Indiferent de climatul curent, petrecem din ce în ce mai mult timp în mediul virtual. Conform unui studiu realizat de HootSuite în 2020, un utilizator normal navighează internetul în medie 6 ore și 43 de minute zilnic, adică 40% din timpul în care este treaz.
Mai aproape de casă, 82% din români sunt activi pe rețelele de socializare, iar 43% fac cumpărături online. În acest context, sunt greu de ignorat avantajele unui magazin online și a unei prezențe puternice pe internet pentru orice afacere, fie de sine stătătoare, fie în completarea unui magazin fizic deja existent.
Descoperă în cele ce urmează principalele avantaje ale solutiei de vânzare prin magazin online /vs/ offline și motive pentru a extinde sau a deschide o afacere online. Află, de asemenea, care sunt provocările pe care le poți întâmpina în mediul virtual și cum să le faci față cu brio, ca antreprenor la început de drum
Costuri operaționale reduse la vânzările prin magazin online
În cazul unui magazin offline, sunt numeroase aspecte care trebuie luate în calcul, precum: salariile angajaților, chiria pentru spațiul fizic utilizat, facturile la energie și întreținere, cheltuielile de securitate și altele. Dacă alegi să muți măcar o parte din afacere în mediul online și să înlocuiești vânzarea offline cu un magazin online, multe din costurile de mai sus se vor reduce considerabil.
Vei putea conduce operațiunile cu un număr limitat de personal, într-un spațiu fizic restrâns sau chiar renunțând la el în întregime. Provocarea în acest caz, în special pentru începători, va fi evaluarea costurilor specifice unei afaceri online și evaluarea costurilor și a procedurilor de vânzare pentru pentru magazin online /vs/ offline.
Dacă nu vrei să-ți bați capul cu cheltuieli de hosting, domeniu pentru website și promovare pe internet, poți oricând opta pentru o platformă de tip eCommerce sau Marketplace, care îți oferă din start toate aceste facilități.
Pentru mai multe informații legate de reducerea costurilor, citește despre cum poți dezvolta o afacere online cu bani puțini.
Magazin online deschis non-stop /vs/ magazin fizic, offline
Cu toții am cunoscut frustrarea de a fi nevoiți să facem cumpărături doar în weekend, pentru că programul de funcționare al majorității magazinelor fizice coincide cu orarul nostru de lucru. Astfel, a apărut și nevoia de a oferi cumpărătorilor soluții alternative la înghesuiala de la sfârșitul săptămânii, prin vânzarea în magazinele online.
Prin deschiderea unui magazin online, oferi clienților tăi posibilitatea de a-ți achiziționa produsele la orice oră din zi sau din noapte, fără cheltuieli în plus pentru tine. Un posibil obstacol în calea vânzării efective, fie că vorbim de vânzări prin magazin online sau de vânzări offline, este nevoia cumpărătorului de asistență suplimentară.
Pentru a nu te confrunta cu astfel de situații, asigură-te că produsele tale au descrieri complete pe magazinul online, însoțite de poze de calitate, realizate din cât mai multe unghiuri. De asemenea, o pagină în site pentru întrebări frecvente poate veni în ajutorul clienților care au nelămuriri și poate face diferența între o simplă vizualizare și o vânzare efectuată.
Fidelizarea clienților în magazinele online /vs/ offline
Atunci când încerci să îți creezi o bază de clienți fideli, nu doar calitatea produselor, ci și calitatea serviciilor oferite poate face diferența, atât în magazinul fizic (offline), cât și în cazului magazinului online.
Într-un magazin clasic, interacțiunea umană e marele plus care poate influența experiența de cumpărare și duce la repetarea ei, dar avantajele se opresc aici. În cazul vânzărilor prin magazinul online, există nenumărate posibilități de a îmbunătăți serviciile oferite:
- crearea unui cont de client care le permite să vizualizeze istoricul comenzilor
- reduceri personalizate prin email (de exemplu, pentru ziua de naștere)
- promoții exclusive în funcție de comportamentul de cumpărare
Dacă știi să profiți de avantajele pe care o prezență online pe diferite canale de promovare ți le poate aduce, clienților nu le va lipsi elementul uman și cu siguranță vor reveni în magazinul tău.
Vânzarea online poate avea acoperire națională, spre deosebire de vânzările offline
Prin natura lui, orice magazin fizic e limitat în privința audienței. Publicul său țintă este cel care locuiește sau e în trecere prin orașul sau județul în care se află. În același timp, un magazin online nu cunoaște astfel de obstacole geografice, spre deosebire de vânzarea offline prin magazinul fizic.
Odată ce alegi să îți extinzi operațiunile în mediul virtual, audiența ta locală sau regională se transformă într-una națională. Principalul risc în ceea ce privește acoperirea mai largă geografică e legat de eficiența firmelor de curierat și termenii de livrare. De aceea e indicat să fii foarte atent atunci când alegi un partener de transport și să studiezi cu atenție contractul de servicii.
Optimizarea performanței vanzărilor prin magazin online prin instrumente analitice
Într-un mediu atât de competitiv cum este cel al vânzărilor prin magazin online sau offline, singura modalitate de a rămâne relevant este de a studia mereu piața, pentru a rămâne în pas cu tendințele actuale. Spre deosebire de magazinul offline, în cazul unui magazin online, există nenumărate unelte care te pot ajuta să înțelegi mai bine comportamentul clienților tăi.
Folosindu-le, poți afla câți utilizatori îți vizualizează pagina și care e rata de conversie a vizualizărilor în vânzări efective. De asemenea, poți determina ce interval orar e preferat de fiecare segment de piață, în funcție de criterii precum genul sau vârsta și îți poți organiza platforma în consecință.
În ceea ce privește instrumentele analitice pentru magazinele online, nivelul detaliilor pe care ți le pot furniza este unul imposibil de obținut în contextul unui magazin offline sau fizic. E important, totuși, să fii realist și să investești doar în obținerea informațiilor care sunt relevante pentru afacerea ta și în ce privește analiza concurenței tale în mediul online.
Marketplace – tranziția cea mai ușoară de la un magazin offline la unul online
Fie că ai deja un magazin offline, fie că ești la început de drum ca antreprenor, o prezență online a devenit o necesitate în mediul economic de azi. Avantajele vânzărilor prin magazinul online /vs offline sunt de necontestat pentru orice afacere în căutarea succesului, iar studiile de piață scot la iveală un comportament al cumpărătorilor din ce în ce mai orientat spre mediul virtual.
Atunci când te gândești să îți extinzi afacerea în mediul virtual, dar nu știi cum să începi, o platformă de tip Marketplace e soluția perfectă pentru a începi să vinzi online.
Spre exemplu, cu OLX Business primești propria ta afacere online la cheie, și de bucuri de avantaje precum:
- o pagină pentru afacerea ta în doar câteva clickuri
- milioane de vizite lunar
- rapoarte și instrumente de măsură a performanței anunțurilor
- resurse educaționale disponibile pe blogul pentru antreprenori
- consultanță personalizată pentru afacerea ta
Dacă vrei să afli mai multe informații despre un astfel de tranziție, citește și despre cum faci trecerea magazinului tău din offline în online.