OLX Business » Academia de Business » Vânzări Online » Cum arată o afacere de dropshipping de succes: Ce să faci și ce să eviți când vine vorba de dropshipping

Cum arată o afacere de dropshipping de succes: Ce să faci și ce să eviți când vine vorba de dropshipping

Dropshipping: Ce este și cum se face în 2024
Cuprins

Dacă te-ai gândit să îți începi o afacere de e-commerce, cel mai probabil te-ai întrebat cum vei obține un inventar de produse și cum vei face față costurilor de depozitare. Mai ales dacă ai un buget mic la dispoziție pentru a-ți porni afacerea, trebuie să cauți metode de a minimiza toate aspectele unui business, de la producție până la promovare, unde te poate ajuta OLX Business.

Prin dropshipping,  vei evita stocarea de marfă, vei reduce riscul și costurile unei noi afaceri și, în același timp, vei duce la îndeplinire comenzile de la clienți.

Dacă vrei să afli ce înseamnă dropshipping, cum poți începe o afacere de acest tip și la ce trebuie să fii atent, de la furnizori, până la taxe, vei găsi toate răspunsurile căutate în acest ghid.

ce este dropshipping

Ce este dropshipping?

Dropshipping reprezintă o metodă de îndeplinire a comenzilor clienților, în care un business nu are produsele pe care le vinde în stoc. Businessul cumpără inventar pe măsura comenzilor pe care le are, de la un furnizor terț. 

Astfel, nu există costuri de stocare, depozitare și ambalare a stocului iar riscul de a nu vinde produsele din stoc e inexistent. Însă, în funcție de furnizor, pot exista anumite comisioane speciale pentru manipularea fizică a bunurilor vândute.   

Cea mai mare diferență dintre dropshipping și modelul de comerț tradițional, este că tu, în calitate de comerciant, nu deții inventar și nu depozitezi produse, rolul tău fiind mai degrabă de intermediar între client și distribuitor.

Cum funcționează dropshipping

Cum funcționează o afacere de tip dropshipping?

Modelul de business dropshipping funcționează prin intermedierea unui furnizor care nu are bugetul sau înclinația să își promoveze produsele și clienți care vor să achiziționeze acele produse.

Mai exact, o afacere de dropshipping funcționează astfel:

  1. Comerciantul (dropshipper-ul) semnează un contract cu furnizorul
  2. Clientul comandă un produs de pe site-ul eCommerce sau platforma de marketplace pe care activează dropshipperul
  3. Dropshipperul trimite comanda mai departe la furnizor
  4. Clientul primește o confirmare a comenzii
  5. Furnizorul pregătește produsul pentru livrare
  6. Produsul este livrat clientului

Avantaje dropshipping

Avantajele în dropshipping

Pe lângă evidentul cost mic de începere al afacerii, dropshippingul prezintă și alte beneficii:

1. Costuri generale scăzute

O afacere dropshipping este de cele mai multe ori un one man show în care nu ai nevoie de o echipă dedicată pentru buna funcționare a acestui business. Alte costuri pe care le întâmpini într-un business tradițional, dar nu în dropshipping, sunt cele de depozitare și ambalare a produselor. Bineînțeles, costurile totale de producție nu se vor reflecta în prețul pe care îl negociezi cu furnizorii, fiind o cheltuială mult mai mică comparat cu metoda tradițională de comerț.

Cel mai probabil vei avea anumite comisioane de plătit furnizorilor tăi pentru manevrarea mărfurilor vândute, dar acestea nu vor fi o cheltuială greu de suportat. 

2. Poți începe cu ușurință

Un business bazat pe dropshipping este relativ ușor de început chiar și pentru cineva la prima afacere. Fiindcă producția nu ține de tine, poți să te concentrezi pe mai puține aspecte ale unui business de succes, precum crearea magazinului onlinepromovarea produselor și găsirea unui furnizor de încredere.

3. Flexibilitate în administrarea businessului

Prin dropshipping, ai flexibilitatea de a-ți conduce businessul de oriunde cu o conexiune la internet. Ai nevoie de un smartphone și de o platformă precum OLX Business unde să-ți postezi anunțurile – poți uita de nevoia de a fi la birou între orele 9 și 6 pentru a primi pachete, sau de zilele interminabile de inventariere a stocului. Toate aceste griji sunt inexistente în dropshipping. 

4. Ușor de scalat

Atunci când te gândești să începi o afacere de orice fel, trebuie să analizezi și cât de dificil este să o dezvolți pe parcurs, nu doar costul inițial. O afacere dropshipping nu presupune costuri adiționale mai deloc atunci când introduci noi produse sau când mărești audiența pe care o targetezi cu promovarea. Pentru a scala un business bazat pe dropshipping, nu trebuie să dezvolți noi strategii de business, ci doar să investești o parte din câștiguri în dezvoltare.

5. Gamă variată de produse 

În comerțul tradițional, o afacere la început de drum ar produce și vinde bunuri ușor și ieftin de produs în zonă și de vândut în zonă pentru a avea costuri operaționale cât mai mici. Cu un business de dropshipping, resursele din zona geografică în care activezi nu au un impact asupra produselor pe care le poți vinde. Obiectul afacerii tale nu este limitat de ce se produce în țară, iar flexibilitatea dropshippingului îți va permite să oferi multe produse din nișa aleasă fără riscuri. Tot ce îți rămâne este să descoperi ce se vinde cel mai bine și să găsești furnizorii corecți.

6. Varietatea canalelor de vânzări

Atunci când faci dropshipping, promovarea trebuie să fie o prioritate. Înțelepciunea populară spune că nu e bine să-ți pui toți banii pe un singur loz. Același lucru e adevărat și în dropshipping – e bine să apari în cât mai multe forme online ca vânzător. De la platformele de eCommerce la variate platforme de marketplace precum OLX, businessul tău de dropshipping ar trebui să apară peste tot pentru a-ți asigura o bază de clienți cât mai mare. 

7. Ușor de testat

Pentru că în dropshipping ai nevoie de o nișă de comerț pe care să o urmărești pentru a avea succes, decizia asupra unei nișe poate părea foarte importantă – make or breakînsă nu este chiar așa. Fără un inventar achiziționat, poți să schimbi foarte ușor nișa în care activezi. Dacă observi că produsele de îngrijire a părului de exemplu nu se vând așa cum te-ai aștepta, poți cu câteva clickuri să treci la a vinde produse de peisagistică, sau unelte de construcții.

Dezavantaje dropshipping

Dezavantajele în dropshipping

Deși mulți oameni spun despre dropshipping că este o modalitate ușoară de făcut bani rapid, se înșeală. Nu te lăsa fermecat de mirajul câștigului rapid și în schimb informează-te despre potențialele riscuri și dezavantaje ale acestui tip de business:

1. Competiție mai mare

Tocmai fiindcă este un business model ușor de replicat și costurile inițiale sunt foarte reduse, dropshippingul este foarte popular în rândul antreprenorilor iar piața este foarte competitivă. Astfel, pentru a avea succes în afacerea ta de dropshipping va trebui să reușești să te diferențiezi de toți ceilalți afaceriști din România.

2. Branding limitat

Mână în mână cu primul punct, un alt dezavantaj al dropshippingului este faptul că nu ai multe oportunități de a-ți dezvolta brandul, astfel încât să fie ușor de recunoscut de clienți. Iar faptul că te bazezi pe furnizori care au tot dreptul să colaboraze cu alți dropshipperi din țara, sau orașul tău înseamnă că singura diferență palpabilă dintre afacerea ta de dropshipping și restul va fi prețul.

3. Profit scăzut

Pentru că vei acționa pe o piață foarte aglomerată, cel mai probabil nu vei putea pune prețuri prea mari comparate cu alți dropshipperi. În cazul dropshippingului, ori vei avea de investit în fotografii de produs reușite pentru a crea o valoare percepută mai mare, ori va trebui să îți asumi o marjă de profit mică.

4. Calitatea produselor

Deoarece nu ai niciun control asupra metodelor de producție ale furnizorilor tăi, calitatea produselor s-ar putea să devină o problemă la un moment dat.

5. Termenul de livrare

Legat tot de furnizor și de profesionalismul său este și experiența pe care o va avea clientul. Va primi produsul la timp? Îți vei putea onora promisiunea unui produs care ajunge în termen și în condiții bune? Atunci când operezi un business de dropshipping, nu ai control asupra aspectelor ce țin de împachetare, livrare și prioritizare a comenzilor. Nu uita să-ți dezvolți și politica pentru returnarea produselor, pentru valoare adăugată.

6. Erori la furnizor

Furnizorii ieftini și de proastă calitate pot face multe greșeli care să pună în pericol imaginea firmei tale în fața clienților. De la comenzi greșite, ambalare proastă și produse deteriorate sau lipsă, un furnizor prost te poate costa foarte mult în profit și în încrederea clienților.

7. Managementul inventarului

S-ar putea să ajungi într-o situație în care un client va pune o comandă de 5 bucăți, iar furnizorul să aibă în stoc doar 2. Este foarte probabil să nu ai o imagine clară și actualizată a produselor disponibile spre vânzare, drept urmare trebuie să anticipezi asta și să investești în următorul punct.

8. Relații cu clienții

Experiența bună a clienților este un vot de încredere care îți va aduce pe viitor mai multe comenzi, iar experiența proastă va avea exact efectul invers. Din ce am văzut în cele 2 puncte de mai sus, există multe variabile (care nu țin de tine) ce pot cauza o experiență neplăcută pentru client. Așa că pentru a-ți proteja reputația afacerii tale, va trebui să investești timp și bani în relația cu clienții, să fii mereu disponibil în cazul unor probleme și să fi prompt în rezolvarea lor.

Pentru unele business-uri, limitările și dezavantajele dropshippingului nu depășesc potențialele avantaje. Din fericire, OLX Business este la dispoziția ta pentru a te ajuta în dezvoltarea unui brand puternic care ajunge la clienții interesați, iar funcția “Chat & call” îți va face eforturile de relații clienți să pară conversații pe care le ai cu un prieten prin mesaje sau la telefon. 

Pentru peste 15.000 de vânzători, OLX Business este un mediu perfect de a-și desfășura activitatea de dropshipping fără dezavantajele inerente acestui model de business.

Cum știi dacă dropshipping este potrivit pentru tine

Cum știi dacă dropshippingul este potrivit pentru tine

Este dropshippingul un model de business potrivit pentru tine? Asta ține de businessul pe care îl ai, sau pe care vrei să-l dezvolți. Înainte de a lua o decizie, pune-ți următoarele întrebări pentru a vedea dacă ești pregătit pentru a-ți începe businessul de dropshipping sau dacă acesta are sens pentru businessul tău.

  • Branding redus – Dacă brandingul nu este o prioritate pentru tine, modelul de dropshipping este potrivit pentru afacerea ta.
  • Calitatea produselor – O afacere de dropshipping îți limitează controlul asupra calității produselor vândute. Dacă vrei să știi exact ce vinzi, acesta nu este modelul ideal pentru tine. Optează pentru o afacere pe producție.
  • Timpul de livrare – Acesta va depinde de furnizorii tăi, întârzierile din partea acestora putând să afecteze imaginea firmei tale. Verifică timpul și costurile de livrare ale furnizorilor înainte de a alege unul!
  • Capitalul tău disponibil pentru investiție – Dacă ai o sumă mică de investit și un spirit antreprenorial puternic, o afacere de dropshipping poate fi un bun prim pas în lumea afacerilor pentru tine.

Cum să faci dropshipping în 2024

Cum să faci dropshipping în 2024 în 6 pași

Procesul de punere în funcțiune al unui business de tip dropshipping este în mare similar cu începerea unei afaceri de comerț tradițional, dar cu câteva particularități. 

În cele ce urmează vom discuta pașii pe care-i ai de făcut pentru a-ți începe businessul de dropshipping, dar și lucrurile de care trebuie să ții cont la fiecare pas.

1. Dezvoltă un concept de business

Da, pare un sfat foarte evident, dar te va ajuta să pui în perspectivă ce vrei să vinzi și către cine. Pentru că există atât de mulți dropshipperi pe piață este bine să te concentrezi pe un număr limitat de produse care știi că se vor vinde unui grup demografic specific. De exemplu, ai putea avea un concept de business cum că vei vinde produse de papetărie pentru pasionații de lectură. Aceste produse vor avea un design care să fie pe placul cititorilor și calitatea lor se va ridica la așteptările grupului targetat.

OLX recomandă: Conceptul de business se află la baza alegerii produselor pe care le vei vinde, la baza designului website-ului tău și al marketingului pe care îl vei face, așadar, este important să acorzi timp acestei etape. Cu toate acestea, datorită flexibilității oferite de dropshipping, această decizie nu te va limita pe viitor, ci îți vei putea schimba grupul targetat și produsele oferite.

2. Realizează o analiză de piață

Chiar dacă ai făcut conceptul de business, acesta nu îți garantează că vei reuși să faci rost de produsele potrivite pentru grupul demografic ales.

Acordă-ți timp să analizezi produsele. Caută mai mulți furnizori și vezi care este media prețurilor. Poți să te uiți pe platforme de tip marketplace pentru această analiză. Spre exemplu, dacă vei consulta cele mai căutate produse pe OLX, îți vei putea face o idee despre piață.

Nu uita să te uiți și pe analiticele produselor acolo unde sunt accesibile. Așa vei putea vedea dacă un produs are o piață și dacă se va vinde. 

OLX recomandă: Caută un produs care te pasionează, are un profit bunicel și care arată foarte bine în imaginile de prezentare pentru că acestea vor fi mai ușor de promovat.

3. Găsește furnizorii potriviți pentru dropshipping

După ce ai găsit produsul sau produsele pe care vrei să le comercializezi, urmează să alegi un furnizor pentru acestea.

Există câteva aspecte de care ar trebui să ții cont când alegi un furnizor:

  • Calitatea: Alege furnizorul care oferă calitatea așteptată de viitorii tăi clienți. O strategie de business este să ceri un preț mai mare pentru o calitate ridicată. Alternativ, poți oferi produse la un preț foarte mic de o calitate mai scăzută. Cum vrei să îți poziționezi tu businessul?
  • Profitabilitatea: Ar trebui după ce tragi linie în calculul costurilor și venitului să ieși pe plus cu un profit bunicel. Ține cont și de costurile de transport când faci aceste calcule. Un profit obișnuit în dropshipping este între 15 și 20%. Desigur, dacă produsele îți permit un profit mai mare de atât, nu rămâne doar la 20%.
  • Profesionalismul: Este bine să alegi un furnizor a cărui activitate este încununată de profesionalism. Un furnizor care să respecte termenele de livrare, cu estimate de timp realistice și costuri de asemenea. Mulți astfel de furnizori sunt din străinătate, chiar de pe alte continente, ceea ce face ca o mică întârziere la furnizor să devină câteva luni de așteptat pentru clienți. Un alt aspect este profesionalismul legat de disponibilitate stocului. Nu vrei să te trezești că nu poți onora o comandă mare pentru că furnizorul tău nu are atât de mult bucăți în inventar. 
  • Termenii și condițiile de returnare: Dacă este posibil, colaborează cu un furnizor care oferă opțiunea de retur și nu lua acest lucru de bun dacă nu este menționat de furnizor. Mulți furnizori care vând online nu îndeplinesc cerințe de retur, deși tu ești obligat de lege în România să oferi posibilitatea de retur. Află mai multe despre politica de retur din România.

OLX recomandă: Înainte de a alege un furnizor, cere o mostră de produs de la top 3 furnizori de pe lista ta și evaluează produsul și experiența de cumpărare în funcție de aspectele descrise mai sus. Astfel vei putea vedea cu ochii tăi cu cine vei face afaceri. Iar dacă vrei să afli mai multe despre legile returului de produse la care te vei supune în postura de comerciant român, citește acest articol.

4. Dezvoltă o platformă pentru vânzare

Va trebui să îți creezi propriul website de e-commerce. Acest website te va ajuta să prezinți produsele într-un mod plăcut și îți va permite să încasezi contravaloarea bunurilor direct de pe site. 

Procesul de creare a unui website de e-commerce nu este tocmai unul singur și cel mai probabil vei avea nevoie de puțin ajutor ori pe partea tehnică, ori pe cea de branding.

OLX recomandă: Pentru a te ajuta cu lansarea website-ului tău de e-commerce, citește ghidul nostru de lucruri care nu trebuie să lipsească din afacerea ta de tip e-commerce și află cât te-ar costa o afacere de tip e-commerce.

5. Înregistrează-ți afacerea

Poți apela la un serviciu care să se ocupe de partea birocratică pentru tine unde vei avea un cost relativ mic pentru a-ți deschide afacerea, sau poți face asta pe cont propriu, caz în care vei avea mult mai puțini bani de plătit dar mai mult timp de așteptat la diverse ghișee. Vei primi un cod unic de înregistrare (CUI), un număr de ordine în Registrul Comerțului și actele doveditoare înființării firmei. Cu aceste date va trebui să deschizi un cont la orice bancă aleasă de tine, cont prin care vei plăti costurile asociate afacerii tale, precum plata furnizorilor, costul domeniului web și mentenanța website-ului tău de e-commerce.

OLX recomandă: Folosește platforme precum Regnet, Ghișeul.ro și SOLO pentru a-ți înființa firma, pentru a plăti taxele aferente sau pentru contabilitatea PFA-ului tău. 

6. Promovează produsele comercializate

Folosește-te de toate mijloacele pe care le ai la dispoziție pentru a-ți face afacerea cunoscută: de la platforme de tip marketplace până la social media, va trebui să îți diversifici promovarea pentru a ajunge la cât mai mulți oamenii.

  1. Alege canalele de promovare potrivite pentru afacerea ta
  2. Vezi ce idei de promovare a afacerii poți adopta și adapta pentru afacerea de dorpshipping
  3. Include și metode de fidelizare a clienților pentru a-ți crea un public loial și a atrage achiziții recurente
  4. Dezvoltă un plan de marketing digital care să includă toate aspectele relevante de mai sus

OLX recomandă: Testează mai mult de un canal de promovare și analizează periodic performanța fiecăruia. Pe OLX Business poți vedea în timp real unde se duc banii tăi și care este ROI-ul pentru fiecare anunț promovat. 

Alternative la dropshipping

Alternative la dropshipping

Poate acum după ce ai citit mai multe despre dropshipping ți-ai dat seama că nu este afacerea cea mai potrivită pentru tine. Din fericire, există multiple idei pe care le poți aborda, dacă vrei să dezvolți o afacere de vânzare. Iată ce poți aborda:

Deși direcția inițială este importantă, va trebui să iei mult mai multe în calcul pentru a știi ce afacere poți dezvolta. Descoperă bazele business-ului tău viitor din materialele noastre din Academia de Business. Iar, dacă de alături comunității de business OLX, vei primi materiale și consultanță extinsă și potrivită nevoilor tale.

Cum te putem ajuta să faci dropshipping?

Cum te putem ajuta să faci dropshipping?

Acum că ai aflat ce înseamnă dropshipping, cum se face și dacă este potrivit pentru tine poți să iei o decizie informată legată de viitorul tău antreprenorial.

Dacă ești pregătit să începi să faci dropshipping în cel mai eficient mod, poți începe să vinzi pe OLX, pentru a te asigura că-ți promovezi ofertele către câți mai mulți cumpărători, cât mai eficient.

Dacă te alături comunității și plasezi un anunț pe OLX, aceasta va putea ajunge la până la 14 milioane de utilizatori pe lună. Iar, dacă vrei să-ți promovezi anunțurile, îți oferim variante accesibile și potrivite pentru nivelul afacerii tale. Pachetele noastre de anunțuri sunt flexibile și se pot adapta ritmului de dezvoltare al afacerii tale. În plus, cu livrare și retur gratuite și comisionul de 0% pe vânzări, îți poți reduce și mai mult costurile operaționale, asigurându-te că vei pune bazele unei afaceri de succes.

Activează un pachet de anunțuri, promovează-ți produsele pe OLX și dezvoltă-ți afacera!

Abonează-te la BLOG: