Vânzari online de produse: în site propriu sau prin marketplace?

Pagina de Business » Vânzări Online » Vânzari online de produse: în site propriu sau prin marketplace?
Vânzari online de produse: în site propriu sau prin marketplace?

În ultimii ani magazinele online au devenit din ce în ce mai prezente în România deoarece multe afaceri au înțeles importanța prezenței online pentru a crește semnificativ vânzările. Astfel, în 2020 vânzările online au crescut cu 30% față de anul anterior, iar pentru 2021 așteptările sunt cel puțin la fel de ridicate.

Pentru multe afaceri mici și mijlocii, a alege între un magazin online propriu sau colaborarea cu un marketplace reprezintă două opțiuni principale care le vor propulsa vânzările. Citește în continuare pentru a afla mai multe despre diferențele principale dintre un marketplace și un magazin online propriu.

Principalele trăsături ale unui marketplace

O platformă de tip marketplace reprezintă o rampă de propulsare a vânzărilor de produse online foarte eficientă, deoarece afacerile care aleg să își listeze produsele pe acest tip de platformă beneficiază de notorietatea platformei respective.

Platformele de tip marketplace, prin care poți să vinzi online produse, oferă o gamă complexă de servicii. Înainte să alegi o anumită platformă de tip marketplace, trebuie să iei în considerare toate informațiile referitoare la funcționalități, beneficii și metodele de personalizare pentru nevoile specifice afacerii tale.

La ce să fii atent:

Metode de gestionare a catalogului de produse

În comparație cu metoda de gestionare a catalogului de produse ale unui magazin online simplu, administratorii unui marketplace sunt cei care aleg modul în care organizează listarea produselor. Aceștia pot alege ca produsele să apară în funcție de categorie, produs sau chiar furnizor, iar modalitățile de afișare pot să-ți avantajeze sau dezavantajeze business-ul.

Opțiunile metodei de distribuire a plății clienților

În funcție de platforma de marketplace pe care o alegi, vei observa că metoda de încasare a plăților va fi diferită, și este de preferat ca aceasta să fie în favoarea ta ca furnizor. Administratorii unui marketplace pot alege între:

– Un sistem de plată directă, care funcționează de la cumpărător direct la furnizor;
– Un sistem de plată în paralel, prin care plata unui cumpărător este împărțită mai multor furnizori;
– Sistemul agregat, prin care administratorii primesc plata integral, urmând ca apoi să o împartă furnizorilor.

Gestionarea procesului logistic pentru efectuarea vânzărilor prin marketplace

Ca și în cazul administrării unui magazin online propriu, furnizorii care aleg să vândă pe un marketplace au control asupra procesului de efectuare a comenzilor. Astfel, metoda este stabilită și aici de către administratorii platformei.

Astfel, aceștia pot alege între a-ți oferi posibilitatea de a menționa propriile reguli și taxe de livrare și metoda de integrare a unui partener de curierat.

Prima metodă de livrare este una destul de flexibilă prin care furnizorul decide unde vor să livreze, prin ce metodă și care este costul de livrare pentru cumpărător. În cazul integrării, ca furnizor vei comunica doar dimensiunile fiecărei livrări, urmând ca software-ul să automatizeze calculul costurilor de livrare.

În ceea ce privește gestionarea comenzilor, multe platforme de tip marketplace aleg să informeze un furnizor atunci când acesta are o comandă, cât și să ofere un serviciu prin care livrarea coletului să fie monitorizată pe tot parcursul.

Comunicarea constructivă dintre cumpărători și furnizori

Pentru a asigura o relație constructivă între furnizori și clienți, un marketplace va oferi un sistem de comunicare prin care furnizorii pot răspunde diverselor întrebări care pot apărea din partea clienților. În același timp, o astfel de implementare poate fi foarte utilă pentru acei antreprenori care pot convinge cumpărătorii prin intermediul unei comunicări scurte dar eficiente.

Această comunicare reduce șansele ca un cumpărător să aibă experiențe negative și să le semnaleze prin recenzii negative pe platformă. Din această perspectivă, comunicarea dintre cumpărător și furnizor reprezintă acel facilitator pentru a evita experiențele neplăcute.

Cu toate acestea, posibilitatea ca un cumpărător să semnaleze o experiență negativă este prezentă, însă pentru a concretiza procesul în aceste cazuri, este esențial ca platforma pe care ai decis să vinzi să îți ofere un minim de resurse care să te ajute.

Aceste trăsături sunt foarte importante pentru un marketplace, iar alegerea unei astfel de platforme potrivite pentru afacerea ta poate fi dependentă de nevoile tale și de ceea ce oferă administratorii unui marketplace selectat.

Cu toate acestea, cel mai mare avantaj este faptul că aceste funcționalități facilitează administrarea vânzărilor online, spre deosebire de cazul gestionării unui magazin online propriu, care poate fi o experiență dificilă pentru antreprenorii mai mici.

Citește și: 7 aspecte legale pentru afacerea ta în ecommerce

Cu ce se diferențiază vânzările de produse online prin site propriu de cele prin marketplace

Comerțul electronic în 2021 este o realitate pe care mulți antreprenori și-o doreau de o perioadă de timp. Această realitate s-a concretizat în mare măsură datorită accelerării vânzărilor online din ultima perioadă.

Dacă îți dorești să fii printre cei care își accelerează vânzările online, trebuie să știi că administrarea unui magazin online propriu necesită consistență în derularea activităților.

De aceea, recomandăm ca în cazul acestui tip de vânzare online, ca antreprenor, trebuie să știi deja ce vei vinde și să ai cunoștințe mai vaste în gestionarea funcțiilor online pe care un magazin propriu le pune la dispoziție.

Aceste activități sunt cele mai provocatoare dar și cele care fac diferența între colaborarea cu o platformă de tip marketplace și gestionarea unui magazin online propriu, care necesită din partea ta ca antreprenor, asumarea următoarelor responsabilități:

Monitorizarea datelor pentru a optimiza magazinul

Atunci când afacerea ta se mută în online, este important să ai rapoarte periodice pe care să le urmărești și analizezi. În timp ce importanța acestor date pe un marketplace este în mare parte motivată de scopul creșterii vânzărilor, gestionarea unui magazin online propriu necesită aceste rapoarte deoarece ele sunt direct corelate cu îmbunătățirea experienței utilizatorului pe website-ul tău.

Notificarea clienților atunci când abandonează coșul de cumpărături

Strâns legată de activitatea anterioară, automatizarea unui sistem de emailing care să informeze clienții atunci când au abandonat coșul de cumpărături este vitală pentru a menține interesul acestora și pentru a fi sigur că motivele de a nu finaliza o comandă nu îți aparțin ție.

Dacă în cazul unui marketplace această activitate este preluată de administratorii platformei, în cazul unui magazin online propriu, tu ești cel care trebuie să găsească metoda potrivită pentru a automatiza acest serviciu, cât și să setezi tot ce ține de integrarea și monitorizarea serviciului.

Implementarea unui chat pentru asistență clienți

Un magazin online necesită întotdeauna un sistem de asistență cu clienții, deoarece mulți din ei au întrebări punctuale, care necesită un răspuns imediat. Astfel, cu ajutorul unui chat vei putea prelua aceste întrebări, însă cărora trebuie să le răspunzi în timp real, iar adevărata provocare este atunci când magazinul tău crește și resursele care preiau aceste întrebări trebuie să fie mai multe.

Efectuarea comenzilor prin colaborarea cu o firmă de curierat

Acest proces este valabil atât în cazul gestionării unui magazin online propriu, cât și în colaborarea cu un marketplace. În cazul unui magazin online, tu ești cel care se ocupă de întreg procesul de efectuare a comenzilor, de la alegerea firmei de curierat, până la monitorizarea comenzii, iar acest lucru este realizat de cele mai multe ori prin intermediul unui partener care să faciliteze întreg procesul.

Citește și: 7 idei pentru a crește vânzările online ale unei afaceri mici

Concluzii

Fie că alegi să îți gestionezi propriul tău magazin online, sau să te asociezi unui marketplace, este important să iei în considerare care este publicul tău țintă și cum poți ajunge cât mai repede la el, ca în final vânzările tale să crească considerabil.

Multe statistici arată cum un marketplace poate ajuta foarte mult la îndeplinirea acestui obiectiv, unele afaceri confirmând ca 60% din vânzări fiind rezultatul eforturilor afacerilor care au ales această metodă de parteneriat.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin