Să pășești pe calea antreprenoriatului este o decizie curajoasă, care implică multe provocări, energie și responsabilități. Înseamnă, în același timp, să renunți la siguranța pe care o ai din postura de angajat și să îți asumi posibilitatea unui eșec.
Și, totuși, dacă ai gândit de multe ori că vrei să-ți deschizi o afacere și consideri că te regăsești mai bine pe acest drum, venim în ajutorul tău și îți spunem mai jos care sunt primii pași pe care trebuie să-i faci și cum obții ajutor financiar.
Primul pas: Alege în ce domeniu vrei să activezi
Bineînțeles că orice antreprenor își dorește succesul afacerii sale. De aceea, este bine să acorzi mare atenție atunci când alegi domeniul în care vrei să te lansezi. Ține cont de experiența ta profesională și nu te arunca într-o industrie care nu știi cu ce se mănâncă. Poate că ai spune că antreprenoriatul este la fel, indiferent de domeniul în care activezi, însă lucrurile nu stau chiar așa.
Experiența pe care ai acumulat-o din postura de angajat, precum și cunoștințele dobândite în anii de studiu te vor ajuta foarte mult pe acest nou drum. Știi cum funcționează lucrurile, ai deja anumite conexiuni și ești familiarizat cu industria. Pe când, într-un domeniu cu totul nou pentru tine, s-ar putea să omiți multe aspecte care influențează considerabil rata de reușită a business-ului.
După ce ți-ai ales industria în care te lansezi, este necesar să faci o cercetare de piață aprofundată, să-ți analizezi concurența și să te gândești, în mare, la o strategie de marketing și la un preț pe care să îl ajustezi în funcție de piață. Un alt aspect despre care e necesar să te informezi în această etapă este cu privire la legislația specifică domeniului de activitate, pentru că în multe situații trebuie să obții avize și autorizații din partea statului, proces care durează câteva luni bune.
Citește și: 27 de idei de afaceri de familie pe care le poți începe de acasă
Pasul 2: Stabilește bugetul de investiție
Vorba aceea, nu te întinde mai mult decât îți este plapuma. Oare se aplică zicala aceasta și în antreprenoriat? Fiecare afacere are șanse de succes, dar și șanse de a eșua în primul an. De aceea, atunci când te lansezi într-o afacere, este recomandat să ai niște bani strânși în acest scop, pe care să îi aloci în direcția investiției inițiale. Ce înseamnă asta?
Dacă azi îți trece prin minte ideea “vreau să deschid o afacere”, nu înseamnă că mâine deja o pui pe picioare, pentru că ar fi imposibil și pentru că ai nevoie de un plan care constă în resurse financiare, cunoștințe și cercetare. Sunt anumite afaceri care necesită un buget de investiție mic, de doar 5000 euro, însă există și afaceri care au nevoie de o investiție mult mai mare, lucru care sună, în primă fază, descurajator.
Însă, vestea bună e că poți obține ajutor pentru a deschide o afacere din partea Uniunii Europene, care a dezvoltat programe speciale prin care alocă fonduri nerambursabile celor care vor să se lanseze în antreprenoriat. Industrii precum agricultura, IT-ul, construcțiile sau reciclarea sunt doar câteva dintre acelea care sunt susținute de către UE, dar nu numai. Lucru bun, am spune, mai ales pentru cei care au planuri mari și bugete mici.
Citește și: Idei de afaceri la țară cu bani puțini
Pasul 3: Întocmește un plan de afaceri
Un plan de afaceri este necesar pentru a te ghida în traseul business-ului tău, dar devine și obligatoriu în anumite situații care apar pe parcurs. În el vei cuprinde absolut toate punctele importante ale afacerii tale, îi mai putem spune scheletul ei, după care te vei ghida în fiecare zi ca antreprenor.
Obiectivele tale, bugetul, strategiile de vânzări, și marketingul digital sunt doar câteva din aspectele pe care le vei dezbate aici. Iar acesta nu este singurul motiv pentru care trebuie să îți faci un plan de afaceri. Atunci când vrei să aplici pentru un credit bancar, pentru un fond nerambursabil sau când vrei să-ți găsești investitori, vei avea nevoie obligatoriu de un astfel de document.
Pasul 4: Ai nevoie sau nu de o locație?
Sunt afaceri dependente de un spațiu de lucru, fie el showroom, depozit, fabrică etc. și sunt afaceri care pot funcționa foarte bine online, din propriul tău cămin sau din cafenele. Dacă vei avea nevoie de o locație, ia în considerare anumite aspecte:
- Ce chirie sunt dispus să aloc?
- În ce zonă caut locația?
- Ce buget am disponibil pentru renovare sau amenajare?
- Pot face față facturilor de la utilități?
Toate acestea te costă, motiv pentru care trebuie să te gândești bine și să pui pe o foaie avantajele și dezavantajele fiecărei locații găsite. Dacă, în schimb, ai o afacere care poate funcționa fără probleme doar online, ai din start un avantaj: ai salvat o mare parte din bugetul de investiție. Iar dacă totuși simți nevoie de un spațiu de lucru, pentru a nu te închide în casă, te poți orienta către cafenele sau hub-uri unde poți închiria lunar un birou la sume atractive.
Pasul 5: Înființează firma
Acum, că ai parcurs toți pașii necesari în întocmirea unui plan, urmează să înființezi firma. Este, practic, etapa prin care treci oficial pragul către lumea antreprenoriatului. Cum faci asta? În primă fază, gândește-te la un nume pentru firmă și verifică dacă este disponibil.
Apoi, alege tipul de firmă care se potrivește cu activitatea ta și analizează cu ajutorul internetului sau, cel mai bine, al unui contabil, avantajele și dezavantajele fiecărui tip de firmă: PFA, întreprindere individuală, SRL sau SA. Gândește-te, de asemenea, la ce obiectiv de activitate principal și secundar vei avea, potrivit codului CAEN.
În ceea ce privește actele necesare înființării firmei, pregătește-te cu un dosar care să conțină următoarele:
- Rezervarea denumirii firmei;
- Act constitutiv (autentificat de avocat);
- Cazierul fiscal al fiecăruia dintre asociați și/sau administratori;
- Contractul de sediu social, de închiriere sau subînchiriere, contract de leasing imobiliar, contract de comodat, de uz, uzufruct;
- Acordul asociației de proprietari sau locatari, dacă se impune;
- Acordul vecinilor (riverani sau, mai exact, cei de pe verticală si orizontală cu spațiul tău) – în cazul în care acesta se impune;
- Copie Carte de Identitate ( C.I.) sau Pașaport ale asociaților și/sau administratorilor;
- Specimen de semnătură al administratorului/administratorilor firmei;
- Declarații pe proprie răspundere ale asociatului/asociaților sau administratorului/administratorilor că pot îndeplini calitatea respectivă, obligatoriu autentificate;
- Împuternicire avocațială;
Dovada depunerii capitalului social (recipisă sau extras de cont din ziua respectivă) la o bancă aleasă de către asociații firmei.
Pasul 6: Începe promovarea
În ziua de astăzi, reclama pentru companii este ca aerul fără de care nu poți respira. Fiecare aplică un mix de marketing prin care să-și promoveze serviciile/produsele, fie el offline sau online. Unii fac reclame plătite pe social media, alții mizează pe pliante promoționale, reclame TV, Google Adwords și lista poate continua. Înainte de toate, nu uita câteva lucruri importante: stabilește un nume de brand, un logo și dacă vrei sau nu un website.
Citește și: Promovarea unui produs: Exemple și 30 de metode simple și eficiente
Dacă vrei să începi rapid să vinzi și nu ai răbdarea necesară să îți creezi o identitate de brand, înscrie-te pe un marketplace precum OLX, unde îți poți deschide un magazin online la costuri foarte mici. De aici poți începe ușor, deoarece te afli în locul potrivit, unde comerțul online este în floare și toți utilizatorii au ca scop să vândă sau să cumpere obiecte și servicii. Îți fotografiezi fiecare produs în parte, le concepi descrieri și le pui la vânzare.
Totodată, aici poți posta anunțuri de angajare în categoria Locuri de Muncă, în cazul în care ai nevoie de extra ajutor la început de drum. Este un start bun, care te va propulsa pe drumul antreprenoriatului, așa încât să generezi primele vânzări și, mai târziu, să investești și în alte direcții de promovare.