Dacă ești un antreprenor preocupat de afacerea ta, îți dorești să știi care sunt cele mai bune tehnici prin care poți să-ți crești business-ul constant. Acest lucru se poate lega de numeroase aspecte, de la crearea de noi strategii până la investiții în diverse departamente, dar este la fel de important și să poți evalua constant progresele și stadiul proiectelor tale.
Folosirea indicatorilor de performanță reprezintă una dintre cele mai eficiente metode de evaluare aplicate în afaceri – ei îți pot economisi timp, efort și bani, dar și să te țină mereu focusat pe ceea ce este important pentru succesul business-ului tău. Aceștia măsoară unde se situează compania ta la nivel de conducere sau în departamente, cu scopul de a te asigura că îți urmărești obiectivele stabilite.
OLX Business îți aduce noi metode de a-ți crește afacerea pe o piață tot mai competitivă. Aici vei găsi avantajele de a fi pe o platformă care îți oferă un cont business personalizat, acces la 14 milioane de utilizatori pe lună și mai multă vizibilitate de brand vor contribui cu siguranță la succesul tău.
Ce sunt indicatorii de performanță?
Indicatorii cheie de performanță sunt cunoscuți și sub denumirea de KPIs – de la termenul din engleză Key Performance Indicators. Aceștia reprezintă modalități de a măsura performanța și progresul pe care compania sau un departament specific le atinge într-o perioadă de timp legat de niște țeluri bine stabilite.
Orice proiect, campanie, sau strategii (direcții) noi ale companiei tale încep cu o sesiune de brainstorming în care stabilești împreună cu echipa ta niște țeluri. Aceste obiective pot fi legate de o creștere financiară anume pe următorul trimestru, de a începe o campanie de promovare pe mai multe canale de social media, sau pe alte platforme de tip marketplace, precum OLX Business, care să-ți aducă o creștere de vizibilitate a brandului. Pentru a putea ajunge la aceste rezultate, ai nevoie să stabilești niște obiective clare de la început, cu fiecare punct pe care vrei să-l realizezi și termenul limită pentru a face acest lucru.
Însă aceste țeluri nu se realizează pur și simplu, ci ele trebuie urmărite și măsurate în timp. Astfel poți vedea dacă strategia ta urmează traiectoria pe care ai gândit-o inițial sau dacă trebuie să faci ajustări (acestea trebuie făcute din timp, în loc să investești pe termen lung într-o direcție care nu îți va aduce niciun beneficiu.). Acesta este rolul indicatorilor de performanță, care îți pot da măsura acestor obiective specifice.
De ce sunt importanți indicatorii de performanță?
Dacă ești un antreprenor preocupat de succesul business-ului tău, îți dorești să-ți crești afacerea și ai ales o strategie nouă pentru a realiza acest lucru. Însă sunt atât de multe elemente de luat în considerare, încât ajungi să te simți copleșit. Progresele tehnologice ne ajută foarte mult, însă uneori toate datele pe care le putem strânge despre afacerea noastră devin exhaustive – ce să prioritizezi și ce este mai puțin important pentru succesul proiectului pe care îl ai în desfășurare?
Aici intervin indicatorii de performanță. Ei îți dau o serie de puncte cheie pe care trebuie să le urmărești pentru a fi sigur că ești pe drumul cel bun spre țelurile pe care le-ai stabilit împreună cu echipa ta. Aceștia nu sunt deloc abstracți, ci sunt unități de măsură concrete care te vor ajuta să simplifici ce ai de făcut pentru a duce la capăt cu succes campaniile tale. Indicatorii transformă noțiunile teoretice în date concrete și astfel fac rezultatele finale să pară mai ușor de obținut.
Timpul dedicat unei strategii poate să scadă dacă te focusezi pe indicatorii de performanță sau cu alte cuvinte, poți să-ți atingi mai repede obiectivele dacă ai o vizibilitate mai bună asupra a ceea ce merge bine și ce trebuie adaptat. Acest lucru îți va economisi timp și efort din partea echipelor ce trebuie să implementeze strategiile, dar și bani investiți în aceste inițiative, dacă ele se realizează mai repede.
Principalele categorii de indicatori de performanță
Indicatorii de performanță pot fi clasificați în mai multe categorii, în funcție de nivelul la care se aplică și de ceea ce îți spun specific despre afacerea ta. Poți aplica KPIs în următoarele moduri:
La nivel de companie pentru a afla cum se comportă afacerea ta, spre exemplu ce creștere financiară ai avut pe ultimul an.
Indicatorii îți pot furniza date la nivel de departamente, pentru a afla progresul departamentului de vânzări sau cum și-au atins obiectivele cei din echipa de marketing pe ultimul trimestru.
Poți merge la nivel de echipă și să afli prin KPIs care este contribuția unor membri anume la succesul anumitor proiecte.
Un alt tip de clasificare îți poate spune care sunt tipurile de indicatori de performanță pe care îi poți aplica pentru a obține date exacte:
KPIs strategici – aceștia se referă la indicatori la nivelul cel mai înalt, acela de strategie generală la nivel de companie. Liderii unei companii sunt cei care se pot folosi de acest tip de date pentru a înțelege dacă businessul este în linie cu obiectivele generale. Acest tip de indicatori pot măsura date financiare, spre exemplu marja de profit sau profitul net al companiei pe ultimul an fiscal sau trimestru.
KPIs funcționali – reprezintă acele date ce măsoară activitatea specifică a unui anumit departament și nu se poate aplica în altele. Spre exemplu, departamentul de vânzări are anumiți indicatori, precum veniturile recurente lunare sau rata de conversie a vânzărilor, iar aceștia sunt specifici și utili departamentului în cauză și la nivel executiv. Departamentul IT al aceleași companii nu va putea folosi aceste date în activitatea sa de zi cu zi, ci va avea alți indicatori de performanță specifici.
KPIs operaționali – analizează cu atenție activitatea din diverse segmente ale companiei pe o perioadă de timp mai scurtă (pe o lună sau chiar de zi cu zi). Acest lucru poate permite găsirea unor probleme sau blocaje în linia de producție sau distribuție a unui produs.
KPIs de tip leading – acest indicator te ajută să evaluezi potențialul unei anumite strategii de a duce la rezultate bune. Spre exemplu, dacă vrei să lansezi un nou produs, indicatorii de performanță de tip leading fac proiecții în viitor și îți vor da o idee despre cum se va comporta acel produs.
KPIs de tip lagging – cunoscuți și sub numele de indicatori de rezultate, acești KPIs îți spun dacă o măsură deja implementată a avut rezultatul scontat.
Care sunt indicatorii de performanță de care să ții cont pentru afacerea ta?
1. Indicatori de performanță financiari
Indicatorii de performanță se leagă de situația financiară la nivel de companie și urmăresc sănătatea afacerii tale din acest punct de vedere. Cu ajutorul lor poți înțelege și dacă ai anumite produse, departamente sau zone care pot fi îmbunătățite. Iată câteva exemple de KPIs financiari:
Marja de profit – este printre cei mai buni indicatori financiari ai business-ului tău. Marja de profit reprezintă rămas după ce se scad toate cheltuielile legate de produsele sau serviciile tale și este exprimat în procente.
Rata de lichiditate – acesta măsoară dacă afacerea poate suporta datoriile pe termen scurt, bazat pe ce active financiare are disponibile în acea perioadă de timp.
Rata de conversie – măsoară cât de repede poate o companie să transforme un serviciu sau produs în profit.
2. Indicatori de performanță de marketing
Indicatorii de performanță specifici departamentului de marketing măsoară succesul și rezultatele unor campanii sau strategii de marketing. Spre exemplu, poți evalua cât de bine răspund potențialii clienți dintr-un anumit canal de social media la ultima campanie desfășurată acolo pentru creșterea vizibilității brandului tău. Principalii KPIs de marketing sunt:
Rata de conversie la CTA (call-to-action) – atunci când încurajezi potențialii clienți ai afacerii tale să întreprindă o anumită acțiune (să se înscrie la un newsletter pentru a obține o reducere, să distribuie un anumit material), poți măsura exact câți au făcut acest lucru. Astfel, vei avea măsura ratei de succes a încercării tale de a-i implica și vei înțelege mai multe despre comportamentul lor în mediul online și la ce tip de abordare răspund cel mai bine.
Rata de clickthrough – acest indicator arată câți potențiali clienți au deschis e-mailurile trimise în campania de email marketing și au finalizat acțiunea cu cumpărarea unui produs de la tine. Astfel poți vedea ce rata de succes are campania ta de email marketing.
Costul de achiziție a clienților noi – este util pentru a înțelege cât costă departamentul de marketing să aducă clienți noi în companie. Pentru a afla acest număr, se iau în calcul sumele cheltuite pe campaniile de marketing pe un anumit interval de timp și se împarte la numărul de clienți noi obținuți în aceeași perioadă.
3. Indicatori de performanță legate de clienți
Indicatorii de performanță care evaluează satisfacția clienților sunt extrem de importanți pentru afacerea ta, fiind unul dintre scopurile finale ale oricărei campanii – să atragi și să fidelizezi mai mulți clienți. Câțiva dintre acești indicatori sunt:
Timp mediu de rezolvare – indicatorul măsoară cât de mult durează ca angajații să rezolve cererea unui client, fie că vorbim de soluționarea unor probleme tehnice sau legate de calitatea unui produs achiziționat de client.
Rata de satisfacție a clienților – acesta indică cât de mulțumiți sunt clienții de serviciile oferite de companie. Analiza poate include recenzii ale clienților dar și sondaje făcute special pentru a afla poziția clienților față de business-ul tău (acestea pot fi făcute pe email, telefonic sau pe social media).
Tipuri de cereri – analiza se referă aici la ce probleme au clienții de obicei sau ce tip de cereri de rezolvare primește compania cel mai des.
4. Indicatori de performanță de vânzări
Departamentul de vânzări este cel care aduce companiei venituri directe prin vânzarea produselor și serviciilor sale. Urmărirea acestui proces și identificarea eventualelor blocaje este așadar crucială pentru succesul afacerii tale. Să vedem care sunt indicatorii principali din vânzări la care trebuie să fii atent:
Venituri lunare recurente – indicatorul ne spune care sunt veniturile predictibile pe care le va avea compania lună de lună, spre exemplu, din vânzarea de abonamente lunare.
Durata medie de vânzare – acest KPI se referă la intervalul de timp care se desfășoară între momentul în care un potențial client (numit lead) ia contact cu serviciile companiei și cel în care el achiziționează primul produs (devine client propriu-zis).
Rata de retenție a clienților – altfel spus, cât reușește compania să fidelizeze clienții. Această unitate măsoară care este procentul de clienți recurenți pe o anumită perioadă de timp.
Numărul total de comenzi online – acest indicator este foarte relevant pentru un magazin de tip e-commerce. El ne spune numărul total de comenzi plasate într-o anumită perioadă de timp.
Rata de ramburs – ce procent dintre produsele achiziționate sunt returnate într-o anumită perioadă de timp? Aceste date ne pot indica diverse lucruri, de exemplu că poate descrierea sau pozele de produs de pe site nu sunt suficient de detaliate, creând false așteptări oamenilor.
Rata de abandonare a coșului de cumpărături – acest indicator ne spune câți utilizatori ai magazinului online încep procesul de achiziție a unor produse, dar nu îl finalizează. Acest lucru ne poate spune că procesul de achiziție este prea laborios, sistemul dă erori sau poate livrarea și returul descurajează potențialii cumpărători.
Indicatorii de performanță - cheia succesului afacerii tale
Evaluarea permanentă a progreselor pe care le faci te ajută să ai o viziune de ansamblu realistă asupra afacerii tale. În acest fel poți vedea și care sunt punctele tale forte pe care poți miza sau investi mai mult, dar și ce zone au nevoie de îmbunătățiri. Să fii mereu ancorat în realitatea de zi cu zi a companiei tale este cheia spre a conduce o afacere de succes.
Indicatorii cheie de performanță sunt ideali pentru a putea aceste evaluări specifice legate de diverse segmente ale business-ului tău. Ei îți pot spune care este stadiul unui proiect de expansiune, cum merge o campanie de marketing sau cât de mulțumiți sunt clienții tăi de serviciile tale.
OLX Business este alături de tine și îți oferă noi metode de a-ți promova afacerea și de a crește vizibilitatea brandului propriu. În plus, contul business dedicat afacerii tale îți permite să ai o pagină proprie și să îți gestionezi anunțurile personalizat.