Top 17+ cele mai bune canale de promovare și marketing pentru afacerea ta online

Pagina de Business » Dezvoltarea afacerii » Top 17+ cele mai bune canale de promovare și marketing pentru afacerea ta online
canale de promovare online

Comunicarea cu potențialii clienți este esențială pentru orice afacere. Targetul tău de audiență trebuie să afle ce produse și servicii ai de oferit, adică mesajul comunicării tale (oferte, produse noi, schimbări în cadrul companiei, etc.), iar metoda prin care acest mesaj ajunge la audiența ta (fie prin social media, reclame, website-ul tău, etc.) este un canal de promovare.

Înainte să intrăm în amănunte despre cele mai bune canale de promovare și marketing, vom face o distincție între canalele și strategiile de promovare:

În timp ce canalele de promovare se rezumă doar la platforma sau metoda care este utilizată pentru a vinde un produs sau serviciu sau pentru a-l face cunoscut către public, strategiile de promovare sunt mai dezvoltate.

O strategie de promovare poate (și ar trebui) să se folosească de mai mult canale de promovare în funcție de niște constrângeri: bugetul de promovare, datele demografice ale potențialilor clienți sau natura serviciului/produsului. Strategia de promovare are de asemenea un obiectiv pe care vrea să îl îndeplinească prin diverse canale de promovare.

Citește și: Cele mai de succes strategii de promovare și cum să gândești strategic promovarea afacerii tale

 

canale de promovare online

 

Tipuri de canale de promovare

Canalele de promovare se împart în trei categorii care diferă prin nivelul de implicare și investiție pe care trebuie îl acorzi fiecăreia: 

  • Canale de promovare deținute de afacerea ta (CD)
  • Canale de promovare plătite (CP)
  • Canale de promovare câștigate (CC)

Pentru o afacere de succes, este bine să ai un mix de toate aceste tipuri de canale de promovare, deoarece îți acoperă toate nevoile și te pregătesc de neprevăzut.

Așa că să vedem ce presupune fiecare tip de canal de promovare:

Canalele de promovare deținute de afacerea ta sunt acelea care apar pe website-ul tău, sau mai bine spus, al căror conținut îl “controlezi” tu, însemnând că afacerea ta deține acel conținut.

Printre canalele care se încadrează în această categorie sunt conținutul de pe website-ul tău, conținutul de pe conturile de social media ale afacerii tale sau e-mailurile pe care le scrii clienților tăi. Aceste canale de promovare au nevoie de implicarea ta activă în crearea conținutului publicat, dar nu necesită o mare investiție financiară.

Canalele de promovare plătite sunt după cum spune și numele oportunități de a atrage atenția unor audiențe deja stabilite. Practic, nu e nevoie să investești la fel de mult timp în aceste canale de promovare, dar va trebui să investești bani. Astfel, ele prezintă riscuri financiare dacă nu sunt monitorizate cu atenție. Printre acestea se numără publicitatea tradițională din ziare sau la radio, advertorialele sau evenimentele la care participi.

Canalele de promovare câștigate apar în urma demonstrării unei valori pe care o aduce afacerea ta, prin crearea unei comunități sau împărtășirea unor cunoștințe folositoare potențialilor clienți. 

Pentru a beneficia de aceste canale de promovare, precum SEO, mențiuni pe social media sau materiale de PR este necesar să investești timp și să îți construiești foarte bine canalele de promovare deținute de afacerea ta, fiindcă acolo vei arăta valoarea ce atrage promovarea câștigată!

În cele din urmă, cea mai bună strategie este să folosești interesul generat de canalele plătite și câștigate pentru a promova conținutul de pe canalele de promovare ale afacerii tale (cele deținute). 

Citește și: Metode și mesaje de atragere a clienților în mediul online pentru a ști cum să-ți atragi publicul eficient.

canale de promovare online

 

Canalele de promovare deținute de afacerea ta

1. Promovare prin conținut pe website-ul tău

Producerea unui conținut de calitate te poate diferenția semnificativ de concurență și te ajută să creezi o relație de durată cu publicul tău țintă și chiar să îți mărești vânzările. Cea mai la îndemână metodă este printr-un blog. 

Pe acesta poți publica atât noutăți din industria ta, despre afacere în sine, dar și articole informative care vin în ajutorul unor potențiali clienți care au o problemă. Încearcă să răspunzi la întrebările clienților printr-un limbaj prietenos fără a pune accent pe termeni specifici industriei în care activezi. 

O altă idee pentru blog este să intervievezi experți din domeniul tău. Pe lângă faptul că vei avea conținut nou, persoana invitată poate aduce cu sine noi clienți. De asemenea, concentrarea atenției asupra unor întrebări valoroase poate crește vizibilitatea brandului în ochii clienților.

 

2. Platforme de tip marketplace

Un alt canal de promovare la care poate nu te-ai gândit sunt platformele de tip marketplace. Asemănătoare târgurilor și expozițiilor, marketplace-urile precum OLX Business te pun față în față cu potențiali clienți deja interesați să găsească produsul/serviciul tău.

Beneficiile adiționale sunt date de faptul că locul tău pe o platformă marketplace rămâne timp de mai multe săptămâni, luni și chiar ani, iar pe o platformă de tip marketplace nu ai nevoie de bannere, pliante sau broșuri costisitoare. Nu ai costuri ascunse, fiindcă platforma OLX Business îți oferă rapoarte clare cu fiecare ban investit în promovarea anunțurilor tale, astfel ai control deplin asupra promovării.

Printr-o platformă de tip marketplace, precum OLX Business, ai siguranța că afacerea ta va intra în contact cu persoane interesate de ce are de oferit. Practic, clienții vin la tine, iar pe OLX sunt peste 14 milioane de români care își doresc un serviciu sau un produs anume. Ei caută exact ceea ce își doresc, iar ție îți rămâne de făcut doar anunțuri clare pentru ce se vinde cel mai bine pe OLX, pe care ei le vor găsi și accesa.

Un ultim lucru de menționat este că pe o platformă de tip marketplace ai și promovare și vânzări în același loc, ușor accesibil de pe telefon. De îndată ce ai un produs nou, poți să îl adaugi pe contul tău OLX sau când termini o lucrare, poți urca rapid o poză pentru a demonstra calitatea serviciilor tale.

Crează-ți contul tău pe OLX Business și dezvoltă-ți baza de clienți.

 

canale de promovare marketplace

 

3. Promovare pe social media 

Rețelele sociale îți pot furniza relativ ușor clienți, dacă reușești să creezi o comunitate care să aibă încredere în afacerea ta și în produsul/serviciul pe care îl furnizează. 

Facebook

Pe Facebook poți să postezi fotografii, videoclipuri, texte pentru a familiariza publicul cu afacerea ta și ce are ea de oferit. Tot pe Facebook poți crea grupuri, evenimente și pagini, toate ajutându-te în a anunța promoții, noi produse și servicii sau chiar deschiderea unor noi magazine.

Instagram

Cu toate că instagram face parte din același grup de platforme ca Facebook-ul, aceste două platforme de social media nu poate fi mai diferit în ceea ce privește audiența pe care o au. Dacă pe Facebook ai putea să o găsești și pe bunica, pe Instagram majoritatea utilizatorilor sunt între 24 și 40 de ani. 

O altă diferență majoră este conținutul în sine. Dacă pe Facebook poți promova inclusiv magazinul tău online sau articolele de pe blog, pe Instagram poți publica doar poze și videoclipuri scurte, iar partea artistică are o importanță majoră. De asemenea, nu ai posibilitatea de a crea evenimente și grupuri la fel ca pe Facebook, în schimb poți pune numărători inverse pe Story și să intrii live în discuție cu urmăritorii tăi (funcționalitate adăugată și pe Facebook).

Un alt beneficiu al Instagramului este faptul că feed-ul este mai puțin aglomerat și nu va trebui să concurezi cu videoclipuri cu pisici, poze cu bebeluși sau articole cu știri false. 

LinkedIn

Audiența de pe LinkedIn este foarte diferită față de alte platforme de social media datorită naturii acestei platforme – aici oamenii vin pentru a face networking, pentru a descoperi oportunități pentru carieră și pentru a se prezenta într-un mod formal, profesional. Din acest motiv, LinkedIn este un canal de promovare bun pentru o afacere doar dacă serviciul/produsul afacerii se potrivește cu natura platformei. 

De exemplu pentru o afacere de personalizare de hăinuțe pentru bebeluși LinkedIn nu ar fi platforma potrivită. În schimb un serviciu B2B precum reparații printere alb-negru și color ar fi perfect de promovat aici.

Cu toate acestea, este bine să ai o prezență și pe LinkedIn deoarece acolo poți să atragi atenția și oamenilor pe care i-ai dori în echipa ta. Poți posta și deschideri în cadrul firmei tale, LinkedIn dublând ca platformă de căutare de joburi. Tot pe LinkedIn poți găsi evenimente în sectorul în care activezi, cursuri de training sau sfaturi de la alți profesioniști și antreprenori.

 

canale de promovare

 

Twitter

Twitter permite utilizatorilor să posteze videoclipuri, imagini și texte scurte (până în 140 de caractere), numite tweeturi. Astfel, pentru a exprima o idee complexă este nevoie ori să înveți verbiajul acronimelor folosite pe Twitter, ori să ai un mesaj cât mai concis, ori să te folosești de funcția de retweet la propriul tweet pentru a-ți continua idea.

Pinterest

Promovarea pe pinterest este cea mai potrivită produselor comparativ cu promovarea serviciilor, fiindcă platforma este destinată fotografiilor (și videourilor pe plan secund).

Pentru a avea succes promovându-ți produsele pe Pinterest va trebui să investești în niște poze mai profesioniste prin care să-ți faci produsele să pară inspiraționale. De acolo mai e un singur pas, să atașezi la poza ta toate ariile de interes ale unui posibil client. Un sfat este să urmezi și trendurile pe care le vezi și pe alte platforme de social media pentru a-ți veni în ajutor.

De exemplu, din timpul pandemiei a apărut estetica cottagecore care idiliza viața rustică, în mijlocul naturii. Pentru un business care vinde cești și ceainice cu motive florale, eticheta de cotagecore poate și acum să genereze vânzări prin promovarea pe Pinterest.

TikTok

Bineînțeles nu putem uita de TikTok. Aici câștigul, dar și riscul sunt mult mai mari. Poți aduna o comunitate de mii de oameni interesați de afacerea ta, dar pentru asta trebuie să investești mult timp în analiza trendurilor de videouri, în calitatea producției de filmulețe și în final, în promovare pentru a ajunge viral. 

Trebuie să analizezi dacă TikTokul are sens pentru tine, dat fiind audiența foarte tânără de pe această platformă, chiar mai tânără decât pe Instagram: aproape 40% din utilizatorii TikTok sunt între 18 și 24 de ani.

Spre deosebire de Facebook și Instagram pe TikTok primează conținutul video de format foarte scurt, ceea ce ne aduce la următorul canal de promovare:

 

4. Podcasturi și videoclipuri

Mulți oameni în ziua de azi își petrec timpul spre și întorcându-se de la serviciu ascultând un podcast sau vizionând filmulețe pe YouTube (sau alte platforme).

Și industria de advertising s-a mutat din această cauză în mediul video. De la YouTube shorts, la TikTok, formatul de videouri scurte a umplut internetul, motiv pentru care ar fi bine să te acomodezi cu acest tip de content. Însă să nu îți imaginezi că nimeni nu își dorește content mai lung, dar trebuie să găsești un echilibru.

Dar ce sunt podcasturile? Podcastul este o emisiune audio preînregistrată ce constă de obicei în mai multe episoade sub forma dialogului între două persoane pe o temă prestabilită. Ascultătorii pot descărca episoade dintr-un podcast și le poate asculta oriunde și oricând, pe telefon tabletă sau laptop. De asemenea, prin aplicații precum Spotfiy, ascultătorul nu mai trebuie să descarce aceste episoade, ele fiind disponibile prin streaming.

O metodă bună de a face asta este să investești în content în format lung și în editarea sa în bucăți mai mici și de impact. De exemplu un podcast în care vorbești despre trendurile din piața pe care activezi (fără a-ți dezvălui metodele de lucru) ar putea fi mai apoi tăiat în clipuri scurte cu câte o idee de bază, numai bune de postat pe TikTok, YouTube shorts sau chiar și pe Instagram ca reels. Pentru a ajunge acolo, trebuie ca podcastul tău să merite ascultat și să fie ușor de găsit pe Apple Podcasts, Spotify sau YouTube.

 

canale de promovare

 

5. Email

Pentru promovarea unor schimbări sau promoții noi către actualii clienți sau potențial clienți ai afacerii tale, emailul poate fi calea cea mai bună de a ajunge la ei. Secretul unui email bun nu este foarte complicat. Trebuie doar să oferi informația potrivită, la momentul potrivit, persoanei potrivite.

Ce reiese din asta? 

  • Că un client care doar a auzit de tine și un client care deja a trecut prin experiența serviciului sau a produsului tău nu au nevoie de același mesaj
  • Că persoanele care nu se așteaptă să primească un email de la tine (acele liste de emailuri pe care le poți cumpăra de pe internet) nu vor reacționa pozitiv la un email din partea companiei tale
  • Că persoanele care ți-au dat adresa de email trebuie să fie împărțiți pe interese pentru a le scrie emailuri relevante situației lor

Prin e-mailuri, ai posibilitatea de a te conecta direct cu fiecare client. Nu depinzi de cine vede informațiile pe pagina ta de socializare sau de clienții care caută un anumit cuvânt cheie. Marketingul prin e-mail te ajută să controlezi calendarul, mesajele și formatul lor. Cercetările McKinsey au constatat că marketingul prin e-mail este de 40 de ori mai eficient pentru atragerea de clienți noi decât Facebook și Twitter la un loc. Toate companiile online, indiferent de tip, industrie sau dimensiune, ar trebui să utilizeze marketingul prin e-mail pentru a se conecta cu clienții.

Cum poți să te folosești la maxim de email marketing:

  • Gândește-te la un newsletter regulat și la diverse comunicări atunci când vrei să transmiți clienților o informație imediată, precum schimbarea orarului sau lansarea unui produs nou.
  • Folosește segmentarea și targetarea pentru a-ți spori succesul în marketingul prin e-mail.
  • Asigură-te ca e-mailurile tale aduc valoare clienților, și nu vorbi pur și simplu despre afacerea ta.
  • Fă pași activi pentru ca e-mailurile tale să nu ajungă în spam, prin evitarea cuvintelor promoționale și ștergerea adreselor inactive din listă.
  • Gândește-te cum să introduci coduri de reducere, sfaturi pentru utilizarea produselor tale și anunțuri pentru concursuri cu premii.
  • Adaugă în câmpul pentru subiect cuvinte care cresc șansele ca e-mailul tău sa fie deschis și care atrag clienții să citească.

 

canale de promovare online

 

Canalele de promovare câștigate

6. SEO (Search Engine Optimization)

Statisticile recente de marketing arată că 64% dintre specialiștii în marketing investesc activ în SEO. Există două elemente generale importante pentru marketingul digital de succes – traficul și conversia. Traficul generat de SEO are o rată probabilă de conversie mai mare decât traficul generat de publicitate, pentru că o persoana care efectuează o căutare vrea în mod activ informații și are dorințe și nevoi specifice.

SEO îți ajută afacerea să apară în rezultatele căutărilor cu ajutorul cuvintelor cheie, ceea ce atrage trafic organic către afacerea ta. Vizitatorii autentici – interesați de brandul tău și care au nevoie de acesta – construiesc o rata mai mare de conversie, o rata mai mare de click și un lead sustenabil.

De ce SEO face parte dintre canalele de promovare câștigate, având în vedere că se bazează pe conținutul creat de compania ta? Deoarece semnifică valoarea pe care o aduci cititorilor. Un articol poate să crească în ranking pe motoarele de căutare în mod organic doar dacă utilizatorii Google, Bing, etc au considerat informația prezentă în articol folositoare căutării lor.

PS: Mai există un mod de a crește pe motoarele de căutare, dar acesta va fi inclus în canalele de promovare plătite.

 

7. Citații și linkuri de la alte website-uri

Pentru a crește în rankingul căutărilor pe google sau alt motor de căutare online, website-ul tău are nevoie de autoritate în domeniu. Cum se măsoară asta? Prin citații și linkuri din partea altor website-uri care au considerat că informațiile de pe site-ul tău sunt valoroase ca sursă pentru conținutul tău.

De aceea dacă observi că un blog sau un website non-comercial a folosit citate sau informații de pe website-ul tău sau din vreun articol de pe blogul tău, poți să iei legătura cu ei pentru a cita website-ul companiei tale ca sursă.

 

canale de promovare

 

8. Menționări pe social media, comentarii pozitive și interacțiuni

Dacă ai citit punctul 3 și te-ai întrebat cum mai exact poate prezența pe social media să te ajute să îți crești afacerea, răspunsul e aici. Ca urmare a dezvoltării unei comunități care are încredere în afacerea ta, vei vedea persoane care își împărtășesc experiența cu diverse afaceri în mediul online, menționând contul afacerii indiferent de platforma de social media. Bineînțeles, acea experiență poate fi pozitivă sau negativă în funcție de valoarea percepută a produsului sau serviciului, dar aceste menționări, comentarii și interacțiuni au potențial de promovare pasivă a business-ului tău.

Este important să răspunzi acestor mesaje din partea clienților, mai ales a celor nemulțumiți pentru a vedea cum poți să le îmbunătățești experiența sau să eviți acele neplăceri pentru clienții ce vor urma. Cum răspunzi este chiar mai important decât mențiunile în sine fiindcă pot fi o dovadă a profesionalismului cu care afacerea ta își tratează clienții, iar potențialii clienți vor ține cont de acest lucru.

 

canale de promovare online

 

9. PR digital prin publicații online și comunicate de presă

PR sau relații publice cum este tradus în română se referă la un canal de comunicare al unui brand, companie sau individ prin care acesta își dezvoltă relația cu publicul și comunică informații menite să-i cultive o imagine publică pozitivă. Un comunicat de presă este o comunicare scrisă sau înregistrată, trimisă agențiilor de presă prin poștă sau poșta electronică pentru a anunța că anumite informații au valoare informativă de știri. Acesta se adresează membrilor comunității de jurnaliști de știri și includ informații obținute din activitatea afacerii tale.

Practic, comunicatul de presă este elementul material, mesajul ce se transmite prin canalul de promovare al relațiilor publice. De exemplu, ai putea să realizezi un studiu de piață legat de preferințele de patiserie ale românilor și să descoperi de acolo că 15% dintre români au intoleranță la gluten. Această informație poate părea interesantă jurnaliștilor care vor folosi firma ta ca sursă în reportajul lor. Însă ține cont de faptul că jurnaliștii sunt foarte căutați și ocupați, așadar comunicatul tău de presa s-ar putea să nu ajungă să fie concretizat într-o știre.

Cum poți să crești succesul comunicatului tău?

Ei bine, în primul rând trebuie ca informațiile pe care le incluzi să aibă potențial de știre. Formatul comunicatului este și el important: 

  • Titlul trebuie să capteze atenția și să sintetizeze știrea; 
  • Textul să includă citate de la specialiști (ori cineva cu grad înalt în cadrul companiei, ori un expert din domeniu, sau ambele variante); 
  • Paragraful introductiv să explice pe scurt știrea menționând cine sunt actorii principali, care este acțiunea, unde, când și cum se petrece aceasta;
  • Restul textului să susțină idea inițială;
  • Textul să nu depășească o pagină;
  • Să se precizeze și o persoană de contact din cadrul companiei cu nume, prenume și un număr de telefon.

Pentru distribuirea comunicatului trebuie alese publicațiile care sunt citite de clienții tăi care ar publica acest tip de știre. Astfel vei reduce mult lista de contacte, iar de acolo, alege să trimiți unor jurnaliști specifici nu doar redacției. Poți să și contactezi telefonic jurnaliștii pentru a te asigura că au primit comunicatul și să afli dacă au nevoie de informații suplimentare.

 

canale de promovare

 

Canalele de promovare plătite

10. Promovare prin motoarele de căutare 

Deși le folosești în fiecare zi, poate motoarele de căutare nu au ajuns pe radarul tău ca metode de promovare a afacerii tale. Cu toate acestea, Google, Bing sau Duckduckgo sunt canale de promovare pe care nu trebuie să le neglijezi. 

Desigur poți folosi Google Ads pentru a crea reclame, iar acestea vor apărea în căutările utilizatorilor Google și YouTube (reclamele apar pe YouTube doar dacă sunt în format video). Însă pentru a-ți asigura succesul reclamelor tale trebuie să te inițiezi în lumea reclamelor digitale pentru a înțelege dacă reclamele făcute de tine funcționează bine. Poți începe cu explorarea resurselor oferite de google pentru reclamele pe google.

 

11. Publicitate tradițională 

Un canal oarecum evident pentru cei care și-au început cercetarea în zona de marketing, publicitatea pe canalele tradiționale aduce rezultate și în era digitală. Dar, publicitatea tradițională, este în mod tradițional, scumpă.

Cel mai important aspect când dorești să îți promovezi afacerea prin canalele de publicitate tradițională precum televiziune, radio, ziare sau reviste este să găsești canalul de media pe care potențialii tăi clienți îl folosesc. Poți să afli dacă există o corespondență între o audiență și oamenii interesați de nișa ta de produse/servicii prin mai multe metode: 

  • Analizează ce programe, televiziuni, radiouri, ziare și reviste citesc clienții tăi. Dacă ai un produs nișat, o publicație de nișă îți va aduce rezultate mai bune, chiar dacă audiența lor totală este mai mică. În schimb dacă ai un produs/serviciu de interes general, nu are sens să te promovezi prin canale de media foarte nișate.
  • Poți să primești date despre audiență chiar de la echipa de televiziune, regie sau redacție cu privire la oamenii care se uită/ ascultă/ citesc media lor. Astfel, dacă ținta ta este o anumită grupă de vârstă cu un accent mai mare pe un gen (date observate din baza ta de clienți) atunci poți elimina publicațiile care nu au ca segment principal audiența pe care o cauți tu.

În cazul acestui canal de promovare, investiția este direct proporțională cu rezultatele din campanii. Atunci când găsești unul sau mai multe canale de publicitate tradiționale care se potrivesc afacerii tale, după cum am exemplificat mai sus, campaniile de lungă durată, vor avea un efect semnificativ mai puternic în ceea ce privește noi potențiali clienți.

 

canale de promovare online

 

12. Advertoriale 

Advertorialele sunt articole plătite care promovează o afacere, un produs sau un serviciu. De obicei acestea sunt trimise deja scrise publicațiilor online (dar pot exista cazuri în care jurnaliștii publicației se ocupă de crearea articolului) și apoi postate pentru perioada convenită. 

Poate ai întâlnit și tu un advertorial care era doar o reclamă, doar că în mai multe cuvinte. Acestea pot genera interes pentru afacerea ta, dar pentru a maximiza acest interes este esențial ca articolul pe care îl trimiți să fie bine scris într-un stil jurnalistic care pune întrebări și oferă ca soluție afacerea ta.

Pentru a ajunge la un articol care să-ți aducă ție clienți (dar și clickuri publicației) trebuie să găsești echilibrul dintre a discuta despre o problemă reală cu care se confruntă clienții tăi și să-ți pui afacerea în cea mai favorabilă lumină. Nu uita, cu cât articolul este mai valoros pentru publicații, cu atât mai mult publicația va avea interesul să poziționeze articolul mai bine, rezultând în multă vizibilitate pentru afacerea ta.

 

13. Reclamele pe social media

Conglomeratul Meta format din platformele sociale Facebook, Instagram și Whatsapp pot fi foarte lucrative din punct de vedere financiar, dacă știi ce să urmărești.

Promovarea pe Facebook, de exemplu, poate fi alegerea potrivită dacă știi foarte bine care este publicul tău și ai un produs/serviciu care atrage atenția instant și stârnește dorința oamenilor. Avantajul principal al unei astfel de promovări este că îți oferă opțiuni numeroase pentru stabilirea publicului. Poți alege grupele de vârstă, județul/orașul și interesele (de exemplu, dacă vinzi pantofi sport pentru alergat, poți include la interese adiacente nutriția). 

Similar reclamelor pe Facebook, reclamele pe Instagram se stabilesc prin aceeași interfață, însă publicul este altul. Dacă pe Facebook predomină persoanele cu vârsta cuprinsă între 25 și 50 ani, Instagram este o platformă cu o demografie mai tânără, majoritatea utilizatorilor având vârsta de 16-25 de ani. Dacă vinzi produse/servicii pentru acest segment demografic, promovarea pe Instagram se va potrivi ca o mănușă business-ului tău. 

O altă diferență între cele două platforme este costul la mia de impresii (CPM), care în cazul Instagram este mai mare decât pe Facebook, însă reacțiile din partea utilizatorilor pot fi duble sau triple prin comparație cu platforma lui Mark Zuckerberg.

 

canale de promovare

 

14. Evenimente (târguri, expoziții, conferințe)

Pentru afacerile nișate pe un sector precum educație, agricultură, înfrumusețare sau reparații electronice, târgurile și expozițiile în domeniul tău pot fi oportunități foarte bune de promovare. La aceste evenimente, de cele mai multe ori vin doar oamenii interesați de industria/sectorul în care activezi, deci nu trebuie să investești prea mult în triajul persoanelor neinteresate. De altfel, pentru participarea ca vizitator la aceste evenimente se percepe de obicei o taxă, pentru a descuraja persoanele care nu sunt interesate de domeniu din a participa.

În aceeași idee, se percepe o taxă și pentru expozanți, taxă care variază în funcție de eveniment, mărimea standului pe care îl vei avea la expoziție, materialele de promovare pe care le vei afișa etc. Conferințele, spre deosebire de târguri și expoziții, nu necesită la fel de multe materiale de promovare la fața locului.

 

15. Marketing afiliat

Multe articole online vorbesc despre marketingul afiliat din perspectiva afiliaților, dar sunt prea puține ghiduri din cealaltă perspectivă – a afacerii care face un parteneriat de afiliate, așa că vom intra în detalii.

Ce este marketing afiliat? Este parteneriatul cu o parte terță prin care o companie deleagă sarcini de promovare și vânzare acelei părți terțe în schimbul unui comision pe conversie sau pe vânzare. Acest tip de promovare este mai potrivit pentru promovarea unui produs, comparativ cu promovarea unui serviciu, pentru că promovarea unui produs necesită mai puține informații despre respectivul produs.

Cel mai comun exemplu de marketing afiliat poți vedea de la Amazon. Aceștia au creat Amazon storefront prin care oricine poate să devină un afiliat pentru Amazon și să câștige bani cu cât reușesc să promoveze mai bine produsele Amazon.

Care sunt beneficiile tale ca firmă implicată în marketing afiliat?

  • Nevoile (și costurile) tale de vânzări vor fi mai reduse pentru că afiliații sunt plătiți un comision din vânzările făcute de ei.
  • Nu e nevoie să experimentezi și să investești în testarea unor formule de promovare. Afiliații vor face asta pentru tine și te poți chiar inspira din abordările care dau succes pentru ei.

 

canale de promovare

 

16. Parteneriatele

Spre deosebire de marketingul afiliat, în parteneriate ai de-a face cu alte companii cu care nu ești în competiție directă dar împărțiți același tip de clienți. 

De exemplu, un atelier de mobilă și un magazin de plante nu au nimic în comun la prima vedere. Dar, dacă e să considerăm persoanele care se mută într-o nouă locuință, acestea pot fi un segment valoros din clienții ambelor afaceri. 

Un parteneriat care ar oferi beneficii ambelor companii ar fi oferirea de vouchere pentru clienții al unei afaceri pentru cumpărăturile la cealaltă. Un client ce a achiziționat o etajeră ar primi un discount la plante de interior, iar un client ce a cumpărat pomi florali și plante pentru peluză ar primi un discount pentru mobilă de exterior.

 

17. Marketing de influență

În ziua de azi, promovarea prin experiența pozitivă a foștilor clienți nu mai are amploarea pe care o avea în urmă cu vreo 10 ani. Acum este mai probabil ca recomandările unui influencer să aducă noi potențiali clienți către o afacere.

Desigur, experiența unei persoane cunoscute de către potențialul client va avea un impact mai mare decât vorbele unui influencer, dar chiar și așa, mesajul unui influencer va ajunge la mai mulți oameni deodată, care vor face o asociere pozitivă între ei și afacerea ta.

Pentru a te promova printr-un influencer trebuie să ții cont de trei lucruri:

  • Cu cât audiența influencerului este mai mare cu atât mai scumpă va fi promovarea prin intermediul lor
  • Trebuie să alegi un influencer a cărui audiență este aceeași cu clienții pe care ți dorești
  • Dacă influencerul este o autoritate în domeniul în care tu activezi (de exemplu dacă face review-uri în zona de tech și tu ai un serviciu de reparații tech) atunci promovarea prin acesta va avea rezultate mai bune

Când colaborezi cu un influencer trebuie să îți setezi un țel foarte clar. Dacă vrei ca oamenii să afle de afacerea ta, poate e de ajuns ca influencerul să te menționeze într-un story sau o postare, dar dacă afacerea ta are destul awareness și vrei ca această promovare să genereze vânzări, atunci o campanie mai complexă de tip giveaway este mai indicată.

Apoi vine momentul în care vei cere analiticile influencerului pe canalele de social media unde este mai popular. E important să afli date demografice despre audiență și ratele de engagement pe diferite tipuri de conținut. Prima este esențială pentru a vedea dacă influencerul va ajunge la potențialii tăi clienți, iar cea de-a doua îți va folosi în alegerea tipului de content prin care afacerea ta să fie promovată.

 

canale de promovare online

Cum alegi canalul potrivit de vânzări online pentru afacerea ta?

Există foarte multe soluții pentru vânzări online pe care internetul ni le pune la dispoziție pentru a ne dezvolta afacerea. Pentru a ști care canal este mai potrivit pentru afacerea noastră, trebuie să testăm. Un avantaj clar al platformelor care ne pot ajuta să creștem afacerea online este faptul că majoritatea oferă perioade gratuite de testare.

În aceste perioade de test poți să-ți faci cont pe platformă și să-i încerci funcționalitățile, să descoperi avantajele și dezavantajele pentru afacerea ta. Există mai multe tipuri de afacere și cu siguranță fiecare business are particularitățile lui.

Așadar, pentru a descoperi ce funcționează mai bine în cazul tău, noi te sfătuim să îți faci cont pe platforme de vânzare și promovare produse, să testezi gratuit funcționalitățile, iar apoi să decizi în funcție de ce anume se pliază mai bine pe business-ul tău.

Spre exemplu, dacă ai o afacere care funcționează pe model B2B – business2business – adică vinzi produse sau servicii societăților și nu consumatorului final, atunci un magazin online în sistem add to cart s-ar putea să nu fie soluția cea mai potrivită pentru tine. La fel în cazul unui magazin care vinde produse de larg consum, produse care se cumpără bazându-ne pe impus.

Dacă integrăm într-un astfel de magazin un sistem de gestionare a lead-urilor (potențialilor clienți) și calificare a lor, s-ar putea ca această soluție să nu ofere randamentele așteptate. Pentru că modelul de vânzare în acest business este diferit.

De aceea, cel mai simplu mod de a găsi soluții de vânzări online potrivite pentru afacerea ta este să testezi mai multe platforme, mai multe canale de vânzări online și să alegi în cunoștință de cauză.

Care este următorul pas pentru promovarea companiei tale?

O afacere de succes va avea mai multe canale de promovare și marketing pentru a reuși să aducă noi clienți indiferent de trendurile de comunicare care se tot schimbă. Cel mai important lucru este ca tot conținutul realizat de afacerea ta să fie cu adevărat valoros pentru clienții tăi și să direcționezi atenția spre acesta prin toate canalele de promovare de la dispoziția ta.

Printr-un amestec sănătos de canale deținute de compania ta, canale câștigate și canale plătite, afacerea ta va avea un motor de marketing cu adevărat performant, dar este esențial să alegi doar acele canale ce sunt potrivite bugetului și brandului afacerii tale. Iar dacă vrei să pui la punct strategia de promovare a companiei tale, poți afla mai multe abonându-te la Academia de Business OLX.

 

Abonează-te la BLOG: