OLX Business » Academia de Business » Dezvoltarea afacerii » 5 reguli pentru a face dintr-un magazin online o afacere profitabilă

5 reguli pentru a face dintr-un magazin online o afacere profitabilă

5 reguli pentru a face dintr-un magazin online o afacere profitabilă
Cuprins

Piața online a crescut surprinzător de mult în ultimii ani, conform cifrelor GPeC aceasta ajungând la peste 5 miliarde de euro în 2020. În această piață există o mulțime de afaceri online, iar unele reușesc să se dezvolte și să facă vânzări tot mai mari, în timp ce altele sunt la limită și nu reușesc să se mențină profitabile.

Există peste 15.000 de domenii online active, conform analizelor BRAT, iar numărul de magazine online funcționale crește de la an la an. Mediul online este extrem de permisiv în ceea ce privește lansarea unei afaceri. Poți să-ți extinzi și tu afacerea online, însă va trebui să iei în calcul o serie de reguli, câțiva pași concreți pentru a-ți asigura succesul.

5 reguli pentru a face dintr-un magazine online o afacere profitabilă

Totul pleacă de la strategia ta de afacere. Ce tip de afacere vrei să faci și ce modalități de vânzare a produselor în mediul online ți se potrivesc?

  • Ești și producător, îți creezi singur produsele?
  • Faci dropshipping – realizezi doar preluarea comenzilor și furnizorul tău trimite produsul direct clientului fără a avea tu un stoc propriu?
  • Vrei să te lansezi în nișa de produse “wholesale” – vânzări en-gros sau vrei un business în nișa de vânzări cu amănuntul?

Răspunsurile la toate aceste întrebări sunt importante pentru a ști ceea ce vrei să faci, deoarece în funcție de strategia de vânzare și de promovare a magazinului online trebuie să îți construiești un plan personalizat. Iată principalele reguli la care trebuie să fii atent atunci când vrei să faci dintr-un magazin online o afacere profitabilă.

Citește și: Extinde afacerea ta în mediul online și crește-ți veniturile!

1. Stabilește stocul de produse online și diferențiază-l de stocul de produse offline

În momentul în care dorești să-ți extinzi afacerea, cel mai ușor va fi să adaugi în plus un canal de promovare a produselor, pentru a le face vizibile pe internet. Însă, de multe ori ceea ce poți vinde cel mai bine online diferă de ceea ce vinzi în magazinul fizic.

Pe internet ți-ar fi mai ușor să vinzi produse de impuls, să mizezi pentru început pe o strategie cu prețuri de intrare mici, până acaparezi cotă de piață în online. Astfel, va trebui să gândești de la început gama de produse pe care o să o vinzi online și să separi stocul online de produsele vândute în magazinul fizic.

Poți avea produse principale care să genereze principala sursă de venit, dar și produse secundare – axate pe strategii de preț care să creeze sentimentul de urgență – le oferi la promoție pentru o scurtă perioadă de timp, pentru a-ți maximiza vânzările, pentru o creștere a nivelului de profitabilitate pe termen scurt.

Inventarierea stocului și stabilirea proceselor sunt pași foarte importanți care trebuie făcuți înainte de a te lansa online. Gestionarea stocului și stabilirea mai multor tipuri de produs, cu strategii de preț diferite, te ajută să obții claritate, să-ți eficientizezi operațiunile și să îți organizezi mai bine resursele, mai ales timpul.

Pentru că, odată ce începi să vinzi online, timpul este factorul cheie pentru succesul afacerii tale. Trebuie să livrezi cât mai rapid, astfel că fluxul de preluare și gestionare a comenzilor trebuie să funcționeze cu exactitate maximă. Ceea ce ne duce cu gândul la următorul pas.

Citește și: Cum să ai una din cele mai profitabile afaceri online

2. Eficientizează procesele din lanțul de aprovizionare

Pentru a crește rata de profit a business-ului tău și pentru a transforma un magazin online într-o afacere profitabilă, ai nevoie de vânzări. Iar pentru a vinde la volume mari, trebuie să iei în calcul diferite canale alternative de vânzare online, dar și capacitatea furnizorilor de a-ți livra produsele.

În plus, trebuie să vezi care este capacitatea ta de procesare și pregătire a comenzilor pentru livrare. S-ar putea să ai nevoie de angajați în plus atunci când te pregătești să scalezi business-ul. Iar apoi, trebuie să iei în calcul și contractele cu furnizorii de servicii de curierat.

În momentul în care te pregătești să vinzi la volum, trebuie să ai capacitatea de a livra comenzile primite în aceleași condiții. După ce ți-ai construit un plan de eficientizare, trebuie să iei în calcul costurile fiecărui pas din acest proces.

  •  Cât te costă furnizorii și cum ai putea eficientiza acel cost?
  • Care sunt costurile cu resursa umană și ce presupune eficientizarea cheltuielilor HR?
  • Cât te costă curierul și cum poți scădea aceste cheltuieli?

Citește și: Cum te pregătești să-ți vinzi produsele online?

3. Gândește o strategie ce include și canale alternative de vânzare online

Vânzările sunt cele care transformă orice magazin online într-o afacere profitabilă de succes. Iar pentru a vinde cât mai mult, ai nevoie de o pâlnie de vânzări multicanal. Poți combina în strategia de marketing mai multe canale de vânzare principale și canale alternative de vânzare online.

Principalul canal de vânzare produse online este website-ul propriu, magazinul online. Însă, dacă ești la început, poate nu ai încă un magazin online, iar investiția într-un website propriu poate fi una prea mare. Astfel, te poți orienta spre canale alternative de vânzare online, precum platformele marketplace.

Dacă îți listezi produsele pe o astfel de platformă vei avea o mulțime de avantaje, deoarece multe din procesele de optimizare pe care trebuie să le iei în calcul aici vor fi deja realizate. Iar asta îți va oferi timp suplimentar pentru a te gândi la strategia de promovare, pentru a construi și mai multe canale de vânzare pentru produsele tale.

Susținând site-ul sau anunțurile de pe platformă cu metode de promovare pe social media sau promovare plătită vei putea crește rapid numărul de vânzări și vei putea crește profitabilitatea afacerii tale.

Citește și: Aceleași produse, vânzări online mai mari: cum depășești concurența 

4. Automatizează cât de mult poți afacerea ta online pentru a reuși să-ți dezvolți un business profitabil

Într-o afacere aflată la început în mediul online, pentru a reuși să vinzi trebuie să alegi cele mai intuitive modalități de vânzare și trebuie să automatizezi cât de mult se poate întreg procesul online. Te-ar ajuta foarte mult în acest stadiu să ai parte de o afacere operațională „la cheie”.

Imaginează-ți pentru o secundă că îți lansezi afacerea online și vrei să ai din prima propriul tău website. Va trebui să integrezi pe el metode de plată, servicii de curierat, aplicații ERP și API pentru gestionarea stocurilor și resurselor.

În plus, va trebui să negociezi toate contractele cu furnizorii. Ei bine, toate acestea pot fi deja rezolvate cu o singură decizie. Dacă alegi să-ți extinzi afacerea ta online prin intermediul unei platforme de tip marketplace, toate acestea sunt deja realizate pentru tine.

Așa încât, ție îți rămâne mai mult timp pentru a-ți dezvolta gama de produse, pentru a promova afacerea mai eficient și pentru a gândi strategia de creștere. În plus, o astfel de platformă marketplace se poate sincroniza cu magazinul online, așa încât dacă vei dori să-ți lansezi și un site propriu pe viitor, poți alege o variantă de sincronizare magazine online cu platforma de marketplace.

Citește și: INFOGRAFIC: 9 modalități de creștere a vânzărilor online

5. Nu uita de cel mai important lucru: clienții

O afacere nu poate exista fără clienți, așa încât nu trebuie să neglijezi acest aspect în business-ul tău. Gândește încă de la început metode de fidelizare și retenție a clienților. Este mult mai ieftin să atragi un client existent să cumpere mai mult de la tine decât să atragi un client nou în afacere.

Conform studiilor, achiziționarea unui nou client poate costa de cinci ori mai mult decât păstrarea unui client existent. Creșterea reținerii clienților cu doar 5% poate crește profiturile companiei cu până la 25%. Iar rata de succes a vânzării către un client existent este de 60-70%, în timp ce rata de succes a vânzării către un client nou este de 5-20%.

Respectă aceste 5 reguli esențiale pentru a-ți transforma afacerea online într-o adevărată mașinărie de generare profit. Dacă ai grijă la fiecare aspect și respecți acești pași, vei putea să-ți transformi business-ul într-o afacere online foarte profitabilă.

Iar dacă mai ai nevoie și de alte sfaturi practice, poți să consulți resursele OLX pentru antreprenori. Aici vei putea găsi informații interesante și aplicabile despre vânzări online, dezvoltarea afacerii, antreprenoriat și juridic & finanțe. Cu ajutorul acestor informații vei putea să-ți dezvolți afacerea și să îți crești veniturile.

Îți urăm succes!

Abonează-te la BLOG: