Politica de confidențialitate pentru magazinele online

Pagina de Business » Juridic & Finanțe » Politica de confidențialitate pentru magazinele online
Politica de confidențialitate pentru magazinele online

Dacă ai o afacere online sau ești pe cale să deschizi una, cu siguranță îți dorești să știi mai multe despre regulile GDPR. Acest regulament are impact asupra tuturor afacerilor și ar trebui cunoscut de orice antreprenor, mai ales dacă acesta activează în spațiul online.

Scopul principal al acestei politici este informarea clienților și vizitatorilor afacerii tale cu privire la modalitatea în care le prelucrezi datele. Obținerea acordului pentru prelucrarea datelor cu caracter personal reprezintă în primul rând o formă de respect pentru toate persoanele care interacționează cu brandul pe care îl reprezinți. Acest articol explorează câteva aspecte importante pe care trebuie să le cunoști atunci când redactezi politica de confidențialitate pentru afacerea ta:

  1. Limbajul potrivit
  2. Conținutul adecvat
  3. Formatul online

Folosește limbajul potrivit și comunică eficient

Atunci când schițezi politica de confidențialitate, încearcă să eviți un limbaj juridic sau tehnic care poate să îngreuneze înțelegerea documentului. Explică-le clienților tăi pe scurt cum le vei prelucra datele și încearcă să prezinți lucrurile într-un mod cât mai transparent.

Politica de confidențialitate trebuie să fie clară, dar cuprinzătoare. Evită supracomplicarea termenilor și caută să lucrezi la scrierea documentului cu o persoană care a mai redactat astfel de texte. Cel mai bine este să ai un angajat specialist în GDPR, care se informează corespunzător despre aceste aspecte și le poate “traduce” într-un mod simplu.

Stabilește conținutul adecvat pentru colectarea datelor

Politica de confidențialitate trebuie să conțină un anumit set de informații, prezentate în art. 13 și 14 din legea GDPR. Printre acestea se numără:

În general, aici intră date cu caracter personal, care pot reprezenta orice informație cu privire la o persoană fizică identificată sau identificabilă. De aceea, încearcă să acoperi cât mai multe tipuri de date prelucrate în politica de confidențialitate. Câteva exemple de informații cu caracter personal includ: numele și prenumele, adresa de email, numărul de telefon sau compania utilizatorului. Consumatorul trebuie informat și despre faptul că IP-ul este stocat pentru motive de securitate și că poate solicita ștergerea acestuia.

  • scopurile prelucrării;

În comerțul electronic, numele și prenumele sunt deseori folosite pentru a începe comunicarea în vederea încheierii unui contract și pentru a asigura eventuale servicii de asistență În același timp, aceste date sunt folosite pentru a confirma identitatea utilizatorului și valida contul.

De regulă, datele trebuie stocate pentru o perioadă cât mai scurtă. Totuși, intervalul diferă în funcție de motivele pentru care afacerea ta trebuie să prelucreze datele respective, precum și de alte obligații juridice care pot specifica faptul că informațiile trebuie păstrate un timp îndelungat.

Dacă datele vizitatorului ajung și la terțe părți – de exemplu, parteneri de marketing – acest lucru trebuie clar specificat.

  • drepturile persoanei vizate;

Trebuie să le amintești consumatorilor de drepturile lor privind datele personale și prelucrarea acestora: dreptul la informare și acces; dreptul de intervenție asupra datelor; dreptul la rectificare; dreptul la ștergerea datelor; dreptul la restricționarea prelucrării. Pentru a citi mai multe informații cu privire la aceste drepturi, poți accesa site-ul dataprotection.ro.

  • existența sau inexistența unui proces decizional automat.

Vizitatorul poate decide dacă își dă sau nu acordul pentru fiecare punct din politica GDPR. Foarte multe site-uri oferă posibilitatea de a accepta sau de a refuza aceste aspecte.

Acestea sunt doar câteva din elementele care trebuie să apară în politică. Pentru o imagine mai largă, consultă legea GDPR, dar și articolul OLX Business despre aceste reguli.

În același timp, verifică de mai multe ori limbajul privind scopurile prelucrării și nu uita să menționezi toate serviciile de marketing (Facebook Pixel, Google Analytics etc.) pe care le folosești pentru colectarea datelor. Comunică în mod clar datele pe care le folosești în scopuri de marketing.

Structura este la fel de importantă ca limbajul folosit în înțelegerea politicii. De aceea, se recomandă ca informația să fie prezentată cât mai clar și într-un fel în care utilizatorul să ajungă rapid la datele de interes.

În primul rând, trebuie să creezi o introducere care să conțină câteva noțiuni de bază despre afacerea ta, despre modalitatea de prelucrarea a datelor și un cuprins. După aceea, creează o secțiune clară pentru fiecare element esențial menționat în legea GDPR și alege un subtitlu corespunzător. Fiecare subcapitol trebuie să fie structurat într-un mod îngrijit și să nu conțină informații eronate, care nu sunt în conformitate cu GDPR-ul.

Formatul online și implementarea pe site

Odată ce ai redactat și structurat politica de confidențialitate, trebuie să te asiguri că este vizibilă pe site-ul afacerii tale. În general, este de folos să o postezi cât de des poți: în semnătura din email, pe rețelele sociale și în mesajele de Facebook Messenger, în cazul în care folosești această cale de comunicare.

În același timp, este obligatoriu ca pentru fiecare colectare de date (formular de contact, înscriere la newsletter, formular de comandă) să existe un spațiu în care consumatorul să își dea acordul că este de acord cu politica de confidențialitate. Acest acord trebuie păstrat pentru a dovedi faptul că ai informat corespunzător clientul, fapt ce îți protejează afacerea în cazul unui control. Un consumator neinformat sau informat necorespunzător poate depune plângere și poate solicita despăgubiri.

Ține minte să separi politica de confidențialitate de secțiunea Termeni și Condiții pe site. Primul document este legat de regulile GDPR, în timp ce al doilea este cerut de legislația comerțului electronic. Amintește-ți de această distincție pentru a informa corect consumatorii.

Atunci când te gândești să îți lansezi o afacere online, trebuie să iei în considerare redactarea unei politici de confidențialitate eficiente. Împreună cu regulile GDPR, acest document este esențial într-un spațiu digital în care datele sunt colectate și stocate constant.

În același timp, amintește-și să revizuiești politica de confidențialitate constant. Pentru protecția afacerii tale și pentru beneficiul consumatorilor, actualizează documentul cu modificările necesare și nu uita să comunici aceste schimbări vizitatorilor tăi.

La fel ca regulamentul GDPR, și această politică este o parte importantă a antreprenoriatului digital și trebuie tratată cu atenție și precizie. Pentru mai multe sfaturi despre cum să pornești la drum cu un magazin online, abonează-te la OLX Business Hub!

Abonează-te la BLOG: