Cum promovăm micile afaceri de familie

Pagina de Business » Dezvoltarea afacerii » Cum promovăm micile afaceri de familie
Cum promovăm micile afaceri de familie

Astăzi, din ce în ce mai mulți români optează să-și deschidă mici afaceri de familie din diverse motive: resursele și aptitudinile lor îi încurajează în această direcție, conjunctură bună, dorința de autonomie și libertate sau dorința de a simți că muncesc pentru ei și nu pentru alții. Afacerile în industria alimentară sau în agricultură, născute în propria curte, sunt printre acelea care se dezvoltă cu ușurință, dacă marfa produsă este de o înaltă calitate.

Desigur, limitele nu se stabilesc aici. Alții aleg să-și deschidă afaceri mici de familie – ateliere de tâmplărie, croitorie, săli de fitness sau afaceri cu produse cosmetice handmade. Totul depinde de interesele sau pasiunile fiecăruia și de experiența pe care o au în spate. Însă, indiferent de industria în care alegi să deschizi o mică afacere de familie, trebuie să iei în considerare un lucru: promovarea.

Cum promovezi o afacere mică de familie, atunci când resursele tale financiare sunt limitate? Din fericire, există mai multe metode care nu costă atât de mult precum o reclamă la TV și pot fi destul de eficiente. Află de mai jos care sunt top metode de promovare ieftine ale unui business.

1. Promovare pentru mici afaceri de familie în Social media

Atunci când te gândești să-ți deschizi o afacere de familie, ține cont că mai devreme sau mai târziu, vei avea nevoie și de o pagină de social media, fie ea pe Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest sau TikTok. De ce? Pentru tine, ca antreprenor, este o cale prin care poți arăta ceea ce faci tu mai bine, poți cuceri viitorii clienți și poți interacționa cu ei. De asemenea, pe social media îți construiești o imagine a micului tău brand și, implicit, credibilitate.

Practic, comunitatea ta îți vede activitatea, își dă seama că ești cu adevărat implicat în ceea ce faci, mizezi pe materiale sau ingrediente de calitate și îți dai toată silința să aduci satisfacția pe chipul clienților. Privind din postura potențialului client, el te urmărește zilnic, îi apari în feed atunci când postezi ceva și are timp să-și facă o părere despre tine.

Apoi, pentru mulți este mult mai comod să te contacteze prin serviciul de mesagerie, decât prin telefon. Iar tu le dai automat mai multe variante prin care te pot contacta, ceea ce înseamnă că-ți crești șansele să vinzi. Însă, cum poate merg mai greu la început, este important să aloci o sumă în direcția reclamelor plătite, pentru a-ți crește vizibilitatea și comunitatea.

O pagină de Facebook sau de Instagram pentru promovarea unei mici afaceri de familie care are o comunitate de cel puțin 1000 de urmăritori deja inspiră mai multă credibilitate pentru potențialii clienți, decât una cu 200 de urmăritori. Așa că, dacă campaniile de reclame plătite te depășesc și nu vrei să investești în van, apelează la ajutorul unui freelancer, care îți va solicita mai puțini bani pentru acest serviciu, decât ar face o agenție.

2. Grupurile de pe Facebook sunt eficiente în promovarea unei mici afaceri de familie

Grupurile de pe Facebook au luat din ce în ce mai multă amploare în ultima vreme și sunt o metodă bună prin care să te promovezi. Există grupuri pentru fiecare interes sau pasiune – pentru mame, tâmplari, gurmanzi, pasionați de grădinărit și orice îți trece prin minte, la care orice utilizator cu profil personal poate adera.

Dacă tu ai o mică afacere de familie prin care vinzi, spre exemplu, conserve sau brânzeturi, poți căuta grupuri pentru pasionații de gătit, dar nu numai. Întotdeauna apar subiecte de discuții sau solicitări în recomandarea unor produse sau servicii în orice comunitate iar tu tot ce trebuie să faci este să fii pe fază și să-ți recomanzi produsele ori de câte ori ai ocazia.

De ce? Un comentariu în care vei recomanda un produs are mult mai multă valoare astăzi decât o reclamă făcută în numele firmei. Practic, au cam aceeași valoare pe care o are o recenzie pe un site de cumpărături și cu un comentariu de genul acesta poți influența în bine decizia de cumpărare a unor persoane din grupul tău țintă.

3. Bartere cu influenceri care să promoveze mica afacere de familie

Înainte de toate, pentru a putea face bartere cu influenceri, este necesar să fii prezent online, fie printr-un magazin online, fie pe o rețea de socializare. Altfel, nivelul de încredere pe care ți l-ar aloca potențialii clienți s-ar putea să fie destul de mic.

Ai merge pe principiul “știu pe cineva care știe pe cineva”, ceea ce nu e deloc în avantajul tău, ca business. Iar acum, întorcându-ne la ideea de bartere, să vorbim despre ce înseamnă sa faci barter. Pe românește, înseamnă troc – oferi unei persoane produsele tale, în schimbul a ceva. În cazul de față, vei oferi produsele tale gratuit în schimbul publicității.

Bun, dar ce este un influencer? Este o persoană prezentă pe social media, care este urmărită pentru conținutul ei de o comunitate mai mare de oameni, de la 5000 în sus. De obicei, cei care sunt deschiși la bartere sunt micro sau nano influencerii, respectiv cei care au o comunitate de oameni mai mică în jurul lor. Însă asta nu este o veste rea pentru tine.

În general, aceste categorii de influenceri au în jurul lor o comunitate mult mai fidelă, care are mai multă încredere în ceea ce aceștia recomandă, decât un mega influencer. Înainte de a propune unui influencer un barter, gândește-te bine cum îți prezinți afacerea de familie și produsele astfel încât să fii atât de convingător ca să îi determini să ți le promoveze.

Al doilea pas este să alegi foarte bine influencerul și să te asiguri că el rezonează cu ce vinzi tu, că ar consuma și chiar ar fi încântat. Dacă vinzi mezeluri tradiționale fine, nu te vei duce către o persoană care promovează un stil de viață sănătos, face sport sau este vegan. Ci te vei orienta către o persoană gurmandă, consumatoare de vinuri. Apoi, scopul tău este să îi cucerești parcurgând mai multe etape, astfel încât să le promoveze gratuit.

Mai întâi, le prezinți produsul, după care le propui să îl trimiți către ei pentru a-l testa iar dacă au fost convinși și sunt deschiși către un barter, vă organizați strategia de promovare. Ai mai multe opțiuni: postare, stories, articol de blog sau toate la un loc, dacă e loc de negociere.

4. Prezența la evenimente de profil

Chiar dacă ne aflăm în epoca tehnologiei, să nu neglijăm contactul fizic cu clienții, de care încă avem nevoie cu toți, după o lungă perioadă de izolare. Pentru asta, înscrie-te la târguri și orice evenimente se organizează pe nișa sau domeniul în care afacerea ta de familie își desfășoară activitatea.

Dacă vinzi bijuterii handmade, caută târgurile de fashion, cele de 1 sau 8 martie și orice consideri compatibil cu produsele tale. Dacă ai o mică afacere de familie prin care faci și vinzi prăjituri de casă, vei avea de unde alege, pentru că mereu se organizează în oraș târguri cu produse alimentare.

Nu uita, desigur, nici de evenimentele de tip concerte sau festivaluri stradale, unde vei găsi standuri pe care le poți ocupa fără grijă. Fiecare expunere de acest fel va veni cu multiple beneficii: vizibilitate, posibilitatea de a-ți cunoaște mai bine clienții, vânzări și networking.

Pentru a atrage atenția la standul tău mizează, pe lângă o atitudine prietenoasă, pe o gratuitate cu care să-ți atragi clienți și să generezi vânzări. Dacă ai o afacere de familie cu brânzeturi și mezeluri, poți oferi spre degustare produsele tale, pentru a se convinge că merită să fie cumpărate. Dacă ești la un festival stradal, poți organiza un mic cocktail party unde să oferi din partea casei un pahar de vin, alături de o gustare cu produsele tale și să încurajezi socializarea.

Dacă nu vei reuși să vinzi fiecărui participant ceva, fii sigur că măcar ai rămas în mintea lor și, mai devreme sau mai târziu, se vor întoarce la tine pentru a cumpăra ceva. Important este să nu-i lași să plece fără o carte de vizită de la tine sau îndemnul de a te urmări pe social media. Astfel, le oferi toate condițiile pentru a te contacta în viitor.

5. Vouchere cadou prin care afacerea ta de familie își fidelizează clienții

Cum atragi noi clienți și îi fidelizezi pe cei vechi? Cu reduceri sub formă de vouchere și nu numai. Reducerea la prima comandă online fie sub formă de sumă fixă la o comandă în valoare de peste 100 lei sau una procentuală va încuraja potențialii tăi clienți să cumpere de la tine.

Această strategie de promovare a unei mici afaceri de familie poate fi aplicată și în mediul offline, la târguri, sub următoarele forme: ofertă specială la prima achiziție, voucher cadou cu 30% reducere la următoarea achiziție online sau un anunț online, pe un eveniment creat pe Facebook, sub forma “Astăzi, la târg, vei găsi produsele noastre la prețuri speciale, cu reduceri de până la 30%”.

Metode prin care poți încuraja vânzările sub această formă sunt multe, trebuie doar să-ți lași imaginația să zboare. Ce trebuie să știi e că reducerile oferă un confort psihic potențialului cumpărător, care simte că dacă astăzi a cumpărat mai ieftin, a făcut o afacere și a salvat niște bani.

6. Marketplace OLX – aici poți vinde produsele afacerii tale de familie

Una dintre cele mai eficiente metode prin care poți promova afaceri mici de familie este prin intermediul marketplace-urilor. Îți deschizi un magazin online pe marketplace fără niciun cost, unde îți încarci toate produsele din catalog, alături de imagini și descrieri detalitate.

Ai din start și fără eforturi expunere, vizibilitate și indexare în Google. Dacă îți dorești și mai multă expunere, poți achiziționa un pachet business, cu ajutorul căruia îți promovezi anunțurile, pentru a ajunge în prima pagină a rezultatelor de căutare.

Avantajul acestei platforme pentru afacerile mici de familie este că a fost special creată pentru a vinde și a cumpăra, ceea ce înseamnă că utilizatorii ei sunt acolo în acest scop și nu din alte motive. Totodată, indiferent de ce vinzi, partea bună e că dacă oamenii vor avea nevoie de un produs precum al tău, îl vor găsi fără eforturi. Deci nu trebuie să depui eforturi mari sau să aloci sume enorme în direcția promovării, pentru a ieși în evidență, pentru că OLX nu te va omite.

Secretul este să ai imagini bune și o descriere la obiect pentru a face potențialii clienți să dea click pe anunțul tău și să-ți exploreze magazinul. Platformele de tip marketplace sunt ideale mai ales pentru cei care au dezvoltat afaceri de familie la țară și vor să se extindă dincolo de orașul în care își desfășoară activitatea.

De ce? Pentru că este simplu, la îndemână și ai livrarea asigurată de platformă, ceea ce îți oferă libertate în creșterea afacerii. Clienții te pot contacta fie telefonic, fie prin chat-ul pus la dispoziție de către site, metode prin care îi poți fideliza, cât timp le oferi produse de calitate și ești prietenos și disponibil. Așa că, un start bun în adevăratul sens al cuvântului pentru a vinde mai mult și fără să-ți bați capul cu metode de promovare, este prin înscrierea printr-un marketplace.

7. Radio

Când spunem radio, nu înseamnă neapărat că ne referim la spoturi radio, care costă destul de mult pentru o afacere mică de familie. Ci, ne referim la promovarea prin intermediul emisiunilor de radio, acolo unde se ivește ocazia și se potrivește cu subiectul dezbătut în ziua respectivă.

Practic, mergi pe ideea promovării la fel ca și în grupurile de Facebook, numai că o faci printr-un telefon la radio, în cadrul unei emisiuni. Ideea este să vorbești tuturor despre afacerea ta de familie și să găsești orice subiect de discuție care ar duce spre ea.

Într-o perioadă, existau pe radio rubrici prin care îți puteai promova afacerea pentru a câștiga reclamă gratuită pe o anumită perioadă. Vânează astfel de rubrici, compatibile cu scopul tău și profită de orice șansă care aduce un plus de vizibilitate afacerii tale.

Află mai multe detalii despre afacerile mici de familie, idei de afaceri acasă sau cum vinzi produse tradiționale românești:

După cum poți vedea, metodele de promovare de mai sus se află în strânsă legătură între ele și mai mult decât atât, depind una de cealaltă. Însă, partea cea mai bună este că toate cele prezentate nu îți solicită o mare parte din bugetul de promovare și sunt destul de eficiente, dacă dai dovadă de implicare și prezență online. În legătură cu direcția în care alegi să mergi, ține doar de tine.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin