Dacă vrei să îți crești afacerea și să generezi un brand de succes în mod eficient și măsurabil, nu există un mod mai eficient decât printr-un plan de marketing pus la punct. Pe o piață tot mai dinamică și competitivă cum este cea de eCommerce, planul de marketing va reprezenta un element care diferențiază companiile mediocre de poveștile de succes ale industriei, care ajung să facă diferența.
În ciuda importanței sale, planul de marketing este și ceva ce poți implementa cu ușurință, cu condiția de a fi atent la aspectele cheie ale acestuia – în primul rând ce este și ce rol îndeplinește, dar și părțile componente ale unui plan corect, modalitățile de implementare și cele de măsurare a performanței.
Dacă încă nu știi de unde să pornești cu planul de marketing al afacerii tale, suntem aici să te ajutăm cu un ghid complet cu toate informațiile necesare pentru reușita în promovarea online într-un mod organizat. În plus, vei putea găsi și exemple și modele pe care le poți adapta pentru propria afacere cu siguranța că urmezi o metodă corectă și testată.
Ce este un plan de marketing?
Un plan de marketing reprezintă un document strategic care include obiectivele de promovare a unei companii și a produselor și serviciilor acesteia, împreună cu strategiile și metodele acționabile prin care aceasta își propune să-și crească cota de piață și să-și satisfacă clienții.
După cum o indică numele, planul de marketing trebuie să prezinte o abordare coerentă, incluzând detaliile complete pentru toți, pașii, de la setarea obiectivelor corecte pentru succesul afacerii în promovare, la metodele aplicabile, modalitățile de măsurare a performanței și pașii concreți pe care tu sau departamentul de marketing al firmei trebuie să-i urmeze.
Plan de marketing vs. plan de business
Deși ambele au un scop organizatoric și îți vor îmbunătăți performanța în afaceri, planul de marketing diferă de un plan de business prin faptul că va acoperi doar obiectivele și setul de abordări în promovare și publicitate. Comparativ, planul de business trebuie să includă misiunea obiectivele și detaliile despre activitatea completă a afacerii tale.
Altfel spus, un plan de business va include un plan de marketing, pe lângă rezumatul executiv, descrierea afacerii, prezentarea produselor și a serviciilor, planificarea financiară și planul de management. În plus, planul de marketing va trebui să ofere o prezentare mult mai amănunțită a obiectivelor și metodelor de promovare abordate pentru afacerea ta.
Plan de marketing vs. strategiile de marketing
Strategiile de marketing reprezintă modalități concrete și singulare prin care o afaceri își atinge niște scopuri bine stabilite, în general printr-un singur canal de promovare, pe când un plan de marketing va include toate aceste modalități integrate într-o abordare coerentă și comprehensivă.
În alte cuvinte, toate strategiile de marketing și modalitățile de promovare online pe care le implementezi vor face parte dintr-o strategie de marketing, care le contextualizează scopurile și le armonizează între ele, pentru a garanta maximul de eficiență. În caz contrar, ai putea începe campanii de publicitate ale căror obiective se suprapun sau chiar sunt opuse, lucru care îți va afecta nu numai eforturile de măsurare a performanței, ci și succesul promovării în sine.
De ce este important un plan de marketing?
Rolul principal al unui plan de marketing este de a-ți oferi o abordare organizată, completă și măsurabilă pentru eforturile de promovare. Iată la ce se reduce importanța acestuia:
Poți plănui pe termen lung și pentru obiective complexe
Fără un plan de marketing pus la punct, chiar dacă-ți implementezi ideile de marketing digital cu eficiență maximă și observi și rezultate, nu vei putea să le susții sau să stabilești ce ți-a adus creșterea în vizibilitate. În schimb, un plan va include nu numai cu strategii acționabile, dar și un cadru prin care poți obține o imagine de ansamblu al acestora, în raport cu o gama completă de obiective ale afacerii tale. Altfel spus, acesta îți oferă un plan de acțiune pe o perioadă mai lungă. Spre exemplu, în loc să considere doar succesul unei campanii singulare, un plan de acțiune va trebui să includă și abordări posibil mai puțin profitabile pe o perioadă scurtă, dar care vor duce pe termen lung la fidelizarea clienților și crearea unei baze solide de consumatori recurenți.
Va sta la baza generării unui brand pentru afacerea ta
Acest fapt ne aduce și la crearea și promovarea unui brand pentru afacerea ta. Chiar dacă o campanie de publicitate are succes și îți aduce creșterea vânzărilor, chiar și pe o perioadă scurtă, aceasta nu va putea să genereze imaginea unui brand cu o misiune coerentă și o prezență pe toate canalele de comunicare ale clienților tăi. Ca atare, un al doilea rol la fel de important al unui plan de marketing, pe lângă succesul sustenabil în marketing digital, este și generarea unei imagini de brand coerente și convingătoare.
Te va ajuta să comunici cu echipa și să aloci resurse corect
Nu trebuie să uiți că planul de marketing reprezintă un document organizațional înainte de orice. Ca atare, acestea va fi cu atât mai util dacă trebuie să administrezi o echipă diversă, putând să comunice fiecărui colaborator un program complet și coerent în materie de promovare. O urmare a planificării corecte a proceselor de marketing digital și nu numai te va ajuta și să aloci resursele în mod corect către alte departamente, de la producție sau furnizare, la transport sau comunicare.
Cele 6 tipuri principale de planuri de marketing
Planul de marketing pe care trebuie să-l dezvolți va trebui să ia în calcul, în primul rând natura afacerii tale și nevoile acesteia, dar și metodele pe care vrei să le abordezi și obiectivele stabilite. În funcție de acestea, poți realiza unul (sau mai multe) din cele 6 modele principale pentru un plan de marketing, fiecare venind cu priorități specifice:
- Plan de marketing pentru lansarea unui produs – Dacă ești pe punctul de a lansa un nou produs sau serviciu pe piață, vei avea nevoie de un plan care prioritizează prezentarea și promovarea acestuia. Ca atare, va include informații despre audiența țintă a produsului, punctul unic de vânzare și metodele de popularizare potrivite.
- Planul de marketing pentru social media – Va include pe strategiile de promovare prin rețele sociale și pe construirea prezenței organice pe platformele asociate.
- Plan de marketing anual sau trimestrial – Planurile de marketing se pot baza și pe perioada anului pe care îl acoperă, un exemplu fiind cele semestriale sau trimestriale. Considerând că va trebui să-ți revizuiești obiectivele și abordările, cel mai des va trebui să ai un plan de marketing anual.
- Planul de marketing pentru conținut – Planurile bazate pe conținut vor acoperi tipurile de materiale scrise, vizuale sau video folosești pentru a ajunge la clienți și a-i atrage către oferta ta.
- Planul de SEO – SEO sau optimizarea pentru motoarele de căutare reprezintă modalitatea principală de a atrage utilizatori online și de a-ți crește vizibilitatea pe internet. Va include cercetare, optimizarea și organizarea diferitelor forme de conținut, link building și multe alte activități, pe care este recomandat să le prezinți într-un plan de marketing SEO dedicat.
- Plan de marketing pentru metode plătite – Pentru că promovarea plătită îți poate crește costurile considerabil și necesită o balansare foarte exactă cu rezultatele oferite, este recomandat să ai și un plan de marketing separat care să acopere doar metodele plătite.
Fiecare din aceste tipuri este, în primul rând, un exemplu pentru planul de marketing final al afacerii tale. Întrucât acesta trebuie să reunească toate modalitățile de marketing, este foarte probabil să fie necesar să combini aceste rețete într-un model comprehensiv și potrivit situației tale.
Cum se face un plan de marketing și ce trebuie să includă?
Acum că ai înțeles ce este un plan de marketing, de ce ai nevoie de unul și ce poate acoperi acesta, rămâne doar să îl realizezi pentru afacerea ta. Un lucru important este că planul de marketing va trebui să se adapteze tipului de afacere pe care l-ai abordat cât și modalităților de marketing digital pe care le poți implementa.
Totuși , vor exista anumite elemente care trebuie incluse în majoritatea cazurilor. Iată ce va trebui să includă și cum se face un plan de marketing de succes:
1. Stabilește obiectivele de marketing
Primul pas va fi să stabilești ce vrei să obții din campaniile tale de marketing și ce necesită compania ta în acest moment. Pe lângă acele obiective exacte care țin de performanță, va trebui să incluzi și misiunea, viziunea și valorile afacerii tale.
Dacă misiunea reprezintă o deviză simplă și scurtă despre rolul afacerii tale și ceea ce poate oferi aceasta clienților, viziunea redă o imagine de ansamblu despre traiectoria business-ului. În plus, va trebui să identifici și ce valori poate reprezenta afacerea.
Dacă nu ești sigur de unde să începi, iată câteva exemple de misiuni ale unor afaceri de renume:
- Patagonia – „Build the best product, cause no unnecessary harm, use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis.”
- Shopify – „We help people achieve independence by making it easier to start, run, and grow a business. We believe the future of commerce has more voices, not fewer, so we’re reducing the barriers to business ownership to make commerce better for everyone.”
- Nike – „To bring inspiration and innovation to every athlete* in the world. *If you have a body, you are an athlete.”
- Airbnb – „Belong anywhere.”
- Google – „Organize the world’s information and make it universally accessible and useful.”
După cum vezi, fie că este o descriere extensivă care include și valorile sau credințele afacerii (Shopify) sau este compusă doar din două cuvinte (Airbnb), misiunea unei afaceri îți va oferi o imagine clară despre rolul ei și ce poate oferi unui consumator.
După ce stabilești misiunea, va trebui să integrezi și obiectivele concrete necesare pentru a o îndeplini. Odată ce ai realizat acești pași, vei avea o imagine de ansamblu de la care poți pleca.
2. Analizează piața și identifică-ți competiția
Urmează să realizezi o analiză de piață pentru a înțelege mai bine în ce stadiu se află industria sau nișa în care activezi și, mai ales, pentru a stabili ce competitori ai. O analiză a competiției te va ajuta să stabilești cum se departajează afacerea ta, ce avantaj are aceasta și cu puncte unice de vânzare ai.
În plus, competitorii existenți sunt un mod bun de a-ți orienta strategiile de marketing, analizând și evaluând ce abordări au dat roade în cazul acestora. Totuși, singurul mod în care vei putea să performezi și să acaparezi o parte din piață, dacă nu chiar să devii lider în industrie, va presupune să inovezi și să depășești actorii curenți. Ca atare, analiza pieței și a competiției îți va oferi niște direcții pentru obiectivele tale, dar, în cele din urmă, va trebui să identifici moduri prin care poți depăși competitorii. Poți realiza asta fie printr-un produs sau serviciu inovator, capabil să schimbe „peisajul” industriei, printr-o ofertă avantajoasă, folosind strategii de preț, sau prin accesarea unei nișe neadresate de afacerile existente.
3. Stabilește indicatorii de performanță
Odată ce ai clarificat unde trebuie să ajungi, prin obiective, și care sunt concurenții principali cu care vei intra în competiție, va trebui să selectezi o serie de indicatori de performanță (KPIs).
Există o gamă largă de indicatori de performanță pentru analiza unui business, inclusiv indicatorii pentru marketing, dar tu va trebui să îi selectezi pe aceia care se potrivesc obiectivelor tale, oferă o imagine clară asupra ratei de succes în promovarea online și pot rezulta și în direcții acționabile pentru tine sau pentru echipa ta.
Un mod mai ușor de a selecta indicatorii de performanță este să urmărești regula S.M.A.R.T.:
- Specific – Măsoară performanța specifică pentru obiectivele tale
- Măsurabil – Poți monitoriza eficient și exact performanța campaniilor tale
- Accesibil / Realizabil – Setează obiective realiste pentru afacerea ta
- Relevant – Prezintă performanța relevantă în raport cu obiectivele
- Cu Termen Precis –Este dependent de o perioadă de timp stabilită dinainte
Un alt mod eficient de a selecta indicatorii de performanță este să adopți regula celor 6 A:
- Aliniere – Corespunde obiectivelor tale
- Accesibilitate – Este realizabil în mod realist
- Acuitate – Reflectă cel mai eficient performanța
- Acuratețe – Reflectă performanța în mod corect
- Acționabilitate – Oferă modalități de a acționa și reacționa
- Adaptabilitate – Este flexibil la schimbări
4. Segmentează piața și identifică publicul țintă
Pentru a înțelege mai bine către cine vinzi, care sunt interesele cumpărătorilor tăi și care este clientul tău perfect, va trebui să incluzi și segmentarea pieței în planul de marketing.
Poți realiza segmentarea pieței pe baza nivelului de interesul de achiziționare a produsului sau serviciului tău, de la persoane care nu au descoperit oferta ta, la cele care au auzit de afacere, cei care au intrat în contact cu ea, cei care prezintă interes, cei aflați în procesul de cumpărare și necesită mai multe informații și, în cele din urmă, cei care au realizat deja achiziții.
Vei avea nevoie și de o descriere pe baze demografice și interese, cum ar fi vârsta clienților, veniturile, aspirațiile și valorile acestora. Odată ce stabilești aceste caracteristici, vei putea formula „sales personas” sau arhetipuri clienților companiei tale. Ideal, vei avea nevoie de la trei la cinci „sales personas” pentru clienții ideali. În cele din urmă, vei putea pleca de la cele mai generale trenduri în ceea ce se vinde cel mai bine în industria eCommerce, pentru a identifica interesul și popularitatea ofertei tale. Astfel, vei știi dacă ai o ofertă cu potențial către un public larg, sau clienții tăi ideali sunt de nișă.
5. Selectează canalele și metodele de marketing
Acum că știi ce poți promova, cum vei măsura performanța și cui te vei adresa, rămâne să selectezi canalele de promovare și metodele de promovare.
Pentru canalele de promovare, va trebui să prioritizezi acele opțiuni utilizate de clienții tăi ideali, spre exemplu, rețele sociale ca Instagram sau TikTok pentru o clientelă tânără sau LinkedIn dacă targetezi experți sau profesioniști sau dacă vinzi B2B. Deseori, canalele de promovare se identifică cu cele de vânzare. Dacă alegi să vinzi printr-unul din marketplace-urile populare din România, promovarea ta se va baza pe acestea.
Spre exemplu, dacă începi să vinzi prin OLX, sistemele de promovare interne sunt primele pe care trebuie să le consideri și pe care să le adaugi într-un plan de marketing. Astfel, vei avea nu numai beneficiul de a opta pentru pachete de promovare potrivite afacerii tale, dar vei primi și datele necesare pentru măsurarea performanței.
Iar, pentru idei în metodele de promovare și publicitate, vei avea mult mai multe opțiuni. Din fericire, te putem ajuta cu ghidurile noastre pentru:
- Promovarea online pentru afacerea ta
- Promovarea unui produs sau serviciu
- Strategii de promovare pentru afaceri mici
Chiar dacă ai multe opțiuni aici, cel mai important va fi să alegi acele opțiuni care se potrivesc atât afacerii tale, fie că aceasta este la început de drum sau este stabilită pe piață, cât și obiectivelor, promovarea afacerii fiind diferită de promovarea unui produs sau serviciu.
6. Alocă bugetul alocat pentru marketing
Ai o serie de metode și știi cum vei proceda cu acestea – tot ce mai rămâne este să aloci bugetul potrivit pentru a le derula cu succes.
Aici va trebui să incluzi costurile directe, precum cele pentru metodele de promovare și publicitate plătite, și pe cele indirecte, spre exemplu costurile pentru marketingul afiliat. Ideal, vei împărți bugetul fie pe baza canalelor selectate sau pe baza campaniilor de marketing derulate – respectând criteriile de la setarea KPI-urilor, împarte bugetul în modul cel mai relevant pentru monitorizare și performanță.
În cele din urmă, va trebui să balansezi costurile cu rezultatele așteptate, dar fără dăuna strategiilor de promovare. Și, desigur, alocă și un buget de urgență, pentru a te asigura că poți mitiga în mod dinamic orice probleme care apar în perioada campaniilor.
7. Stabilește modul de evaluare și raportare
Înainte de a derula campaniile stabilite, va trebui să stabilești și cum vei monitoriza performanța acestora și raporta rezultatele. Metodele alese trebuie să poată măsura indicatorii de performanță setați cât mai exact și eficient. În caz contrar, fie vei avea o raportare eronată a performanței tale, fie vei adăuga la buget cu niște instrumente de care de fapt nu aveai nevoie.
Ideal, vei produce rapoarte atât pe o perioadă setată dinainte în planul de marketing – trimestrial sau anual, cât și „în timp real” sau pe perioade mai scurte, cum ar fi o dată la două săptămâni sau lunar. Astfel, chiar dacă procesul de monitorizare va fi mai complicat, vei putea să te adaptezi unor schimbări moleculare, garantând caracterul flexibil al indicatorilor de performanță.
8. Revizuiește și îmbunătățește planul
Odată ce ai derulat campaniile și ai urmat un plan de marketing, vei avea date exacte pe baza cărora vei putea evalua și revizui abordările tale. Realitatea este că probabil că nu vei performa după cele mai înalte așteptări din prima, iar datele colectate te vor ajuta să-ți perfecționezi abordările viitoare.
Alocă în fiecare plan de marketing periodic și timpul necesar pentru evaluarea și formularea de propuneri noi pentru îmbunătățire. Și, chiar dacă ți-ai atins obiectivele, aceste date te vor ajuta să formulezi planul viitor pentru dezvoltarea brandului tău.
Cum arată un plan de marketing: Exemple și modele
Acum că te-ai familiarizat cu principiile de bază ale creării unui plan de marketing pentru o afacere, merită să vezi cum pot fi aplicate acestea cu succes în cazul unor afaceri existente.
Iată câteva modele și exemple pentru un plan de marketing pe care le poți urmări:
Exemplul 1 – Un plan de marketing simplu și eficient de la Sony
Planul de marketing dezvoltat de Sony este un exemplu de simplitate și eficiență în comunicare. Structurat în 7 secțiuni, acesta de va ghida de la o introducere care ține locul prezentării companiei, la viziune, obiectivul de marketing, prezentarea strategiei de creștere, strategia de preț și mixul de marketing.
O altă calitate la care ar trebui să fii atent este claritatea strategiei principale bazate pe o calitate diferențiatoare, care în cazul acesta este prețul. Ce poți prelua de la acest plan de marketing este că poți prezenta totul concis și concentrat pe o direcție centrală.
Exemplul 2 – Planul de marketing Cybreclick și identificarea clienților
Cyberclick, o firmă de marketing spaniolă oferă un exemplu bun de delimitare pentru „buyer personas”, prin stabilirea și înțelegerea „punctelor de durere” ale unui client. Conform modelului firmei.
Urmărind modelul acestei firme, analiza clienților ideali va trebui să includă:
- Date demografice
- Informație geografică
- Preferințe pentru canale și rețele sociale
- Elemente despre personalitate și hobby-uri
- Obiective personale și profesionale
- Puncte de durere, sau problemele întâlnite de aceștia, pe care le poți adresa
- Orice alte produse și servicii pe care le-ar putea utiliza
Exemplul 3 – Plan de marketing pentru lansarea unui produs de la Adidas
Acest model pentru un plan de marketing de la Adidas îți poate oferi niște idei pentru strategia pe care o vei adopta dacă lansezi un nou produs. Aceasta este structura de bază:
- Structura executivă – Prezentarea afacerii și a conținutului modelului
- Analiza situației – O prezentare a industriei de încălțăminte sportivă și a evoluției sale
- Micromediu – O analiză concentrată pe competiția curentă a firmei
- Analiza SWOT – O prezentare a punctelor forte (Strengths), slăbiciunilor (Weaknesses), oportunităților și pericolelor (Threats).
- Strategia Centrală – O explicație amănunțită a abordării lansării prin diferențierea produsului prin puncte unice de vânzare.
- Obiectivele de marketing – Lista clară a obiectivelor din spatele campaniei de marketing, precum o cotă de piață de 25% sau creșterea vânzărilor cu 30% în perioada unui an.
- Mixul de marketing – Gama de abordări, precum strategiile de produs, preț, promovare sau distribuire.
- Organizare, implementare și control – Un tabel simplu care prezintă bugetul, unde vor merge banii și care sunt costurile pentru fiecare strategie și canal de promovare.
- Evaluare – Un calendar simplu care trasează momentele cheie în lansarea produsului și derularea campaniei de marketing, cât și un table cu procesele de control (analiza lunară a cotei de piață, analiza de vânzări trimestrială și satisfacția cumpărătorilor, analizată trimestrial)
- Concluzie – O încheiere cu câteva observații de ansamblu despre consumatori, companie și șansa de succes a planului.
Începe promovarea afacerii tale cu OLX
Acum că ai aflat tot ce trebuie să știi despre ce este și cum se realizează un plan de marketing, tot ce mai rămâne este să realizezi unul și să-ți promovezi afacerea.
Totuși, promovarea poate fi doar atât de bună pe cât îi permite oferta afacerii tale. Iar, dacă vrei să garantezi cel mai bun preț, OLX îți poate fi de ajutor. Dacă începi să vinzi prin OLX, nu numai că nu vei plăti niciun comision pe vânzare, ci vei avea și livrarea și returul gratuite, dacă folosești partenerii noștrii în coletărie.
În plus, pachetele noastre variate de anunțuri vor asigura faptul că poți accesa o ofertă de promovare către cei peste 14 milioane de utilizatori lunari cât mai potrivită pentru stadiul afacerii tale. Și pentru că știm că analiza performanței campaniilor tale este de maximă importanță, îți vom oferi și statistici și date exacte despre performanța anunțurilor tale promovate.
Include pachetele de anunțuri de la OLX pe lista de resurse ale planului tău de marketing și promovează-ți afacerea cu maximul de succes!