simplu utilizator. Desigur, va trebui să ai un mesaj atractiv și o abordare care să se înscrie în trendurile actuale.
3. Marketing de conținut
Conținutul poate fi unul dintre cele mai eficiente metode de promovare online pentru o afacere, fiind atât o metodă de a atrage noi clienți spre afacerea ta, cât și una de a-ți dezvolta și prezenta imaginea de brand.
Realizează un blog
Blogging-ul și scrierea de conținut sunt cele mai abordabile metode de promovare, mai ales dacă ești la început. Va presupune să scrii despre subiecte apropiate de interesele clienților tăi ideali și să găsești moduri de a-i ghida spre produsele tale, motivându-i și să realizeze o achiziție.
Pentru a face asta, va trebui să îi ghidezi pe călătoria cumpărătorului, sau drumul de la prima accesare a platformei tale, până la realizarea unei achiziții. Pentru asta, conținutul realizat de tine trebuie să treacă de la subiecte generale, la unele restrânse, pentru care produsele tale să poată apărea drept un răspuns.
Spre exemplu, dacă ai un magazin de suplimente nutritive și vrei să realizezi un blog despre sănătate pentru a-l promova online. Vei începe prin articole cât mai generale, care răspund la intenții precum “ce înseamnă să te alimentezi sănătos?”, continuând spre subiecte care încep să indice spre oferta ta, “care sunt cele mai bune suplimente alimentare?”, și tot așa, până când produsele tale devin răspunsul natural pentru căutarea utilizatorului.
Începe să produci conținut video
Conținutul video este foarte atractiv în zilele noastre, fiind și un mod ușor de a comunica un mesaj complex către un public cât mai larg.
Totuși, dacă vrei să începi o campanie de promovare online prin realizarea de conținut video, trebuie să te asiguri că ai echipamentul necesar, spațiul de derulare și un concept destul de solid în spate. Însă, dacă ai resursele și ideile, poți realiza materiale, atât pentru site-ul tău, cât și pentru platforme ca YouTube.
4. SEO (Search Engine Optimization)
SEO sau optimizarea pentru motoarele de căutare este cea mai eficientă metodă de promovare online în mod organic. O strategie SEO pusă la punct trebuie să stea la baza oricărei campanii de creștere a vizibilității afacerii tale.
Pe scurt, atunci când îți construiești prezența online, fie că o faci prin dezvoltarea site-ului propriu cu ajutorul platformelor de e-commerce populare, sau prin intrarea într-o comunitate de business pe o platformă marketplace, trebuie să te asiguri că anunțurile, conținutul și paginile care țin de afacerea ta sunt optimizate pentru a răspunde intențiilor de căutare.
Asta va însemna mai mult decât să știi și să folosești cuvintele cheie specifice industriei tale. Va trebui să înțelegi intenția acestora, pentru a dezvolta conținut atotcuprinzător, care poate fi agreat atât de către un cititor, cât și de motoarele de căutare, pentru a fi listat cât mai sus în prima pagină de rezultate. Dacă îți pui la punct prezența online și optimizarea pentru motoare de căutare, vei obține vizibilitate organică. Iar, dacă decizi să activezi pe platforme ca OLX, poți beneficia de autoritatea platformei, prin care îți vei crește la rândul tău afacerea.
5. Email marketing
Dacă rata de accesare (CTR) medie pentru site-uri este de 2.6-3%, rata de deschidere a e-mailurilor este de 46-50%, ceea ce înseamnă că dacă te promovezi prin emailuri către clienți, ai pur și simplu mai multe șanse să vezi rezultate.
De asta email marketing-ul este o opțiune foarte populară pentru dezvoltarea unei strategii de promovare online. Pentru asta, vei avea nevoie de o bază de e-mailuri de la potențiali clienți. Pentru asta, poți crea un newsletter și poți invita utilizatorii care-ți accesează site-ul să se aboneze. În general, să oferi un beneficiu (un cupon de reducere sau livrare gratuită) este un mod bun de a-i motiva să se aboneze. Odată ce ai o bază de contacte, poți înainta e-mailuri cu oferte potrivite pentru clienții tăi.
Implementează campanii de retargetare și remarketare
Email marketing-ul este și o metodă bună de a retargeta clienți care nu au mai cumpărat de la tine de o vreme. Astfel, printr-un mesaj care să-i amintească de gama ta de produse și oferte sau să-i ofere un beneficiu, poți reactiva intenția acestuia de a cumpăra activ.
În mod similar, poți folosi emailurile pentru a cere feedback din partea clienților și a le semnala când ți-ai îmbunătățit platforma și oferta. Un mod de a folosi email marketing-ul pentru a face asta este prin implementarea unui sistem de notificare pentru produse care sunt temporar indisponibile.
Pentru toate aceste practici, va trebui să știi cum să scrii mesaje pentru clienți în cel mai convingător și agreabil mod.
6. Marketing afiliat
Marketingul afiliat presupune să închiei un contract cu un agent sau companie, cunoscuți drept afiliați, care vor prelua eforturile tale de promovare online, direcționând noi clienți spre afacerea ta. Acest proces se poate realiza pe baza unor platforme terțe sau site-uri afiliate, cu diferite niveluri de afiliere cu afacerea ta.
Odată ce se direcționează mai mult trafic spre tine, va trebui să plătești un comision, fie pe baza accesării de utilizatori noi, a numărului de achiziții, sau pe baza valorii achiziției rezultate din marketingul afiliat. În general, o campanie de promovare online prin marketing afiliat necesită planificare clară și balansare a costurilor cu profitul estimat. Această metodă se bucură de o popularitate crescută în anumite industrii, venind și cu rate de comisionare diferite în funcție de piața pe care activezi.
Însă, beneficiul principal este că nu va trebui să-ți dedici eforturile spre creșterea vizibilității sau a vânzărilor, plătind, de asemenea, doar pentru campaniile care îți aduc trafic și vânzări. În schimb, este ideal să dezvolți și alte metode de promovare online, pentru a te asigura că poți reduce costurile de marketing pe termen lung.
7. PPC marketing
Marketingul PPC (pay per click) se referă la un model de publicitate prin care atragi trafic spre afacerea ta online prin intermediul promovării plătite. Metoda presupune licitația pe baza unor cuvinte cheie relevante pentru afacerea ta. Dacă obții un cuvânt cheie, vei fi listat pe pagina de rezultate printre primele rezultate, dar cu specificația clară că rezultatul este promovat. Iar, dacă un utilizator îți accesează pagina listată, vei plăti per click, după cum indică și numele metodei.
Considerând că această metodă de promovare online va necesita o investiție directă, trebuie să știi cum să balansezi costurile cu rezultatele. Iar dacă vrei să afli cum se compară metodele publicitare gratuite cu cele plătite și care sunt costurile estimate, am pregătit un ghid de publicitate online pentru afacerea ta, în care trecem prin toate punctele esențiale pentru o campanie online de promovare.
Google Ads
Google Ads este cel mai popular canal pentru PPC marketing, prin intermediul căruia, vei fi listat pe paginile de rezultate Google pentru cuvintele cheie pentru care ai licitat. În mod similar, reclame sub formă de bannere sau videouri pot apărea pe alte site-uri relevante, în cazul cărora vei plăti per o mie de impresii.
Pe lângă Google Ads, vei putea găsi modele PPC pentru majoritatea rețelelor sociale, însă cele mai populare sunt cele pentru Facebook, Instagram și TikTok.
Facebook Ads
Pe lângă creșterea organică, Facebook are și sisteme de promovare online prin modele PPC, pe care le poți utiliza pentru a obține o vizibilitate crescută printre utilizatorii rețelei. Rezultatele plătite vor apărea separat, într-o coloană laterală, sau printre postările organice ale unui utilizator.
Instagram Ads
În mod similar, Instagram permite optarea pentru metode de promovare online contra cost prin intermediul postărilor, reel-urilor și story-urilor. Deși sunt marcate ca fiind plătite, acestea sunt în general bine integrate în feed-ul utilizatorilor. Ca atare, va trebui să dezvolți materiale vizuale convingătoare.
TikTok Ads
Platforma cea mai recentă dar și cea cu creșterea cea mai rapidă, TikTok, îți permite să accesezi metode de promovare online plătită, sub formă de reel-uri sponsorizate. Acestea trebuie să răspundă modelului de media de pe platformă, pentru a se integra în feed-ul utilizatorilor, fiind și convingătoare.
8. Strategii de PR
PR-ul sau relațiile cu publicul reprezintă atât o metodă de creare a imaginii pozitive în fața publicului pentru afacerea ta, cât și una dintre cele mai eficiente metode de promovare online. Chiar dacă necesită mai multe eforturi din partea ta și poate fi imprevizibil ca strategie, marketingul prin PR rămâne una dintre cele mai eficiente moduri de a obține o vizibilitate crescută printre potențiali clienți care nu te cunosc încă.
Folosește comunicate de presă
Una dintre cele mai accesibile metode de promovare online prin PR presupune realizarea comunicatelor de presă prin care prezinți și informezi un public larg despre lansarea unui produs sau serviciu nou, cât și despre posibile îmbunătățiri aduse gamei tale existente.
Comunicatul de presă este în general trimis către reporteri sau persoane influente din industria ta, iar aceștia pot decide sau nu să scrie și să publice un articol despre acesta. Desigur, dacă ai prezentat ceva inovator într-o lumină aparte, aceștia vor fi cu atât mai motivați să publice despre tine.
Adună date importante sau interesante din industria ta și realizează un studiu
O altă metodă de a utiliza relațiile cu publicul este să colectezi date importante care țin de industria ta și să realizezi un studiu independent, care să poată atrage interesul reporterilor și jurnaliștilor. Astfel, nu numai că vei obține vizibilitate crescută, dar publicul va înțelege că ești un expert de încredere și, de ce nu, un lider de industrie.
9. Metode de networking
Dacă până acum networking-ul a apărut ca fiind secundar eforturilor tale de promovare online, acum îi oferim lumina reflectoarelor. Una dintre cele mai bune metode de promovare online și offline este prin asocierea cu persoanele și afacerile potrivite.
Astfel, nu numai că vei obține vizibilitate prin clienții partenerilor tăi, ci vei putea răspunde cu ușurință unor nevoi neadresate ale propriului public, dar care sunt soluționate de alți agenți ai pieței.
Participă la evenimente online și offline
Primul pas de a face networking este să participi la evenimente de profil înalt din industria ta, fie ele online sau offline. Este important să dai de persoane cu o viziune similară, care sunt deschiși la colaborare și schimbarea productivă de idei. Odată ce ai aceste legături, vei putea lua diferite căi de promovare online și creștere a vizibilității.
Intră în parteneriate cu branduri cu valori similare
Parteneriatul cu un alt business rămâne una dintre cele mai populare și eficiente metode de promovare online. Astfel, nu numai că accesezi un nou public al unei afaceri care ar fi putut să-ți fie și competitor direct, dar împreună puteți avea un control mai bun asupra pieței, rezultând într-o relație mutual benefică.
Obține mențiuni online și distribuirea prin rețele sociale
Fie că o fac utilizatori sau clienți, fie că o fac companii partenere și influenceri, mențiunile online sunt un mod ușor de a obține vizibilitate pe rețelele de socializare. Asigură-te că îți motivezi publicul să te menționeze (poate chiar prin concursuri), și că ai alături parteneri cu un public încă neaccesat și interesat de brandul tău.
Crește vizibilitatea afacerii prin word of mouth
Desigur, să obții o popularitate crescută strict prin cea mai organică interacțiune – viul grai și comunicarea dintre oameni – este scopul final al tuturor strategiilor de promovare online. Dacă vrei să se discute despre tine, trebuie să te asiguri că ai o identitate de brand puternică și atractivă, iar materialele publicitare utilizate de tine sunt memorabile și pot porni un discurs în jurul lor.
Folosește designul produsului
Desigur, un alt mod de a atrage atât atenția clienților, cât și a partenerilor este strict prin natura produsului tău. Dacă ai un design și o prezentare atrăgătoare, totul, de la intrarea în parteneriat, la mențiuni și share-uri, până la word of mouth vor veni organic și neforțate.
10. Integrarea cu alte platforme
Una dintre cele mai convingătoare metode de promovare online este integrarea cu o platformă populară și de încredere. Dacă devii asociat vizibil cu o platformă agreată de publicul online, obții, la rândul tău, o imagine similară, pozitivă.
De asta, poate că cel mai important factor pentru tine este spațiul în care ești găsit și relațiile pe care le stabilești online. Spre exemplu, dacă te alături comunității de business OLX, nu numai că beneficiezi de vizibilitate către un public de peste 14 milioane de utilizatori pe lună, servicii de livrare și retur gratuite și pachete de anunțuri customizabile, totul cu comision de 0% pe vânzare, dar vei fi și asociat direct cu brandul OLX și cu reputația acestuia de lider de piață.
Începe să vinzi cu noi și alătură-te comunității în creștere de antreprenori care vând pe OLX!
11. Metode de fidelizare și retargetare a clienților
Chiar dacă metodele de fidelizare a clienților sunt menite să-ți țină publicul existent aproape și activ, acestea sunt la fel de eficiente în eforturile tale de promovare online. Desigur că există multiple abordări aici, dar le vom prioritiza pe cele mai importante pentru marketingul digital al afacerii tale:
Folosește invitațiile în rețea
Încercarea inițială de a atrage noi membrii în comunitatea ta este primul pas spre autopromovare și fidelizare. Poți realiza asta atât prin canale de social media cât și prin email, SMS, sau orice metodă de contact care ți-a fost oferită de către client. Nu uita să nu fi intruziv și să portretizezi rețeaua ta de contacte ca pe o comunitate centrată spre client sau membru.
Utilizează recompensele în mod inteligent
Urmează și consolidarea relației tale cu noul membru al comunității. Atât promovarea online, cât și fidelizarea necesită interacțiuni pozitive repetate, iar cel mai ușor mod de a face asta este prin oferirea recurentă a unei recompense. Fie că oferi cupoane la un interval de timp regulat, sau dezvolți un sistem de recompense pentru achizițiile realizate, un mod de a demonstra că merită să stea în comunitate va motiva clientul să revină la tine de fiecare dată când are nevoie să achiziționeze ceva.
Creează o comunitate în jurul brandului
În cele din urmă, să dezvolți o comunitate în care membrii se pot întâlni și o pot crește fără intervenția ta directă este scopul final al oricărui efort de promovare și fidelizare. Desigur că în fazele incipiente, va trebui să depui efort pentru asta, efort care depășește atragerea de noi membrii, dar o comunitate îți poate oferi o siguranță economică și o creștere constantă.
12. Backlinking
Backlinking-ul este una dintre cele mai eficiente metode de creștere a unei afaceri online. Aceasta presupune integrarea unui link către domeniul asociat afacerii tale, pe diferite produse sau în schimbul unor servicii asociate ție. Spre exemplu, dacă ai o firmă de webdev și clienții îți cer să dezvolți template-uri de website, poți adăuga o semnătură sau un banner pe acestea, unde incluzi că a fost realizat de către tine. Altfel spus, folosești însăși o achiziție sau un serviciu prestat drept ocazie de promovare online.
Poți aborda o metodă similară și pentru vânzarea de stocuri fizice, unde adaugi în pachet contactele firmei, sau îi ceri clientului să încerce și să-și spună părerea online despre produsul tău, menționându-te și pe tine.
13. Servicii de listare
Afacerea ta poate beneficia de pe urma listării acesteia pe diferite tipuri de motoare de listare și recenzare, cum sunt Google Maps (pentru orice afacere cu prezență fizică), TripAdvisor (pentru restaurante, baruri, sau cafenele), sau orice alt serviciu similar care se potrivește industriei tale.
Aceste servicii de listare sunt percepute ca fiind transparente, reflectând atât opiniile clienților de zi cu zi, cât și pe ale experților. De câte ori nu te-ai uitat online la recenzii înainte să cumperi de undeva sau și mergi în oraș la o locație anume? De asta, să ai o prezență bună pe acestea poate fi una dintre cele mai bune metode de promovare online organice. Totuși, asta va presupune să știi și cum să răspunzi recenziilor negative, pentru a fi pregătit de orice.
Dacă te alături comunității de business OLX, vei avea un sistem intern de recenzii și ratinguri oferite de cumpărători care să-ți confirme calitatea și să-ți îmbunătățească imaginea printre cei 14 milioane de utilizatori lunari. Astfel, nu numai că vei economisi cu comisionul de 0% pe vânzare, livrarea gratuită și pachetele ieftine de anunțuri, dar vei avea și un mod organic de-a inspira încredere într-un potențial client.
Alătură-te comunității OLX Business și descoperă beneficiile rezervate vânzătorilor parteneri!
Ce modalități de promovare online vei alege pentru afacerea ta?
Odată ce ai adoptat câteva metode de promovare online vei putea începe să-ți dezvolți strategia și să atragi noi cumpărători către afacerea ta.
Dacă vrei să știi cum să-ți alegi metodele și cum să le folosești cu succes, citește ghidul nostru despre publicitatea pe internet, unde vei găsi estimări de preț, sfaturi de aplicare și o serie de idei de publicitate online plătite și gratuite.
Dar, desigur că prezența în online nu este singurul considerent pentru succesul afacerii tale. Cele mai bune strategii de marketing vor incorpora atât aceste abordări cât și metodele de publicitate tradiționale.
Dacă îți dorești să primești asistență la fiecare pas al călătoriei tale în promovarea afacerii tale, comunitatea de business OLX este locul ideal pentru a reveni când ai nevoie de un sfat sau o idee nouă. Pe lângă materialele instrucționale, partenerii noștri își pot îmbunătăți activ oferta (prin accesarea livrării gratuite și consultarea statisticilor de performanță), crește vizibilitatea (prin accesarea unui public de peste 14 milioane de utilizatori pe lună și deschiderea unei pagini de comerciant) și pot promova produsele eficient prin diferitele pachete promoționale oferite pentru toate tipurile de afaceri.
Activează un pachet de anunțuri și începe-ți eforturile de promovare online cu dreptul!