Ce trebuie să știi despre Facebook Ads și reclamele online în social media: pot magazinele online de dimensiuni mici și medii să facă față acestor tipuri de campanii?

Pagina de Business » Dezvoltarea afacerii » Ce trebuie să știi despre Facebook Ads și reclamele online în social media: pot magazinele online de dimensiuni mici și medii să facă față acestor tipuri de campanii?
promovare facebook
Cuprins

Dacă acum 10 ani publicitatea tradițională era un mijloc performat de a promova o afacere, astăzi platformele de social media și-au asigurat un loc solid în viața noastră de zi cu zi, devenind instrumente puternice pentru comunicare, și divertisment. Facebook, în particular, a evoluat semnificativ dincolo de a fi doar o rețea socială, transformându-se într-o platformă globală de marketing care oferă companiilor de toate dimensiunile șansa de a-și promova produsele și serviciile.

Facebook Ads, serviciul de publicitate al acestei platforme, a devenit o componentă vitală în strategiile de marketing ale multor afaceri. Însă este momentul să privim analitic această platformă și să ne întrebăm cu sinceritate dacă o astfel de platformă este cea mai bună soluție pentru firmele mici din România.

În acest articol, vom demonta miturile legate de Facebook Ads și vom evalua provocările și oportunitățile pe care le prezintă aceste campanii. Vom analiza cum pot magazinele online de dimensiuni mici și medii să navigheze eficient prin peisajul în continuă schimbare al promovării online, și vom oferi sfaturi practice și alternative la aceste campanii. 

Cum funcționează reclamele pe Facebook?

Nu putem nega plaja mare de audiență pe care o acoperă Facebook, ce raportează un număr de utilizatori de peste 2.5 miliarde la nivel mondial, și peste 13 milioane de români pe platforma de social media.

Astfel, potențialul campaniilor de marketing pe Facebook este evident. Dacă o reclamă ar ajunge la toți acești utilizatori, rezultatele promovării ar fi incredibil de avantajoasă.

Dar, în spatele cortinei, lucrurile nu arată chiar așa de simplu. Algoritmul Facebook, asemenea tuturor platformelor de social media, sunt create să aducă rezultate bune doar la investiții financiare mari.

În cazul în care dorești să testezi Facebook Ads, am pregătit un ghid scurt pentru implementarea reclamelor:

  • Pasul 1: Vei avea nevoie de o pagină de Facebook pentru afacerea ta. Pentru a-ți crea o pagină poți urma ghidul chiar de la Facebook.
  • Pasul 2: Va trebui să te obișnuiești cu Facebook Ads Manager. Vezi cum arată monitorul de reclame pe Facebook și pregătește-te pentru prima ta campanie.
  • Pasul 3: Alege obiectivul pentru campania ta. Facebook oferă diferite obiective de campanie, precum conștientizarea, implicarea utilizatorilor, generarea de lead-uri sau vânzările. 
  • Pasul 4: Denumește campania astfel încât să îți amintești exact despre ce este vorba. 
  • Pasul 5: Selectează audiența pe care vrei să o targetezi. Folosește instrumentele de segmentare oferite de Facebook pentru a-ți defini publicul-țintă. Poți selecta criterii precum locația, vârsta, genul, interesele și comportamentele pentru a ajunge la persoanele potrivite.

reclame online

  • Pasul 6: Setează bugetul total pe care dorești să-l aloci campaniei și alege opțiunile de programare a anunțului. Poți selecta să rulezi campania pe parcursul unei perioade specifice sau să o lași activă în mod continuu.
  • Pasul 7: În funcție de materialul pe care îl ai pregătit pentru reclame, vei alege formatul de anunț pe care îl dorești, cum ar fi imagini, caruseluri, video sau prezentări. Încarcă conținutul pregătit anterior pentru campanie și asigură-te că respectă cerințele de dimensiune și format ale Facebook.
  • Pasul 8: Aici intrăm în detaliile unei campanii de succes: Poți alege pozițiile pe care dorești să afișezi anunțurile tale, cum ar fi pe feed-ul de știri, în Instagram sau în rețeaua de publicitate a Facebook. 
  • Pasul 9: Mai departe vei optimiza campania pentru rezultate dorite de tine. Poți alege între opțiuni precum optimizarea pentru clicuri, impresii sau conversii. Configurează și suma pe care ești dispus să o plătești pentru fiecare acțiune.
  • Pasul 10: Acum e momentul să trimiți leadurile spre o pagină de pe site-ul sau contul de Facebook care îi va convinge să devină clienții tăi. 
  • Pasul 11: Verifică toate datele introduse. Revizuiește toate setările și detaliile campaniei tale pentru a te asigura că totul este în regulă. După ce ai verificat totul, poți plasa comanda și campania ta va fi în curs de moderare de către Facebook.

campanii facebook ads

Promovarea pe social media pe cont propriu

Dacă te gândești că procesul acesta pare destul de ușor și te tentează să pornești la drum pe cont propriu, uite care sunt avantajele și lucrurile la care trebuie să fii atent.

Promovarea pe cont propriu are marele avantaj al controlului complet asupra materialului care este folosit în promovarea afacerii tale. Ai libertatea de a lua decizii rapide și de a ajusta campaniile în funcție de nevoile și obiectivele tale.

De asemenea, poți să îți dezvolți o înțelegere mai bună a audienței tale. Prin gestionarea contului propriu de social media, ai ocazia de a comunica direct cu audiența ta. Poți construi relații autentice, interacționa și răspunde direct la feedback-ul și întrebările utilizatorilor. Nu în ultimul rând, costul mai redus îi face pe mulți antreprenori români să preia această promovare în mâinile lor. Poți gestiona bugetul și investiția publicitară în funcție de posibilitățile și prioritățile afacerii tale.

Însă îți va lua o vreme pentru a desluși și a învăța cum să creezi o campanie cu adevărat de succes. Iar când vei învăța exact cum funcționează algoritmul te vei trezi că Facebook și-a schimbat metodele de targetare ale reclamelor sau au introdus un nou sistem sau au făcut campaniile și mai scumpe decât erau.

Promovarea unei afaceri profitabile este o slujbă cu normă întreagă pe cont propriu. În acest caz, care este alternativa? 

 

vreau sa fac reclama la un produs

Promovarea pe social media cu ajutorul unei agenții

Pentru cei care nu au timpul necesar pentru a deveni profesioniști în marketing digital, există și opțiunea de a colabora cu o agenție de marketing pentru promovarea facilă pe social media.

O agenție de digital marketing are o experiență vastă și cunoștințe specializate în promovarea pe social media. Acestea pot ajuta la dezvoltarea unei strategii bine fundamentate, la identificarea publicului-țintă și la optimizarea campaniilor pentru a obține rezultate mai eficiente. Agențiile de marketing sunt capabile să monitorizeze și să analizeze rezultatele mult mai eficient decât ai putea pe cont propriu, prin resursele lor mai avansate de monitorizare al campaniilor. Asta le oferă abilitatea de a putea face optimizări de la campanie la campanie și de a avea în final rezultate foarte satisfăcătoare.

Un alt avantaj este că poți să le dai celor de la o agenție de marketing un obiectiv precis spre care să aducă rezultate măsurabile. Agenția îți poate oferi rapoarte detaliate și analize periodice, ajutându-te să înțelegi mai bine performanța campaniilor și să iei decizii informate pentru viitor. Promovarea pe social media poate fi o activitate consumatoare de timp. Angajarea unei agenții de digital marketing îți permite să te concentrezi pe alte aspecte ale afacerii tale, în timp ce profesioniștii se ocupă de planificarea, implementarea și optimizarea campaniilor pe social media.

Atunci când decizi să promovezi pe social media, este important să evaluezi resursele, nevoile și obiectivele afacerii tale pentru a decide ce abordare este cea mai potrivită. Fie că optezi pentru promovarea pe cont propriu sau prin intermediul unei agenții de marketing.

Toate activitatea unei agenții de marketing s-ar putea să pară la prima vedere complicată iar rapoartele pline de termeni necunoscuți de nișă. În cele ce urmează îți vom da niște sfaturi pentru a putea evalua corect munca agenției cu care colaborezi pentru promovarea afacerii tale pe Facebook.

promovare facebook ads

Provocările promovării pe social media

Promovarea pe Facebook a unei afaceri mici poate întâmpina anumite provocări, fie că alegi să o faci pe cont propriu sau cu ajutorul unui freelancer sau agenții de marketing. Costurile ridicate ale anunțurilor pot fi o sursă de îngrijorare pentru afacerile cu bugete limitate.

De asemenea, complexitatea algoritmilor și a platformei Facebook poate reprezenta o barieră pentru a înțelege cum să obții cele mai bune rezultate. Acestea sunt doar câteva dintre cele mai mari probleme pe care le poți întâlni în promovarea afacerii tale pe Facebook. Așa că să intrăm în amănunte:

Costul ridicat

Acesta este unul dintre cele mai mari obstacole pentru SMEs. Conform studiilor, costul mediu per clic (CPC) pentru anunțurile Facebook a crescut în ultimii ani, făcând mai dificilă atingerea unui return on investment (ROI) pozitiv, în special pentru afacerile cu bugete mici. Costul mediu al unei reclame pe Facebook a crescut doar în 2021 cu 24% ceea ce îi îngrijorează pe 34% dintre specialiștii din marketing.

Gestionarea campaniilor pe rețelele sociale poate fi consumatoare de timp și poate necesita expertiză specializată așa că la costurile de publicitate pe Facebook se adaugă și costurile unei agenții de marketing sau a unui freelancer. Specialiștii consideră că dacă aceste trenduri vor continua, platforma va deveni complet inaccesibilă pentru micile afaceri.

Complexitatea platformei

Facebook (și, în general, publicitatea pe rețelele sociale) necesită o înțelegere profundă a modului în care funcționează platforma pentru a obține cele mai bune rezultate. Facebook ads necesită cunoștințe despre targeting-ul demografic, geografic și comportamental, despre cum să construiești un funnel de vânzări eficient, cum să testezi și să optimizezi anunțuri, și multe altele. Toate acestea pot fi copleșitoare pentru o afacere mică care nu are un specialist în marketing intern.

Schimbări constante ale algoritmilor

Platformele de rețele sociale își schimbă frecvent algoritmii pentru a îmbunătăți experiența utilizatorilor. Aceasta poate duce la scăderea performanței anunțurilor, forțând advertiserii să se adapteze și să își actualizeze strategiile. O modificare a algoritmului poate reduce expunerea conținutului către audiență și poate necesita ajustări în strategia de promovare pentru a contracara acest efect.

Pentru a obține rezultate optime, este necesar să se adapteze constant strategiile de promovare în funcție de schimbările algoritmilor. Acest lucru poate implica ajustarea strategiei de conținut, a segmentării audienței și a bugetului de publicitate pentru a se alinia cu noile cerințe ale algoritmului. Pentru a gestiona cu succes schimbările algoritmilor, este important să fii la curent cu noutățile și actualizările anunțate de platforme.

Efortul de a crea conținut de calitate

Pentru a atrage atenția în fluxul de știri aglomerat, anunțurile trebuie să aibă un conținut creativ și atractiv. Aceasta necesită timp, efort și, uneori, cheltuieli suplimentare. Și în acest aspect intervin schimbările platformei, diferitele trenduri sau schimbarea de formate care performează pentru reclame.

Astăzi, reclamele video sunt cele mai lucrative (60% din specialiști sunt de acord că videourile performează mai bine decât imaginile statice) din analizele experților, dar mâine? Nu putem știi cu siguranță.

Concurența ridicată

Pe platformele de rețele sociale, SMEs concurează nu numai cu alte afaceri de dimensiuni similare, dar și cu branduri mari cu bugete de publicitate substanțiale. Aceasta poate duce la creșterea prețurilor pentru anunțuri și la o scădere a vizibilității.

Afacerile mici pot avea, de asemenea, o pierdere a controlului asupra mediului în care sunt afișate anunțurile lor, deoarece platformele pot modifica regulile sau algoritmii fără notificare prealabilă. În plus, publicitatea pe rețelele sociale poate fi mai puțin eficientă pentru anumite produse sau servicii, în special cele cu un ciclu de vânzare lung sau un preț ridicat.

reclame pe facebook

Lipsa de control

Spre deosebire de un site web propriu sau de un magazin fizic, afacerile nu au control deplin asupra mediului în care sunt afișate anunțurile lor. Reclamele și conținutul publicat pe orice platformă sunt vulnerabile capriciilor platformei. Dacă Facebook își schimbă regulile de promovare, reclama ta și banii investiți în ea nu mai există, dacă Google decide că nu îi mai place conținutul tău, îl poate ascunde în căutări și așa mai departe.

Eficiența scăzută pentru unele produse sau servicii

În unele cazuri, publicitatea pe rețelele sociale poate să nu fie cea mai eficientă metodă de a genera vânzări. De exemplu, pentru produsele sau serviciile cu un ciclu de vânzare lung sau cu un preț ridicat, poate fi mai dificil să convingi oamenii să cumpere direct dintr-un anunț pe rețelele sociale. Acolo ai beneficia mult mai mult de recomandările clienților actuali, de punerea la dispoziția potențialilor clienți de demo-uri și testări de produs, etc.

Focalizarea pe vizibilitate vs vânzări

Multe afaceri mici și mijlocii se pot confrunta cu provocarea de a echilibra nevoia de vizibilitate a brandului cu nevoia de a genera vânzări. Publicitatea pe rețele sociale poate fi excelentă pentru construirea conștientizării brandului, dar nu garantează întotdeauna vânzările, mai ales pe termen scurt. Iar pentru o afacere cu un buget limitat, această gândire pe termen lung poate fi vătămătoare fiindcă nu garantează un influx constant de clienți.

Măsurarea și optimizarea ROI-ului

Determinarea ROI-ului pentru campaniile de rețele sociale poate fi o provocare. Acest lucru necesită înțelegerea clară a metricilor de performanță și a interpretării și optimizării lor. Multe SME nu au expertiza sau instrumentele necesare pentru a face acest lucru eficient. Iar asta presupune că se investesc mulți bani până când se ajunge la o astfel de înțelegere.

Costul de achiziție per utilizator

Costul de achiziție al clientului (CAC) este adesea mai mare pentru publicitatea pe rețelele sociale comparativ cu alte canale, cum ar fi SEO sau email marketing. Asta se datorează în parte faptului că rețelele sociale sunt adesea utilizate pentru conștientizarea brandului și angajament, mai degrabă decât pentru conversii directe.

Și intuitiv chiar are sens. Gândește-te la ultima dată când ai văzut o reclamă pe site-urile de socializare. Dacă era făcută bine poate chiar ți-a stârnit interesul, dar scopul tău pe acea platformă era comunicarea cu semenii, sau divertismentul, nu o achiziție nouă, așa că nu ai ajuns să cumperi produsul promovat.

invata facebook ads

Ce sa faci dacă lucrezi cu o agenție sau un freelancer și nu înțelegi dacă face o treabă bună?

Dacă lucrezi cu o agenție sau un freelancer în promovarea afacerii tale pe Facebook și ai îndoieli cu privire la calitatea sau eficacitatea serviciilor lor, iată câțiva pași pe care îi poți urma:

1. Clarifică-ți așteptările

Înainte de a angaja o agenție sau un freelancer, asigură-te că ai stabilit clar obiectivele, așteptările și indicatorii de performanță relevanți pentru proiectul tău. Aceasta va oferi un cadru de evaluare obiectivă a serviciilor lor. Este important să ai obiective clare pentru campaniile tale publicitare și să comunici aceste obiective agenției.

Însă aceste obiective trebuie să aibă sens în contextul promovării pe Facebook și să se alinieze cu activitatea întreprinsă de agenție sau freelancer. Dacă aveți doar un contract de colaborare ce ține pe publicitatea pe Facebook și nu include crearea de materiale publicitare, nu ești îndreptățit să setezi un obiectiv cu privire la calitatea materialelor publicitare.

2. Comunică-ți îngrijorările

Ai încredere în agenția ta de marketing, dar cere detalii despre cum își propun să-ți atingă obiectivele. Dacă vezi ceva ce nu înțelegi sau nu ești de acord cu, adresează problema.

Dacă ai îndoieli sau nelămuriri cu privire la serviciile prestate, discută deschis și sincer cu agenția sau freelancerul în cauză. Explică-le în mod clar și concis ce te îngrijorează și ce anume nu corespunde așteptărilor tale. Fă referire la obiectivele setate de comun acord cu ei, menționează ce ai observat și în ce măsură nu ești mulțumit de rezultatele obținute.

3. Analizați concurența

Întreabă agenția cum performează campaniile tale în comparație cu concurenții tăi. Ar trebui să fie capabili să îți ofere o înțelegere a modului în care te poziționezi în piață.

Această analiză poate oferi informații valoroase despre ceea ce funcționează și ce ar putea fi îmbunătățit, permițându-ți să iei decizii mai informate și să inițiezi discuții constructive cu agenția sau freelancerul pentru a îmbunătăți rezultatele și colaborarea.

reclame pe facebook

4. Solicită rapoarte și date concrete

În mod normal agenția sau freelancerul îți va pune la dispoziție aceste documente pentru a-ți arăta rezultatele serviciilor lor, însă dacă nu oferă aceste informații voluntar, ar putea fi un semn de îngrijorare. Cere agenției sau freelancer-ului să îți furnizeze rapoarte periodice și date concrete despre performanța campaniilor sau proiectelor lor. Acestea ar trebui să ofere informații despre rezultatele obținute, progresul realizat și metricele relevante pentru evaluarea succesului.

Și nu te mulțumi cu strictul necesar! Chiar dacă agenția ta de marketing  îți furnizează rapoarte periodice care să prezinte rezultatele campaniilor tale publicitare, acestea ar trebui să includă și explicații cu privire la de ce anumiți metrici cum ar fi costul pe click (CPC), rata de click (CTR), costul per achiziție/acțiune (CPA), return on ad spend (ROAS) sunt importante și cum pot fi afectate de acțiunile lor. Dacă nu înțelegi aceste metrici, cere agenției să-ți explice. Nu accepta doar un raport în excel cu date aruncate. Ar trebui să știi exact unde sunt cheltuiți banii tăi și ce rezultate generează aceste cheltuieli.

5. Evaluează rezultatele și comparați-le cu obiectivele

Analizează atent rezultatele obținute și compară-le cu obiectivele și indicatorii de performanță stabilite inițial. Dacă există discrepanțe semnificative sau dacă nu se îndeplinește ceea ce s-a promis, este important să ai o discuție deschisă cu agenția sau freelancerul pentru a identifica problemele și a găsi soluții.

În cazul în care observi deficiențe sau rezultate sub așteptări, cere agenției sau freelancerului să-ți ofere explicații detaliate. Poți propune, de asemenea, sugestii de îmbunătățire sau modificări pentru a ajuta la corectarea cursului și obținerea rezultatelor dorite.

6. Îmbunătățiri continue

Rezultatele marketingului online vor lua timp. Este posibil să nu vezi rezultate imediate, dar cu o strategie bine pusă la punct și cu optimizări constante, ar trebui să vezi o îmbunătățire treptată a performanței campaniilor tale.

Este important să ai o idee clară a duratei necesare pentru a vedea niște rezultate satisfăcătoare. Poți să ceri aceste informații la începutul unei campanii și ține minte că unele campanii pot dura semnificativ mai mult decât altele.

7. Explorează opțiuni alternative

Dacă, în ciuda discuțiilor și eforturilor depuse, nu vezi îmbunătățiri semnificative sau soluții satisfăcătoare, ia în considerare căutarea altor opțiuni. Poți evalua alte agenții sau freelanceri care pot oferi servicii mai potrivite nevoilor și obiectivelor tale.

Este important să acționezi cât mai curând posibil dacă observi semne de îngrijorare în ceea ce privește serviciile agenției sau freelancer-ului cu care lucrezi. Sau poți să citești în continuare pentru o alternativă cu totul diferită la promovarea pe Facebook sau pe social media.

promovare facebook gratuita

O alternativă eficientă – promovarea pe marketplace

Promovarea pe marketplace-uri poate reprezenta o alternativă eficientă la promovarea pe rețelele sociale tradiționale. Un marketplace precum OLX, este o platformă online unde multiple afaceri și vânzători își listează produsele și serviciile. Marketplace-urile facilitează tranzacțiile și gestionarea comenzilor între vânzători și clienți

Pe OLX, clienții folosesc un model de căutare și alegere al bunurilor și serviciilor pe gustul lor. Aceștia preferă să aleagă ei dintr-o listă de servicii în loc să aștepte o cotație de la prestatorii de pe platformă. Astfel, prestatorii și antreprenorii români nu trebuie să fie lipiți de platformă pentru a manageria progresul unui anunț în același fel în care se întâmplă cu o reclamă pe social media.  După publicarea anunțurilor tale ești good to go!

Există mai multe motive pentru care promovarea pe marketplace-uri poate fi o opțiune mai bună pentru SME-uri așa că vino să intrăm în amănunte:

  • Acces la o piață mai mare de peste 14 milioane de români pe OLXMarketplace-urile oferă acces la o bază de clienți existentă și extinsă, oferind o expunere mai mare decât promovarea pe rețelele sociale. Aceasta deschide oportunități de a ajunge la noi clienți și de a crește vânzările.
  • Costuri mai mici – plătești doar anunțul pe OLXComparativ cu publicitatea pe rețelele sociale, promovarea pe marketplace-uri poate fi mai accesibilă și eficientă din punct de vedere financiar. În loc să plătești pentru publicitatea și promovarea individuală, cost care fluctuează în funcție de publicul-țintă, perioada anului și alte variabile nondescripte din algoritmul Facebook, afacerea ta beneficiază de vizibilitate în cadrul platformei și plătești o taxă sau comision doar pentru anunțurile publicate.
  • Concentrare pe îmbunătățirea produselor și serviciilor – ai postat pe OLX și poți să revii la treabă – Promovarea pe marketplace-uri oferă posibilitatea de a te concentra pe îmbunătățirea produselor și serviciilor tale, în loc de a gestiona campanii de publicitate complexe. Platforma preia partea de promovare, permițându-ți să-ți direcționezi eforturile către dezvoltarea și calitatea oferită clienților.
  • Vizibilitate îmbunătățită – pe OLX sunt clienți hotărâți care îți caută produsele și serviciile – Marketplace-urile atrag un număr mare de utilizatori interesați de cumpărături și descoperirea de produse noi. Această expunere crescută îți permite să fii vizibil și să-ți crești șansele de a atrage clienți și de a genera vânzări.

promovare pe facebook

Cum poți să începi?

Dacă dorești să începi promovarea pe marketplace-uri, iată un ghid pas-cu-pas:

  • Pasul 1: Alegerea platformei potriviteCaută platforme care atrag audiența ta țintă și care se potrivesc cu tipul de produse sau servicii pe care le oferi. S-ar putea ca pentru tine, o platformă mai de nișă să fie mai potrivită. Sau o platformă mai generală ca OLX să îți crească baza de clienți. Dar de ce să nu-ți încerci norocul pe mai multe astfel de platforme? – până la urmă investiția de timp și cea monetară sunt foarte mici.
  • Pasul 2: Înregistrare și configurare a contului – Asigură-te că completezi informațiile corecte și relevante despre afacerea ta și produsele/serviciile pe care le oferi. Cu cât reușești să explici mai clar în ceea ce constau produsele/serviciile tale cu atât vei avea mai mulți potențiali clienți care își doresc exact ceea ce oferă afacerea ta.
  • Pasul 3: Listarea produselor – Asigură-te că descrierile sunt clare, precise și atrăgătoare pentru potențialii clienți. Adaugă informații despre preț, disponibilitate și politica de returnare. Citește mai multe despre legile de returnare din România și află care sunt responsabilitățile tale ca vânzător.
  • Pasul 4: Gestionarea comenzilor și a relațiilor cu clienții – Răspunde prompt la întrebările și solicitările clienților, asigură-te că procesul de comandă și livrare este eficient și că oferi un serviciu clienți excelent. Fii pregătit să gestionezi comenzile, plățile și retururile în conformitate cu politicile platformei. Pe OLX ai funcționalitatea Chat&Call care îți va ușura enorm comunicarea cu potențialii clienți.

reclame facebook

Tu cum îți vei promova afacerea online?

Promovarea pe marketplace-uri poate fi o strategie eficientă pentru a-ți crește vânzările și a-ți dezvolta afacerea. Cu atenție și dedicare, poți obține succes pe aceste platforme și poți atinge obiectivele tale comerciale.

Dacă vrei să descoperi mai multe strategii de promovare pentru afacerea ta, sau să vezi care sunt canalele de promovare cele mai potrivite activității tale, înscrie-te pe Academia de Business OLX și pregătește-te să îți dezvolți afacerea.

Abonează-te la BLOG: