Magazin online propriu vs Marketplace: Cum să alegi cea mai potrivită metodă de a vinde produse

Pagina de Business » Vânzări Online » Magazin online propriu vs Marketplace: Cum să alegi cea mai potrivită metodă de a vinde produse
Vânzari online de produse: în site propriu sau prin marketplace?

În ultimii ani magazinele online au devenit din ce în ce mai prezente în România deoarece multe afaceri au înțeles importanța prezenței online pentru a crește semnificativ vânzările. Astfel, în 2020 vânzările online au crescut cu 30% față de anul anterior, iar pentru 2021 așteptările sunt cel puțin la fel de ridicate.

Pentru multe afaceri mici și mijlocii, a alege între un magazin online propriu sau colaborarea cu un marketplace reprezintă două opțiuni principale care le vor propulsa vânzările. Citește în continuare pentru a afla mai multe despre diferențele principale dintre un marketplace și un magazin online propriu.

Principalele trăsături ale unui marketplace

O platformă de tip marketplace reprezintă o rampă de propulsare a vânzărilor de produse online foarte eficientă, deoarece afacerile care aleg să își listeze produsele pe acest tip de platformă beneficiază de notorietatea platformei respective.

Platformele de tip marketplace, prin care poți să vinzi online produse, oferă o gamă complexă de servicii. Înainte să alegi o anumită platformă de tip marketplace, trebuie să iei în considerare toate informațiile referitoare la funcționalități, beneficii și metodele de personalizare pentru nevoile specifice afacerii tale.

La ce să fii atent:

Metode de gestionare a catalogului de produse

În comparație cu metoda de gestionare a catalogului de produse ale unui magazin online simplu, administratorii unui marketplace sunt cei care aleg modul în care organizează listarea produselor. Aceștia pot alege ca produsele să apară în funcție de categorie, produs sau chiar furnizor, iar modalitățile de afișare pot să-ți avantajeze sau dezavantajeze business-ul.

Opțiunile metodei de distribuire a plății clienților

În funcție de platforma de marketplace pe care o alegi, vei observa că metoda de încasare a plăților va fi diferită, și este de preferat ca aceasta să fie în favoarea ta ca furnizor. Administratorii unui marketplace pot alege între:

– Un sistem de plată directă, care funcționează de la cumpărător direct la furnizor;
– Un sistem de plată în paralel, prin care plata unui cumpărător este împărțită mai multor furnizori;
– Sistemul agregat, prin care administratorii primesc plata integral, urmând ca apoi să o împartă furnizorilor.

Gestionarea procesului logistic pentru efectuarea vânzărilor prin marketplace

Ca și în cazul administrării unui magazin online propriu, furnizorii care aleg să vândă pe un marketplace au control asupra procesului de efectuare a comenzilor. Astfel, metoda este stabilită și aici de către administratorii platformei.

Astfel, aceștia pot alege între a-ți oferi posibilitatea de a menționa propriile reguli și taxe de livrare și metoda de integrare a unui partener de curierat.

Prima metodă de livrare este una destul de flexibilă prin care furnizorul decide unde vor să livreze, prin ce metodă și care este costul de livrare pentru cumpărător. În cazul integrării, ca furnizor vei comunica doar dimensiunile fiecărei livrări, urmând ca software-ul să automatizeze calculul costurilor de livrare.

În ceea ce privește gestionarea comenzilor, multe platforme de tip marketplace aleg să informeze un furnizor atunci când acesta are o comandă, cât și să ofere un serviciu prin care livrarea coletului să fie monitorizată pe tot parcursul.

Comunicarea constructivă dintre cumpărători și furnizori

Pentru a asigura o relație constructivă între furnizori și clienți, un marketplace va oferi un sistem de comunicare prin care furnizorii pot răspunde diverselor întrebări care pot apărea din partea clienților. În același timp, o astfel de implementare poate fi foarte utilă pentru acei antreprenori care pot convinge cumpărătorii prin intermediul unei comunicări scurte dar eficiente.

Această comunicare reduce șansele ca un cumpărător să aibă experiențe negative și să le semnaleze prin recenzii negative pe platformă. Din această perspectivă, comunicarea dintre cumpărător și furnizor reprezintă acel facilitator pentru a evita experiențele neplăcute.

Cu toate acestea, posibilitatea ca un cumpărător să semnaleze o experiență negativă este prezentă, însă pentru a concretiza procesul în aceste cazuri, este esențial ca platforma pe care ai decis să vinzi să îți ofere un minim de resurse care să te ajute.

Aceste trăsături sunt foarte importante pentru un marketplace, iar alegerea unei astfel de platforme potrivite pentru afacerea ta poate fi dependentă de nevoile tale și de ceea ce oferă administratorii unui marketplace selectat.

Cu toate acestea, cel mai mare avantaj este faptul că aceste funcționalități facilitează administrarea vânzărilor online, spre deosebire de cazul gestionării unui magazin online propriu, care poate fi o experiență dificilă pentru antreprenorii mai mici.

Citește și: 7 aspecte legale pentru afacerea ta în ecommerce

Cu ce se diferențiază vânzările de produse online prin site propriu de cele prin marketplace

Comerțul electronic în 2021 este o realitate pe care mulți antreprenori și-o doreau de o perioadă de timp. Această realitate s-a concretizat în mare măsură datorită accelerării vânzărilor online din ultima perioadă.

Dacă îți dorești să fii printre cei care își accelerează vânzările online, trebuie să știi că administrarea unui magazin online propriu necesită consistență în derularea activităților.

De aceea, recomandăm ca în cazul acestui tip de vânzare online, ca antreprenor, trebuie să știi deja ce vei vinde și să ai cunoștințe mai vaste în gestionarea funcțiilor online pe care un magazin propriu le pune la dispoziție.

Află ce se vinde cel mai bine online pentru a avea o perspectivă generală pentru afacerea ta online.

Aceste activități sunt cele mai provocatoare dar și cele care fac diferența între colaborarea cu o platformă de tip marketplace și gestionarea unui magazin online propriu, care necesită din partea ta ca antreprenor, asumarea următoarelor responsabilități:

Monitorizarea datelor pentru a optimiza magazinul

Atunci când afacerea ta se mută în online, este important să ai rapoarte periodice pe care să le urmărești și analizezi. În timp ce importanța acestor date pe un marketplace este în mare parte motivată de scopul creșterii vânzărilor, gestionarea unui magazin online propriu necesită aceste rapoarte deoarece ele sunt direct corelate cu îmbunătățirea experienței utilizatorului pe website-ul tău.

Notificarea clienților atunci când abandonează coșul de cumpărături

Strâns legată de activitatea anterioară, automatizarea unui sistem de emailing care să informeze clienții atunci când au abandonat coșul de cumpărături este vitală pentru a menține interesul acestora și pentru a fi sigur că motivele de a nu finaliza o comandă nu îți aparțin ție.

Dacă în cazul unui marketplace această activitate este preluată de administratorii platformei, în cazul unui magazin online propriu, tu ești cel care trebuie să găsească metoda potrivită pentru a automatiza acest serviciu, cât și să setezi tot ce ține de integrarea și monitorizarea serviciului.

Implementarea unui chat pentru asistență clienți

Un magazin online necesită întotdeauna un sistem de asistență cu clienții, deoarece mulți din ei au întrebări punctuale, care necesită un răspuns imediat. Astfel, cu ajutorul unui chat vei putea prelua aceste întrebări, însă cărora trebuie să le răspunzi în timp real, iar adevărata provocare este atunci când magazinul tău crește și resursele care preiau aceste întrebări trebuie să fie mai multe.

Efectuarea comenzilor prin colaborarea cu o firmă de curierat

Acest proces este valabil atât în cazul gestionării unui magazin online propriu, cât și în colaborarea cu un marketplace. În cazul unui magazin online, tu ești cel care se ocupă de întreg procesul de efectuare a comenzilor, de la alegerea firmei de curierat, până la monitorizarea comenzii, iar acest lucru este realizat de cele mai multe ori prin intermediul unui partener care să faciliteze întreg procesul.

Citește și: 7 idei pentru a crește vânzările online ale unei afaceri mici

3 diferențe între afacerile prin website propriu și marketplace

În ceea ce privește tipul de site pe care merită să îți vinzi produsele, marketplace-ul este o variantă cu multiple avantaje, mai ales dacă deții o afacere mică sau mijlocie. Un website propriu este important pentru orice business, însă în continuare poți afla de ce e bine să apelezi în același timp și la o platformă de vânzări online. Descoperă cele 3 diferențe între website-urile clasice și site-urile de vânzări produse de tip marketplace:

Atragerea clienților – un site de vânzări de tip marketplace oferă vizibilitate la costuri mici

Probabil deja cunoști cel puțin câteva site-uri celebre de tip marketplace, ale unor branduri cunoscute  , care atrag zeci de mii de clienți în fiecare zi. Acest lucru este posibil de obicei datorită notorietății brandului: dacă respectiva afacere este deja foarte cunoscută, oamenii vor ajunge pe site-ul său direct, prin prisma renumelui său.

Dacă însă ești la început de drum sau ai o afacere care nu a ajuns încă în topul magazinelor online din România, promovarea produselor pe care le vinzi online te va costa destul de mult. Vei avea nevoie de reclame plătite pe Google și Facebook, dar și de un specialist în marketing și PPC, care să îți compună reclamele și să le difuzeze către publicul țintă.

O platformă de tip marketplace pentru vânzarea online a produselor tale, mai ales dacă e vorba de un site foarte popular, ca OLX, te va ajuta să ajungi rapid în atenția clienților din întreaga țară. E bine de știut că marketplace-urile au, în unele cazuri, pachete speciale pentru clienții business.

Dacă vrei să postezi cât mai multe anunțuri cu cheltuieli cât mai mici, cere un pachet de anunțuri de la OLX – acestea nu doar că au un cost mai mic decât anunțurile individuale, dar vin și cu avantaje suplimentare, precum accesul la statistici sau consultanță din partea unei echipe de support.

Dacă vrei să afli cum să scrii mesaje de atragere a clienților, avem un articol pentru tine.

Realizarea și întreținerea site-ului – o platformă marketplace te ajută să faci totul mai simplu

Un site pentru vânzarea online a produselor presupune multe ore de muncă și un buget pe măsură, care va fi investit în cumpărarea domeniului și ulterior în angajarea unui web designer priceput. În plus, pe măsură ce adaugi produse, va trebui să le uploadezi și pe website.

Eventualele disfuncționalități vor fi responsabilitatea ta directă. Un marketplace este un tip de site care te ajută să scapi de stres și cheltuieli, pentru că îți oferă spațiul dedicat vânzării produselor, în timp ce partea tehnică este gestionată de specialiștii platformei. Simplu, ieftin și convenabil. Tot ce ai de făcut este să postezi câte un anunț atunci când ai pe stoc un nou tip de produs.

Livrarea produselor – un site de tip marketplace te poate ajuta să livrezi mai convenabil

Când vinzi online, trebuie să ai în vedere și aspectul livrării produselor, ceea ce înseamnă că e necesar să cauți cele mai bune variante de transport.  Cele mai multe magazine online livrează prin Poșta Română și prin curieri. A face chiar tu livrările e o soluție doar dacă vinzi foarte puține produse și alegi să le comercializezi exclusiv la tine în oraș, însă și atunci înseamnă timp pierdut. Site-urile de vânzări produse pot avea acorduri cu Poșta sau cu anumite firme de curierat, pentru a te ajuta să faci livrarea sigur, rapid și convenabil.

De exemplu, OLX îți oferă posibilitatea de a livra produsele prin Poșta Română sau prin Fan Courier, la prețuri cu până la 44% mai mici decât cele standard. În plus, ai posibilitatea de a-ți urmări coletul și de a-i permite clientului să își deschidă pachetul la livrare, pentru a se asigura că produsul a ajuns cu bine. Un site de tip marketplace poate fi partenerul de care ai nevoie pentru a crește popularitatea afacerii tale și a deveni în timp un business de succes.

Vrei să vezi și alte modalități și mijloace prin care poți să faci promovare eficientă pentru produsele tale? Intră pe categoria de vânzări online din hub-ul educațional OLX pentru antreprenori.

Sau dacă te interesează cum să-ți dezvolți afacerea și mai mult, intră pe categoria cu informații despre dezvoltarea afacerii și antreprenoriat. Aici vei găsi o mulțime de informații și sfaturi practice despre cum să vinzi produsele tale online și cum să-ți dezvolți o afacere online profitabilă. Iar dacă ești în dificultate cu procedurile financiare și juridice, poți accesa secțiunea de juridic & finanțe.

7 Motive pentru care să îți prezinți magazinul online pe un marketplace

Chiar dacă ești un antreprenor la început de drum sau ai deja un magazin online și vrei să-ți crești vânzările, pe lângă utilizarea reclamelor online pe rețelele de socializare și alte modalități de marketing, o cale eficientă și prietenoasă cu bugetul este să-ți vinzi produsele și pe o platformă de vânzări online de tip marketplace. De ce? Află de mai jos!

1. Te poți lansa rapid

Atunci când ai un magazin online și vrei să creezi trafic pe el, astfel încât să-ți construiești o clientelă, te poți folosi ușor de magazinele de tip marketplace.  După ce te înscrii pe platformă cu un cont, îți poți încărca rapid produsele, fiecare cu descrierea, fotografiile și prețul lui și ai beneficiul de a-ți promova fiecare articol, pentru a ajunge în prima pagină a căutărilor după cuvinte cheie. Așadar, în doar câțiva pași, ai expunere mare pe un site unde există zilnic trafic intens.

2. Beneficiezi de unelte de marketing online care te ajută să-ți perfecționezi strategia de vânzare

Cele mai multe platforme de tip marketplace oferă comercianților pachete profesionale pe care le pot achiziționa atunci când se înscriu cu magazinul lor online, care sunt extrem de utile în perfecționarea strategiei de vânzare. Spre exemplu, poți beneficia de statistici detaliate, consultanță prin telefon, pagină proprie a magazinului și multe alte beneficii, în funcție de valoarea pachetului pe care o alegi.

3. Ai parte de o bază imensă de potențiali clienți

Să aduci pur și simplu clienți pe magazinul tău online recent lansat, poate fi destul de dificil, dacă nu apelezi la toate uneltele disponibile de marketing. Chiar și așa, simplele reclame pe rețelele de socializare sau niște bannere online nu sunt întotdeauna suficiente pentru a-ți crea o bază de clienți. Mai simplu este să te “strecori” printre ei pe platformele de marketplace.

Aici vei găsi milioane de utilizatori dornici să facă achiziții, pentru că au parte de multe avantaje în calitate de consumatori,  oferite de către aceste platforme. Spre exemplu, magazine precum Amazon, Ebay sau Walmart, primesc peste 500 milioane de vizite active lunar. Pe OLX vei găsi peste 2,8 milioane de utilizatori iar o parte dintre aceștia îți pot cumpăra produsele dacă te vor găsi acolo, însă, să îi aduci pur și simplu pe site-ul tău, fără ajutorul unui marketplace, este greu spre imposibil.

4. Te afli în secolul tehnologiei, unde toți cumpără online

Pandemia, dar și tehnologia de care beneficiem, au încurajat oamenii să cumpere din ce în ce mai mult online: este simplu, este comod, este rapid. Statisticile spun că 85% dintre români au utilizat internetul cel puțin 1 dată în ultimele 12 luni, iar 45% din utilizatorii de internet au făcut cel puțin o cumpărătură online în ultimele 12 luni. Cu alte cuvinte, sectorul e-commerce se află într-o creștere majoră și este un moment ideal să te lansezi online, sub toate formele.

5. Clienții pot compara în marketplace prețuri și oferte pentru produsele pe care le cumpără online

Platformele de tip marketplace primesc atât de mulți vizitatori online deoarece îți oferă beneficiul de a compara produse în vederea găsirii celei mai bune oferte. Totodată, să cumperi de pe un marketplace îți permite să găsești și produse pe care nu le-ai putea găsi printr-o simplă căutare pe Google.

Pentru a ajunge în primele pagini de căutări Google cu magazinul tău online, este necesar să implementezi o strategie SEO, extrem de utilă, însă implică timp, răbdare și bani. De aceea, în paralel cu implementarea unei strategiei SEO, te poți folosi de beneficiile unui marketplace pentru mai multă expunere.

6. Ai parte de un raport calitate-preț foarte bun

Promovarea online costă și nu este niciun secret. Însă, fiecare unealtă de marketing vine cu beneficiile și costurile ei – unora trebuie să le aloci un buget mai mare pentru ca investiția să ți se întoarcă, iar altele pot fi eficiente cu puțini bani. Acesta este și cazul vânzărilor de produse online printr-un marketplace.  Să-ți înscrii magazinul online pe o astfel de platformă presupune o investiție mică cu o rentabilitate mare – sau, cu alte cuvinte, un raport calitate-preț excelent.

În schimb, alte tipuri de publicitate presupun investiții mari, fără să ai garanția că îți vor aduce clienți. Așadar, este mai rentabil și sigur să investești într-un abonament pe o platformă de marketplace, pentru că bugetul alocat acesteia îți va permite să testezi fără să riști prea mult.

7. Poți lua legătura direct cu clienții

Unele platforme de de marketplace precum OLX oferă posibilitatea de a fi sunat de către clienți sau de a primi mesaje de la aceștia. Totodată, ei au posibilitatea de a lăsa recenzii magazinului. Ce înseamnă pentru tine, antreprenorul, toate acestea?

Multe posibilități de a-ți îmbunătăți serviciile și a-ți adapta oferta de produse online cu ajutorul feedback-ului constant pe care îl poți cere clientului. Vorbind direct cu el, vei afla preferințele, așteptările și nemulțumirile lor, astfel încât tu să îți poți perfecționa sistemul de lucru și să te adaptezi nevoilor lor.

Pe scurt, îi fidelizezi construind un customer service pe măsură. Din fericire, cum industria e-commerce este în plină dezvoltare, ai oportunitatea de a-ți crește magazinul online printr-o platformă de marketplace din cele disponibile în mediul online. Însă, cum alegi o platformă de marketplace pentru afacerea ta  este o decizie care se ia ținând cont de anumite criterii precum notorietatea ei sau serviciile pe care ți le oferă. Restul vine de la sine și este mult mai rapid decât crezi.

Ce este mai potrivit pentru tine?

Fie că alegi să îți gestionezi propriul tău magazin online, sau să te asociezi unui marketplace, este important să iei în considerare care este publicul tău țintă și cum poți ajunge cât mai repede la el, ca în final vânzările tale să crească considerabil.

Multe statistici arată cum un marketplace poate ajuta foarte mult la îndeplinirea acestui obiectiv, unele afaceri confirmând ca 60% din vânzări fiind rezultatul eforturilor afacerilor care au ales această metodă de parteneriat.

Dacă ești convins de modelul de marketplace, începe să vinzi pe OLX și profită de multiplele beneficii, de la promovările dedicate, la pagina personalizată, sau prețurile de livrare preferențiale. Alătură-te comunității OLX Business și află cum te putem ajuta!

Abonează-te la BLOG: