Foarte mulți antreprenori care doresc să își lanseze o afacere online pornesc la drum prin a-și construi un magazin online. Însă, trebuie să iei în calcul că un astfel de start necesită anumite investiții. În acest articol vom vedea pas cu pas care sunt costurile cu un magazin online.
În cadrul unui articol realizat conform statisticilor GPeC, în România existau peste 15.000 de magazine online înregistrate la finalul anului 2018. Iar piața online a fost în creștere continuă în ultimii ani. Conform acelorași date, 50% dintre magazinele online disponibile la acel moment pe piață fuseseră lansate în ultimii 5 ani.
Cu toate acestea, declarau specialiștii într-un articol apărut în revista NewMoney.ro, piața de comerț online din România reprezintă mai puțin de 10% din totalul încasărilor din retail, conform studiilor făcute de Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO).
Așadar, piața este încă permisivă în ceea ce privește oportunitatea de a lansa un magazin online. Pentru antreprenorii care doresc însă un business online și aleg să își înceapă afacerea pe propria platformă, există o serie de costuri pentru magazinul online, de suportat. Iată care sunt acestea!
Costuri magazin online – cât te costă crearea și menținerea unui astfel de website în comerțul online?
Atunci când vrei să-ți lansezi produsele online și să-ți extinzi afacerea, trebuie să iei în calcul mai multe tipuri de costuri pentru un magazin online:
Citește și: 7 idei pentru a crește vânzările online ale unei afaceri mici
Cheltuielile de creare a magazinului – cheltuieli cu web developer-ul
Dacă alegi să-ți prezinți produsele online prin intermediul propriei platforme, trebuie să ai o serie de cunoștințe tehnice extrem de avansate pentru a putea construi o astfel de platformă. Cei mai mulți dintre antreprenori nu stăpânesc astfel de cunoștințe, așa încât apelează la serviciile specialiștilor. În acest caz, există două principale opțiuni: colaborarea cu o firmă de web design și programare sau colaborarea cu un freelancer independent în domeniu.
Creare magazin online cu preț oferit de o agenție de web development
Poți construi magazinul tău online cu ajutorul unei agenții de profil, care, spre deosebire de un freelancer îți va putea oferi resurse suplimentare și, cel mai probabil, un termen de livrare mai rapid, având posibilitatea să lucreze proiectul în echipă.
Însă, asta va veni către tine cu un cost pentru magazinul online, pe măsură. Nu există un standard de prețuri în domeniu, însă ofertele primite pot varia de la câteva sute de euro, pentru o agenție mică, până la câteva mii de euro sau chiar peste 10.000 euro, în cazul unei agenții de renume, care va realiza un proiect extrem de complex, o platformă personalizată pe nevoile tale.
Avantajul dezvoltării unui astfel de proiect cu o agenție este că echipa de specialiști cunoaște mai multe limbaje de programare și te poate ajuta cu integrarea unor funcții specifice, precum o serie de module custom de integrare a serviciilor de curierat, a plății online printr-un procesator de plăți sau cu soluții avansate de gestionare a produselor și stocului.
De asemenea, în cazul unor agenții, probabil vei avea parte de experiența unor specialiști cu portofoliu extins, putând vedea ce lucrări a mai realizat echipa și putând alege în funcție de nevoi, ceea ce ți se potrivește.
Citește și: Cele mai utilizate platforme de vânzări online în România
Crearea unui magazin online cu preț oferit de un freelancer
Pentru a alege o soluție care implică niște costuri mai mici pentru magazinul online , care să se încadreze într-un buget accesibil, mulți antreprenori aleg să-și lanseze magazinul online, folosind serviciile unui programator independent, a unui freelancer. Astfel, costurile pentru magazinul online ar putea scădea dramatic. Ofertele freelancerilor pot să se încadreze în câteva sute de euro.
Dar, în funcție de complexitate și de experiența freelancerului, putem ajunge și aici la oferte de peste 1000 euro pentru un magazin online. Cu toate acestea, prețurile vor fi mai mici decât atunci când apelezi la o agenție. Însă, trebuie luați în calcul o serie de factori.
Spre exemplu, timpul de livrare, funcționalitatea și opțiunile magazinului online. În cazul în care alegi să lucrezi cu un freelancer, timpul acestuia este limitat, proiectele desfășurându-se într-un singur om. La fel și cunoștințele pe care le poate stăpâni.
De cele mai multe ori, freelancerii sunt nișați pe o anumită arie din programare, cunoscând unul sau două limbaje de programare, pe care să le stăpânească suficient de bine. De asemenea, unele instrumente necesare dezvoltării și analizării unui magazin online sunt extrem de costisitoare, iar freelancerii nu-și permit să susțină costurile cu abonamentul lunar al unui astfel de instrument, față de agențiile care au mai mulți clienți și își pot recupera cheltuielile. Astfel, un freelancer nu va avea acces la astfel de instrumente premium, putând să ofere unele funcționalități limitate pentru platforma pe care o va livra.
Un exemplu concret în acest caz poate fi kit-ul de instrumente MOZ, folosit pentru optimizarea magazinelor online (SEO) sau sistemele de content management și visual page building precum Divi – folosite pentru a realiza un design atractiv al site-urilor. Așadar, funcționalitățile finale ale magazinului online realizat de un freelancer pot să difere și din punct de vedere calitativ, nu doar ca preț.
Citește și: Avantajele unei platforme marketplace pentru afacerile mici și mijlocii
Costurile de bază cu logistica necesară pentru a lansa un magazin online
În afară de costurile cu agenția sau cu freelancerul dedicat magazinului online, un antreprenor va trebui să achite o serie de resurse de bază pentru a-și putea construi magazinul online:
- domeniul magazinului (numele, respectiv adresa URL a magazinului),
- serviciile de găzduire (hosting),
- tema sau structura de bază a magazinului (în cazul în care nu alege o soluție custom, ci dezvoltarea unui template deja existent).
Să le luăm pe rând și să vedem costurile pentru fiecare din aceste elemente.
Costuri cu domeniul pentru un magazin online
Pentru a rezerva numele magazinului online, deținătorul va trebui să achite o taxă de înregistrare a domeniului, a adresei URL care va reprezenta numele platformei. Această taxă se poate achita direct către furnizorul RoTLD, autoritatea oficială pentru înregistrarea domeniilor .ro în România. Sau poate fi achitată și prin intermediul unor furnizori secundari. Alegerea trebuie analizată cu atenție, deoarece în cazul unor furnizori terți de servicii de înregistrare, taxa de înregistrare a domeniului diferă ca preț.
Pentru înregistrarea, mentenanța și dreptul de transfer al unui domeniu .RO prin RoTLD, conform site-ului lor, deținătorul domeniului va achita 14.28 euro / an (TVA inclus). Pentru înregistrarea aceluiași domeniu prin intermediul ROMARG, proprietarul de domeniu va achita 8.99 euro / an.
Domeniul poate fi înregistrat și pe o perioadă mai lungă de timp. Iar extensia poate fi modificată și în .COM sau .EU sau oricare din extensiile disponibile, în funcție de dorința antreprenorului. Prețurile pot fi diferite în funcție de extensie.
Spre exemplu, pentru un domeniu .COM veți achita 12.99 euro / an, în timp ce pentru un domeniu . PROPERTY se achită o taxă de 36.49 euro / an.
Costurile de găzduire a magazinului online – costuri de hosting
Pentru ca magazinul să poată exista online, acesta are nevoie să fie găzduit pe un server. Aceste servicii de găzduire poartă numele de hosting. Sunt mai mulți provideri de hosting în România, iar prețurile serviciilor diferă de la furnizor la furnizor, în funcție de specificațiile pachetelor.
Principalele oferte de pachete de găzduire oferite de furnizorii locali pentru magazine online pot avea un preț de 14.99 euro / lună pentru un pachet de găzduire cu 300 GB spațiu, cu funcționalități premium de monitorizare SEO, IP dedicat, filtru spam inclus, suport cu prioritate, trafic nelimitat, SSL inclus sau 5.9 euro / lună pentru un pachet de hosting cu trafic nelimitat, 15 GB spațiu pe disc, cu SSL inclus, filtru antispam și antivirus.
Desigur, există și posibilitatea de a alege servicii de hosting avansate, extrem de specializate, pentru găzduirea unei platforme ecommerce complexe, realizate prin Magento (o soluție de top, costisitoare, pentru magazine online premium, cu foarte multe produse).
Aceste magazine necesită resurse mari, iar un astfel de pachet de hosting spre exemplu, poate ajunge să coste 39.95 euro / lunar.
Citește și: Cum te pregătești să-ți vinzi produsele online?
Costurile cu template-ul – tema sau designul magazinului online
Dacă alegeți dezvoltarea unui template deja existent, adică realizarea unui site pe un șablon cumpărat, pe care web developer-ul doar să-l adapteze nevoilor dumneavoastră de design, va trebui să adăugăm la costuri și achiziționarea unei astfel de teme.
Pe site-urile de specialitate, o astfel de temă de design pentru un magazin online poate fi achiziționată începând de la 22 – 26 dolari, putând ajunge până la 99 dolari, în cazul în care se alege dezvoltarea unei teme Shopify – o soluție dedicată comerțului online, care permite dezvoltarea unui magazin online adaptabil și prietenos.
În cazul în care alegeți o variantă clasică de WordPress – cea mai folosită platformă de dezvoltare a unui site online, adăugând modulul de comerț online WooCommerce, tema v-ar putea costa mai puțin, fiind disponibile și aici teme între 19 – 46 dolari sau mai mult, în funcție de nevoi.
Trebuie reținut faptul că acest cost este plătit o singură dată, la achiziționarea temei.
Costuri cu modulele specifice platformei sau costuri cu mentenanța platformei
Pentru a realiza un magazin online este suficient să alegi un domeniu, să plătești un serviciu de hosting și o temă standard și să-ți publici magazinul pe internet. Însă, în acest stadiu, magazinul tău va fi foarte limitat ca funcționalități.
Pentru a-l personaliza, pentru a-l face cât mai eficient, ai nevoie de diferite module speciale, care să-ți integreze diferite funcționalități pe site. Spre exemplu, module de SEO – care să te ajute la optimizarea pentru motoarele de căutare, module de plată online – care să te ajute să poți prelua comenzi, să poți realiza vânzările direct pe site, module de gestionare a feed-ului de produse – care te ajută la promovare și la organizarea categoriilor de produse pe site.
Toate aceste module costă. Iar implementarea acestor module va necesita cunoștințe specializate, prin urmare vei avea și costuri de mentenanță, pe lângă costul modulelor integrate în magazinul online. În medie, conform analizelor de pe forumurile de specialitate, un magazin online complet funcțional necesită între 20 și 30 de module instalate pentru a putea oferi toate funcționalitățile de care are nevoie afacerea ta online.
Citește și: 3 greșeli des întâlnite în promovarea afacerilor online
Costul cu modulele de specialitate specifice unui magazin online
Aceste module speciale pentru magazinele online pot costa între câteva zeci de dolari și chiar câteva sute în cazul unor module complexe.
Spre exemplu, pe o platformă des întâlnită în cazul magazinelor online din România, PrestaShop, modulul de integrare a codului de măsurare a rezultatelor din promovarea online făcută cu Facebook poate ajunge să coste 150 dolari, dacă se doresc funcționalități premium.
De asemenea, în jurul aceleiași sume poți ajunge să plătești dacă dorești integrarea cu modulul furnizorilor de servicii de curierat. Iar un modul SEO costă 190 euro. Va trebui să iei în calcul și plata specialistului care va realiza integrarea, nu doar costul modulelor.
Există mai multe variante de a te descurca însă cu aceste module. Unele companii au ales să ofere soluții pentru ecommerce, sub forma unui abonament lunar care include toată logistica de care ai nevoie pentru a-ți pune pe picioare afacerea.
Costurile pentru un magazin online la cheie
O alternativă este lansarea unui magazin online printr-un serviciu SaaS – un serviciu de software centralizat pe bază de abonament.
Acestea sunt soluții de afaceri în comerț online “la cheie”. Tu achiți un simplu abonament lunar sau un comision din afacerea ta, pentru a avea la dispoziție deja toată platforma cu toate funcționalitățile integrate + suportul echipei de developeri. La fel ca aceste soluții menționate mai sus este și platforma Shopify, care este dezvoltată la nivel mondial.
Pachetele pentru astfel de servicii se pot situa între câteva zeci de dolari pe lună (pentru platforme și soluții de bază) și pot ajunge la câteva sute de dolari pe lună, pentru servicii premium și platforme solide.
Ce alte tipuri de costuri mai are un magazin online?
Acestea sunt principalele cheltuieli pe care le vei suporta pentru lansarea unui magazin online. Însă ele nu sunt singurele. Acestea sunt costuri de dezvoltare ale magazinului online și costuri care asigură mentenanța.
Însă, pe lângă acestea, mai trebuie să iei în calcul comisioanele pe care le vei plăti diferiților furnizori de servicii: comisioanele pentru plăți online, comisioanele sau costurile fixe cu serviciile de curierat, costurile cu sistemele de gestiune de tip POS sau ERP.
Costuri magazin online cu furnizorii de servicii secundare
Pentru ca magazinul tău să funcționeze, trebuie să poți livra produsele prin curier, trebuie să poți accepta plăți online. Iar pe lângă costurile modulelor respective și pe lângă cheltuielile cu programatorul care le va integra pe site-ul tău, va mai trebui să plătești și comisioane din fiecare vânzare sau costuri adiționale către furnizori.
Desigur, aici poți negocia contracte avantajoase cu furnizorii. Spre exemplu, dacă ai un volum de 500 de comenzi livrate lunar e clar că vei putea obține un cost mai mic cu livrarea decât un magazin care livrează lunar doar 50 de comenzi. Însă, cu toate astea, chiar dacă discutăm de un cost optimizat, el există și trebuie luat în calcul.
Costurile cu promovarea produselor și a brandului
Pentru ca magazinul online să înregistreze vânzări, să îți poți dezvolta afacerea, este nevoie de promovare. Iar costurile cu promovarea magazinului online pot fi integrate în același calcul. Spre exemplu, dacă tu vinzi produse de 100 lei comandă medie, iar costul de promovare pentru o astfel de comandă este 20 lei, din start ai o marjă de 20% suplimentară pe care trebuie să o iei în calcul la costuri.
Nu există o grilă standard aici, însă, specialiștii spun că ar trebui să iei în calcul un cost pe achiziție a unui nou client situat între 10 – 35% din valoarea comenzii în mediul online.
Citește și: Cum poți crește notorietatea brandului tău în mediul online
Costuri cu stocurile – costuri ale unui magazin online cu furnizorii principali de produse
Acestea vor fi cele mai mari costuri pe care trebuie să le iei în calcul. Desigur, aici ai din nou avantajul că îți poți negocia contractele cu furnizorii, așa încât, dacă iei marfă la volum, cumpărând poate chiar la tonaj, să poți negocia un preț pe unitate foarte avantajos.
Însă, chiar dacă poți să optimizezi sau poate chiar alegi să lucrezi fără stocuri, doar în baza comenzilor, trebuie să iei în calcul și cheltuielile cu produsele pe care urmează să le vinzi pe magazinul online.
Costuri cu conținutul magazinului online – poze și texte pentru prezentarea produselor și elemente de branding
Când lansezi o afacere online, va trebui să te diferențiezi de concurență. Așadar, logo-ul afacerii tale și designul magazinului tău vor avea un cuvânt important de spus în acest caz. Trebuie să iei în calcul costurile cu acest capitol pentru magazinul tău.
Desigur, poți apela la o agenție specializată de branding sau de publicitate care să se ocupe de acest lucru pentru tine. Însă, ofertele vor fi destul de costisitoare. Realizarea unui logo poate costa câteva zeci sau sute de euro, iar un pachet de branding complet poate să ajungă la câteva mii de euro, dacă luăm în calcul ofertele marilor agenții de pe piața din România.
Fotografierea produselor și crearea unor descrieri de produs se calculează în funcție de numărul de produse. Un freelancer în fotografie poate cere câteva sute de lei pe o ședință foto, în timp ce un fotograf profesionist te va costa câteva sute sau mii de euro.
Alte costuri de luat în calcul sunt serviciile de redactare descrieri și optimizare SEO sau serviciile de copywriting.
Cheltuieli suplimentare cu un magazin online
După ce ți-ai făcut calculele și vezi exact cât te costă lansarea unei afaceri online prin intermediul unui magazin de comerț online, adaugă întotdeauna o marjă suplimentară de 10 – 15% în direcția costurilor neprevăzute.
Poate vei avea nevoie de o nouă serie de fotografii pentru produsele tale, poate vei avea nevoie de o campanie specială într-o anumită perioadă a anului și ai nevoie rapid de servicii de mentenanță sau design, care vor trebui plătite extra.
Sau poate vor apărea probleme cu retururile sau cu livrarea produselor de către furnizori, așa încât vei avea o pană operațională în flow-ul de business și trebuie să sistezi vânzările, însă magazinul trebuie susținut în continuare, iar plățile nu vor putea aștepta.
Citește și: Legislație comerț electronic: 7 aspecte legale pentru afacerile de vânzări online
Concluzii cu privire la costurile unui magazin online și ce alte opțiuni ai pentru a-ți lansa afacerea pe internet
Trebuie să iei în calcul toate acestea atunci când ai în plan lansarea unui magazin online. După cum vezi, investiția este una extrem de mare, în momentul în care dorești să lansezi produsele tale online prin intermediul propriei platforme. Însă, trebuie să știi că lansarea unei afaceri online se poate realiza și altfel.
O bună parte din aceste costuri pot fi scutite printr-un simplu pas: lansarea produselor online prin intermediul platformelor de tip marketplace. Prin aceste platforme scutești o mulțime de costuri, principalele cheltuieli eliminate fiind chiar cele cu programatorii, pentru că platforma îți este deja pusă la dispoziție, fără să mai construiești tu site-ul. De asemenea, elimini cheltuielile cu hostingul, domeniul, tema, modulele de integrare a diferitelor funcționalități. Iar avantajele nu se opresc aici.
Pe o astfel de platformă beneficiezi deja și de o audiență formată, de un public de cumpărători deja format, astfel încât îți scad drastic cheltuielile cu promovarea. Iar în plus, partea operațională îți este și ea ușurată. Beneficiezi deja de contracte negociate cu furnizorii, în condiții avantajoase pentru servicii precum livrarea, gestionarea plăților online.
Așadar, pentru o afacere online aflată la început, o soluție mult mai avantajoasă decât crearea unui magazin online, ca preț, este lansarea afacerii pe o platformă de tip marketplace și vânzare produselor acolo.
Desigur, dacă dorești să afli mai multe detalii despre o astfel de oportunitate, te invităm să te alături antreprenorilor care se educă în direcția aceasta folosind hub-ul educațional OLX Business. Abonează-te și fii la curent cu toate noutățile despre comerț online și dezvoltarea unei afaceri pe internet!