Mediul online devine tot mai popular prin rândul comercianților, iar asta vine și cu o legislație pentru comerțul electronic mai dezvoltată.
Sectorul de comerț electronic a crescut în primul trimestru din 2024 cu 5.4% față de aceeași perioadă a anului trecut șo se preconizează că acest trend va continua de-a lungul anului, cu țările din fruntea creșterii fiind cele din Europa Centrală și de Est, inclusiv România.
Dacă îți dorești să fii antreprenor, trebuie să iei în considerare aspectele legale ce țin de deschiderea unei societăți comerciale cu activitate în mediul online, pentru a evita problemele ce pot apărea în viitor. În cazul comerțului online, înțelegerea normelor, reglementărilor și legilor în vigoare, atât la nivel național cât și european, poate părea dificilă.
De asta te vom ajuta cu un ghid pentru legislația din comerțul online și obligațiile esențiale pe care le vei avea ca comerciant:
1. Ce înseamnă desfășurarea în comerțul electronic: Legislația în vigoare
Fie că faci parte din cei care deja și-au deschis o afacere, sau că ești nou în domeniul antreprenoriatului? Comerțul electronic este o oportunitate importantă pe care ar trebui să o iei în considerare atunci când îți dorești creșterea vânzărilor.
Un mod prin care poți începe activitatea de vânzare de produse în mediul online cu succes este să te familiarizezi cu legislația referitoare la comerțul electronic. Aceasta te va ajuta să respecți drepturile clienților, cât și să poți răspunde corespunzător atunci când cerințele acestora sunt în afara obligațiilor tale legale.
Obligațiile pe care le ai prin deschiderea unei afaceri de vânzare de produse online sunt prevăzute de Legea 365/2002 privind comerțul electronic.
Cum orice idee de afacere în comerț are la bază întrebarea “Ce categorii de produse pot vinde pe X piață?”, în comerțul online legea nu prevede restricții în ceea ce privește categoria de produse puse la vânzare. Din Articolul 2 din Legea 365/2002 poți afla mai multe referitor la condițiile de furnizare a serviciilor și produselor, de către o societate comercială care vinde în online.
În schimb, dacă vrei să afli ce se vinde bine online pentru a-ți îndruma afacerea într-o direcție profitabilă, te putem ajuta. În plus, dacă ai făcut alegerea să te alături comunității de business OLX, te poți folosi de ghidul celor mai căutate produse de pe platformă, cât și de pachetele de promovare variate, pagina personalizabilă de comerciant și de livrarea gratuită pentru vânzător, pentru a-ți începe afacerea cu dreptul.
Începe să vinzi pe OLX și descoperă beneficiile și susținerea oferite!
2. Înregistrarea firmei având ca domeniu de activitate comerț electronic – vânzarea de produse online
Legea nr. 365/2002 precizează că pentru a face comerț online, menționarea datelor de înregistrare de la Registrul Comerțului este obligatorie. Așadar, în cazul în care alegi să deschizi un magazin online propriu, trebuie să faci următorii pași pentru a te asigura că afacerea ta online este în concordanță cu legea în vigoare:
- Alegerea domeniului și a denumirii afacerii tale;
- Forma de organizare: PFA, SRL, SRL-D sau altă formă de organizare (pe parcursul acestui pas este necesar să analizezi modul în care îți vei desfășura activitatea și cum vei obține TVA);
- Obținerea codului CAEN: 4791 este cel necesar pentru comerțul electronic – de vânzare de produse online, însă se pot adăuga și altele, în funcție de specificul activității;
- Stabilirea sediului social: acest pas implică alegerea și pregătirea actelor pentru înființarea afacerii;
- Rezervarea denumirii la Registrul Comerțului, care se poate realiza și online;
- Întocmirea și depunerea dosarului de înființare a SRL-ului.
Citește mai multe despre taxele din România pentru SRL-uri și ce obligații de plată vei avea.
3. Magazinul tău online necesită un minim de date de identificare
Câteva mențiuni importante pe care trebuie să le ai în vedere conform Legii nr. 365/2002, Articolul 5 referitor la orice societate comercială care dorește să furnizeze produse în mediul online:
“Furnizorul de servicii are obligația de a pune la dispoziție destinatarilor și autorităților publice mijloace care să permită accesul facil, direct, permanent și gratuit cel puțin la următoarele informații:
- numele sau denumirea furnizorului de servicii;
- domiciliul sau sediul furnizorului de servicii;
- numerele de telefon, fax, adresa de poștă electronică și orice alte date necesare contactării furnizorului de servicii în mod direct și efectiv;
- numărul de înmatriculare sau alte mijloace similare de identificare, în cazul în care furnizorul de servicii este înscris în registrul comerțului sau în alt registru public similar;
- codul de înregistrare fiscală;
- datele de identificare ale autorității competente, în cazul în care activitatea furnizorului de servicii este supusă unui regim de autorizare;
- titlul profesional și statul în care a fost acordat, corpul profesional sau orice alt organism similar din care face parte, indicarea reglementărilor aplicabile profesiei respective în statul în care furnizorul de servicii este stabilit, precum și a mijloacelor de acces la acestea, în cazul în care furnizorul de servicii desfășoară o activitate profesională reglementată;
- tarifele aferente serviciilor oferite, care trebuie indicate cu respectarea normelor privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, cu precizarea scutirii, includerii sau neincluderii taxei pe valoarea adăugată, precum și a cuantumului acesteia;”
Mai mult decât atât, conform Articolul 13 din Normele Metodologice de aplicare a Legii 365/ 2002, societatea comercială în cauză este obligată să implementeze o procedură gratuită prin intermediul căreia orice persoană poate transmite plângeri și sesizări cu privire la activitatea desfășurată.
4. GDPR, politica de confidențialitate și politica de Cookies
Regulamentul UE 679/2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) este foarte important pentru vânzare de produse online.
Potrivit acestui regulament, în cazul datelor cu caracter personal prelucrate pe scară largă, este obligatorie numirea unui responsabil cu prelucrarea datelor cu caracter personal.
Un aspect la fel de important, din legislația comerțului electronic, este acela că ai bligația să demonstrezi că ai obținut consimțământul persoanei pentru prelucrarea datelor cu caracter personal.
Dacă vrei să descoperi mai multe, citește ghidul nostru despre regulamentul GDPR. În plus, va trebui să știi cum să-ți dezvolți propria politică de confidențialitate.
5. Interdicția geoblocării nejustificate a consumatorilor din UE
Conform Regulamentului UE 2018/302, consumatorii din UE trebuie să aibă acces nerestricționat și egal la produsele și serviciile digitale oferite în spațiul uniunii europene.
Consecința este că un comerciant care activează în UE nu poate restricționa accesul consumatorilor la site-uri în funcție de locația geografică a acestora. Aceleași limite nu sunt în mod necesar aplicabile pentru consumatorii din afara UE sau a spațiului economic european (SEE).
6. Încheierea legală a contractelor la distanță, în comerțul electronic
Din punct de vedere legal, atunci când o persoană comandă un produs de pe magazinul tău online, se încheie un contract. Conform Articolului 2 al OUG nr. 34/2014, acesta se numește contract la distanță deoarece a fost încheiat prin mijloace de comunicare la distanță și fără prezența fizică a părților.
Spre deosebire de comerțul obișnuit care necesită contracte clasice, potrivit Articolului 6 al OUG nr. 34/2014, în cazul comerțului electronic, legislația prevede că magazinul tău online trebuie să conțină o pagină unde sunt cuprinse următoarele elemente:
- drepturile și obligațiile părților;
- principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor, având în vedere mediul de comunicare şi produsele sau serviciile în cauză;
- identitatea profesionistului, cum ar fi denumirea sa comercială;
- adresa poştală la care profesionistul este stabilit/cea la care își desfășoară activitatea, precum şi, în cazul în care există, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de poştă electronică ale acestuia la care poate fi efectiv contactat;
- preţul total al produselor şi serviciilor cu toate taxele incluse;
- modalităţile de plată, livrare, executare, data până la care profesionistul se angajează să livreze produsele sau să presteze serviciile;
- modalitatea prin care consumatorul poate rupe raportul contractual în cauză.
7. Reglementări pentru vânzările promoționale, lichidări de stoc sau soldări
Legislația românească impune niște reglementări ce țin de modalitățile în care poți derula o campanie promoțională sau metode similare de vânzare.
Conform OUG nr. 99/2000, Termenii și Condițiile promoțiilor de pe magazinul tău online trebuie să fie vizibili și clar comunicați. În plus, în cazul lichidării stocurilor, va trebui să stabilești și să comunici condiții clare de derulare, cu toate detaliile relevante pentru obligațiile de plată.
Trebuie, spre exemplu, să precizezi perioadele de valabilitate ale acestora. Este foarte important să aduci la cunoștința consumatorului aceste informații deoarece de acest aspect depinde și procesul de finalizare a comenzii și de încântare a consumatorului care este mulțumit de produsele sau serviciile tale.
Pe lângă aducerea la cunoștință a acestor informații, momentul plății trebuie să fie semnalat printr-un buton sau o funcție similară “Comandă ce implică o obligație de plată”.
8. Normele privind prețurile produselor
Modul în care prezinți și afișezi prețurile produselor listate pe site-ul tău sunt reglementate de HG nr. 686/2022.
Mai mult decât afișarea transparentă a prețului produselor sau serviciilor împreună cu includerea taxelor necesare, Hotărârea Guvernamentală oferă condiții clare pentru modalitățile de prezentare a prețurilor în cazul promoțiilor sau reducerilor.
Comerciantul este obligat să afișeze atât prețul inițial cât și pe cel redus, iar reducerile oferite trebuie să fie transparente și corecte. Cu alte cuvinte, toți consumatorii care cad sub incidența condițiilor promoției au dreptul să acceseze aceleași reduceri, iar diferența sau cuantumul acestora trebuie prezentat cât mai clar și transparent.
9. Protecția și drepturile consumatorilor în comerțul electronic
În plus, OUG nr. 58/2022 a modificat și completat legislația pentru comerțul online pentru a extinde și întări drepturile consumatorilor în două moduri importante.
Consumatorii au dreptul de a primi produsele sau serviciile (fie ele fizice sau digitale) care să fie conforme cu descrierea oferită pe site de către comercianți. Nerespectarea acestei condiții este considerată a fi practică neloială și va atrage sancțiuni asupra comerciantului în cauză.
Mai mult, conform OUG nr. 174/2008, comerciantul are obligația de a asigura transparența și corectitudinea în toate etapele tranzacției, iar consumatorul are dreptul să se retragă din contract în termen de 14 zile.
10. Garanțiile comerciale și dreptul de reparație sau înlocuire
Conform Ordinului nr. 72/2010 al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), comercianții sunt obligați să ofere informații despre garanția produselor. Acestea trebuie să includă și detalii despre garanțila legală de conformitate și modalitățile de remediere a acesteia.
În cazul în care bunurile obținute de consumator în urma unei achiziții de pe magazinul tău online prezintă defecte sau nu sunt conforme cu datele specificate, acesta are dreptul la reparație sau la înlocuire. Cadrul comercial pentru garanțiile produselor fizice și digitale este extins de OUG nr. 140/2021. Consumatorul poate alege varianta preferată dintre reparație sau înlocuire, atât timp cât aceasta nu rezultă în costuri disproporționate pentru tine, ca vânzător.
În plus, conform OUG nr. 141/2021, conformitatea bunurilor oferite se extinde și asupra conținutului sau bunurilor digitale.
Dacă aducerea în conformitate nu este posibilă, iar neconformitatea produsului este justificabilă, consumatorul poate opta pentru încheierea contractului de vânzare și pentru returnarea produselor, în schimbul rambursării sumei plătite. Ca vânzător, vei fi responsabil de suportarea costurilor de returnare.
Dacă vinzi prin OLX, în schimb, atât livrarea către clienți cât și returul vor fi gratuite pentru tine, ca comerciant partener.
Optează să vinzi pe OLX și redu-ți costurile de livrare pe tot teritoriul țării!
11. Dreptul de retur al produselor – ce prevede legislația în domeniul vânzărilor online
Din contractul la distanță menționat anterior, consumatorul se poate retrage timp de 14 zile fără a fi nevoit să justifice decizia de retragere sau să suporte orice costuri. Conform legislației privitoare la vânzări online, furnizorul trebuie să returneze cumpărătorului sumele achitate în cel mult 14 zile de la data semnalării de retragere din contract.
În schimb, cel care suportă costurile aferente returnării produselor este consumatorul. Situațiile când în mod legal consumatorul nu își poate manifesta dreptul de retragere din contract sunt prevăzute de Articolul 16 din OUG 34/2014.
Mai recent, Ordinul ANPC 225/2023 privind informarea consumatorilor de către operatorii economici din mediul online, stabilește obligații de informare a consumatorilor pentru comerțul online. Un comerciant este, astfel, obligat să îi informeze cu privire la politica de retur al magazinului online. Mai specific, acesta va trebui să oferi detalii care țin de prețurile de livrare sau retur, cât și despre termenii de livrare standard.
Află mai multe despre legea de retur al produselor și cum trebuie aplicate condițiile sale.
12. Legislația nu permite vânzarea online către minori
Legislația civilă prevede că persoana fizică dobândește capacitate deplină de exercițiu la vârsta de 18 ani, adică începând cu această vârstă, persoana respectivă poate încheia contracte civile. În același timp, articolul 41 aliniatul (3) din Codul Civil menționează că „minorul cu capacitate de exercițiu restrânsă poate face singur acte de conservare, acte de administrare care nu îl prejudiciază, precum și acte de dispoziție de mică valoare, cu caracter curent și care se execută la data încheierii lor.”
Atunci când afacerea ta își desfășoară activitățile online, intervin anumite aspecte care necesită mai multă atenție din partea ta, pentru a fi sigur că nu încalci legislația, chiar și dacă o faci fără intenție. De exemplu, dacă magazinul tău online dorește să vândă minorilor, dar cu acordul părinților, trebuie să găsești o metodă potrivită prin care să obții confirmarea acestora.
Ceea ce poți face este să ceri o adresă de e-mail a părinților în cazul celor sub 18 ani, astfel încât să poți obține autorizația legală de care ai nevoie pentru a încheia contractul la distanță.
Descoperă și 25 de strategii de marketing eficiente, pe care le poți aborda și implementa pentru afacerea ta.
13. Consumatorii pot folosi platforme de soluționare alternative
Conform OUG nr. 38/2015 și Ordinului ANPC nr. 72/2010, privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți, cumpărătorii tăi pot apela la entități de soluționare alternativă (SAL) în cazul unor dispute.
Este recomandat să specifici acest fapt și să oferi link-uri vizibile către platforma de soliționare a litigiilor dezvoltată de ANPC.
14. Clauzele abuzive din contractele comerciale
Conform Legii nr. 193/2000, consumatorii pot contesta clauzele abuzive prezentate în Termenii și Condițiile sau în orice altă politică adoptată de un comerciant, fie el în regim fizic sau online.
În cazul unei contestări sau plângeri din partea consumatorilor, autoritățile de protecție, cum este ANPC, pot interveni în favoarea acestora, pentru a corecta sau sancționa comerciantul.
Citește ghidul nostru despre cum scrii pagina de Termeni și Condiții pentru un magazin online, pentru a știi ce trebuie să includă aceasta pentru a fi în conformitate cu legislația comerțului online.
De ce mai ai nevoie pentru a-ți deschide o afacere în comerțul online?
Dacă vrei să îți deschizi o afacere online și îți dorești să descoperi cele mai bune practici în domeniu din punct de vedere legal, îți oferim nu numai sfaturi care țin de legislația în vigoare, ci și ghiduri pentru cele mai bune practici pentru succesul noii tale afaceri.
Iată doar câteva dintre materialele de pe Academia de Business de care vei avea nevoie pentru a-ți dezvolta o afacere de succes:
- Ce este un plan de afaceri și cum ți-l dezvolți
- Cum începi o afacere online cu fonduri europene
- Cum îți poți întemeia o afacere de dropshipping de succes
- Surse de finanțare pentru noua ta afacere
- Cum stabilești piața țintă pentru afacerea ta
- Ghiduri pentru înțelegerea indicatorilor de performanță ai unei firme, inclusiv marja de profit sau cifra de afaceri
Poți citi și un ghid complet pentru cum îți deschizi un magazin online în cel mai eficient mod. Dezvoltarea noii tale afaceri în eCommerce nu trebuie să fie un proces costisitor și-ți poți dezvolta un magazin online gratuit, dacă ai îndrumarea necesară.
Iar, pentru a te asigura că ai succesul dorit indiferent de ce decizie iei legat de cum îți deschizi magazinul, rămâne doar să intri în comunitatea de business OLX și să primești susținerea necesară. Aceasta nu va include numai deschiderea și posibilitatea de a te promova către un public potențial de peste 14 milioane de utilizatori pe lună, ci și livrarea și returul gratuite ale produselor tale, o pagină de comerciant proprie și personalizabilă, și resurse de măsurare a performanței.
Beneficiile nu se opresc aici, iar, odată vei începe să vinzi prin OLX, vei putea să-ți consolidezi succesul prin diferite mecanisme dedicate tipului de afacere ales.
Află de ce să alegi OLX Business pentru afacerea ta și stai în contact cu noi!