Cum deschizi un magazin online: Ghid de creare și deschidere magazin online în 12 pași

Pagina de Business » NOU » Cum deschizi un magazin online: Ghid de creare și deschidere magazin online în 12 pași
magazin online

Descoperă cum deschizi un magazin online în 12 pași, pentru a profita de piețe noi și avantajoase și a crea o afacere de viitor.

În peisajul digital al zilelor noastre, un magazin online are un potențial imens pentru toți antreprenorii, artizanii și afaceriștii care vor să își dezvolte baza de clienți. Conveniența și popularitatea cumpărăturilor online în România au făcut ca site-urile de e-commerce să fie esențiale pentru dezvoltarea oricărui business.

Din fericire procesul de a crea un magazin online și al face profitabil este din ce în ce mai accesibil, iar în acest ghid vom oferi pașii esențiali și toate detaliile cheie, pentru a-ți începe un magazin online cu dreptul. Fie de începi de la 0 sau ai deja un magazin de e-commerce, în acest ghid vei găsi sfaturi ușor de implementat, analize ale experților în e-commerce și pașii pe care îi ai de făcut către un magazin online de succes.

Dacă ești interesat să-ți deschizi propriul magazin online, există 12 pași esențiali pe care trebuie să-i urmezi pentru a te asigura că ai o lansare reușită:

Pasul 1: Alege produsele din viitorul magazin online

alegerea stocului pentru un magazin online

Poate ai deja un plan legat de produsele pe care ai vrea să le comercializezi, sau poate ai doar o idee vagă și vrei neapărat să intri în sectorul de e-commerce. Primul pas pentru crearea unui magazin online este să alegi gama de produse pe care le vei comercializa prin acesta.

Acest proces va presupune nu numai stabilirea a ce produse pot fi vândute împreună, ci și testarea acestora pentru a le asigura calitatea. Indiferent de cum vei continua în înființarea unui magazin online, produsul este elementul central pentru afacerea ta. Dacă nu ai o ofertă de calitate care să-l motiveze pe client să cumpere și să se întoarcă la afacerea ta, eforturile tale nu vor avea niciun rezultat.

Deci, alege produsele care au sens să fie vândute de același magazin online (să spunem, cărți, articole de papetărie și produse multimedia), asigură-te că există cerere pentru ele și că oferi produse de calitate.

Cum poți realiza asta? Următorii pași te vor ajuta să-ți stabilești și furnizezi produsele. 

Pasul 2: Verifică marketabilitatea produsului

verifică marketabilitatea unui produs

Verificând marketabilitatea produselor pe care vrei să le vinzi printr-un magazin online, poți stabili dacă există cerere pentru ceea ce vei oferi și dacă oferta ta poate să intre în competiție cu competitorii de pe piață.

Produsele alese de tine pot fi targetate către marea masă a consumatorilor sau produse nișate. Ambele tipuri de produse îți pot aduce profit dacă știi cum să le promovezi, și în mod cert poți avea ambele tipuri de produse în magazinul tău online. Cu toate acestea, produsele de nișă prezintă un avantaj în audiența care este pasionată de acel domeniu și prin urmare, ar plăti mai mult pentru ele.

Spre exemplu, continuând cu exemplul unui magazin online pentru cărți și articole similare, vei putea observa că există cerere pentru literatură contemporană. Cu toate astea, competitorii existenți deja răspund cererii, fiind mai profitabil pentru tine să încerci să vinzi cărți dintr-o nișă specifică (să spunem, cărți în limba engleză sau din genul fantasy).

Dar, cum poți afla marketabilitatea produselor alese?

Bineînțeles, vei începe cu analizarea unor studii deja făcute pe ce se vinde online în România. La OLX am compilat o listă cu produsele vândute pe platforma noastră, un punct excelent de pornire în cercetarea ta.

Iată alte metode de a verifica marketabilitatea produselor alese pentru un magazin online:

  • Google Trends – O sursă gratuită pentru a urmări popularitatea online a produselor, Google Trends îți va prezenta evoluția căutărilor pentru anumite cuvinte cheie.
  • Testimoniale si Reviewuri – Acestea sunt bune pentru a vedea opinia consumatorilor (sau a formatorilor de opinie) legat de piața actuală din diferite industrii. Te pot informa și ce produse lipsesc din alte magazine online.  
  • Ce fel de conținut rankează pe Google – Căutând manual cuvinte cheie sau folosind un instrument dedicat, poți descoperi ce tipuri de conținut și site-uri sunt populare pe motoare de căutare precum Google. Evident, căutările crescute indică interes și cerere.
  • Mentionarile in Social Media – Urmărește pagini de social media legate de piața sau produsele care te interesează pentru a ști ce se așteaptă un potențial client să găsească într-un nou magazin online.

Avertisment: Dacă nu găsești produsele alese de tine în lista celor mai vândute produse, poate însemna unul din două lucruri: ori nu există o cerere online pentru ele, ori sunt produse foarte de nișă. În primul caz, va trebui să renunți la acel produs sau să mergi cu afacerea în offline, iar în cazul de-al doilea trebuie să analizezi atent nișa.

Pasul 3: Analizează piața pe care urmează să intri

studierea pieței unui magazin online

Acum că ai o serie de produse pentru procesul de deschidere magazin online, este momentul să analizezi cererea pe piață și competiția.

Folosește marketplace-urile pentru a observa trendurile

Un loc perfect pentru a analiza în detaliu nișa produselor este pe o platformă de tip marketplace precum OLX unde poți urmări statistici reale despre promovarea produselor tale și vânzările generate de acestea în timp real. Dacă te alături comunității de business OLX, vei avea toate resursele necesare pentru a vinde mai bine, mai repede. 

Investighează nișa produselor alese pentru magazin

Odată ce te decizi legat de procesul de creare magazin online într-o nișă specifică, va trebui să strângi cât mai multe informații ce țin de aceasta.

Descoperă bazele pieței pe care activezi – informații care țin de ce înseamnă calitatea, problemele rezolvate de produsele vândute, sau micile detalii și diferențe pe care le poți folosi pentru a deveni competitiv.

Pe scurt, trebuie să fii un expert în industria în care activezi prin magazinul online lansat.

Analizează orice magazin online competitor

Orice informație despre competitorii, de la ideile de branding, la preț și procedura de livrare este o mină de aur în începerea afacerii tale. Compară magazinele fizice, cu vânzătorii independenți de pe platforme de tip marketplace și magazinele de e-commerce cu renume pentru a avea o viziune de ansamblu cât mai clară a pieței.

Avertisment: Dacă prețurile competitorilor tăi sunt foarte mici, iar diferențele dintre mai mulți competitori se rezumă doar la preț, ar trebui să ții cont de acest aspect. Acesta indică faptul că singura strategie viabilă pentru a intra pe piață este să oferi prețuri chiar mai mici decât competiția, lucru ce ar putea să nu fie viabil în planul tău de business.

Analizează modalitățile de promovare a produselor 

Din modul în care un produs este promovat, poți descoperi multe informații și calități atractive pe care să le implementezi în noua ta afacere de magazin online.

Nu numai că vei vedea ce atrage la o ofertă de pe piața pe care intri, dar poți afla ce metode de publicitate funcționează, și cum trebuie să-ți prezinți produsele.

Când te pregătești de deschiderea unui magazin online, aparențele nu înșeală – modalitățile de promovare a produselor de pe piața existentă sunt printre cele mai utile informații.

Pasul 4: Identifică și analizează concurența pentru viitorul tău magazin online

Analizează competiția

Mai mult decât verificarea marketabilității unor produse, identificarea și analiza concurenței sunt importante pentru a ști cum deschizi un magazin online nou.

Aceștia te pot îndruma în implementări, dându-ți și informații importante legat de prețurile actuale de pe piață (prin care poți judeca viabilitatea furnizorilor tăi), modurile de prezentare ale unui magazin online și ce înseamnă o ofertă completă (sau unde nu este satisfăcută cererea).

Ce fel de concurenți ai pentru un nou magazin online?

Există trei tipuri de afaceri concurente pe care le vei găsi în procesul tău de analiză:

  • Concurenți direcți – Acele magazine online care vând ce preconizezi că vei vinde și tu, având aceeași audiență pe care o vei avea și tu.
  • Concurenți indirecți – Business-uri cu produse similare, care pot fi relevante pentru o parte din publicul tău și care îți pot fura din clienți.
  • Concurenți terțiari – Magazine online care vând produse similare sau complementare cu ale tale. Ele devin relevante pentru studiu și competitivitate atunci când te extinzi (sau când aceștia se extind în nișa ta).

Cum îți studiezi concurența pentru viitorul magazin online?

Pentru a știi de ce ai nevoie într-o înființare magazin online, fii atent la trei criterii de segmentare: cota de piață (partea din totalul vânzărilor în raport cu piața lor), strategia de preț (modalitățile în care un competitor setează prețul) și mărimea audienței (căutările, accesările, utilizatorii activi, sau recurenți).

Ideal, va trebui să selectezi aproximativ 5 concurenți direcți sau indirecți, pentru a realiza analiza și a ști cum deschizi un magazin online într-o industrie sau nișă.

Pasul 5: Stabilește profilul potențialilor clienți

Segmentarea de piață

După ce ai analizat produsele și piața lor de desfacere, este timpul de a vedea cum arată o persoană care ar cumpăra produsele tale de la noul magazin online înființat de tine.

De ce e important profilul clientului pentru un magazin online?

Un profil de client bine pus la punct este esențial în începerea unei afaceri. O astfel de unealtă îți va pune la dispoziție informații demografice despre clienții potențiali, dar și informații despre nevoile, dorințele și problemele cu care se confruntă.

Acesta te va ajuta să afli cum arată cei mai buni clienți pe care îi poți avea. Vei știi cum iau decizii de cumpărare, unde se uită pentru a găsi produse și ce le atrage atenția.

Îți va face planificarea mai ușoară, ajutându-te să-ți concentrezi strategiile de marketing pe platformele și sub forma care contează cel mai mult pentru potențialii tăi clienți, economisind timp și bani. Odată făcut, acest profil al clientului îți va targeta mai bine eforturile, iar rezultatele vor veni mai repede și vor fi mult mai bune, reflectându-se și într-o bază de clienți îmbunătățită.

Știind cum și pe cine targetezi, vei ajunge la mai mulți clienți gata să cumpere produsul tău, vei putea să anticipezi obiecțiile de cumpărare ale potențialilor clienți și vei crește rata de conversie pentru magazin online.

Ideal, ar trebui să creezi între 3 și 5 profiluri de client. Mai puține de 3 și vei avea categorii prea generale, mai multe de 5 și nu îți vor fi utile în planificare, audiența ta fiind prea fragmentată.

Ce trebuie să conțină un profil al clientului?

Un profil al clientului pentru un nou magazin online ar trebui să conțină următoarele date:

  • Date demografice – Vârstă, gen, venit, locație, profesie și o scurtă descriere
  • Preferințe de consum online – Publicații citite, platforme frecventate, influenceri și branduri urmărite, rețele sociale preferate.
  • Probleme și frici generale – Le vei particulariza pentru a fi legate de produsul tău.
  • Obiective și câștiguri – Ce își dorește de la viață, ce poate câștiga folosind produsul tău.
  • Orice detalii despre valorile clientului – De la fraze pe care le-ar spune, la 
  • Mesaje de marketing convingătoare – Va trebui să incluzi și potențiale informații și mesaje de marketing care să convingă clientul.

Pentru un profil al clientului util, începe de la produs

Pornește de la problemele pe care le rezolvă produsul tău. De acolo vei analiza ce fel de persoană s-ar confrunta cu aceste probleme și vei creiona profilul fiecăruia. Te poți baza pe exemple din viața ta de astfel de persoane sau pe generalizării ale unei grupe de vârstă, unei profesii sau categorii de venit.

Pasul 6: Concepe planul de afacere pentru un magazin online

planul de afacere pentru creare magazin online

Ca să știi cum să deschizi un magazin online, va trebui să ai toate datele economice bine întocmite și acoperite. Pentru asta vei avea nevoie de un plan de afacere. Acesta va trebui să inlcudă informații despre procesul de deschidere magazin online, de la fazele de cercetare și documentare, până la evaluare și dezvoltarea planului B pentru afacere.

Ce trebuie să incluzi în planul de afacere pentru un magazin online

În materie de date exacte, orice plan de business ar trebui să aibă următoarele concepte explicate:

  • ROI (Return on Investment) este o estimare a banilor intrați și cheltuiți în fiecare lună, dar și pierderile pe care ți le permiți
  • Bugetul de promovare pe care îl ai la dispoziție
  • Strategiile de promovare prin care vei atrage și converti potențialii clienți
  • Furnizori pentru produse sau un plan clar de producție, cât și variante de rezervă dacă te confrunți cu furnizori neserioși, produse de slabă calitate, sau orice alte probleme pe lanțul de aprovizionare.
  • Variante alternative pentru livrarea produselor în cazul în care firma de curierat angajată se dovedește a fi neprofesionistă
  • Prețul produselor și adaosul comercial, ținând cont și de prețurile oferite de competiție
  • O procedură de suport pentru clienți în cazul în care au probleme cu produsul sau sunt nemulțumiți de experiența cu afacerea ta

Trebuie să rămâi obiectiv și atunci când pare că un magazin online nu e idea cea mai bună. Chiar dacă rezultatul final nu este unul bun, asta nu înseamnă că nu poți aborda soluții pentru scăderea costurilor și creșterea profiturilor estimate.

Plan de afacere pentru un magazin online prin marketplace

O alternativă mult mai ieftină la magazinele de tip e-commerce sunt platformele de tip marketplace. Acestea oferă un mediu în care vânzătorii pot lista și vinde produsele lor, iar cumpărătorii pot explora și achiziționa diverse produse de la diferiți vânzători într-un singur loc.
Iar, dacă găsești o platformă marketplace potrivită și cu beneficii, aceasta va rezulta într-un plan de afaceri favorabil pentru tine. Dacă începi să vinzi prin OLX, multiple aspecte, de la prețul produselor, la costul de dezvoltare a unui magazin online, sau costurile de livrare, vor fi îmbunătățite considerabil. 

Ca vânzător, primești o pagină personalizabilă fără costuri extra sau necesități de implementare. În plus, vizibilitatea ta este obținută prin accesul la publicul lunar de peste 14 milioane de utilizatori, plus pachetele variate de anunțuri. Livrarea va fi complet gratuită pentru tine (inclusiv în cazul unui retur pentru livrări eșuate), deci vei putea elimina complet acest cost. Iar, toate acestea vin cu un comision de 0% pe vânzări, care va garanta că-ți poți menține prețul produselor competitive, fără să sacrifici profitabilitatea firmei.

Deci, intră în comunitatea de business OLX și îmbunătățește prospectul afacerii tale!

Pasul 7: Alege-ți furnizorii de produse

Găsește furnizori pentru lansare magazin online

Când stabilești cum deschizi un magazin online, va trebui să stabilești clar de unde obții stocul de produse. Elementul cheie pentru a rezolva lanțul de aprovizionare îl reprezintă rezolvarea cu furnizorii tăi.

În cazul în care ești în procesul de deschidere magazin online pe bază de produse handmade, atunci stocul va fi produs de tine, deci furnizarea este rezolvată. În alte cazuri, alegerea furnizorilor va avea un impact considerabil asupra viitorului tău magazin online. Problemele în alimentarea stocului va avea un efect în lanț asupra afacerii tale și a satisfacției clienților.

De unde cumpăr marfă pentru magazin online – Alegerea furnizorilor

Atunci când alegi furnizorii, va trebui să fii atent la câteva aspecte ale acestora. Calitatea produselor este importantă. Un client nu va asocia produsul cu furnizorul din spatele afacerii tale ci cu business-ul tău. Astfel, dacă oferi produse de proastă calitate, vei fi afectat direct.

Pe lângă asta, mai ai de verificat trei aspecte cheie legate de furnizori: seriozitatea (în garanția livrării stocului și promptitudine), stabilitatea (dacă modelul de business al acestuia este viabil) și dificultățile livrărilor (ținând cont de distanța de tine, costurile de transport și alte posibile taxe și acreditări pentru produse, în funcție de unde vinzi).

Cum facturezi în funcție de furnizor?

Există două moduri de facturare, depinzând dacă furnizorul tău este din țară sau este internațional. 

Pentru cei locali, NIR-ul (documentul de intrare în stoc a produselor, conform unui document primit de furnizor) este unul standard, fără alte elemente adiționale.

Pentru furnizorii internaționali, vei avea nevoie de o declarație vamală de import, să plătești un comision vamal (pe care îl înregistrezi ca cheltuială) și să te înregistrezi pentru TVA CIF intracomunitar.

Pasul 8: Înregistrează-ți afacerea

Înregistrarea unui magazin online

Indiferent cum deschizi un magazin online, va trebui să-ți înregistrezi noua afacere la Registrul Comerțului, fie că ai un SRL sau activezi ca PFA.

SRL

Societatea cu răspundere limitată este o formă populară de organizare pentru firme, pe care o poți înființa cu ușurință și un capital minim de 200 lei.

În plus, vei putea include câte coduri CAEN ai nevoie și poți avea un număr nelimitat de angajați, dar vei avea nevoie de contabilitate.

PFA

Cea mai simplă formă legală de organizare juridică, persoana fizică autorizată va avea costuri de deschidere și funcționare mai joase, dar cu posibilitatea de a adăuga numai 5 coduri CAEN, cu un număr limitat de angajați.

Contabilitatea necesară este de asemenea mai simplă, putând să o ții pe cont propriu.

Care este codul CAEN pentru comerț online?

Pentru un deschidere magazin online, vei avea nevoie de codul CAEN 4791 – comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet. 

Acest cod CAEN va include comercializarea de produse livrabile clientului prin poștă sau firmă de curierat, sau care sunt descărcabile prin internet (cursuri, e-book-uri, software, etc.). Dar, există o gamă de produse care sunt excluse, precum autovehiculele, motocicletele, cât și piesele și articolele pentru acestea. Pentru acestea vei avea de alte coduri CAEN: 4511 pentru comerțul de autoturisme și autovehicule ușoare, 4519 pentru alte autovehicule, 4531 pentru comerț cu piese și accesorii pentru autovehicule și 4540 pentru comerț cu motociclete, piese și accesorii aferente, cât și pentru întreținerea și repararea motocicletelor.

Codul CAEN trebuie inclus în actul constitutiv al unei afaceri, chiar dacă îți lansezi sau nu un nou magazin online. 

Acte normative pentru ecommerce

Legea din România te obligă să plasezi pe site-ul viitorului tău magazin online următoarele: numele societății sau firmei, sediul declarat cu adresa, numărul de telefon. În plus, pe website trebuie să prezinți explicit tarifele serviciilor oferite cu precizarea TVA-ului (și a includerii lui) și precizări referitoare la includerea sau nu în preț a cheltuielilor de livrare. 

Un magazin online trebuie să ofere clientului și o procedură gratuită pentru a transmise sesizări, comentarii și plângeri. 

Plătitor sau neplătitor de TVA?

Până nu atingi pragul de venituri de 300,000 lei/an, te poți înregistra ca neplătitor de TVA. Odată ce treci de această limită, va trebui să treci la plata TVA-ului.

Pe lângă cifra afacerii tale, există o serie de cazuri în care îți va fi mai favorabil să fii plătitor de TVA. Dacă partenerii tăi sunt plătitori de TVA, aceștia își pot dori deducerea TVA-ului de pe facturile tale. 

De asemenea, dacă achiziționezi sau comercializezi produse în UE (în afara României), va trebui să plătești TVA.

Pasul 9: Alege platformele pe care vei vinde online

Platforme e-commerce pentru un magazin online

Nu ai cum să deschizi un magazin online nou fără a folosi platforme de e-commerce sau alte modalități de vânzare, precum platformele populare marketplace din România.

Ai nevoie de un domeniu disponibil pe care îl poți găsi pe website-uri precum NameCheap, GoDaddy, Domain.com sau dacă îți dorești un domeniu local (cu .ro) poți accesa RoTLD. Urmează website-ul propriu-zis pe care îl poți pune la punct în Shopify, Squarespace, Wix sau în WordPress.

Platforme e-commerce pentru deschidere magazin online

Platformele de e-commerce sunt sisteme care îți oferă instrumentele de dezvoltare a propriului site de magazin online. Sistemele incluse sau accesibile includ implementări de interfață cu funcții precum pop-up-uri sau încărcări de pagini sau media, automatizări, sisteme de CRM și asistență.

Dificultatea de implementare este relativ crescută, dar va depinde și de metoda abordată. Vei avea de ales dintre platforme de lansare de magazin online de tip open source (gratuite), SaaS (software ca serviciu), sau personalizabile (în general, plătite). Platformele open source sunt dificil de implementat pentru persoane fără experiență, deseori neavând nici suport dedicat. SaaS-urile sau opțiunile personalizate îți vor oferi metode simplificate, dar prețul nu este avantajos pentru o afacere la început de drum.

Platforme marketplace pentru înființare magazin online

O opțiune mult mai accesibilă și ieftină este vânzarea prin marketplace. Aici, vei avea metode intuitive și simplificate de a-ți dezvolta propriul magazin online, instrumente integrate și, deseori, consultanță și materiale.

Dacă începi să vinzi pe OLX, primești o pagină personalizabilă pentru noul tău magazin online, neavând nevoie de cunoștințe de dezvoltare a unui site de magazin online. În plus, OLX îți oferă sisteme de analiză pentru statistici integrate cu platforma, metode de promovare țintite către categoriile în care activezi, cât și consultanță dedicată și materiale necesare.

De asta, pentru început, va fi ideal să-ți lansezi noul business pe OLX și să-ți crești vânzările!

Pasul 10: Alege un domeniu și serviciul de hosting

Domeniul și serviciul de hosting

Dacă optezi pentru dezvoltarea propriului site de magazin online, va trebui să-ți găsești un domeniu liber și să selectezi un serviciu de hosting.

Dacă ai ales deja să vinzi prin OLX, problema hostingului s-a rezolvat deja.

Cum îți alegi domeniul pentru un nou magazin online?

Domeniul trebuie ideal să fie unu-la-unu cu numele magazinului tău online, fiind un punct central pentru brandul afacerii tale. Acesta trebuie ales și pentru a reflecta către cine vinzi. Dacă ai un domeniu .ro este clar că vinzi în țară, pe cânt .com indică faptul că ești o afacere internațională. De asemenea, te vei asigura că acesta este ușor de găsit. Pentru acest scop, merită să ai un nume de domeniu cât mai scurt și intuitiv pentru ceea ce vinzi.

Desigur, asta nu înseamnă că nu poți fi creativ. Cu cât mai memorabil este numele tău, cu atât mai ușor va rămâne în mintea vizitatorilor.

Un ultim aspect – să folosești cuvinte cheie pentru numele tău, există șanse să fii penalizat de motoare de căutare. Păstrează un nume de brand legat dar nu identic cu acele cuvinte pe care le targetezi.

Cum rezolvi cu hosting-ul pentru lansarea unui magazin online?

Majoritatea platformelor plătite de e-commerce îți vor oferi soluții de hosting, atât pentru domeniu cât și pentru email, cu implementări de SSL incluse.

Dacă nu ai această opțiune și selectezi manual firma, asigură-te că alegi una care oferă servere locale, pentru a asigura maximul de viteză de încărcare. În plus, prioritizează și monitorizarea continuă și și asistența dedicată.

Pasul 11: Creează un brand puternic

Branding

Pentru ca tot efortul investit în oferirea celei mai bune experiențe de shopping online și a celor mai bune produse să dea roade, este esențial ca lumea să își amintească brandul firmei tale. 

Brandingul este totuși mai mult decât alegerea numelui. Se referă la o misiune și viziune a companiei, pe care ar trebui să o incluzi pe pagina Despre noi a unui astfel de magazin online. Și nu în ultimul rând se referă la sentimentul pe care îl are clientul când interacționează cu brandul. 

Logo-ul și web designul pentru un magazin online

Astfel, toate elementele vizuale ale magazinului online trebuie să fie analizate cu idea pe care vrea să o comunice brandul. 

De la culorile din fundal, la logo, emailul de confirmare al comenzii și cutia în care ajunge produsul la client, toate trebuie să exprime aceeași imagine. Pentru asta, poți folosi template-uri accesibile online pe care să le adaptezi (obligatoriu) identității tale vizuale. Este foarte important ca prezentarea domeniului tău să fie profesionistă, chiar dacă folosești resurse gratuite.

Spre exemplu, dacă vinzi prin OLX, nu numai că ai opțiuni de personalizare pentru afacerea ta, ci vei primi și resurse pentru a-ți dezvolta imaginea și brandul. Funcționalitățile sunt de asemenea garantate de sistemele platformei.

Alătură-te comunității de business OLX pentru a afla toate beneficiile pentru vânzători.

Pasul 12: Asigură traficul spre magazin prin SEO

Asigurarea traficului prin SEO

Succesul în crearea și lansarea unui magazin online va consta în atragerea traficului potențial către site-ul tău. Un instrument esențial în acest sens este optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO). 

Cum să faci un magazin online să fie popular pe motoare de căutare

Iată câteva sfaturi pentru a-ți maximiza vizibilitatea și pentru a direcționa clienții către magazinul tău online.

  • Înțelege-ți publicul și limbajul acestuia – Atunci când creezi conținut pentru magazinul tău online, pune-te în pielea potențialilor clienți. Gândește-te la cum ar vorbi ei despre produsele tale și la ce informații ar căuta. Utilizarea unui limbaj relevant pentru publicul țintă și răspunderea la întrebările așteptate, va face ca magazinul tău online să fie mai accesibil și atrăgător.
    • Studiază cuvintele cheie importante pentru afacerea ta – Potențialii clienți vor utiliza cuvinte cheie pentru a găsi produsele tale. Realizează o cercetare atentă pentru a identifica cuvintele cheie cele mai relevante pentru industria ta și integrează-le în conținutul site-ului tău (ar trebui să ai deja niște idei din faza de studiu al pieței și produselor populare).
  • Optimizează conținutul on-page – Concentrează-te pe optimizarea conținutului de pe pagină pentru a crește șansele de a apărea în primele rezultate ale motoarelor de căutare. Titlurile și descrierile produselor, imaginile și orice alt conținut trebuie să fie optimizate pentru cuvintele cheie identificate.
  • Folosește SEO off-page pentru creșterea autorității – Încurajează creșterea autorității magazinului tău online prin tactici SEO off-page. Acest aspect implică promovarea conținutului tău pe alte site-uri sau în mediul social, cu adăugarea constantă de link-uri către site-ul tău.
  • Asigură-te că ai meta-uri unice și atractive – Meta-urile, inclusiv titlurile și descrierile, sunt esențiale pentru a capta atenția potențialilor clienți. Asigură-te că fiecare pagină are un meta titlu unic și o descriere meta care furnizează un rezumat concis și atrăgător al produselor tale.
  • Creează continut relevent și valoros – Conținutul de calitate este cheia succesului în atragerea traficului organic. Fie că este vorba de bloguri, ghiduri sau informații despre produse, oferă conținut care să răspundă întrebărilor și nevoilor potențialilor clienți.
  • Monitorizează performanța și ajustează constant – SEO este un proces în continuă evoluție. Monitorizează performanța site-ului tău și ajustează strategiile în funcție de schimbările în comportamentul de căutare și de algoritmii motoarelor de căutare.

Aplicând aceste principii și având răbdare, vei putea să-ți optimizezi magazinul online pentru motoarele de căutare și să atragi un trafic relevant și interesat de produsele tale. 

Pentru rezultate mai consistente, poți colabora cu un specialist SEO care să te îndrume și să implementeze strategii personalizate pentru afacerea ta. 

Iar, dacă vinzi prin marketplace-uri, precum OLX, poți accesa detalii mai clare despre popularitatea anumitor căutări și listări.

Nu uita de promovarea noului tău magazin online

Promovarea unui nou magazin online

Înainte de a-ți lansa noul magazin online, mai trebuie să rezolvi un aspect: promovarea produselor și a platformei tale.

Promovarea unui produs presupune popularizarea unei oferte singulare de pe platforma ta. În mod ideal, va trebui să-ți promovezi produsele către clienți cu potențial de cumpărare (interes, potrivire cu așteptările, etc.) Există și o serie de strategii de promovare pentru afaceri, care-ți vor populariza întreaga platformă unor noi clienți potențiali.

Iată cinci idei de promovare cu care poți începe: 

1. Promovarea unui magazin online prin conținut

Dacă ai ales produse de nișă este foarte important ca acea nișă să fie una unde poți adăuga valoare. O astfel de nișă îți oferă oportunitatea de a-ți fideliza clienții pe termen lung, ducând astfel la o creștere susținută a afacerii tale. 

Vezi dacă ai putea scrie articole de blog despre subiect și analizează în google trends dacă există căutări pentru informații legate de nișa respectivă. De exemplu, dacă te gândești să vinzi produse pentru pasionații de fotografie, vei verifica dacă există căutări de tipul: Cum să folosești o cameră DSLR?; Care este diferența dintre un obiectiv micro și unul macro?

2. Campanii de promovare pe Google

Prin intermediul Google Ads, poți crea campanii eficiente care să utilizeze atât Search Ads, afișând reclame în rezultatele căutărilor Google, cât și Display Ads, care vizează crearea cererii și brandingul prin afișarea reclamelor pe site-uri partenere Google. 

Aceste campanii permit o licitare selectivă pentru cuvinte cheie relevante, oferind astfel vizibilitate doar în zonele și către grupurile demografice dorite. De asemenea, Google Video Ads reprezintă o modalitate eficientă de a atinge audiența prin reclame video pe platforme precum YouTube.

Dacă vrei să afli mai multe despre cum să faci reclame la produse, citește articolul nostru dedicat.

3. Campanii de promovare în social media

În contextul campaniilor de promovare în social media, concursurile și giveaway-urile sunt dovedite a fi instrumente puternice pentru generarea de angajament și creșterea notorietății brandului. 

Statisticile relevă că aproximativ 89% dintre branduri au implementat cel puțin o dată astfel de campanii pentru a-și promova produsele. Cu măsurarea precisă a rezultatelor în timp real, aceste campanii permit evaluarea rentabilității și ajustarea strategiilor pentru a maximiza impactul.

4. Email Marketing

E-mail marketingul continuă să fie o modalitate eficientă de a menține legătura cu clienții și de a-i informa cu privire la oferte și noutăți. Integrarea unor instrumente precum pop-up-uri pe site și oferirea de stimulente, cum ar fi reduceri sau conținut gratuit, pot stimula creșterea bazei de abonați. 

Cu gestionarea atentă a frecvenței de trimitere a e-mailurilor, poți menține angajamentul clienților fără a-i suprasolicita.

5. Promovare pe platforme marketplace

Plasarea de reclame pe platforme de marketplace, precum OLX, aduce beneficii semnificative, asigurând vizibilitate extinsă către un public cu o intenție clară de cumpărare. 

Prin activarea pachetelor de anunțuri personalizate, poți maximiza expunerea produselor tale și beneficia de avantaje precum livrare avantajoasă și comisioane competitive pentru vânzători. 

Implicarea în comunitatea de business OLX îți oferă, de asemenea, oportunități suplimentare de promovare și consolidare a prezenței tale în mediul online.

Ai ajuns la finalul procesul – acum știi cum deschizi un magazin online și ai toate instrumentele necesare pentru a-ți lansa afacerea. Dacă te întrebi cât te va costa acest proces, avem o estimare, dar va depinde de alegerile tale.

Cât costă să deschizi un magazin online?

Cât costă să deschizi un magazin online?

Costurile de creare a unui magazin online pot varia de la aproape nimic (dacă implementezi totul de la zero cu instrumente gratuite), până la peste €1,000.

Iată costurile estimate pentru diferite utilități de care vei avea nevoie dacă începi să-ți dezvolți propiul site de magazin online:

  • Înregistrarea unui domeniu – între €10 și €30 pe an
  • Hosting pentru site – între €5 și €250 pe lună
  • Certificat de securitate SSL – de la €0 la €200 pe an
  • Platforme e-commerce – gratuite pentru platforme open source (WooCommerce, Magento, PrestaShop), cu plata pentru alte utilități, și între €20 și €300 pe lună pentru variante plătite.
  • Web design – de la €0 la €200 pentru variante gata făcute, peste €2,000 pentru variante personalizate

Cel mai mic preț pentru lansarea unui magazin online decent este de €15 pe lună, iar asta fără a include costurile juridice, furnizarea stocului, promovarea produselor, sau rezolvarea serviciului de livrare.

De asta, modelul de marketplace este atât de atractiv, minimizând costurile de intrare și de funcționare. Dacă începi să vinzi pe OLX, primești o pagină dedicată și personalizabilă, resurse pentru prezentare, și livrare 100% gratuită prin firme de livrare partenere. Toate acestea, cu un comision de 0% pentru vânzări. Iar prețurile pentru pachetele de promovare încep de la €0.29. Tot ce-ți va rămâne va fi să furnizezi produse de calitate.

Alege să vinzi prin OLX și începe-ți afacerea de e-commerce rapid și eficient!

Cât câștigi dintr-un magazin online?

Cât câștigi dintr-un magazin online?

Profitabilitatea unui magazin online va depinde de nișa sau industria alese, succesul tău în implementare și lansare și de strategia de preț aleasă.

ROI-ul mediu estimat al unui magazin online este între 10-15%. Asta înseamnă că într-un an, îți poți acoperi investiția, obținând și un profit între 10% și 15% din investiția inițială.

Totuși, un ROI bun pentru un nou magazin online este între 20% și 50%. Desigur, una dintre principalele moduri de a îmbunătăți ROI-ul și fiabilitatea unui magazin online lansat este prin atenuarea costurilor inițiale, prin metode ca vânzarea prin OLX

Popularitatea modelului de e-commerce este demostrat de cele mai recente trenduri ale pieței. 

Cumpărăturile online au devenit un trend în creștere constantă în România, oferind oportunități nelimitate pentru cei care doresc să-și deschidă propriul magazin virtual. 

Trenduri in e-commerce în 2023 de care să ții cont

Trenduri in e-commerce în 2023 de care să ții cont

Cu peste 11.5 milioane de utilizatori de internet în România, mediul de e-commerce este în continuă creștere, ajungând la pragul de 6.3 miliarde de euro la finalul anului trecut. 

Iată câteva trenduri analizate de experți care explică deciziile consumatorilor români online, despre care trebuie să știi:  

Motive pentru care cumpărătorii aleg un magazin online

Studiile arată că principalele criterii ale românilor în alegerea magazinului online de la care să cumpere sunt:

  • 81% – cel mai bun preț
  • 72% – să existe modalități variate de livrare
  • 69% – ușurința navigării în site / User Experience
  • 68% – timpul de livrare cât mai scurt
  • 66% – ușurința procesului de returnare a produselor

Peste 50% dintre români caută recenzii la un magazin online înainte de a plasa o comandă, potrivit aceluiași studiu. Aceștia declară că dacă nu găsesc păreri din părți terțe, nu plasează comanda la magazinul respectiv.

Iar când vine vorba de recenzii, românii caută:

  • 64% – dacă produsele au fost la calitatea cerută
  • 43% – cât de reale par să fie review-urile
  • 40% – răspunsurile magazinului la opiniile negative
  • 33% – note cât mai mari pentru magazinul online de la care urmează să cumpere

În materie de ce produse au cea mai mare popularitate, poți citi despre cele mai vândute produse din România și Europa. Consideră și include aceste articole în planul tău de deschidere magazin online.

Dacă ești un vânzător pe OLX, deja poți afecta pozitiv punctele cheie pentru un magazin online căutat și agreat de cumpărători: 

    • Comision 0% pe vânzări – Lipsa unei sume deduse de platformă pentru vânzările tale, te va ajuta să oferi cel mai bun preț, rămânând competitiv chiar și într-o piață dificilă. 
  • Livrare 100% gratuită, prin metode variate și rapite – Ca vânzător, livrarea este complet gratuită, pe când cumpărătorii pot plăti un preț avantajos, de la 9.98 de lei, prin serviciile partenere. 
  • Navigabilitate și experiență de cumpărare pozitivă – Activând un cont de business, primești și o pagină de vânzător personalizabilă care garantează o experiență plăcută de navigare și cumpărare.
  • Ratinguri și recenzii de încredere – Odată ce cumpărătorul intră pe anunțul tău, acesta va vedea recenziile și testimonialele foștilor clienți, care vor garanta încredere în afacerea ta.â

În plus, odată ce activezi un pachet de anunțuri, vizibilitatea ta pe platforma care strânge lunar peste 14 milioane de utilizatori se va îmbunătăți considerabil. Începe-ți business-ul cu dreptul și devino parte din comunitatea de business OLX!  

Recomandări pentru magazinele de e-commerce

Recomandări pentru magazinele de e-commerce

  • Diversificarea ofertei de produse – Pe piața românească online există aproximativ 15 milioane de produse unice, în timp ce pe piața din Germania există de 7 ori mai multe produse unice. Asta înseamnă că comercianții români din mediul online au oportunitatea de a aduce milioane de noi produse ce nu se găsesc în țara noastră la momentul actual.
  • Dezvoltarea unei comunități în jurul brandului – Fidelizarea clienților trebuie să fie o prioritate pentru orice antreprenor în contextul în care există sute de magazine online, iar crearea unei comunități de oameni care susțin brandul este cea mai pertinentă strategie pentru a atinge acest scop.
  • Vânzarea peste hotare – Magazinele online pot să își crească baza de clienți prin livrarea produselor și în alte țări europene, dat fiind că peste 30% din consumatorii europeni cumpără de la magazine e-commerce din afara țării lor de reședință. 
  • Livrarea la lockere – Tot mai mulți clienți își doresc flexibilitatea oferită de livrarea la un locker, comparat cu deranjul de a aștepta un curier care nu mai vine. Să treacă pe la un locker în drumul lor de la și către muncă.
  • Plata în rate – Pentru o creștere a ratei de conversie a magazinelor online, serviciile de tip Buy Now, Pay Later se dovedesc a fi din ce în ce mai eficiente. Aceste servicii le permit clienților să cumpere produsul în momentul în care îl găsesc, fără a aștepta până la salariu și astfel, mai mulți potențiali clienți sfârșesc prin a plasa o comandă.
  • Vânzarea în marketplace-uri – Marketplace-urile constituie o metodă eficientă și rapidă de a maximiza vânzările unei afaceri online. Acest tip de platformă de vânzări este mai ușor de gestionat decât o platformă de e-commerce, astfel fiind o adiție ușor de făcut la strategia de vânzări a unei firme.

Dacă te alături comunității de business OLX, nu numai că vei accesa o deschidere către un public lunar de peste 14 milioane de utilizatori, dar vei avea și un partener de încredere și beneficii pentru vânzare, de la o pagină personalizabilă pentru crearea unui magazin online, la opțiuni de livrare complet gratuite pentru tine, multiple pachete de promovare a anunțurile tale și resurse și consultanță în antreprenoriat, totul cu comisionul de 0% pe toate vânzările.

Intră în comunitatea de business OLX și deschide-ți un magazin online de succes!

Abonează-te la BLOG: