OLX Business » Academia de Business » Dezvoltarea afacerii » Strategia de marketing: Ce este, cum se implementează și 25 de strategii de marketing de succes

Strategia de marketing: Ce este, cum se implementează și 25 de strategii de marketing de succes

sedinta strategii de marketing
Cuprins

Dacă ai o afacere online și îți dorești să-ți îmbunătățești vizibilitatea și să-ți crești vânzările, va trebui să începi implementarea unei strategii de marketing.

Poate că sună simplu de făcut, dar o strategie de marketing implică o serie de pași și decizii prin care trebuie să treci pentru a avea siguranța faptului că abordarea ta va avea succes. Dacă nu știi de unde să începi sau vrei să vezi care este metoda recomandată de implementare a unei strategii de marketing, avem un ghid care îți va explica toate conceptele cheie și te va trece prin fiecare fază a dezvoltării și promovării prin strategii de marketing.

Ce este o strategie de marketing?

O strategie de marketing este un plan pe termen lung care cuprinde o viziune globală legată de cum să crești o afacere. Aceasta implică înțelegerea tuturor aspectelor ce țin de un business: care este publicul țintă și care sunt nevoile sale, unde se situează compania în raport cu piața, care sunt obiectivele tale și cum să le atingi. 

Strategia de marketing înseamnă mai mult decât publicitate și vânzări. Ea trebuie să țină cont de toate elementele unui business, pentru a elabora un plan cât mai complex și eficient. Aceste cercetări de piață pot da tonul pentru toată afacerea ta, printr-o viziune de ansamblu coezivă. 

Dacă și tu îți dorești să-ți crești afacerea, serviciile de promovare OLX sunt exact ce ai nevoie! Contul de business OLX vine cu numeroase avantaje pentru compania ta printre care și accesul la 14 milioane de utilizatori activi pe lună. 

Mai multă vizibilitate online în fața audienței tale înseamnă mai multe vânzări. Obține rezultate mai bune într-un timp mai scurt prin serviciile OLX special create pentru contul tău business. Poți alege între reactualizarea automată a anunțurilor, promovare la început de listă sau listare pe prima pagină. Vei primi o ofertă personalizată, care să se muleze perfect pe specificul afacerii tale. 

statistici pentru strategii marketing

Cum trebuie să alegi obiectivele unei strategii de marketing?

Orice strategie de marketing trebuie să aibă o serie de obiective bine puse la punct. Altfel spus – de ce mai faci ceea ce faci, dacă nu știi care e scopul final? Fie că vrei mai multe vânzări, creșterea cifrei de afaceri sau mai multă vizibilitate pe nișa ta de piață, stabilește de la început obiective clare.

Tehnicile specifice de marketing includ o formulă cu eficiență dovedită, ce poartă numele de SMART Goals. Acest termen reprezintă de fapt un acronim, care desemnează că țelurile tale trebuie să fie:

  • Specifice – Obiectivele tale trebuie definite clar, în termeni sau în cifre;
  • Măsurabile – Trebuie să ai metode (programe, instrumente) prin care să-ți urmărești rezultatele în timp;
  • Pot fi atinse – Stabilește mereu obiective realiste, care țin cont de datele afacerii și ale pieței;
  • Relevante – Sunt aceste obiective relevante pentru specificul afacerii și al publicului tău?
  • Încadrate în timp – Setează de la început un interval de timp clar pentru a atinge fiecare obiectiv.

Care sunt poențialele obiective ale unei strategii de marketing?

După cum ai văzut, criteriile SMART îți vor permite să te asiguri că obiectivele unei strategii de marketing sunt realiste, realizabile și verificabile. Dar, dacă te întrebi încă ce scopuri concrete poți atinge și cum trebuie acestea formulate, iată câteva exemple principale de obiective pe care le poți alege pentru o strategie de marketing:

  • Creșterea notorietății brandului – Fie că vorbim de vizibilitatea în mediile online și pe social media sau notorietatea transmisă „prin viu grai” de către clienți, acestea pot reprezenta un obiectiv central și inițial pentru orice strategie de marketing. Dacă te pregătești să începi o afacere, notorietatea, familiarizarea clientelei cu ofertele tale și promovarea produselor va reprezenta cea mai mare provocare inițială.
  • Creșterea numărului de clienți – Atreagerea de noi clienți este un punct central pentru orice formă de promovare, fiind și scopul central al marketingului în general. Ca atare, și cele mai multe strategii vor include acest obiectiv, ca metrică măsurabilă, în componența lor.
  • Creșterea numărului de utilizatori și a accesărilor pe site – Un obiectiv important și specific în marketingul online, atragerea utilizatorilor de internet pe site este un mod eficient de a atinge atât obiectivele de sporire a vizibilității și de creștere a clientelei.
  • Sporirea interacțiunilor cu brandul – Un obiectiv pe care îl vei întâlni foarte des în marketingul digital, interacțiunea extensivă a clienților cu brandul tău este o modalitate sigură de a securiza un sector de piață prin dezvoltarea unei relații pozitive cu un public tot mai mare și mai dedicat.
  • Creșterea vânzărilor – În cele din urmă, obiectivele cele mai importante pentru continuitatea afacerii tale vor fi creșterea vânzărilor, îmbunătățirea cifrei de afaceri împreună cu creșterea marjei de profit . Acestea reprezintă și metrici mult mai exacte pentru măsurarea succesului în marketing, deși necesită abordări la fel de ample și multilaterale ca scopurile precedente.

Exemple și modele de obiective pentru o strategie de marketing

Iată câteva moduri prin care îți vei putea formula seria de obiective propuse pentru o strategie de marketing nouă:

  1. Creșterea vizibilității brandului Creșterea notorietății brandului cu 50% în următoarele 6 luni prin campanii de publicitate pe rețele sociale și bannere online și fizice.
  2. Atragerea noilor clienți și utilizatori Obținerea a 700 de lead-uri calificate pe lună prin optimizarea campaniilor de e-mail marketing și utilizarea de formulare de înscriere pe site.
  3. Creșterea traficului pe site-ul web Dublarea traficului pe site într-un an prin strategii de SEO, content marketing și publicitate online plătită.
  4. Îmbunătățirea ratei de conversie Creșterea ratei de conversie pe site de la 3% la 6% în următoarele 9 luni prin optimizarea fluxului de călătorie a clientului, a paginilor de destinație și a procesului de checkout.
  5. Fidelizarea clienților existenți Creșterea ratei de retenție a clienților cu 20% într-un an prin programe de loialitate și campanii de re-marketing personalizate.
  6. Creșterea vânzărilor totale – Majorarea vânzărilor cu 30% în următoarele 6 luni prin campanii de promoții sezoniere, reclame pe rețele sociale și campanii PPC.
  7. Creșterea interacțiunii cu brandul – Sporirea interacțiunilor pe rețelele sociale cu 50% în următoarele 3 luni prin postări zilnice, utilizarea de conținut generat de utilizatori, concursuri interactive și sesiuni de întrebări și răspunsuri live.

Există mult mai multe exemple pe care le poți urma pentru strategia ta de marketing, însă ce vor avea în comun toate sunt formularea pe baza metricilor măsurabile, perioada de timp alocată și câteva dintre metodele principale prin care tu sau echipa ta vă propuneți să le realizați.

Care sunt elementele centrale ale unei strategii de marketing?

Domeniul de digital marketing este într-o continuă schimbare și apar mereu tehnici noi. În marea de metode și direcții diferite, poate fi dificil uneori să știi pe ce să te concentrezi. Există însă câteva elemente cheie care fac distincția dintre o strategie de marketing de succes și una mediocră. 

Segmentarea publicului

Orice plan solid de marketing trebuie să se învârtă în jurul publicului acelei afaceri. Înțelegând cine este publicul tău și care sunt nevoile sau nemulțumirile sale, ai șansa să te remarci față de concurență. Identifică exact ce își dorește avatarul clientului tău ideal și ce îi lipsește în piață și vei găsi calea de a ajunge la el. 

Targetarea și poziționarea de brand

Odată ce ai o imagine de ansamblu asupra pieței pe care activezi sau îți propui să activezi, va trebui să identifici o serie de lipsuri ale clienților tăi ideali (cunoscute ca „pain points”) și să stabilești cum le poți adresa prin intermediul produselor sau serviciilor tale. Aceasta este poziționarea de brand. În plus, va trebui să identifici cu claritate și punctele forte ale ofertei tale și cum te poți diferenția de restul competiției (spre exemplu, prin calitate, funcțiuni noi sau prin intermediul prețului mai avantajos).

Obiectivele strategiei de marketing

Cunoașterea obiectivelor tale este esențială. Ce îți dorești să obții prin implementarea acestei strategii de marketing? Țelurile pot fi diverse, de la crearea unei prezențe online, la impunerea pe piață în fața concurenței sau vânzări mai mari cu X procente. Stabilește clar ce vrei să obții și lasă acest lucru să te ghideze cum să ajungi acolo. 

Selecția de metode de promovare

Odată ce înțelegi piața, unde te poziționezi tu în contextul ei și ai stabilit obiectivele afacerii tale, rămâne să găsești un model de stratedie de marketing care să funcționeze în favoarea acestora. Ca atare, caută metode de promovare care se potrivesc cu afacerea ta și selectează canalele de promovare pe care le vei aborda.

Metodele de monitorizare și evaluare

Vei avea nevoie de modalități prin care poți afla dacă o strategie de marketing are efectele dorite și prin care poți formula un raport de performanță periodic pentru evaluare și posibilele modificări ulterioare. Ca atare, investește în instrumente de monitorizare și setează-ți de la început indicatorii de performanță pe care îi vei urmări. Rapoartele pot fi realizate fie la sfârșitul perioadei alocate strategiei, fie la o perioadă specifică – lunar, trimestrial sau anual, în funcție de metodele alese și obiectivele selectate. 

Bugetul dedicat pentru implementare

Nu va trebui să uiți de includerea bugetului pe care preconizezi că îl vei utiliza. Este foarte important să ai un buget bine stabilit, pentru a știi ce resurse poți mobiliza pentru a-ți atinge obiectivele. Acesta trebuie monitorizat cu atenție pe parcurs, pentru că depășirea lui îți poate scădea din profitul final. 

Planul de marketing al afacerii

La finalul dezvoltării unei strategii de marketing, va trebui să aduci laolaltă toate aceste date și informații, și să redactezi un plan de marketing cumprinzător. Acesta nu numai că va putea fi utilizat pentru a clarifica obiectivele și metodele abordate pentru întreaga echipă, dar te poate îndruma și pe tine în înțelegerea unei strategii de marketing.

strategii de digital marketing

Avantajele unei strategii de marketing eficiente

Dezvoltarea și implementarea unei strategii de marketing vin cu o serie de avantaje care depășesc obiectivele setate și îți permit să înțelegi piața și să dezvolți o afacere în mod armonios.

  • Îți înțelegi publicul țintă pentru afacerea ta – În primul rând, ea te ajută să vezi care este publicul tău și cele mai bune metode de a ajunge la el. De exemplu, cercetarea de piață îți va spune care sunt canalele unde ai cele mai multe șanse să ajungi în fața audienței tale. 
  • Crearea prezenței și a autorității în domeniu – Scopul principal este acela de a-ți crea o prezență online, de a deveni o autoritate în domeniul tău. Odată ce publicul tău știe cine ești și are încredere în ceea ce promovezi, potențialul afacerii tale este nelimitat. 
  • Îți îmbunătățește vizibilitatea – Un plan de marketing de succes va crește vizibilitatea afacerii tale în fața unui public care te ascultă. Așadar, rata de conversie crește – adică procentul de oameni care știu de existența ta și îți devin clienți plătitori.

Îți vei diferenția produsele pe piață – Marketingul poate da valoare adăugată afacerii și produselor tale. Acesta poate ”îmbrăca” ceea ce oferi în misiunea și valorile ce stabilesc un fir de legătură între tine și publicul tău. O strategie de marketing bine pusă la punct poate aduce afacerii tale vizibilitate și o audiență mai mare, o reputație mai bună, credibilitate în fața publicului, dar și o creștere semnificativă în vânzări.

10 aspecte necesare pentru strategii de marketing

  1. Lasă povestea brandului tău să vorbească despre tine. Unul dintre cele mai importante elemente ale unui plan de marketing este povestea companiei tale. Aceasta le vorbește oamenilor despre misiunea sau valorile tale și are puterea de a crea conexiune între tine și ei. Concurența pe piață este foarte mare, dar o poveste cu care oamenii rezonează te poate diferenția de mulțime. O metodă la îndemână prin care îți poți comunica povestea brandului, este o pagina web dedicată afacerii tale. De la logo, la descriere și bannere, le poți avea pe toate pe pagina afacerii tale din OLX.
  2. Cunoaște-ți cât mai bine publicul! Stabilirea unui avatar sau profil al clientului ideal este baza oricărei strategii de marketing. Doar dacă îți înțelegi perfect publicul țintă, vei știi ce nevoi are și cum să i le îndeplinești. Nu presupune niciodată că știi nevoile publicul tău, ci fă evaluări, sondaje, vorbește cu segmente diverse ale audienței. 
  3. Fă evaluări de performanță dese. Nu este suficient să stabilești un plan de marketing inițial și să îl aplici. El trebuie testat periodic, pentru a vedea dacă este eficient în practică. Nu îți fie teamă să faci modificări, astfel încât să îți poți atinge obiectivele finale; menține strategia de marketing flexibilă.
  4. Fii creativ și original. Concurența în mediul digital este enormă. Conform celor mai recente rapoarte, un om petrece în medie aproape 7 ore pe zi online, iar interesul pentru digital este în creștere. Publicul este expus la enorm de multe date și reclame, fiecare concurând să îi atragă atenția. Gândește prezența ta online creativ, astfel încât să te remarci față de marea de informații. 
  5. Concentrează-te pe 1-2 platforme de social media. Există tentația de a te promova pe toate canalele de social media. Dar tu știi unde se adună publicul tău? În funcție de vârsta și preferințele de consum ale acesteia, audiența ta e concentrată pe anumite platforme. Concentrează-ți eforturile de marketing pe 1-2 platforme cele mai relevante. 
  6. Creează conținut personalizat pentru fiecare segment de public. Nu toți oamenii au aceleași nevoi sau rezonează la același mod de abordare. Împarte publicul tău țintă pe categorii (vizitatori, potențial clienți, foști clienți etc.) și creează conținut care să se plieze pe nevoile fiecăruia. 
  7. Susține o cauză în care crezi. Conexiunea umană este ceea ce face diferența între o strategie de marketing de succes și una oarecare. Încearcă mereu să te conectezi cu audiența ta, pentru că așa îi vei fideliza. Un mod excelent de a face acest lucru este să susții o cauză socială sau să implementezi o campanie cu mesaj social puternic. 
  8. Conținutul este esențial – tot mai multe companii înțeleg importanța conținutului care educă, informează și creează o relație de încredere cu publicul. Spre exemplu, un blog scris poate atrage noi segmente de public care abia se documentează despre tipul tău de servicii. Nu subestima importanța acestora și investește în conținut de calitate! 
  9. Creează un program de loialitate. Clienți tăi fideli merită să fie răsplătiți și încurajați să rămână alături de compania ta pe termen lung. Poți să-i stimulezi prin crearea unui program de loialitate – reduceri mai mari cu cât cumpără mai mult, acces exclusiv la un anumit conținut, oferte personalizate pentru nevoile lor.
  10. Profită de conținutul generat de utilizatori. Recenziile de la utilizatori sunt de multe ori cea mai bună reclamă pentru brandul tău. Oferă ocazia audienței tale să creeze conținut de calitate legat de produsele tale și exploatează la maximum rezultatele. Spre exemplu, poți crea niște hashtaguri sau provocări pe social media, în care oamenii să trimită clipuri folosind un produsele într-un mod creativ. Acest lucru înseamnă expunere crescută și reclamă gratuită pentru brandul tău.

Cum să faci reclamă la un produs

25 strategii de marketing de succes pe care le poți aborda

Acum că înțelegi ce presupune o strategie de marketing și cum poți începe să o dezvolți pentru afacerea ta, vei avea nevoie de câteva modele, exemple și tipuri de strategii care au funcționat în trecut.

Iată care sunt strategiile de marketing care funcționează în eCommerce, fie că sunt online sau offline:

1. Integrarea cu platforme cu un public larg de utilizatori

Dacă vrei să ai o prezență crescută pe internet, o metodă eficientă și ușor de abordat este integrarea cu platformele deja exsitente care strâng laolaltă comunități largi de clienți cu interese comune sau dorință de cumpărare.

Deschiderea de conturi pe rețelele sociale se înscrie în aceastră strategie de marketing, dar aici poți adăuga și realizarea unei pagini de vânzător pe marketplace-uri populare. Spre exemplu, odată ce vei începe să vinzi prin OLX, nu numai că vei putea să-ți marketezi ofertele direct către un public potențial de peste 14 milioane de utilizatori lunari, dar și prezența ta organică va avea de beneficiat de pe urma asocierii cu o platformă de încredere. Desigur, vei mai avea avantaje secundare, care îți vor îmbunătăți procesele de distribuție și costurile finale, cum ar fi livrarea gratuită, comisionul zero de vânzare sau pachetele native de promovare oferite la prețuri avantajoase. Iar, dacă vrei să-ți lansezi un magazin online și nu ai încă un domeniu pus la punct, pagina de vânzător customizabilă poate să îți ofere prezența în online cu cele mai avantajoase costuri.

Alege să intri în comunitatea de business OLX și începe-ți eforturile de marketing cu dreptul!

2. Creează o comunitate pe social media

Canalele de social media reprezintă platforme care pot ajuta semnificativ în implementarea unor strategii de marketing. Avantajul este că publicul țintă al business-ului tău este deja acolo, trebuie doar să găsești cele mai bune metode de a vorbi ”pe limba lui.”

Ca să alegi cele mai potrivite canale de social media unde să te promovezi, trebuie să îți cunoști bine publicul țintă. Fiecare dintre aceste platforme are un specific care atrage anumite categorii de public mai mult decât altele. 

Planul de marketing va cuprinde întotdeauna și strategii de marketing în social media. Acestea te pot ajuta să realizezi următoarele: 

  • să crești vizibilitatea brandului tău; 
  • să creezi o comunitate care să împărtășească impresii și recomandări legate de serviciile tale; 
  • să ai feedback real despre produsele tale (oamenii tind să fie foarte sinceri pe social media);
  • să înțelegi dacă strategiile de marketing au efect și să le poți adapta rapid pentru nevoile oamenilor; 
  • să ai un canal de comunicare directă cu publicul tău;
  • să îți promovezi produsele și serviciile direct publicului tău țintă.

social media marketing

3. Folosește pay-per-click (PPC)

PPC este un model de reclamă digitală menit să atragă mai mult trafic pe un site. Această reclamă apare pe un motor de căutare atunci când potențialul client caută anumite cuvinte cheie legate de produsul sau serviciul respectiv. Reclama este plătită doar în momentul în care utilizatorul dă click pe ea, de aici termenul de pay-per-click. 

Eficiența unor strategii de marketing legate de PPC e destul de crescută, deoarece ele sunt țintite pe un public deja interesat de acele produse. Rata de profit este în general mare, deoarece plătești doar pentru clickuri, care îți aduc trafic pe site; în cel mai bun caz, ele pot fi convertite în clienți care plătesc pentru serviciile tale. 

Pentru ca aceste strategii să funcționeze, există câteva puncte cheie de care se ține cont. În primul rând, cuvintele cheie ale reclamelor tale trebuie să fie unele populare, cu un volum mare de căutare. Bineînțeles că ele trebuie să fie și relevante pentru produsele pe care le oferi. 

Un alt element important este landing page, sau pagina pe care ajunge utilizatorul ce dă click pe reclamă. Acest tip de pagină web are un îndemn clar la o acțiune (call-to-action) – ”cumpără acum”, ”adaugă în coș” sau ”descarcă aici”. Mesajul trebuie să fie foarte clar, iar pagina să aibă o funcționalitate bună.

4. Beneficiile search engine optimization (SEO)

Motoarele de căutare, precum Google, au anumiți algoritmi. Aceștia determină ce rezultate vor ajunge pe prima pagină, adică în primele 10 poziții, sau chiar pe prima poziție. Aproximativ 70% din traficul de pe un cuvânt cheie se duce la rezultatele de pe prima pagină, iar restul procentului, împărțit între următoarele. Așadar să fii pe prima pagina este crucial pentru vizibilitatea website-ului tău. 

Mai mult trafic organic (care nu vine din reclame plătite) pe site-ul tău înseamnă mai mulți vizitatori care se pot transforma în potențiali clienți, respectiv clienți plătitori. Există anumite tehnici care pot ajuta la optimizarea site-ului tău pentru un motor de căutare. Aceste practici sunt reunite sub numele de search engine optimization sau SEO, pe scurt. 

Cam orice trategii de marketing vor cuprinde SEO, deoarece vizibilitatea este un element crucial pentru prezența online a unui brand. Tehnicile de optimizare de tip SEO includ organizarea conținutului unui site, folosirea cuvintelor cheie populare sau includerea elementelor multimedia în conținutul scris.

strategie de SEO

5. Realizează un plan de content marketing

Să îți faci un plan de content înseamnă să-ți organizezi conținutul astfel încât el să se alinieze unei strategii de marketing generale. Acest plan include conținutul gândit special pentru fiecare canal în parte – blog scris, website, conturi de social media etc. 

Elaborarea unei strategii de content implică să înțelegi profilul publicului țintă, ce nevoi și probleme are și cum să i te adresezi pentru a putea crea o conexiune cu acesta. Un alt element important este stabilirea stadiului în care este publicul (vrea doar să se informeze, ia în considerare achiziția ori s-a hotărât deja să cumpere) și ce tip de conținut să îi dai pentru fiecare dintre ele. 

6. Segmentează și motivează publicul țintă

Afacerile care reușesc să aibă vânzări substanțiale, în mediul online, sunt cele care își definesc foarte bine segmentele de piață pe care le vizează, analizând cu atenție factorii principali care influențează procesul de cumpărare. Astfel, afacerea ta își poate segmenta ofertele în funcție de clienți și de sezonul potrivit vânzării anumitor tipuri de produse. Însă pentru a câștiga segmentele de piață vizate, planul de vânzări trebuie să ia în considerare aspecte mai profunde, cum ar fi definirea acelor lucruri care îi motivează pe cumpărători. Acestea pot fi nevoile, provocările, sau temerile lor.

Iată ce întrebări trebuie să pui pentru a segmenta piața:

  • CINE este clientul ideal – Pentru a afla răspunsul la această întrebare poți începe prin a face cercetare de piață din diverse surse precum statistici, interviuri, chestionare etc.
  • CE obiective are, CE provocări întâmpină, cât și CE poți face tu pentru el – În acest pas vei avea în vedere informațiile adunate din prima etapă, cât și scopul afacerii tale.
  • DE CE se confruntă cu aceste provocări, DE CE tu ești cel care are soluția și DE CE nu ar accepta oferta ta – În această etapă trebuie să analizezi foarte bine contextul în care se află afacerea ta, precum competiția, factorii economici, etc.
  • CUM îți descrii produsele/ serviciile afacerii tale, dar și CUM poți stimula acest client ideal să cumpere de la tine.

Dacă vei reuși să conturezi aceste aspecte, vei crește semnificativ șansele de a transforma afacerea ta într-una mult mai profitabilă.

Mesaje pentru clienți: de la mesaje de mulțumire pentru clienți la multe altele

7. Folosește Email marketing

Email marketing este o tehnică care îi ține la curent pe potențialii clienți cu ultimele noutăți via email. Acestea pot fi legate de cele mai recente articole scrise, ce produse noi apar sau oferte promoționale de sezon. 

Este important să îți creezi o bază de email sănătoasă, deoarece profitabilitatea acestei strategii de marketing direct este considerabilă. Experții estimează că până în 2027, profitul din acest sector va ajunge la 17.9 miliarde de dolari, la nivel mondial.

8. Puterea campaniilor de PR

Public Relations sau PR se referă la acele practici menite să îmbunătățească imaginea unei companii, precum și relația ei cu audiența. Acest tip de marketing are o eficiență dovedită, deoarece felul în care te percep oamenii influențează puternic deciziile lor legate de cumpărare. 

Campaniile de PR sunt o parte integrantă importantă a unei strategii de marketing globale. Ele au menirea de a consolida imaginea unui brand în ochii publicului său, dar și de a crește vizibilitatea afacerii tale. Pe lângă practicile de zi cu zi, departamentul de PR va gestiona și comunicarea de criză, în cazul unor probleme ce pot știrbi reputația business-ului tău.

9. Ce înseamnă remarketing?

Remarketing este o forma de publicitate online care presupune să readuci serviciile tale în atenția celor care au manifestat interes pentru ele în trecut. Această tehnică este una țintită pe publicul care a avut deja contact cu produsele tale.  

Să presupunem că acești potențiali clienți au adăugat produse în coș din magazinul tău online, dar nu au finalizat cumpărarea, spre exemplu. Poți să abordezi din nou acel public mai târziu, dacă le trimiți emailuri sau reclame țintite cu acel produs – acestea reprezintă tehnici de remarketing.

influencer marketing

10. Intră în lumea de Influencer marketing

Influencerii sunt acele persoane care și-au creat o prezență online și pe care mulți oameni sunt dispuși să îi asculte și să îi urmeze. Aceștia se axează pe o anumită nișă de obicei, cum ar fi parenting, gătit, beauty sau fitness și nutriție. Ei au de obicei audiențe destul de mari cărora le livrează conținut informativ sau de amuzament. 

Avantajul este că influencerii reușesc să strângă o comunitate fidelă în jurul lor. Dacă acest public de nișă se potrivește cu ceea ce oferi, influencerul îți poate oferi un canal de promovare excelent. Tipul de colaborare va fi stabilit cu fiecare influencer: sume fixe sau procente din vânzări, iar în schimb vei primi expunere în fața unui public nou. 

 Potențialul de a-ți crește afacerea aici este enorm, deoarece acest tip de interacțiune online a crescut foarte mult în popularitate în ultimii ani. Oamenii au în general mai multă încredere în recomandări de la o terță parte, decât în reclamă directă de la compania în cauză.

11. Diversifică metodele de plată disponibile pentru comandă

În ziua de azi, consumatorii au mai multe opțiuni decât oricând în ceea ce privește modul în care plătesc pentru bunuri și servicii comandate online. Deși în România, conform statisticilor GPeC, 80% dintre utilizatori aleg să plătească ramburs, oferind mai multe opțiuni de plată, inclusiv servicii de plată mai noi, care devin din ce în ce mai populare pe mobil, faci mai ușor procesul de cumpărare pentru potențialii tăi clienți.

Desigur, asta presupune să implementezi mai multe aplicații de plată online. Dar, dacă alegi să-ți vinzi produsele prin intermediul unor platforme de tip marketplace, de cele mai multe ori vei avea deja toate opțiunile implementate fără niciun cost suplimentar.

12. Crește valoarea tranzacției prin cross-selling

Tehnica de a convinge cumpărătorul să mai adauge în coș o variantă actualizată a produsului sau un produs complementar pentru ceea ce a cumpărat este una dintre cele mai bune strategii de marketing pentru a-ți crește profitul, deoarece, cu aceeași investiție mărești valoarea comenzii acelui client.

Această tehnică poartă numele de upselling. În medie, conform statisticilor din cadrul unui studiu realizat asupra a 350 de companii SaaS care oferă servicii de comerț online la cheie, implementarea unei tehnici de upselling poate crește vânzările cu 9% – 37%, fără niciun cost suplimentar investit în promovare sau în atragerea de clienți noi.

Asta înseamnă că afacerea ta va crește marja de profit foarte rapid cu o astfel de strategie. În plus, același studiu relevă faptul că a face un upsell unui client este cu 68% mai profitabil decât a atrage un client nou pentru o altă comandă.

13. Motivează achiziții complementare prin upselling

Cross-sellingul este una dintre cele mai populare strategii de marketing. Această tactică presupune să oferi și să convingi clientul să achiziționeze produse sau servicii asemănătoare sau complementare celor deja achiziționate.

În cazul unei afaceri online, această tactică poate deveni și mai valoroasă cu ajutorul diverselor tehnologii automatizate, utilizate cu scopul de a contura profilul unui client în funcție de ceea ce caută și acțiunile pe care le ia pe platforma respectivă. Acesta reprezintă un mod foarte eficient de a crește vânzările, însă și de a redirecționa anumite resurse către activitățile mai complexe.

De exemplu, în cazul acestei metode, omul de vânzări îți poate eficientiza timpul pe care l-ar fi petrecut în mod obișnuit încercând să vândă cât mai mult, în persoană. În schimb, în cazul vânzărilor pe anumite platforme de ecommerce, acest proces devine automatizat, reducând nevoia de resurse umane, deoarece o mare parte din activități pot fi externalizate unei echipe de specialiști în acest domeniu.

14. Profită de avantajele affiliate marketing

Affiliate marketing este un mod de a face reclamă online unor produse care aparțin unei surse externe, din care câștigi un comision. Acesta este un mod de colaborare foarte des folosit între influenceri sau bloggeri și companiile pe care ei le promovează. De fiecare dată când un client cumpără un produs folosind linkul promovat, influencerul primește un comision din acea achiziție. 

Acest tip de marketing este o idee foarte bună pentru afacerea ta și o șansă de a ajunge la segmente noi de public. Industria affiliate marketing era estimată la o valoare de 12 miliarde de dolari în 2020 și se află în plină ascensiune.

strategii de marketing pentru client

15. Livrează mai mult decât se așteaptă clientul

68% dintre clienți aleg să înceteze relația de fidelitate cu o afacere în momentul în care simt că nu li se oferă suficientă atenție, sau că nu li se oferă acel beneficiu surpriză. Poți privi această tactică ca o metodă de a te diferenția de competiție, cât și de a fideliza clienții existenți. Te poți gândi la această metodă ca la un serviciu neașteptat pe care îl oferi pentru a rămâne în mintea consumatorului, astfel încât acesta să devină un client fidel afacerii tale.

Cu siguranță nu trebuie să investești resurse semnificative pentru a mulțumi clienții în acest fel. În schimb, le poți oferi o experiență deosebit de plăcută, astfel încât să se întoarcă la tine, sau te poți concentra pe calitatea produsului, livrând valoarea pe care o caută clienții, în schimbul prețului pe care îl oferă pentru a-și satisface nevoile respective.

Uite cum poți oferi mai mult și îmunătăți experiența de cumpărare:

  • Îi poți trimite mesaje personalizate, în care fie îi mulțumești că te-a ales, fie că ți-a dat o recenzie pozitivă, fie că vrei doar să îi amintești că ești prezent și că starea lui este importantă pentru tine;
  • Îi poți oferi cupoane cadou, ca semn de mulțumire pentru o anumită achiziție;
  • Dacă reușești să îi răspunzi la întrebări, vei consolida acea relație despre care vorbeam anterior, iar el se va simți tratat cu grijă;
  • Îi poți trimite cadouri speciale, oricât de mici sunt ele, acesta va fi cu siguranță încântat să vadă acest gest; 
  • Dacă îi dorești să loializezi clienți, o metodă foarte eficientă prin care îi livrezi mai mult este de fapt să îi oferi puncte de loialitate, astfel încât acesta să revină constant la tine.

Giveaway-uri pentru promovarea produsului

16. Loializează-țpublicul cu giveawayuri și concursuri

Concursurile cu premii desfășurate pe platformele de social media reprezintă un mod de a atrage un nou segment de public. În general, genul acesta de metode constau în a determina oamenii să se aboneze la canalele tale, ceea ce îți va aduce mai mulți urmăritori. 

Atenție însă, nu toți sunt cu adevărat interesați de produsele tale; unii vor pleca după concurs. Cu toate acestea, mulți vor fi expuși la serviciile pe care le oferi și îți pot deveni clienți plătitori. Giveaways sunt și metode bune de a promova un produs nou lansat de afacerea ta.

17. Strategii de fidelizare a clienților

Fidelizarea clienților este o modalitate sigură și testată de a-ți genera nu numai o bază de clienți și cumpărători recurenți, ci și o comunitate care va creșt, e pe cont propriu, atrăgând în mod organic alți membri cu interese similare.

Există multe metode de a-ți fideliza și loializa clienții, de la programe bazate pe acumularea punctelor, oferirea codurilor promoționale pentru achiziții următoare sau mesajele de retargetare destinate clienților inactivi. Totuși, va fi important să identifici acele abordări care pot fi agreate și preferate de clienții tăi, și să le armonizezi cu modelul de business adoptat de tine.

18. Realizează tutoriale pentru clienții tăi

Tutorialele reprezintă o modalitate de a interacționa cu publicul tău țintă, dar și de a-i fideliza. Nu subestima niciodată valoarea conținutului informativ pentru succesul afacerii tale. Dacă oferi oamenilor informații gratis de calitate, ei vor fi mai dispuși să investească în produsele pe care le recomanzi ulterior. Acest lucru se întâmplă pentru că deja s-a creat acea relație de încredere între tine și public. 

Tutorialele pot fi scrise sau video și se pot lega de cum să realizeze pas cu pas un proiect legat de afacerea ta. Poți profita de ocazie să recomanzi și câteva produse proprii pe care oamenii le pot folosi; însă trebuie să primeze informația, și nu plasarea insistentă de produse.

19. Utilizează recenziile și testimonialele

Interacțiunile organice ale clienților cu brandul tău ar trebui să rămână un punct central de interes, indiferent de ce strategie de marketing dezvolți. Iar valorificarea recenziilor și testimonialelor acestora reprezintă metode proactive de a demonstra nu numai că oferi produse sau servicii de calitate, ci și că îți pasă de comunitatea ta de clienți. 

Pentru a garanta succesul unei astfel de strategii de marketing, va trebui să știi cum să scrii mesaje către clienți și, dacă este cazul, cum să răspunzi unei decizii negative. Evident, vei avea nevoie și de canalele de comunicare prin care clienții tăi să îți poată oferi părerile lor. Să obții recenzii și testimoniale se poate dovedi a fi dificil, mai ales dacă ai propria platformă cu care aceștia nu sunt familiarizați. De asta merită să folosești canale și platforme de vânzare, pe care utilizatorii sunt obișnuiți să ofere și să citească recenzii. Din acest motiv, odată ce vei începe să vinzi pe OLX, vei avea la îndemână și sisteme de rating și recenzare, prin care îți vei îmbunătăți organic imaginea.

20. Începe un partneriat cu branduri similare

Un mod eficient de a aborda segmente neaccesate de piață care sunt apropiate de identitatea ta de brand este prin intrarea în parteneriat cu branduri similare. Astfel, printr-o înțelegere benefică reciproc, vei putea participa la generarea unei oferte complete și cuprinzătoare, fără a investi un buget adițional în scopul lansării unor produse sau servicii noi (care, dealtfel, ar necesita la rândul lor promovare și propriile strategii de marketing).

Parteneriatul acesta poate lua multiple forme, de la derularea unei campanii împreună, la asocierea imaginilor de brand sau chiar la simpla integrare cu o platformă existentă. Spre exemplu, dacă intri în comunitatea de business OLX, imaginea afacerii tale va beneficia de pe urma încrederii inspirate platformă

21. Deosebește-te prin intermediul imaginilor de produs

Pentru afacerile care vor să aibă mai multă credibilitate și să inspire încredere, utilizarea imaginilor trebuie să devină o parte esențială din procesul vânzării. În ziua de astăzi însă, nu mai este suficient să utilizezi imagini, ci trebuie să o faci cu tact. Atunci când prezinți produsele prin diversele materiale vizuale, gândește-te la funcțiile importante ce l-ar interesa pe consumator.

Iată cum poți îmunătăți imaginea produselor tale:

  • Utilizează imagini de dimensiuni mai mari, care au o rezoluție bună, astfel încât acestea să ofere detaliile de care are nevoie consumatorul;
  • Lumina este cel mai bun prieten al imaginilor tale de produs: în funcție de resursele pe care le ai la îndemână, este important să folosești lumina în favoarea produselor pe care le prezinți, indiferent că este naturală sau artificială;
  • Prezintă produsele din unghiuri diferite: nu este suficient să ai mai multe imagini cu același unghi al unui produs, ci trebuie să detaliezi fiecare unghi deoarece consumatorii pot fi interesați de detalii diverse ale produsului pe care îl vinzi;
  • Denumește imaginile într-un mod sugestiv, astfel încât motoarele de căutare să le aducă în atenția consumatorilor, favorizând posibilitatea de a crește vânzările online: deși în mod automat imaginea ta se poate numi DSC00123.jpg, tu o vei denumi ceasuri-barbati-guess.jpg.

22. Gestionează bounce rate-ului online

Bounce Rate-ul reprezintă rata de respingere, un termen folosit în marketing, care determină procentul de oameni care părăsesc o pagină online înainte de a face o acțiune pe acea pagină. Spre exemplu, oamenii care intră online, dar nu dau click pe nimic pe pagina unde au intrat și părăsesc site-ul. Acest indicator spune multe despre interesul pe care îl au oamenii pentru conținutul acelei pagini și este important în implementarea unei strategii de marketing pentru afacerea ta online. O rată de respingere mare poate însemna că pierzi foarte mult trafic, prin urmare pierzi și vânzări.

23. Gestionează coșurile abandonate și comenzile anulate

Problema coșurilor abandonate este una reală, indiferent de modul în care alegi să faci vânzări. Dacă nu ai un sistem add to cart prin care să procesezi vânzările și alegi să vinzi, spre exemplu, cu ajutorul unor site-uri de anunțuri sau platforme marketplace, vei găsi această problemă sub forma comenzilor anulate. Iar dacă alegi să-ți vinzi produsele online prin propriul site, te vei confrunta cu astfel de coșuri abandonate.

În cele mai multe cazuri, dacă elimini pașii inutili din procesul de checkout, ai rezolvat și problema. Elimină click-urile inutile care ar putea descuraja un potențial client de la conversie.

Spre exemplu, oferă posibilitatea oamenilor de a comanda de pe site-ul tău fără să își înregistreze neapărat un cont. Apoi, simplifică la maxim formularele de comandă, eliminând câmpurile care nu folosesc.

O altă metodă folosită des aici este eliminarea sau automatizarea procesului de completare a codului poștal. Poți să elimini acel câmp,care nu-ți folosește oricum, odată ce ai colectat adresa completă. Sau poți să preiei comanda și să te ocupi tu de scrierea codului poștal pe colet, în funcție de adresă. Procesul de comandă a unui produs ar trebui să fie extrem de simplu și de rapid pentru clienții tăi, pentru a crește rata de conversie și pentru a-ți spori astfel vânzările și profitabilitatea.

24. Eficientizează procesului operațional

Succesul afacerii tale este dependent de modul în care este gestionat procesul de operare, iar această activitate presupune monitorizarea anumitor indicatori esențiali de vânzări, precum: costurile propuse, volumul mediu de cumpărare, numărul de clienți noi și numărul de clienți fideli.

Prin monitorizarea și analizarea acestor indicatori, vei putea să faci schimbări acolo unde afacerea ta nu a avut succesul pe care l-ai prevăzut și vei crește vânzările în mediul online.

Aceste schimbări pot include:

  • Renegocieri cu furnizorii, în condițiile în care anumite produse nu au funcționat – Atunci când anumite produse nu aduc vânzări, poți avea o discuție cu furnizorii tăi, prin care să le explici situația cât mai transparent.
  • Identificarea altor nișe unde afacerea ta ar putea crește mai repede – Pentru a identifica o nișă mai potrivită, trebuie să evaluezi ce resurse ai la îndemână, urmând ca acestea să te ghideze către cea mai bună soluție. Astfel vei putea analiza mai departe cât de abordabilă este piața respectivă, în funcție de acel avantaj competitiv.
  • Identificarea unor soluții mai bune pentru procesul logistic – Asemănătoare renegocierii, această soluție urmărește evaluarea costurilor tale actuale, prin care trebuie să identifici ce costuri pot fi îmbunătățite în procesul logistic, fie că este vorba de modalitatea de livrare, sau sistemele de operare folosite în acest proces.
  • Externalizarea anumitor activități care sunt mai puțin importante, și direcționarea atenției către activitățile care aduc valoare afacerii tale – Ca antreprenor, vei dori să ai control asupra tuturor activităților desfășurate pentru creșterea vânzărilor afacerii tale. Însă de cele mai multe ori timpul va fi o adevărată provocare, fapt pentru care poți eficientiza acele activități prin colaborarea cu parteneri care le pot prelua. De exemplu, atunci când ai un magazin online, poți aloca un buget avantajos pentru ca o echipă să se ocupe de promovarea anunțurilor tale online, care te vor ajuta semnificativ în promovarea afacerii.

25. Caută metode noi canale de vânzare

Dacă vrei să te asiguri că afacerea ta este pregătită pentru incertitudine, este foarte important să ai un plan bine stabilit, care să se concentreze pe metodele alternative de vânzare. Ce metode alternative de vânzare poți testa?

Vânzări locale – vei putea să îți construiești o comunitate, în jurul reputației pe care o vei avea în timp, iar avantajul acestei metode este competivitatea redusă față de alte mijloace de vânzare;

Parteneriate pe plan național – dacă îți dorești să extinzi afacerea, această metodă se poate dovedi a fi una potrivită pentru tine, însă trebuie să iei în calcul modelul de business pe care îl ai sau cel pe care îl poți implementa în noul context;

Vânzările online – în ultimii ani, multe afaceri au ales să se extindă online, pentru a-și crește vânzările și a monopoliza piața, însă această metodă necesită analiza celor mai avantajoase platforme pentru creșterea vânzărilor online.

Fie că decizi să te asociezi cu alte afaceri, sau găsești platforme noi din mediul online pe care să îți vinzi produsele, este esențial să analizezi avantajele și dezavantajele, urmărind ca scop final, creșterea vânzărilor pe termen lung. Dacă începi să vinzi cu OLX, vei avea instrumentele necesare pentru a crește organic și sustenabil, de la pachete de anunțuri promoționale, la pagina proprie de comerciant și livrări 100% gratuite pentru tine și începând de la 9.98 lei pentru clienții tăi.

Toate astea, cu o deschidere către o piață de peste 14 milioane de utilizatori lunari.

Alege OLX pentru afacerea ta și începe să vinzi mai mult și mai bine!

strategii de marketing aplicate

Modelul unei strategii de marketing: Exemple de implementare

O strategie de marketing este o cale excelentă de a îmbunătăți imaginea afacerii tale. În practică, acest lucru poate însemna expunerea în fața unei audiențe mai largi, care e interesată direct de serviciile tale și creșteri semnificative în vânzări. 

Să luăm exemplul unui magazin online de tip e-commerce. 

Segmentarea pieței

Un prim pas ar fi identificarea unui avatar de client ideal. În funcție de stilul și de prețul produselor oferite de magazinul online, am putea identifica publicul țintă, în funcție de date demografie (vârstă, venituri, dorințe și „pain points”). 

Setarea obiectivelor de marketing

Un obiectiv pe care îl poți aborda pentru afacerea de eCommerce ar putea fi creșterea traficului pe site cu 30% în următoarele trei luni sau atingerea unei rate de conversie de 5% pentru anumite produse în șase luni. Folosește exemplele de obiective ale unei strategii de marketing pe care ți le-am oferit și adaptează-le afacerii tale și nivelului de dezvoltare a acesteia.

Găsirea canalelor de comunicare

Mai departe trebuie să identificăm canalele de social media unde găsim această audiență. Facebook și Instagram sunt două opțiuni bune, deoarece au o audiență foarte mare, formată în mare din populația adultă (platformele precum Tik Tok sunt mai populare în rândul adolescenților, de exemplu).

Tipuri de strategii de marketing selectate

O strategie de marketing special creată pentru acest tip de afacere poate avea efecte spectaculoase. Aceasta ar putea să includă:

  1. Integrarea cu platformele de vânzare –Promovarea pe platforme mai mari de vânzări, cum ar fi prin comunitatea de business OLX ar trebui să fie prima decizie de pe listă. Acestea au în general audiențe foarte mari, iar expunerea pe care o oferă afacerii tale este enormă. Platforma pune la dispoziție un cont de business OLX care îți aduce numeroase avantaje, precum o pagină dedicată pentru afacerea ta, managementul anunțurilor și planuri personalizate. 
  2. Strategii de marketing alese pentru social media – Pentru social media putem elabora o strategie care să includă promovare plătită (reclame), dar și conținut de calitate pe canalele proprii. Acestea ar putea fi hashtaguri cu clienții purtând articolele din magazin (conținut generat de utilizatori), colaborări cu influencerii din domeniul fashion prin programe de afiliere și diverse campanii de sezon. 
  3. Strategii de marketing prin conținut – Alte metode de promovare ar fi crearea unei secțiuni de blog scris în cadrul magazinului online. Aici putem face articole informative, bazate pe cuvinte cheie foarte populare legate de nișa aleasă, cu sugestii de produse (linkuri) din magazinul online.
  4. Markating prin PR –Se pot derula și diverse campanii online sau live din cadrul strategiei PR în direcția unor cauze ce rezonează cu publicul țintă. Acest gen de acțiuni îmbunătățește reputația companiei, crește credibilitatea brandului în piața specifică și fidelizează publicul.  
  5. PPC marketing – Poți crea reclame digitale pentru motoarele de căutare de tipul PPC, sau specifice pentru platformele de social media; acestea trebuie să ducă spre pagini foarte atractive, optimizate pentru a încuraja vizitatorul să cumpere produsul vizat. Beneficiile combinării tuturor acestor tehnici și strategii de marketing bine puse în practică sunt spectaculoase.

Toate trebuie conturate clar într-un plan coerent, cu un termen precis stabilit. 

Măsurarea și evaluarea unei strategii de marketing

Implementarea nu este ușoară, dar, comparativ cu monitorizarea și evaluarea performanței, aceasta poate părea cea mai simplă parte. Pentru a te asigura că un magazin online performează cum trebuie, va trebui să ții cont de multiple metrici și elemente:

  1. Traficul pe site-ul magazinului
  2. Rata de conversie
  3. Valoarea medie a achizițiilor
  4. Rata de „abandonare” a coșului de cumpărături
  5. Ratele de retenție și fidelizare a clienților 
  6. Costul de achiziție a clienților
  7. Venitul mediu per utilizator
  8. Rata de click („Click-through rate” sau CTR)
  9. Rata de deschidere a e-mailurilor
  10. Interacțiunile pe rețelele sociale
  11. Feedback-ul, ratingurile și recenziile clienților
  12. Numărul de lead-uri generate
  13. Rata de returnare a produselor
  14. Timpul mediu petrecut pe site
  15. ROI-ul campaniilor de marketing

Dacă ai un magazin online, optează pentru integrarea customizată cu platforma OLX și vei avea acces la statistici utile și cuprinzătoare pentru achizițiile realizate prin platformă. În plus, vei putea obține materiale informative și instrumente esențiale pentru dezvoltarea afacerii tale.

Alătură-te comunității de business OLX și asigură-te că eforturile tale de marketing ajung la rezultatul dorit!cont olx business

Abonează-te la BLOG: