Cifra de afaceri: Ce este, cum se calculează și ce înseamnă pentru afacerea ta

Pagina de Business » NOU » Cifra de afaceri: Ce este, cum se calculează și ce înseamnă pentru afacerea ta
cifra de afaceri
Cuprins

Cifra de afaceri reprezintă unul dintre cei mai importanți indicatori financiari ai unei afaceri. Aceasta îți poate spune care este venitul total din vânzările bunurilor și serviciilor tale pe un anumit interval de timp și unde se situează businessul tău. 

Dacă ești deținătorul unei afaceri trebuie să înțelegi cum îți poți dezvolta afacerea și aduce servicii cât mai bune pentru clienții tăi. Iar, să știi atât cât este cifra ta de afaceri cât și cum se calculează și ce înseamnă, sunt esențiale pentru a-ți dezvolta afacerea.

În acest ghid vei afla toate detaliile importante despre cifra de afaceri ce este aceasta, cum se calculează, de ce este importantă și ce înseamnă pentru afacerea ta:

Ce este cifra de afaceri?

Cifra de afaceri (CA) este un indicator financiar care cuprinde suma totală a veniturilor din operațiuni comerciale ale unei firme (vânzarea de mărfuri, servicii sau produse) într-o perioadă de timp determinată (de obicei evaluarea se face pe un an calendaristic). Cifra de afaceri se mai numește și venit brut sau încasări totale

Cifra de afaceri ține cont doar de sumele brute pe care le încasează o companie, aceasta incluzând doar suma veniturilor aferente:

  • Bunurilor livrare
  • Lucrărilor executate
  • Serviciilor prestate
  • Altor venituri din exploatare

Veniturile financiare sau cele excepționale sunt excluse din cuantumul cifrei de afaceri. Acestea includ: 

  • TVA-ul facturat
  • Facturile doar emise, dar nu și încasate
  • Veniturile din dividende 
  • Diverse subvenții (pentru plata personalului, pentru investiții)
  • Rabaturile, remizele sau reducerile acordate clienților
Ce înseamnă cifra de afaceri pentru afacerea ta?

Ce înseamnă cifra de afaceri pentru afacerea ta?

Cifra de afaceri este unul dintre indicatorii de performanță esențiali pentru afacerea ta, permițându-ți să evaluezi direcția în care merge aceasta, ce venituri concrete obții și ce taxe îi datorezi statului

În plus, vei avea o viziune de ansamblu asupra vânzărilor totale în anul fiscal precedent, vei putea stabili valoarea economică a firmei și cum se situează ea pe piață

Deși poate părea un concept facil, există multe detalii legate de cifra de afaceri pe care trebuie să le știi. În felul acesta,, dacă înțelegi ce înseamnă cifra de afaceri și cum se calculează, nu numai că vei înțelege une se situează afacerea ta, dar vei știi și ce pași trebuie să iei pentru creșterea vânzărilor și dezvoltarea ei.

Cifra de afaceri este importantă și din alt punct de vedere – ea îți spune unde te încadrezi din punct de vedere legal. Firmele care se situează sub un anumit prag se numesc microîntreprinderi și au anumite avantaje. În plus, cifra de afaceri indică și dacă o firmă este sau nu plătitoare a cotei de TVA.

cifra de afaceri calcul

Cum se calculează cifra de afaceri?

Cifra de afaceri se calculează ținând cont de sumele încasate de firma respectivă într-un an calendaristic. În această formulă intră de obicei veniturile din: produse prefabricate, finite sau reziduale, servicii prestate către clienți, precum și executarea unor lucrări.

Formulă cifra de afaceri totală

Formula pentru cifra de afaceri totală (CA) a unei firme este

CA = VB + VA, unde: 

  • VB reprezintă veniturile din activități de bază (vânzarea produselor rezultate din activitatea de bază a întreprinderii)
  • VA reprezintă veniturile secundare provenite din alte activități (reflectă și cifra de afaceri cu caracter industrial sau neindustrial)

Aceste valori sunt calculate într-o perioadă de timp standard, cea mai des întâlnită fiind un an calendaristic, care începe la 1 ianuarie.

Cifra de afaceri totală este cea mai des folosită pentru evaluarea performanței unei companii și va fi cea mai relevantă dacă vrei să-ți deschizi o afacere sau ești la început de drum cu una. Cu toate acestea, există o serie de alte tipuri de cifre de afaceri care îți pot fi de folos în diagnosticarea performanței financiare a afacerii tale.

cifra de afaceri

Câte tipuri de cifre de afaceri există?

Fiecare dintre categoriile de cifre de afaceri îți poate spune ceva diferit despre parcursul afacerii tale. Este esențial să știi care sunt aceste tipuri și cum te pot ajuta ele să-ți înțelegi mai bine afacerea.

Cifra de afaceri totală

După cum ai văzut, cifra de afaceri totală reprezintă suma dintre veniturile de bază și veniturile provenite din alte activități ale unei firme, pe durata anului calendaristic precedent, ce începe la 1 ianuarie. Uneori cifra de afaceri totală se va calcula și trimestrial, pe un interval de timp mai scurt.

Ce reprezintă cifra de afaceri totală pentru businessul tău?

Cifra de afaceri totală trebuie să fie mai mare decât volumul cheltuielilor companiei pe aceeași perioadă de timp. În acest fel, se poate înregistra profit și este un indicator că businessul este pe drumul cel bun.  

Cifra de afaceri medie

Cifra de afaceri medie este un indicator financiar mai specific, comparativ cu cifra de afaceri totală. Acesta se referă la venitul mediu obținut pe un anumit tip de produs sau serviciu, pe o perioadă specifică, de obicei într-un an fiscal.

Ce înseamnă cifra de afaceri medie pentru businessul tău?

Calcului cifrei de afaceri medie te poate ajuta să înțelegi care dintre produsele finite sau serviciile pe care le prestezi îți aduc cele mai mari venituri. În același timp, prin aceasta, poți identifica și zonele afacerii tale care ar putea fi îmbunătățite.

Cifra de afaceri marginală

Cifra de afaceri marginală calculează creșterea sau scăderea veniturilor totale ale firmei, în funcție de vânzarea unor bunuri sau servicii specifice

Ca atare, aceasta ia în calcul tot vânzarea unui anumit tip de serviciu sau de bunuri, ca și cifra de afaceri medie, dar o pune în relație cu veniturile totale.

Ce reprezintă cifra de afaceri marginală pentru businessul tău?

Cifra de afaceri marginală reprezintă un mod bun de a evalua cum îți influențează veniturile totale o anumită secțiune de produse sau servicii pe care le vinzi clienților. Dacă cea medie îți poate oferi informații despre zonele afacerii care merg bine (sau rău), cifra de afaceri marginală te ajută să înțelegi cum influențează aceste zone veniturile totale ale firmei.

Cifra de afaceri critică sau minimă

Cifra de afaceri critică, care mai este cunoscută și drept minimă, reprezintă pragul peste care firma începe să înregistreze profit. Aceasta ține cont de venitul pe care îl înregistrează firma și cu care reușește să acopere cheltuielile. Acestea pot fi cheltuieli fixe ale afacerii sau cheltuieli variabile. 

Formula cifră de afaceri critică

Cifra de afaceri critică (CAmin) se poate calcula cu următoarea formulă: 

CAmin = Cf + Cv, unde:

  • Cf reprezintă cheltuielile fixe totale ale afacerii
  • Cv reprezintă cheltuielile variabile

Ce înseamnă cifra de afaceri critică pentru tine?

Dacă veniturile tale depășesc cifra de afaceri critică, înseamnă că ai depășit pragul minim și ai înregistrat profit. În schimb, dacă sunt egale sau sub cifra de afaceri critică, fie ai avut profit zero (acoperindu-ți doar cheltuielile), fie ai pierdut capital. Ca atare, cifra de afaceri critică este esențială pentru a înțelege profitabilitatea firmei tale, în raport cu cheltuielile de funcționare.

Alți factori corelați cu cifra de afaceri

Chiar dacă cifra de afaceri (în toate formele ei) este un indicator financiar important pentru planul tău de afaceri, acesta devine mult mai valoros odată ce îl corelezi cu alte elemente economice cu care interacționează.

Spre exemplu, atunci când folosești cifra de afaceri pentru evaluarea performanței afacerii în parte sau în general, trebuie să iei în considerare și factorii care o pot influența, cum ar fi rata de inflație în perioada de timp vizată, politica de prețuri, poziția firmei pe piață și trendurile din industria proprie.

Acestea pot contextualiza mai bine statutul afacerii tale, iar tu poți valoriza cu atât mai mult relevanța cifrei de afaceri, ca indicator, transformându-l într-un barometru pentru evoluția firmei sau într-un factor cheie ghidant pentru strategiile de marketing utilizate.

Care este diferența dintre cifra de afaceri și profit?

Deși ambele iau în considerare veniturile și sunt strâns legate una de alta, cifra de afaceri și profitul sunt două elemente distincte. Acesta din urmă reprezintă venitul total (inclusiv tipurile de venituri neincluse în cifra de afaceri), minus cheltuielile implicate.

Iată cum le poți diferenția cu ușurință:

  • Profitul – partea din veniturile totale care depășește cheltuielile firmei. Reflectă stabilitatea financiară și succesul modelului de afaceri adoptat. 
  • Cifra de afaceri – însumează principalele tipuri de venituri. Reflectă volumul vânzărilor și puterea financiară, indicând și o dezvoltare armonioasă a afacerii.

Totuși, după cum ai văzut, cifra de afaceri critică (suma cheltuielilor fixe și variabile) este strâns legată de profitabilitatea firmei. Altfel spus, dacă cifra de afaceri totală nu îți indică profitul firmei, îl poți calcula pe acesta pe baza cifrei de afaceri critice, acesta reprezentând partea din venituri care depășesc cifra de afaceri critică.

Îmbunătățirea cifrei de afaceri

Cum poți crește cifra de afaceri a unui magazin online?

Un magazin online îți poate crește mult vizibilitatea și să te aducă în fața unor noi segmente de public. Acestea vor vedea ce produse și servicii oferi și îți pot deveni clienți, astfel crescând vânzările și, implicit, cifra de afaceri. Vânzările din mediul online din România au crescut spectaculos în ultimii ani, iar tendința de creștere se menține în continuare. Iată ce poți face pentru avea o cifră de afaceri mai bună:

  • Crește-ți veniturile comercializând produse și servicii de mare căutare – Un mod direct de a îmbunătăți cifra de afaceri. Află ce se vinde cel mai bine, atât în general, cât și pe platforma pe care vinzi tu – spre exemplu, cele mai căutate produse pe OLX, și folosește-te de trendurile curente pentru a-ți îmbunătăți veniturile: insistă pe anumite produse, îmbunătățește oferta curentă, investește în linii noi de producție.
  • Fidelizează-ți clienții pentru a crește veniturile recurente – Fidelizarea clienților poate garanta că vei avea o bază de venituri recurente, iar, dacă dezvolți relația cu aceștia, ai șanse să și crești valoarea medie per achiziție.
  • Îmbunătățește-ți lanțul de producție și distribuție – Se poate ca o cifră de afaceri mai mică să fie cauzată și de imposibilitatea ta de a răspunde unei cereri existente sau inaccesibilitatea la anumite piețe. Dezvoltă-ți ariile de producție și distribuție și nu uita că cifra de afaceri va reflecta mereu o dezvoltare armonioasă și susținută.
  • Investește în promovarea afacerii tale – Dacă utilizezi metode de promovare online, fie că sunt pentru promovarea unui produs sau pentru promovarea afacerii în general, ai șansa să atragi mai mulți vizitatori și venituri adiționale. În plus, prin marketing digital, poți motiva și creșterea marginală a prețurilor acelorași produse.
  • Folosește platformele care te pun în contact cu cât mai mulți clienți – fie că vinzi prin marketplace-uri sau prin intermediul unor platforme eCommerce, alege doar acele variante care îți oferă accesul către piețe cu vizibilitate crescută. 

Spre exemplu, dacă intrii în comunitatea de business OLX, vei ajunge la până la 14 milioane de utilizatori activi în fiecare lună. Astfel ai șansa să găsești noi potențiali clienți și clienți și să îți crești cifra de afaceri totală. În plus, dacă vrei să-ți îmbunătățești cifra de afaceri critică, scăzând cheltuielile, poți profita de sistemele comparativ accesibile de promovare, comisionul de 0% pe vânzări și livrarea și returul gratuite pentru vânzători.

Începe să vinzi prin OLX, îmbunătățește-ți cifra de afaceri și crește-ți businessul!

cifra de afaceri

Cifră de afaceri, TVA și impozit: Cadrul legal și cum se calculează

Impozitul și TVA-ul datorate statului se calculează în funcție de încadrarea firmei tale. Normele legale care se aplică și condițiile cărora se supune afacerea ta sunt definite de Legea nr 227/ 2015 privind Codul Fiscal. Acest cadrul legal a suferit modificări semnificative prin Ordonanța 16/15.07.2022 și de OUG 115/15.12.2023

În acest context, cifra de afaceri este un indicator important și un criteriu de departajare pentru impozitarea afacerii tale. În funcție de ea, poți înțelege unde se încadrează firma ta și ce datorezi statului. 

Iată care sunt principalele puncte de care trebuie să ții cont legate de impozit și TVA, conform noului Cod Fiscal:

Impozitul pe cifra de afaceri

O firmă se încadrează la microîntreprinderi, dacă are o cifră de afaceri sub echivalentul în lei a 500,000 euro pe anul fiscal precedent, are minim un angajat cu normă întreagă, nu prestează servicii de consultanță în proporție mai mare de 20%, nu se află în dizolvare sau lichidare și nu are capitalul social deținut de stat sau de unități administrativ-teritoriale. 

Conform OUG 115/15.12.2023, începând cu 2024, microîntreprinderile datorează un impozit anual unic pe venit de 1%, dacă veniturile firmei nu depășesc 60,000 de euro și nu desfășoară anumite activități economice specifice (IT, HoReCa, activități juridice sau de asistență medicală și stomatologică). Dacă veniturile unei microîntreprinderi depășesc 60,000 de euro (sau desfășoară activitățile excluse, de mai sus), aceasta datorează un impozit de 3%

Companiile care au depășit cifra de afaceri de 500,000 euro pe anul fiscal precedent nu se încadrează la microîntreprinderi și vor plăti un impozit de 16% pe venitul total;

Există și microîntreprinderi scutite de plata impozitului pe venit. Aici intră următoarele categorii – persoanele juridice din domeniul asigurărilor, cel bancar, de exploatare a zăcămintelor de petrol.

TVA-ul în funcție de cifra de afaceri

În funcție de pragul cifrei de afaceri, o firmă este sau nu plătitoare de TVA. În 2024, dacă afacerea ta are o cifră de afaceri de până la 88,500 euro (rotunjită la 300,000 RON), nu vei plăti TVA.

În momentul în care venitul brut depășește această sumă, afacerea ta va deveni plătitoare de TVA. Odată ce ai depășit acest prag, ai termen de 10 zile de la data de 1 a lunii următoare să depui o cerere de înregistrare în scopuri de TVA. Există și un plafon de trecere de la o firmă plătitoare de TVA la încasare la una plătitoare în regim normal – cifra de afaceri în anul calendaristic precedent trebuie să depășească 4,500,000 RON.

Odată ce o firmă devine plătitoare de TVA, valoarea acestuia este de 19% pe orice produs sau serviciu prestat. Excepție fac firmele care prestează anumite servicii speciale, astfel se va aplica: 

  • 9% TVA pentru alimente, băuturi nealcoolice, medicamente, proteze, apa potabilă, irigații, îngrășăminte, pesticide, semințe, prestări de servicii agricole
  • 5% TVA pentru servicii hoteliere, catering, evenimente culturale, manuale școlare și publicații nepublicitare, locuințele sub 120 mp, produsele eco sau tradiționale
  • Conform Legii 296/2023, în 2024, TVA-ul cu cotă redusă crește de la 5% la 9% pentru livrarea de locuințe care au o suprafață utilă de cel mul 120 mp (fără anexe) și care au o valoare sub 600,000 RON (incluzând terenul și excluzând TVA-ul)

Poți opta și pentru plata trimestrială de TVA, în locul unei perioade fiscale lunare, dar există niște condiții. Cifra ta de afaceri din operațiuni taxabile, scutite cu drept de reducere și neimpozitabile, dar care dau drept de deducere sub 100,000 de euro.

Cifra de afaceri - un indice al sănătății afacerii tale

Cifra de afaceri - un indicator al sănătății businessului tău

Oricâtă pasiune și dedicare ai avea pentru afacerea ta, este foarte important să ai mereu și o viziune de ansamblu realistă asupra acesteia. Urmărind indicatori financiari esențiali, precum cifra de afaceri, poți fi mereu informat cu privire la cum merge și care este direcția afacerii tale. În felul acesta poți vedea unde te situezi pe piață, care sunt punctele tale forte, dar și unde e loc de mai bine.

Și pentru că vrem să te ajutăm de-a lungul călătoriei tale ca antreprenor, odată ce te alături comunității de business OLX îți vom oferi nu numai informațiile necesare pentru a-ți înțelege mai bine afacerea, dar și planurile noastre speciale pentru contul tău business, prin care îți poți crește vânzările totale și implicit, cifra de afaceri. Totodată, vei scăpa de multiple costuri – nu percepem comision de vânzare, iar livrarea și returul vor fi rambursate către tine. În acest fel vei avea venituri totale mai mari din vânzarea produselor și serviciilor către clienții tăi și îți protejezi cifra de afaceri per ansamblu.

Fă pasul următor în dezvoltarea afacerii tale și începe să vinzi cu noi astăzi!

Abonează-te la BLOG: