Tehnicile de network marketing își au originea acum câteva zeci de ani și se referă la conceptul de a crea o comunitate în jurul brandului tău care să îți promoveze și să îți vândă produsele. Aceste tactici au o eficiență dovedită, întrucât statisticile spun că oamenii sunt mult mai dispuși să achiziționeze un produs dacă el vine prin recomandarea unui prieten sau persoane cunoscute de pe social media.
Termenul de network marketing este asociat în general cu companii de tip MLM (Multi-level marketing), adică un model de business folosit de afaceri care vând produse direct, prin intermediul reprezentanților. Însă boom-ul tehnologic din ultimii an care ne duc tot mai mult spre digital a determinat și acest tip de marketing să evolueze în diverse alte direcții mult mai ofertante.
Marketingul direct îți poate oferi o cale foarte bună de a-ți promova produsele cu o notă mai personală. Însă poți folosi și platforma OLX Business pentru a crește vizibilitatea brandului tău și a profita de avantaje precum o pagină dedicată afacerii tale și expunerea în fața unei audiențe mari.
Ce este network marketing?
Network marketing este un model de business ce presupune vânzarea produselor sau serviciilor sale printr-o rețea de distribuitori independenți. Acești distribuitori sunt de obicei responsabili să extindă rețeaua și primesc un comision din vânzările făcute de noii membri.
Vânzarea directă de la persoană la persoană este un model de afaceri folosită de mulți ani în companii de tip MLM (Multi-level marketing), primele companii ce funcționau pe aceste principii fiind documentate încă de la finalul secolului al XIX-lea. Acest tip de business-uri se bazează pe a recruta reprezentanți care să recomande și să vândă direct produse clienților; la rândul lor, acești reprezentanți pot găsi alte persoane care să devină și ei comercianți direcți. De aici vine denumirea de marketing pe mai multe nivele.
Acest tip de abordare este una mai personală, care pornește de la un concept simplu – acela că recomandările directe, de la prieteni, cunoștințe sau persoane care ne inspiră încredere sunt de multe ori mai bine primite decât promovarea clasică a companiilor.
Există numeroase afaceri de tip MLM ce comercializează produse cosmetice, pentru casă sau suplimente alimentare prezente pe piață de mult timp, ce funcționează cu succes în prezent. Așadar network marketing este un model de business de succes, care poate aduce numeroase beneficii celor implicați.
De partea cealaltă, schemele piramidale sunt prezentate ca o formă de investiție în care fiecare persoană implicată recrutează noi membri. Câștigurile făcute de acești membri sunt transmise în sus pe scara ierarhică. Schema piramidală se bazează pe recrutarea continuă de noi membri și mai puțin pe vânzarea produsului.
Alte diferențe între network marketing și schemele piramidale:
Scopul network marketing-ului – este unul legitim și reprezintă vânzarea de produse sau servicii pentru profit.
Recompensarea membrilor – În cazul network marketing-ului, membri sunt recompensați prin comisioane din vânzări, spre deosebire de bonusuri pentru recrutare de noi membri.
Fezabilitate – Companiile de tip network marketing sunt durabile pentru că generează venituri din vânzări. Schemele piramidale se clădesc pe recrutarea de noi membri – un model de business menit eșecului.
Principalele caracteristici ale unui network marketing legitim
Iată la ce trebuie să fii atent atunci când vrei sa te asiguri ca o companie practică un network marketing legitim:
Compania are un produs sau serviciu bine definit pe care îl vinde prin distribuitori.
Compania asigura instruire și suport distribuitorilor săi.
Compania are politici transparente și proceduri clare pentru distribuitorii săi.
Compania nu face promisiuni sau afirmații nerealiste în legătură cu potențialul de câștig.
Înainte de a te alătura unei companii ca și distribuitor sau a-i cumpăra produsele, asigură-te că ești informat în privința acesteia.
Beneficii: Este network marketing-ul un model de business eficient?
Există câteva motive pentru care network marketingul poate fi un model de business eficient:
Costuri inițiale reduse: Network marketingul îți permite să începi propria afacere cu costuri inițiale relativ mici, deoarece nu trebuie să investești în stocuri sau în magazine fizice. Acest lucru poate face ca acesta să fie un mod relativ puțin riscant de a începe o afacere.
Potențial de venit pasiv: Network marketingul permite distribuitorilor să câștige un procent din vânzările realizate de persoanele pe care le recrutează, ceea ce poate crea fluxuri de venit pasiv. Acest lucru înseamnă că distribuitorii pot continua să câștige comisioane din vânzările realizate de către recruții lor, chiar dacă ei înșiși nu lucrează în mod activ pentru a face vânzări.
Dezvoltare personală: Multe companii de network marketing oferă instruire și sprijin distribuitorilor lor, ceea ce îi poate ajuta să își dezvolte abilități cum ar fi vânzările, marketingul și leadershipul.
Flexibilitate: Network marketingul oferă distribuitorilor flexibilitatea de a lucra în condițiile și programul lor. Acest lucru poate fi atrăgător pentru persoanele care doresc să fie propriul lor șef sau să aibă un mod de lucru flexibil.
Afacerile de tip MLM pot fi un model de business foarte eficient și poate aduce numeroase satisfacții. El se bazează pe o schemă de marketing direct mai personal care are multe avantaje dacă este gestionat corect. Industria afacerilor ce funcționează pe principiile de network sunt în creștere în ultimii ani și valora aproximativ 189 miliarde de dolari anual la nivel mondial, iar tendința este de creștere pentru următorii ani.
Dezavantaje: Este network marketingul potrivit pentru tine?
Ca la orice alt model de marketing, network marketing prezintă și el anumite limitări și nu este potrivit pentru oricine. În funcție de așteptările tale, poți avea sau nu rezultatele scontate pe un anumit interval de timp. Să vedem care sunt principalele dezavantaje ale modelului de network marketing:
Lipsa unui venit fix: distribuitorii nu au un salariu de bază fix pe care se pot baza în fiecare lună. Acest lucru depinde de volumul vânzărilor din luna respectivă, de venitul pasiv de la reprezentanți recrutați de ei și de alți factori (anumite perioade, precum cea a Sărbătorilor de iarnă, pot fi mai profitabile decât altele).
Plaja de clienți poate fi limitată: în funcție de cât de dedicați și ce relații au distribuitorii, este posibil să ai o expunere prea mică prin vânzare directă în fața audienței potrivite. Poți remedia acest lucru dacă obții mai multă expunere, prin promovarea pe platforme marketplace, precum OLX Business.
Un rulaj mai mare de distribuitori: unii reprezentanți consideră acest job doar part-time sau ca pe un venit extra, așadar nu se dedică afacerii atât cât ar putea. Acest lucru se traduce prin venituri mai mici pentru compania de tip MLM, dar și prin faptul că distribuitorii vin și pleacă. O afacere de succes poate compensa aceste neajunsuri prin investiția în traininguri de dezvoltare a reprezentanților și prin sprijinirea lor în a depăși eventuale nemulțumiri sau neajunsuri. Conform unor date, aproximativ 50% dintre distribuitorii din MLM-uri renunță după primul an de activitate.
Așteptările nerealiste: acest model de business poate fi unul de succes și cu multe satisfacții. Însă el nu trebuie considerat drept o rețetă de a te îmbogății rapid fără efort, pentru că acest lucru ar însemna să setezi așteptări neconforme cu realitate. O astfel de afacere implică timp și dedicare, dar și răbdare în perioadele mai puțin lucrative, iar beneficiile vor fi pe măsură.
Tehnici de network marketing
Tehnicile de network marketing pot fi aplicate cu succes de orice afacerea care vrea să își crească vizibilitatea brandului și portofoliul de clienți. Acest tip de marketing profită de rețeaua de clienți fideli deja existenți și îi transformă pe aceștia în ambasadori ai brandului.
Există mai multe tehnici de network marketing pe care le poți aplica pentru a asigura succesul afacerii tale:
Vizibilitate bună: network marketing se bazează pe vânzarea directă, însă este esențial să îți extinzi vizibilitatea cât mai mult. Poți face acest lucru prin listarea produselor tale pe platforma OLX Business, unde ai flexibilitatea unei pagini dedicate, a personalizării acesteia și a modului în care îți promovezi anunțurile, dar și avantajul expunerii în fața a milioane de utilizatori activi în fiecare lună.
Brandingul este important: Imaginea brandului tău este esențială pentru a stabili încredere cu clienții fideli, dar și cu cei noi, care abia iau contact cu afacerea ta. Așadar în toate interacțiunile cu clienții, ai grijă să menții această imagine impecabilă și să promovezi mereu valorile companiei.
Fii autentic: ceea ce susții despre produsele și serviciile tale trebuie să fie mereu realist și în conformitate cu caracteristicile de bază. Atributele descrise prea pompos sună forțat și creează neîncredere potențialilor clienți, care te vor ocoli.
Campanii pe social media în care încurajezi clienții să-și împărtășească experiențele cu un anumit produs, sub egida unui hashtag (o tematică anume). Această tematică poate fi legată și de o anumită cauză socială sau un subiect care va rezona cu mulți la nivel emoțional. Să nu uităm că în marketing, crearea de conexiune umană sau emoție este una dintre cele mai puternice unelte.
Giveaways – să dăruiești produse potențialilor tăi clienți poate fi o tactică extrem de eficientă. În felul acesta le dai ocazia să ia contact cu produsul și brandul tău în mod pozitiv, iar dacă vor fi mulțumiți, cu siguranță vor fi înclinați să le recomande și altora.
Sistem de recompense – nu toți clienții mulțumiți de produsele tale sunt și dispuși să vorbească despre ele și să le promoveze. Așadar este o idee bună să încerci să îi stimulezi prin câteva extra beneficii. Aceste recompense nu trebuie să fie neapărat în bani – poți să oferi clienților tăi fideli acces mai devreme la reducerile online, primele 3 luni de abonament gratuit la serviciile tale sau cadouri periodice cu produsele tale.
Creează o comunitate în jurul brandului tău – social media ia tot mai mult avânt în ultimii ani și are puterea de a aduce oamenii împreună. Îți poți consolida imaginea brandului tău și în același timp să îți crești baza de clienți dacă știi să folosești social în avantajul tău. Creează o comunitate strânsă acolo, încurajând discuțiile pe diverse teme ce au legătură cu domeniul tău. Spre exemplu, dacă vinzi produse sau servicii pentru copii, poți propune subiecte de parenting, în care părinții ce constituie baza ta de clienți să împărtășească sfaturi și experiențe personale.
Profita de instruirea și suportul oferit de compania mama – multe companii care adoptă network marketing-ul oferă distribuitorilor instruire și suport gratuit pentru ca aceștia să își îmbunătățească abilitățile.
De ce e important network marketing pentru afaceri de tip MLM și distribuitorii săi?
Printre multe alte tehnici din domeniu, network marketing mută focusul pe două elemente foarte important pentru afacerea ta – clienții și partenerii. Scopul este acela de a face brandul mai accesibil la nivel uman și de a te debarasa de o imagine rece sau impersonală, care nu va rezona cu baza de potențiali clienți. Să vedem care sunt principalele avantaje atunci când folosești tehnici de network marketing pentru a-ți scala afacerea:
Crești gradul de încredere a oamenilor în brandul tău.
Ai ocazia să le prezinți oamenilor ce valori are compania ta, printre care importanța pe care o acorzi satisfacției clienților.
Aceste tehnici te pun în fața unui public deja interesat de domeniul în care activezi, așadar ai mai multe șanse să îi transformi în clienți fideli.
Referral marketing îți aduce promovare foarte eficientă cu costuri minime. Dacă mizezi cum trebuie pe acest tip de promovare, el îți poate aduce beneficii similare cu campaniile tradiționale de marketing, dar cu costuri incomparabil mai mici.
Folosește network marketing pentru a-ți crește afacerea
Marketing este un domeniu foarte vast care combină numeroase tehnici menite să crească vizibilitatea afacerii tale. Și tu poți profita de aceste unelte pentru a-ți scala afacerea. Network marketing este un segment ce încurajează o abordare mai personală a vânzării de produse și servicii și îți poate deschide calea spre un mod nou și inovator de a-ți conduce afacerea.
Scopul OLX Business este acela de a-ți furniza metode suplimentare de a-ți promova afacerea și de a deveni vizibil în fața unei audiențe țintite pe domeniul tău de activitate.