În România, majoritatea platformelor online de tip marketplace ajung să atragă peste 40 milioane de vizite lunar, ceea ce înseamnă că toți acești vizitatori au acces la produsele pe care afacerea ta le pune la vânzare pe platforma respectivă.
Cu toate că acest număr este unul promițător pentru afacerea ta, nu este suficient să listezi produsele, ci trebuie să îmbunătățești experiența potențialilor cumpărători, astfel încât aceștia să înainteze cât mai aproape de decizia de cumpărare.
Citește în continuare pentru a afla ce pași trebuie să urmezi și de ce sunt atât de importanți atunci când vrei să crești vânzările online ale afacerii tale, fie că este vorba despre magazinul tău propriu sau colaborarea cu o platformă de tip marketplace.
1. Definește și înțelege segmentele publicului țintă din online
Nu-i așa că de multe ori te gândești cum ar fi să atragi cât mai mulți clienți pentru afacerea ta? Avantajul în online este că poți determina concret acele segmente țintă de calitate pentru afacerea ta. De exemplu, pentru campaniile de promovare, cu Facebook îți poți segmenta audiențele în funcție de caracteristici precum: vârstă, sex, interese, comportament, nivel de studii, stare civilă, etc.
În schimb, în cazul campaniilor de promovare pe Google, segmentarea se face în principal în funcție de intenția utilizatorilor, ceea ce se traduce în interesele și căutările lor. Astfel, dacă știi pe cine cauți, mediul online este locul unde îi vei găsi foarte ușor.
A ști cine este clientul ideal, care sunt problemele și nevoile lui reprezintă un pas vital care va avea impact asupra acțiunilor tale de marketing și vânzări. Cu atât mai mult cu cât vânzările online pot fi accelerate cu mai multă ușurință atunci când înțelegi cum, unde și când să comunici audienței tale ideale.
Pentru a defini aceste segmente poți începe prin a contura profiluri bazate pe trăsăturile celor mai fideli clienți ai tăi, precum: vârstă, zonă geografică, job, interese personale, obiective și nevoi, frustrări, abilități tehnologice, cercuri de influență, etc. Nu uita să le dai și un nume diferit fiecăruia dintre aceste profiluri.
Dacă afacerea ta este la început sau îți dorești să actualizezi aceste segmente, poți lua informații din studii de piață, interviuri, chestionare, și alte resurse. Din ce surse poți lua informații pentru a defini publicul țintă?
● Facebook este o sursă utilă pentru a afla detalii referitoare la publicul tău. În secțiunea audiență vei găsi o serie de trăsături a celor interesați de afacerea ta;
● Din studii de piață recente din surse ca Deloitte.com, Nielsen Holdings, Sondaje-actuale.com;
● Notează feedback-ul și comentariile primite din partea clienților și folosește-te de aceste informații pentru a actualiza profilul segmentelor tale de public online;
● Atunci când interacționezi cu anumiți clienți poți considera această conversație ca o metodă de colectare a datelor pentru a afla ce anume îl mulțumește sau nemulțumește. Aceste informații te vor ajuta atât în conturarea segmentelor, cât și în implementarea unor noi soluții mai bune pentru a mulțumi clienții.
Citește și: 7 aspecte legale pentru afacerea ta în ecommerce
2. Stabilește obiective de vânzări în online (pe termen lung și pe termen scurt)
Majoritatea oamenilor de afaceri înțeleg importanța stabilirii obiectivelor, însă nu la fel de mulți ajung să le definească concret, sau mai mult decât atât, să acționeze pentru a îndeplini aceste obiective. Obiectivele sunt esențiale deoarece cu ajutorul lor poți trasa o direcție și evalua periodic progresul acțiunilor tale având ca reper aceste obiective.
Pentru ca afacerea ta să aibă succes în online, va trebui să stabilești atât obiective pe termen lung, cât și obiective pe termen scurt. De ce? Pentru că astfel îți va fi mult mai ușor să stabilești toate activitățile necesare pentru a îndeplini obiectivele pe termen lung, dar și să evaluezi progresul afacerii tale.
Dacă în primul an îți dorești să obții 36.000 de euro (acesta fiind obiectivul pe termen lung), obiectivul pe termen scurt ar putea viza vânzarea primelor 100 de produse pe un marketplace. În funcție de obiectiv, vei observa că activitățile necesare pentru îndeplinirea lui diferă ca scop și intensitate; însă ele trebuie întotdeauna să urmărească direcția propusă.
Nu uita de regula de aur în formularea obiectivelor tale: să respecte condițiile SMART. SMART este acronimul pentru formularea obiectivelor, care impune ca acestea să fie:
- Specifice;
- Măsurabile;
- Accesibile;
- Relevante;
- Încadrate în Timp.
Exemple de obiective SMART:
– Vreau să cresc cu 15% numărul de clienți din platforma OLX până la sfârșitul anului 2021.
– Să reduc cu 20% numărul de retururi provenite din magazinul online din următoarele 3 luni.
– Să obțin un prim parteneriat cu o rețea de distribuție din România, cu o lună înainte de lansarea afacerii în online.
– Să cresc numărul recenziilor pozitive lunare de pe marketplace la 30.
Odată ce ai stabilit aceste obiective, este important să ai răbdare și să iei decizii strategice în ceea ce privește afacerea ta. Dacă obiectivele pe termen scurt nu sunt întotdeauna îndeplinite, probabil este timpul să le ajustezi în funcție de context.
Citește și: Cum poți începe o afacere online cu fonduri europene pentru tineri antreprenori
3. Oferă o experiență online de calitate pentru publicul țintă
Printre cei mai importanți indicatori de performanță în vânzările online sunt recenziile. Iar recenziile/review-urile sunt cele care vorbesc despre cât de bine ți-ai îndreptat eforturile către experiența utilizatorului. Din momentul în care un utilizator vede produsul tău și până după ce îl primește (sau momentul comunicării cu furnizorul în eventualitatea unui retur), experiența acestei persoane trebuie să fie cel puțin pe măsura așteptărilor sale.
Mai mult decât fidelizarea acestor clienți mulțumiți, o experiență pozitivă cu un anumit brand va motiva clienții să ofere recenzii pozitive, dar și să vorbească pe alte canale despre tine. În acest mod, eforturile tale vor fi răsplătite prin accelerarea vânzărilor deoarece recenziile bune și multe atrag clienții.
Ce poți face mai bine pentru publicul tău țintă?
- Trimite-le notificări cu noile produse;
- Dă atenție ambalării – poate este cazul să îmbunătățești modalitatea de ambalare, în funcție de noile trenduri; ● În coletul livrat, trimite-le un scurt mesaj personalizat cu numele lor;
- Comunică atât aspectele bune, cât și cele mai puțin bune ale diverselor contexte în care se află afacerea ta – astfel vei da dovadă de onestitate, oferindu-le încredere;
- Evită să ștergi comentariile și recenziile negative – în schimb, încearcă să răspunzi strategic, adoptând o atitudine modestă în comunicare;
- Fii empatic cu publicul țintă – în special în mediul online unde comunicarea la distanță poate ascunde umanitatea din spatele interlocutorului, trebuie să arăți clienților că în spatele ecranului se află o persoană căruia îi pasă de nevoile clienților.
Începând de la a oferi produse și servicii care au un raport corect calitate-preț, continuând cu a-i oferi informațiile necesare astfel încât să accelerezi decizia de cumpărare, până la comunicarea pe care o poți avea cu utilizatorii care își doresc alte informații sau vor să reacționeze la ceea ce oferi tu printr-o discuție privată. Toate aceste metode cresc șansele ca tu să primești recenzii cât mai bune, implicit să crești vânzările online.
4. Monitorizează performanța afacerii tale online
După ce ai înțeles care segmente de piață aduc valoare afacerii tale, după ce ai stabilit obiectivele și ai început să fii prezent în rândul comunității pe care ai creat-o datorită afacerii tale, este momentul să monitorizezi și evaluezi performanța afacerii tale online.
Iată cei mai relevanți indicatori ai afacerii tale în online:
- Numărul vizualizărilor unui produs;
- Numărul vânzărilor totale/ lună;
- Traficul lunar înregistrat pe magazinul tău online;
- Rata de conversie;
- Numărul mediu de pagini vizitate și timpul mediu petrecut pe site;
- Valoarea medie a unei comenzi;
- Rata de abandon a coșurilor de cumpărături.
Aceștia sunt o parte dintre indicatorii relevanți care ar trebui urmăriți în special dacă deții un magazin online propriu. În cazul listării produselor pe un marketplace, vei avea mai puțini indicatori.
Așadar, nu uita să iei în considerare nevoile afacerii tale și nu a celorlalte, deoarece trebuie să stabilești de la început de ce rapoarte ai nevoie și ce statistici îți oferă platforma pe care ți-ai dezvoltat afacerea. Periodic, va trebui să completezi aceste date pentru a putea urmări evoluția și a ști ce decizii trebuie să iei în continuare.
Citește și: 7 idei pentru a crește vânzările online ale unei afaceri mici
5. Promovează afacerea ta în mediul online
Promovarea unei afaceri online reprezintă una dintre metodele cele mai utilizate pentru a accelera vânzările. Fie că vorbim de Google sau Facebook Ads, de strategii de SEO, sau de promovare prin canale de social media, dacă aceste strategii sunt implementate corespunzător, rezultatele nu vor ezita să apară, mai devreme sau mai târziu.
În funcție de aspecte precum scopul afacerii tale, publicul tău țintă, bugetul de care dispui, sau platforma pe care ți-ai dezvoltat afacerea online, este important să aloci anumite resurse pentru a-ți promova afacerea în online.
Indiferent că aceste resurse sunt minime, faptul că testezi piața prin diverse metode de promovare te va ajuta să îți pui întrebări cu privire la ce a mers și ce nu a mers.
În cazul afacerilor online care aleg să se dezvolte pe un marketplace, acestea trebuie să fie promovate și în interiorul platformei, cum este și în cazul OLX.ro, unde afacerea ta devine instant mai vizibilă cu ajutorul pachetelor de promovare a anunțurilor.
Concluzii
Pentru a genera cât mai multe vânzări în online, este nevoie ca platforma pe care ai ales să listezi produsele să aibă un trafic semnificativ, fie că vorbim despre un magazin online propriu sau un marketplace.
Pentru a atrage acest trafic și a-l transforma în conversii de vânzări, trebuie să urmezi acești pași fundamentali pentru afacerea ta online. Procesul nu trebuie să fie unul complicat, atunci când planul pe care l-ai creat este definit punctual și urmat corespunzător. Despre cum poți îmbunătăți planurile tale de afaceri și metode de dezvoltare a afacerii tale online poți afla mai multe din articolele noastre următoare.