Dezvoltarea unei afaceri online (în comerț electronic) și pregătirea produselor pentru vânzarea online presupun multă muncă și o mulțime de decizii de luat. Așadar, este foarte important să fii informat și să ai cât mai multe cunoștințe despre procesul pe care urmează să-l începi.
În ideea aceasta, am realizat un scurt ghid de vânzări online care să-ți prezinte în mare, pas cu pas, ceea ce ai de făcut când lansezi o afacere cu produse online, o afacere de comerț electronic. Atunci când te gândești să diversifici gama de produse și să vinzi produsele tale în mediul online, trebuie să ai în vedere câteva aspecte principale.
5 lucruri la care trebuie să fii atent când începi să-ți vinzi produsele online
- 1. Prezentarea produselor – produsele pe care vrei să le vinzi online trebuie să fie prezentate mai atractiv decât cele fizice, deoarece aici lipsește interacțiunea directă a potențialului client cu produsul pentru a se convinge de calitatea acestuia.
- 2. Etapa de sourcing – construirea lanțului de aprovizionare trebuie să fie foarte bine gândită. În mediul online stocurile sunt mai greu de gestionat. Asta pentru că nu ai în față întotdeauna stocul fizic și trebuie să te asiguri mereu că produsele expuse în “vitrina” ta virtuală există și faptic în depozit. Sau, dacă nu lucrezi cu stocuri, trebuie să te asiguri că furnizorii îți pot trimite produsele comandate în cel mai scurt timp.
- 3. Livrarea – potrivit unui sondaj realizat la nivel european de Eurostat, 17% din consumatorii de produse online sunt deranjați de întârzierea termenilor de livrare. Trebuie să ai o relație de comunicare transparentă cu furnizorul de servicii de curierat și trebuie să-ți negociezi din start contractul, ținând cont de termenii de livrare, costurile cu livrarea, costurile pe kilometri suplimentari și disponibilitatea curierului în funcție de zonă.
- 4. Stabilirea publicului – în mediul online este mai greu să-ți cunoști clientul, deoarece acesta nu îți calcă fizic pragul magazinului să poți sta de vorbă cu el și să îi observi comportamentul. Va trebui să folosești o metodă testată de identificare a avatarului și să îți faci propria cercetare pentru a putea să te adresezi publicului interesat de produsele tale, pentru ca vânzarea să aibă loc.
- 5. Brandul – diferențierea de concurență – dacă te-ai gândit să-ți extinzi afacerea fizică și să intri în mediul online, cel mai simplu lucru pe care poți să-l faci pentru a analiza concurența este să faci o căutare după cuvintele cheie relevante pentru produsele tale. Așa îți vei face o idee cine mai vinde aceleași produse în mediul online, în ce condiții și cum te-ai putea diferenția de concurență pentru a te poziționa mai bine și pentru a atrage mai mulți clienți.
Citește și: Aceleași produse, vânzări online mai mari: cum depășești concurența
Cum începi să-ți vinzi produsele online, dezvoltând o afacere profitabilă?
În momentul în care începi să te gândești să îți vinzi produsele online, vei observa că sunt multe modalități de a intra pe piață, însă nu toate sunt la fel de avantajoase.
Spre exemplu, te-ai putea gândi că pasul numărul unu pe care trebuie să-l faci pentru a te lansa în vânzarea de produse online este să-ți construiești un site. Aici te sfătuim să aloci mai mult timp documentației și să cercetezi care sunt costurile, deoarece investiția într-un site propriu este una mare, iar aceasta nu este varianta cea mai recomandată pentru începutul unei afaceri în online.
Există variante mai profitabile pentru început, pe care le poți folosi să te lansezi, să acaparezi primele vânzări de produse online și să ai un cashflow care să-ți permită ulterior să investești într-o platformă proprie. Asta pentru că va trebui să achiți din start un domeniu web, un serviciu de găzduire și să contractezi un specialist care să-ți construiască platforma.
Deja discutăm de costuri destul de mari. Iar referitor la cele 5 lucruri discutate mai sus, pe care trebuie să le iei în calcul în momentul în care lansezi vânzarea de produse online – acestea sunt soluții pentru a integra metode de plată online, servicii de curierat și aplicații de gestiune a stocului pe site-ul propriu. Toate acestea necesită cunoștințe avansate sau bugete de dezvoltare mari.
Citește și: 7 idei pentru a crește vânzările online ale unei afaceri mici
Așadar, care este opțiunea mai avantajoasă pentru a începe să-ți vinzi produsele online?
O modalitate mult mai avantajoasă pentru afacerile mici sau mijlocii, care vor să înceapă să vândă produse online, este poziționarea acestora pe platformele de tip marketplace. O astfel de platformă oferă avantaje nenumărate pentru afacerile aflate la început.
Spre exemplu, în cazul platformei marketplace OLX, ai la dispoziție un site cu peste 10 milioane de utilizatori unici lunar către care poți să afișezi produsele tale. Beneficiezi deja de o audiență și nu mai trebuie să investești în formarea publicului tău țintă, platforma având deja o mulțime de cumpărători online.
Te poți folosi de cel mai mare site de anunțuri din România pentru a-ți vinde produsele rapid și profitabil. În plus, o astfel de platformă care te ajută să îți vinzi produsele online îți oferă avantaje cu privire la serviciile complementare de care ai nevoie pentru a-ți lansa afacerea pe internet.
Beneficiezi deja de contracte negociate în condiții foarte favorabile cu furnizorii de servicii de curierat și cu procesatoarele de plăți online. Când te folosești de platforme marketplace pentru a-ți vinde produsele online, elimini și costurile cu domeniul și găzduirea site-ului, pentru că te folosești de platforma existentă deja, care îți este pusă la dispoziție gratuit.
Desigur, evitând costurile de construcție și mentenanță a site-ului, poți păstra bugetele pentru a investi în publicitate și în promovarea produselor tale.
Platforma marketplace OLX pune la dispoziția ta o mulțime de metode de promovare a produselor pe care vrei să le vinzi online, deja testate, sub forma a 3 pași simpli și extrem de intuitivi:
- alegi pachetul de promovare care ți se potrivește (în funcție de buget, audiență și durată);
- completezi detaliile campaniei – printr-un proces extrem de simplu și complet automatizat;
- creezi contul și achiți plata campaniei după care te bucuri de rezultate.
Citește și: Avantajele unei platforme marketplace pentru afacerile mici și mijlocii
Ce trebuie să faci tu mai exact pentru a începe să-ți vinzi produsele online?
Așa cum am zis, ți-am pregătit un întreg ghid de vânzări online, pas cu pas, pentru a te ajuta să-ți crești afacerea. Descoperă mai jos, în detaliu, fiecare pas pe care trebuie să-l faci pentru a înțelege cum să-ți vinzi produsele online și să-ți dezvolți o afacere profitabilă pe internet.
1. Pregătește produsele pe care urmează să le vinzi online
În momentul în care începi să vinzi produse online este necesar să faci o inventariere a stocului, să-ți pregătești stocul de produse online și să-l separi de stocul de produse fizice.
Tipuri de produse
Poți gândi o gamă vastă de produse, pentru fiecare categorie de public pe care ai identificat-o, având prețuri și politici de vânzare adaptate pe fiecare segment. Spre exemplu, poți cumula în oferta ta 3 tipuri de produse:
- produse mai ieftine, pe baza unei strategii de dumping, pentru clienții care cumpără impulsi;
- produse “medium value” pentru clienții care nu cumpără la prima interacțiune;
- produse premium pentru acei clienți care sunt dispuși să plătească mai mult pentru o calitate superioară.
În plus, trebuie să gândești de la început marjele de profit. Acestea trebuie să-ți permită să acoperi și costurile promovării online, dar și eventualele campanii promoționale, în care vei ieși pe piață cu reduceri.
Formula de pricing
O bună formulă de calculare a prețului este următoarea: Cheltuieli de Trai (cheltuielile tale personale) + Cheltuieli de Business (totalitatea cheltuielilor de operare a afacerii) + War Money (bani pentru investiții sau pentru managementul crizelor) la care se adaugă o marjă de profit pe care ți-o dorești. Ia în calcul și o marjă extra de 10 – 25% când îți calculezi prețul final al produselor, ca “safety net”.
Poze și descrieri pentru produsele pe care le vinzi online
Tot în cadrul pregătirii produselor pentru vânzarea online, trebuie să te gândești și la imaginea lor. Descrierile de produs, pozele pe care le vei urca online pentru a-ți prezenta produsele sunt foarte importante. Alege să faci poze clare, cu o rezoluție bună, care să prezinte atractiv produsele tale.
Studiile comportamentale realizate pe consumatori au arătat că pozele care prezintă contextul în care poate fi utilizat produsul din fotografie au mai mult succes.
Descrierile produselor trebuie să fie și ele atractive și orientate spre prezentarea reală a beneficiilor produsului. Pentru a formula o descriere utilă și relevantă, folosește cuvintele cheie pe care le scriu utilizatorii când caută produsul tău.
Iar ca structură a textului, poți folosi principiul clasic de redactare a unui text de vânzări – Principiul AIDA (Atragerea ATENȚIEI, Generarea INTERESULUI, Crearea DORINȚEI de cumpărare și Generarea ACȚIUNII de cumpărare). Atrage atenția utilizatorilor cu un titlu atractiv și care să genereze curiozitate.
Apoi creează interes pentru produsul tău, folosind beneficiile și ce au de câștigat clienții dacă vor cumpăra produsul tău. Apoi, creează dorința de cumpărare printr-o ofertă imbatabilă și în final îndeamnă vizitatorii să cumpere, printr-un call to action – printr-un îndemn la acțiune de nerefuzat.
Citește și: Cum poți crește notorietatea brandului tău în mediul online
2. Promovează-ți produsele online și afacerea
Dacă alegi să începi vânzarea de produse online pe o platformă de tip marketplace trebuie să știi că aceste platforme oferă o mulțime de modalități de a-ți promova afacerea în mediul online.
Beneficiezi de pachete de sponsorizare a anunțurilor de vânzare, flexibilitate în alegerea bugetului și duratei campaniei de promovare, notificări personalizate când un potențial client sau un cumpărător interacționează cu produsul tău și o mulțime de opțiuni de raportare a rezultatelor. Însă, partea de promovare nu trebuie să se rezume doar la opțiunile pe care ți le oferă platforma.
Social media ca modalitate de promovare suplimentară
Pentru a căpăta și mai multă vizibilitate poți să-ți creezi o pagină de Facebook, unde să distribui anunțurile cu produsele tale de vânzare.
Toată lumea are acces la Facebook astăzi, în România fiind înregistrate peste 11 milioane de conturi, conform datelor oficiale.
Poți să realizezi și un shop pe Facebook, integrat în pagina de Facebook a afacerii, unde poți să prezinți produsele disponibile și în marketplace. Iar în momentul comenzii, poți trimite link-ul către anunțul de vânzare de pe platforma de markeplace sau poți prelua comanda chiar tu, prin mesaj.
La fel de bine îți poți crea și un cont de Google My Business – Google Compania Mea, unde poți localiza pe hartă magazinul fizic. Pe profilul de Google poți posta și produsele online, distribuind și aici anunțurile din platformă pentru a căpăta mai multe vizite. Însă, având și vizibilitate pe hartă, poți atrage oamenii și în magazinul fizic.
Avantajele în acest caz vor fi nenumărate:
- vei atrage un public țintă mai mare, mulțumită internetului și oportunităților nenumărate de promovare oferite de acesta;
- dacă vei povesti despre produsele tale și pe Facebook, pe Google dar și pe platforma de anunțuri, vei atrage ppotențiali clienți calificați, adresându-te strict celor care sunt interesați să cumpere produsele tale;
- vei avea capacitatea de a personaliza strategia de marketing pentru diferite publicuri țintă și în funcție de canalele de promovare pe care le folosești. Pe Facebook poți posta și videoclipuri în care arăți lumii cum se folosesc produsele tale sau în care clienții care au cumpărat deja îți oferă un review al produselor.
Mediul online oferă cea mai măsurabilă modalitate de promovare, așa încât vei deține complet controlul asupra acestui aspect din afacerea ta. Poți să știi din rapoartele de pe platformă cât te costă fiecare campanie de promovare, câte vizite a atras campania și câți oameni au văzut și au interacționat cu anunțurile tale.
Iar în Social Media există și aici rapoarte cu privire la costul pe fiecare interacțiune a potențialilor clienți cu produsul tău. Accesibilitatea este unul din numeroasele motive pentru care mulți proprietari de afaceri apelează la mediul online pentru publicitate.
Publicitatea online este incredibil de accesibilă, mai ales atunci când se ia în considerare la cât de mulți potențiali clienți poți să ajungi cu ajutorul unei campanii de marketing online.
Citește și: 3 greșeli des întâlnite în promovarea afacerilor online
3. Gestionează vânzările produselor online și crește-ți afacerea
Odată ce ai început să vinzi produse online, vei vedea că procesul de vânzare a unui produs online este diferit de cel al unui produs fizic. În mediul online va trebui să fii atent la termenii de livrare, la politica de retur, la comunicarea cu cei care cumpără.
Avantajele folosirii unei platforme marketplace pentru vânzarea online de produse, sunt din nou evidente în acest caz. Vei avea termeni de livrare și politici de retur negociate în favoarea ta, fără niciun cost suplimentar.
Flow-ul de vânzare online – ce trebuie să faci de la A la Z pentru ca produsul tău să ajungă la destinație?
În momentul în care primești o comandă pentru un produs online pe care l-ai plasat la vânzare, trebuie să faci tot posibilul ca termenul de livrare să fie unul cât mai scurt. Produsul trebuie să ajungă la client rapid, dar și în condiții de siguranță.
Pentru ca acest lucru să se întâmple, trebuie să urmezi acești pași:
- vei prelua comanda (pe OLX, spre exemplu, ești notificat automat când ai un client sau un lead nou);
- vei valida existența în stoc a produsului;
- vei verifica plata (în cazul în care aceasta se face în avans, prin link de plată sau portofel electronic);
- vei împacheta coletul și vei suna curierul pentru preluare;
- vei oferi curierului toate datele necesare pentru livrare și vei preda coletul;
- dacă ai plata ramburs mai ai un pas, confirmarea plății de la curier și încasarea banilor
Citește și: Legislație comerț electronic: 7 aspecte legale pentru afacerile de vânzări online
Procesul de vânzare online a produselor este simplu și în cazul în care alegi să lucrezi cu o platformă marketplace vei beneficia de tot suportul echipei. Odată ce ai încasat suma datorată de client, vânzarea s-a finalizat cu succes, iar tu te poți gândi deja la investiții viitoare în dezvoltarea afacerii tale online, pe baza profiturilor obținute.
Sperăm că acest ghid de vânzări online te va ajuta să-ți lansezi produsele pe internet și să dezvolți o afacere online cât mai profitabilă. Dacă ești interesat și de alte informații practice și sfaturi utile pentru antreprenori, abonează-te la hub-ul educațional OLX.
Aici ai informații specifice despre vânzări online, dezvoltarea afacerii, antreprenoriat, juridic și finanțe. Aceste informații te pot ajuta să-ți dezvolți afacerea și să vinzi produse online cu succes și cu un profit mai mult decât mulțumitor.