OLX Business » Academia de Business » Antreprenoriat » Freelancing în România: Ce înseamnă, avantaje, dezavantaje și tot ce trebuie să știi pentru a începe în 2024

Freelancing în România: Ce înseamnă, avantaje, dezavantaje și tot ce trebuie să știi pentru a începe în 2024

Ghid de freelancing ce înseamnă și cum se face în România
Cuprins

Dorința de a avea independență financiară, fără a depinde de un loc de muncă și de un șef, este o aspirație tot mai populară printre profesioniști, iar cel mai bun mod de a atinge acest obiectiv este prin freelancing.

Poate că ai mai auzit de freelancing și de potențialul acestui model de activitate. Însă dacă vrei să faci primii pași spre valorificarea experienței și abilităților tale pe cont propriu, va trebui să înțelegi ce înseamnă freelancingul pentru cariera ta, inclusiv avantajele și dezavantajele cu care vine, și mai ales cum se realizează cu succes.

Dacă ai aceste întrebări, ai găsit ghidul potrivit. Te vom ajuta să înțelegi ce este și ce presupune o carieră în freelancing, cât și să identifici industriile în care poți activa cu cel mai mare succes și pașii esențiali pentru a începe.

Ce înseamnă freelancing

Ce înseamnă freelancing?

Freelancing se referă la munca prin care un liber profesionist sau freelancer își oferă serviciile în mod independent unuia sau mai multor clienți. Diferența centrală dintre freelancing și munca salariată este că freelancerul nu este angajat în firma clientului cu care colaborează și în schimb activează pe cont propriu. Serviciile unui freelancer sunt oferite pe baza de contract sau de proiect, ambele pe durate determinate.

Altfel spus, prin freelancing, îți poți utiliza pregătirea și abilitățile în moduri similare cu activitatea într-un job salariat clasic, dar menținându-ți independența față de clienții tăi și având mai multă libertate în stabilirea raportului contractual. Desigur, o astfel de carieră vine și cu propriile riscuri și dezavantaje, iar dacă îți surâde ideea de a deveni freelancer, va trebui să pui în balanță ambele laturi.

freelancing avantaje si dezavantaje

Freelancing în România: Avantaje și dezavantaje

Practica de freelancing reprezintă o arie relativ nouă și subexplorată în România, iar asta poate veni atât cu oportunități, cât și cu riscuri neprevăzute și nedocumentate. Cu toate acestea, legislația, condițiile și infrastructura dedicate pentru freelanceri devin din ce în ce mai dezvoltate. 

Iată care sunt avantajele și dezavantajele actuale dacă vrei să începi o carieră de freelancing în România:

Avantaje pentru freelancing

Acestea sunt principalele avantaje și beneficii oferite de freelancing pentru cariera și viața ta profesională zilnică:

  • Vei avea surse multiple de venit: Prin freelancing, îți vei putea diversifica sursele de venit, accesând multiple proiecte și clienți. În plus, poți începe să lucrezi ca freelancer în timp ce ești încă angajat și să tranziționezi treptat către activitatea de freelancing atunci când te simți pregătit.
  • Îți vei gestiona propria activitate și-ți vei păstra independența: Prin freelancing ai șansa de a deveni propriul tău șef și de a obține controlul total asupra activităților tale profesionale zilnice și a modului în care îți gestionezi timpul și cariera. Vei avea libertatea să alegi doar proiectele care te interesează și să eviți sarcinile sau clienții care nu îți favorizează dezvoltarea profesională. În plus, vei fi scutit de posibile situații în care vei fi încurcat de management ineficient sau provocări specifice joburilor de birou.
  • Îți poți organiza propriul orar: Unul dintre cele mai mari avantaje ale freelancingului este posibilitatea de a-ți stabili propriul program de lucru. Poți să lucrezi în intervalele orare în care te simți cel mai productiv. Fie că alegi să lucrezi dimineața, în timpul nopții sau în weekenduri, îți vei putea păstra flexibilitatea de a-ți organiza timpul astfel încât să-ți poți dedica și timpul necesar familiei, hobby-urilor sau călătoriilor. Altfel spus, atât timp cât respecți termenul de livrare stabilit, îți vei putea menține echilibrul între viața personală și cea profesională.
  • Vei obține flexibilitatea locației de unde muncești: Ca freelancer, nu ești legat de un anumit loc de muncă și poți lucra de oriunde dorești, fie de acasă, dintr-o cafenea sau chiar dintr-o altă țară. Libertatea de mișcare te va ajuta să schimbi mediul atunci când simți nevoia de inspirație și, dacă îți dorești asta, să te bucuri de un stil de viață nomad.
  • Îți vei dezvolta abilitățile profesionale și vei deprinde unele noi: Freelancingul îți oferă numeroase oportunități de a-ți dezvolta un set diversificat de abilități. În plus, odată ce vei începe să lucrezi în proiecte diversificate și să colaborezi cu clienți diferiți cu nevoi diferite, vei învăța noi competențe în domenii pe care poate că nu le-ai explorat încă, de la marketing, la vânzări, management de proiecte sau relații cu clienții. Astfel, vei deveni mai versatil și mai valoros pe piața muncii și pentru viitorii tăi clienți.
  • Varietatea activităților va garanta că nicio zi nu va fi la fel: Un alt avantaj considerabil al regimului de muncă freelancing îl reprezintă varietatea de proiecte la care vei lucra. În loc de-a rămâne blocat în rutina monotonă a unui job de birou, vei avea posibilitatea de-a te implica în proiecte diverse, care să-ți mențină interesul pentru munca ta și motivația. Diversitatea îți va permite să explorezi și diferite domenii și să descoperi ce tipuri de activități ți se potrivesc cel mai bine.
  • Vei avea siguranța locului de muncă: Poate că pare paradoxal, dar freelancingul îți poate oferi și o anumită stabilitate a activității profesionale. Companiile preferă tot mai mult să colaboreze cu freelanceri pentru proiecte, ceea ce înseamnă că va exista o cerere constantă pentru specialiști independenți. Cu cât muncești mai mult și te promovezi mai eficient, cu atât îți poți asigura un flux constant de venituri, fiind scutit și teama de a fi concediat.
  • Nu pierzi timp sau bani pe transport și te poți ocupa de acasă: Un beneficiu evident al freelancingului este posibilitatea de a lucra de acasă. Acest lucru te scutește atât de timpul pierdut pe drum spre birou, cât de cheltuielile pe transport sau pe hainele de birou. În schimb, vei avea libertatea de a-ți organiza spațiul de lucru cum dorești și de a-ți crea un mediu confortabil care să te ajute să fii cât mai productiv. Iar, în timpii morți, te poți ocupa și de sarcinile căminului.
  • Îți menții libertatea de a alege munca și clienții doriți: Posibilitatea de a alege ce proiecte și clienți accepți este o parte importantă din activitatea de freelancing. Dacă într-un job tradițional ești adesea obligat să lucrezi la sarcini sau clienți în care nu ai încredere, ca freelancer poți selecta proiectele care se potrivesc cel mai bine abilităților și intereselor tale. Viața de freelancer îți permite să te concentrezi pe activitățile care îți aduc cea mai mare satisfacție și recompensă financiară.

Dezavantajele freelancingului

Există și o serie de dezavantaje care te pot afecta dacă vei alege să muncești în regim freelance. Iată câteva dintre provocările pe care le implică modelul de lucru:

  • Nesiguranța veniturilor: Una dintre cele mai mari provocări ale freelancingului este lipsa unui venit stabil. La început, poate fi dificil să-ți găsești clienții și proiectele, iar chiar și atunci când devii cunoscut în industrie, veniturile tale pot varia semnificativ de la o lună la alta și în funcție de nevoile pe moment ale clienților. Activitatea ta va varia în intensitate, și pot exista perioade de săptămâni în activitățile tale sunt rare sau inexistente. Această fluctuație poate crea o presiune financiară semnificativă, mai ales dacă nu ai rezerve financiare solide.
  • Dificultăți în a separa viața profesională de cea personală: Freelancing-ul poate face dificilă menținerea unui echilibru între viața profesională și cea personală. Deoarece veniturile pot crește proporțional cu timpul investit în muncă, mulți freelanceri sunt tentați să lucreze mult peste programul standard de opt ore pe zi. Aceasta poate afecta viața de familie și relațiile sociale, ducând la epuizare și stres.
  • Lipsa beneficiilor oferite de un job clasic: Ca freelancer, nu beneficiezi de avantajele oferite de un angajator tradițional, cum ar fi concediul plătit, asigurarea medicală, bonurile de masă sau alte beneficii extrasalariale. Toate aceste beneficii trebuie acoperite din propriul buzunar, ceea ce poate reprezenta o povară financiară suplimentară. De asemenea, dacă te îmbolnăvești sau îți iei o vacanță, nu vei avea niciun venit pe perioada respectivă. 
  • Responsabilități administrative suplimentare: Freelancing-ul vine cu responsabilități administrative care pot consuma mult timp și energie. Ca propriul tău șef, trebuie să te ocupi de facturare, marketing, contabilitate și de toate aspectele juridice legate de activitatea ta. Trebuie să fii la curent cu legislația în vigoare, să îți gestionezi taxele și să îți promovezi activitatea pentru a atrage noi clienți. Aceste sarcini administrative pot fi copleșitoare și pot reduce timpul disponibil pentru munca efectivă pe proiecte.
  • Pierderea conexiunii sociale și a suportului profesional: Lucrând pe cont propriu, pierzi beneficiile interacțiunilor zilnice cu colegii și ale unei comunități de birou. Freelancing-ul poate fi o experiență solitară, iar lipsa unei echipe poate duce la izolare socială și la lipsa suportului profesional în momentele dificile. Este important să găsești modalități de a compensa această pierdere, fie prin participarea la grupuri de networking online, fie prin implicarea în evenimente locale pentru freelanceri.
  • Riscul de a nu fi plătit:Un alt dezavantaj semnificativ al freelancingului este riscul de a nu fi plătit pentru munca depusă. Întârzierile la plată sau chiar neplata din partea unor clienți sunt probleme comune pentru freelanceri. Pentru a evita aceste situații, este esențial să ai un contract clar cu fiecare client, care să stipuleze termenii de plată și condițiile în care serviciile sunt furnizate. De asemenea, este recomandat să soliciți un avans înainte de a începe un proiect și să folosești platforme de freelancing care oferă protecție financiară.

unde poți lucra ca freelancer

Unde îți poți găsi joburi și colaboratori, ca freelancer?

Odată ce te hotărăști că vrei să iei acest drum și pui la punct elementele birocratice, vei fi gata să începi o carieră în freelancing. Însă, acum, vei avea responsabilitatea de a găsi proiectele cu care vrei să colaborezi. Din fericire, există numeroase platforme pe care îți poți oferi serviciile. Platformele de freelancing pot fi generale sau axate pe o anumită industrie. Cel mai important este să-ți amintești că nu trebuie să activezi doar pe una dintre ele – îți poți deschide conturi și căuta clienți pe multiple platforme.

Iată cele mai recomandate site-uri pentru găsirea clienților când lucrezi în regim de freelancing:

  • OLX ServiciiPlatforma de servicii din România care aduce împreună liberi profesioniști cu peste 14 milioane de utilizatori lunari. Cu posibilitatea de a posta anunțuri gratuite, metode de promovare ieftine și un public imens și activ, OLX Servicii este platforma ideală dacă vrei să începi o nouă carieră în freelancing.
  • Upwork – O platformă de freelancing versatilă, ideală pentru găsirea unor proiecte mari și a colaborărilor pe termen lung. Upwork oferă o gamă largă de oportunități și instrumente de management avansate pentru domenii precum redactarea, designul grafic, dezvoltarea software sau suportortul în IT.
  • Fiverr – Este renumită pentru accesibilitatea sa, chiar dacă o să găsești doar proiecte mici cu un buget de pornire de doar 5 dolari americani pentru servicii creative, cum ar fi designul grafic, marketing digital sau editarea video. 
  • Freelance.ro – Principala platformă românească pentru freelanceri care oferă proiecte din arii de expertiză diverse, inclusiv marketing, IT, traduceri, și web dev. Reprezintă o opțiune viabilă pentru cei care doresc să colaboreze la nivel local sau să exploreze proiecte internaționale.
  • Toptal – Se adresează exclusiv celor mai buni freelanceri din domenii precum software development, design, finanțe și management de produs. Procesul său riguros de selecție a freelancerilor și perioada de probă de două săptămâni pot fi descurajante pentru freelancerii la început de drum și este recomandat să-ți întocmești un portofoliu și să acumulezi experiență înainte să accesezi Toptal.
  • GrowTal – Este o platformă dedicată exclusiv serviciilor de marketing de nivel premium, și este ideală pentru specialiști SEO, marketeri de conținut și experți în social media cu experiență în spate. 
  • Lemon.io – Reprezintă o platformă specializată în proiecte IT și software, oferind un proces de selecție automatizat între proiecte și freelanceri pe baza abilităților și a experienței. Este recomandată freelancerilor care vor să se concentreze pe proiecte de programare și dezvoltare software pe termen lung.
  • FreelancerIT – Prima platformă de freelancing din România specializată pe proiecte IT, este recomandată dacă ești specialist în dezvoltare software, administrare de rețea sau alte servicii IT de nișă. FreelancerIT te poate ajuta să găsești proiecte locale în domeniul tehnologiei.
  • DesignCrowd – Oferă o soluție pentru firmele mici care au nevoie de servicii de design grafic. Platforma permite organizarea de concursuri de design și oferă o garanție de rambursare a banilor de 60 de zile, iar dacă ești un profesionist creativ, merită să o explorezi.
  • 99designs – Îți va oferi posibilitatea de-a găsi colaborări de durate mai scurte, cu firme mici, chiar dacă la rate de plată mai mici. Platforma oferă opțiuni de angajare directă și concursuri de design pentru proiecte de logo-uri, design de îmbrăcăminte, și alte servicii creative, fiind ideală pentru dezvoltarea portofoliului.
  • Mayple – Funcționează ca o agenție de marketing digital, aducând împreună experții în marketing și clienții care au nevoie de ei. Este o variantă potrivită pentru profesioniști experimentați și doritori să preia proiecte de lungă durată, oferind soluții de marketing integrate și de înaltă calitate.
  • Bark – Platforma se diferențiază prin modelul său de afaceri în care freelancerii plătesc pentru a contacta clienții, ceea ce poate duce la oferte mai personalizate, dar vine și cu costuri adiționale pentru tine. Nu este ideală pentru un freelancer la început de drum. 
  • PeoplePerHour – Este o platformă axată pe freelanceri pentru proiecte web, cum ar fi SEO, dezvoltarea web sau designul grafic, oferind o comunitate activă și numeroase oportunități pentru specialiștii din aceste domenii. Permite negocierea directă cu freelancerii și personalizarea ofertelor în funcție de nevoile clienților.
  • Liber Profi – Este o platformă românească pentru freelanceri din diverse domenii, facilitând găsirea de proiecte locale în diferite domenii. Este potrivită dacă intenționezi să să colaborezi cu clienți naționali și să-ți dezvolți portofoliul de proiecte locale.

Acestea sunt principalele variante naționale și internaționale prin care îți poți oferi serviciile în regim freelance. Dacă nu știi ce platformă să-ți alegi, amintește-ți că trebuie să prioritizezi opțiunile care îți permit să-ți valorifici expertiza și oferă variante ieftine, dacă nu chiar gratuite pentru găsirea clienților.

Cadru legislativ freelancing

Cadrul legislativ pentru freelancing în România

Deși munca de freelancing nu este încă recunoscută în mod direct în cadrul legislației în vigoare, acest tip de activitate este reglementat de capitolul „Venituri din activități independente” din Codul Fiscal, privind veniturile obținute din munca de liber profesionist.

Cea mai importantă mențiune legală este că, dacă vrei să lucrezi în regim de freelancing și să obții venituri din asta, vei avea nevoie de autorizare pentru activitatea ta profesională. Acest lucru se poate întâmpla prin următoarele modalități:

  • Ești persoană fizică autorizată (PFA)
  • Deții o societate cu răspundere limitată (SRL)
  • Practici o profesie liberală pentru care ai nevoie să fii persoană fizică independentă (PFI)
  • Practici una dintre profesiile liberale care funcționează după un cadrul legal separat și nu necesită înregistrarea cu Registrul Comerțului

Tipurile de activități independente care generează venituri menționate de normele metodologice de aplicare ale Legii Nr. 227/2015 privind Codul fiscal sunt:

  • Activitățile de producție
  • Activitățile de cumpărare în scopul vânzării
  • Organizarea spectacolelor culturale, sportive, de divertisment, etc.
  • Facilitarea tranzacțiilor printr-un intermediar (contractul de comision, de mandat, de agenție, de agent de asigurare, etc.)
  • Activități de editare, imprimare sau multiplicare
  • Transportul de bunuri personale
  • Transportul persoanelor
  • Prestarea serviciilor

taxe freelancing

Cum plătești taxele pentru freelancing?

Dacă vei lucra ca freelancer, vei beneficia de pe urma unui regim fiscal diferit de cel al unui salariat într-o companie. Cu toate acestea, există diferențe de taxare și în funcție de ce entitate legală reprezinți sau utilizezi pentru a-ți presta serviciile de freelancing.

Freelancing prin intermediul unui SRL

Dacă deții un SRL și-ți oferi serviciile ca liber profesionist, va trebui să plătești următoarele contribuții:

  1. Impozit pe profit – 16% (dacă nu ai angajați)
  2. Impozit pe dividende – 8%
  3. Impozit pe venit – 1% (dacă SRL-ul se încadrează la microîntreprinderi și veniturile sunt sub 60,000 euro) sau 3% (dacă SRL-ul se încadrează la microîntreprinderi dar veniturile sunt cuprinse între 60,000 și 500,000 euro sau dacă prestezi activități juridice, medicale în IT, sau în HORECA)

Pentru ca SRL-ul tău să se încadreze la microîntreprinderi, trebuie să ai venituri anuale de sub 500,000 euro, cu venituri din consultanță mai mici de 20% din cele totale, firma ta să aibă un salariat cu normă întreagă și să nu fie în dizolvare,  capitalul social să fie deținut de persoane particulare și asociații să nu dețină mai mult de 25% din titlurile de participare sau din dreptul de vot la o microîntreprindere.

Taxe pentru freelancing ca PFA

Dacă ești persoană fizică autorizată și lucrezi în regim de freelancing, va trebui să plătești următoarele taxe:

  1. Impozit pe venit – 10% raportat la venitul net actual
  2. Contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) – 10% raportat la venitul net
  3. Contribuția de asigurări sociale (CAS) – 25% raportat la plafoanele de 12 respectiv 24 de salarii
  4. Taxa pe valoarea adăugată (TVA) – 19%, dacă venitul anual depășește 300,000 lei

Plata CASS este deductibilă și are două excepții de la regula de contribuție. Dacă ai venituri anuale sub pragul de 6 salarii minime (22,200 lei din iulie 2024), vei contribui conform plafonului minim de 1,980 lei. Excepție fac persoanele cu dizabilități, studenții și PFA-urile cu contract de muncă paralel, care plătesc 10% indiferent de suma încasată. În plus, PFA-urile cu venituri anuale de mai mari decât 60 de salarii minime (222,000 lei) vor plăti CASS plafonat la 22,200 lei. 

Plafonarea CAS-ului funcționează astfel: dacă ai venituri anuale mai mici de 12 salarii minime (39,600 lei), nu ești obligat să contribui; dacă veniturile tale sunt între 12 și 24 de salarii minime, contribui cu 25% din plafonul de 12 salarii (11,100 lei); iar, dacă depășești echivalentul a 24 de salarii (92,500 lei), contribuția este de 25% din plafonul de 24 de salarii (22,200 lei). 

Taxe pentru PFA cu normă de venit

Pentru a te încadra la PFA cu normă de venit, trebuie fie să practici o activitate inclusă în nomenclatorul de norme de venit sau dacă ai avut încasări sub 25,000 euro anul precedent.

În aceste situații, taxele pentru freelancing sunt următoarele:

  1. Impozit pe venit – 10% din norma de venit (găsește aici norma de venit în 2024)
  2. Contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) – 10% din plafonul pe care îl plătește norma de venit (12 sau 24 de salarii minime brute)
  3. Contribuția de asigurări sociale (CAS) – 25% din plafon, raportat la cele două plafoane standard (12 sau 24 de salarii minime brute)

Încadrarea și taxele pentru freelancer PFI

Entitatea legală de persoană fizică independentă (PFI) este o subcategorie a PFA-ului și ca atare, va fi taxată similar cu cea din urmă. Conform legislației în vigoare, poți activa ca PFI dacă oferi servicii în domeniile științific, literar, artistic, educativ sau altele similare, ca medic, avocat, notar public, executor judecătoresc, expert tehnic, contabil, consultant imobiliar, auditor financiar sau fiscal, arhitect, traducător, sportiv, arbitru sportiv și alte ocupații similare.

Taxele pentru PFI sunt similare cu cele pentru PFA: impozit pe venituri de 10% din activități independente, 10% către CASS, 25% CAS dintr-un plafon de calcul de 12 salarii minime brute pe economie.  

Ce declarații trebuie să completezi ca freelancer?

Dacă vrei să te apuci de freelancing, vei avea de completat și depus o serie de declarații la ANAF. Lista de documente necesare depinde de ce formă legală folosești pentru freelancing.

Dar, înainte de orice, în freelancing se va întâmpla foarte frecvent să lucrezi cu clienți din străinătate. Dacă un proiect va necesita să te deplasezi temporar în altă locație din spațiul economic european, va trebui să completezi Declarația 201 privind veniturile realizate din străinătate, indiferent de forma juridică aleasă.

Declarații pentru freelancing ca PFA

Dacă ești persoană fizică autorizată (PFA) și vrei să lucrezi ca freelancer (fără a avea alți angajați), vei avea de completat anual următoarele declarații:

  1. Declarația 200 privind veniturile realizate în România
  2. Declarația 220 privind veniturile și cheltuielile estimate pentru anul în curs
  3. Declarația 392 privind livrările de bunuri, prestările de servicii și achizițiile realizate în anul precedent
  4. Declarația 600 privind venitul asigurat la sistemul public de pensii 

În schimb, dacă veniturile tale depășesc 300,000 lei pe an și ai cel puțin 2 angajați, va trebui să completezi și: 

  1. Declarația 94 privind cifra de afaceri în cazul persoanelor impozabile, pentru care perioada fiscală este trimestrul calendaristic, și care nu au efectuat achiziții intracomunitare de bunuri în anul precedent
  2. Declarația 97 privind aplicarea sistemului TVA la încasare
  3. Declarația 300 privind decontul de taxă pe valoarea adăugată
  4. Declarația 390 privind livrările, prestările de servicii și achizițiile intracomunitare
  5. Declarația 394 privind livrările, prestările de servicii și achizițiile efectuate pe teritoriul național

Declarații pentru freelancing ca PFI

În cazul în care ești persoană fizică independentă (PFI) și lucrezi ca freelancer, ai de depus următoarele: 

  1. Declarația 70 privind înregistrarea fiscală
  2. Declarația 220 privind veniturile și cheltuielile estimate pentru anul în curs
  3. Declarația unică 212 privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice (pentru venituri mai mari de 12 salarii minime brute sau 44,400 lei pe an)
  4. Declarația 600 privind venitul asigurat la sistemul public de pensii (pentru venituri mai mari de 12 salarii minime pe economie)
  5. Declarația 112 privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate (după primul an de funcționare ca PFI)
  6. Declarația 392 privind livrările de bunuri, prestările de servicii și achizițiile efectuate în anul precedent (după primul an de funcționare ca PFI)

Declarații pentru freelancing dacă ai un SRL

Dacă ai un SRL și dorești să lucrezi ca freelancer, va trebui să completezi următoarele declarații:

  1. Declarația 100 privind obligațiile de plată la bugetul de stat (depusă trimestrial)
  2. Declarația 101 privind impozitul pe profit

Odată ce veniturile tale depășesc pragul de 300,000 lei, vei avea de depus și:

  1. Declarația 91 privind prestările de servicii în spațiul intracomunitar
  2. Declarația 112 privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate
  3. Declarația 300 pentru decont de taxă pe valoare adăugată (TVA)
  4. Declarația 301 pentru decont special de TVA
  5. Declarația 390 privind livrările de bunuri, prestările de servicii și achizițiile intracomunitare din alte țări decât România
  6. Declarația 394 privind livrările de bunuri, prestările de servicii și achizițiile efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA

industrii populare pentru freelancing

9 industrii cu cerere crescută pentru freelanceri

Deși plaja de activități pe care le poți practica în regim freelance este din ce în ce mai largă, există anumite profesii și industrii în care cerea rămâne considerabil mai mare.
Dacă vrei să afli dacă te încadrezi printre freelanceri care se vor bucura de cerere crescută, poți găsi mai jos 9 dintre ocupațiile cu cerere crescută.

IT și dezvoltarea software

1. IT și dezvoltarea software

Companiile din IT vor fi mereu în căutare de profesioniști pentru diferite proiecte, iar dacă poți oferi un tarif mai avantajos pentru un serviciu de calitate, îți vei găsi rapid locul în industrie.

Fie că vei dezvolta site-uri ca web developer, te vei ocupa de design UX, vei ajuta cu analiza de date sau îți vei procura aptitudinile din zone emergente cum sunt machine learning sau AI, dacă ai pregătirea necesară și un portofoliu de proiecte de succes, poți începe o carieră în freelancing cu ușurință.

2. Designul și serviciile creative

Ariile creative au fost printre primele care au făcut o tranziție considerabilă spre modelul de freelancing, iar, dacă vrei să-ți valorifici talentele, menținându-ți independența față de companiile cu care lucrezi, ai toate oportunitățile posibile.

Ocupațiile pe care le poți urma în regim de freelance includ designul grafic, în cadrul căruia te vei ocupa de crearea de logouri sau elemente de branding, editarea video, designul de website-uri, crearea de materiale fotografice pentru marketing, și crearea de conținut video în diferite scopuri.

3. Servicii de marketing și vânzări

Fie că vorbim de marketingul pe rețelele sociale, dezvoltarea unei strategii de marketing, managerierea contactului cu clienții, crearea de conținut pentru companii sau expertiza în SEO, există nenumărate arii profesionale pe care le poți urma ca freelancer. 

Cel mai important va fi să poți demonstra succesul de care au beneficiat foștii tăi colaboratori și valoarea adăugată pe care o poți aduce unui proiect.

content writing si traduceri

4. Scrierea de conținut și traducerea

Dezvoltarea, editarea și traducerea de materiale scrise rămân în continuare printre cele mai populare zone din freelancing. Posibilitățile variază de la ocupații cu „pragul de intrare” redus, cum sunt copywritingul sau scrierea de conținut, până la cele care necesită pregătire și expertiză, cum sunt scrierea tehnică, editarea de texte, traducerea sau interpretarea.

5. Administrare și relații cu clienții

Dacă ai experiență cu astfel de ocupații, vei găsi o multitudine de oportunități pentru viitoarea ta carieră în freelancing. Dacă ai skillurile de comunicare necesare, poți deveni coordonator de customer service sau asistent virtual. În schimb, dacă poți da dovadă de organizare, joburile de project management, gestionarea de inventar sau de baze de date vor fi ideale pentru tine.

contabilitate finante

6. Servicii în finanțe și contabilitate

Fie că îți oferi serviciile de contabilitate sau intenționezi să devii un consultant financiar, dacă ai abilitățile financiare necesare și o poți demonstra potențialilor tăi clienți, vei putea începe o nouă carieră în freelancing.

În plus, dacă ai un portofoliu impresionant în investiții, îți poți oferi serviciile de analize de piață, diagnostic financiar sau de consultanță companiilor.

7. Servicii de HR

Multe companii încearcă să-și externalizeze departamentul de resurse umane prin freelanceri profesioniști. Astfel, te poți ocupa de gestionarea pachetelor de compensație sau a politicilor interne dar poți prelua și roluri mai restrânse, cum ar fi redactarea de anunțuri de angajare și recrutarea sau consultanța în HR.

8. Consultanță și servicii juridice

Serviciile legale și juridice constituie ocupații încadrabile le PFI și care sunt cel mai des practicate de liber-profesioniști. Fie că ești avocat sau vrei să oferi consultanță legală sau paralegală, îți poți extinde activitatea și în zona de freelancing.

proiectare arhitectura

9. Proiectare și arhitectură

Ca arhitect sau proiector îți poți deschide propriul studio pe cont propriu, oferindu-ți serviciile prin freelancing. Clienții, atât companii cât și persoane private, vor prefera serviciile personalizate cu un tarif mai mic decât cel pe care l-ar obține de la un birou. Te poți ocupa și de design interior sau poți oferi servicii de modelare, inginerie mecanică sau proiectare birourilor care își doresc să externalizeze o parte din muncă.

Variantele nu se opresc aici – există o listă mult mai lungă de idei de făcut bani online pe cont propriu pe care merită să le explorezi. Ceea ce trebuie să ții minte este că orice specializare își poate găsi publicul și prețul.

statistici și cât poți câștiga din freelancing

Cât poți câștiga din freelancing: Statistici pentru România

Freelancing-ul este în continuă creștere în țară. În 2020, s-a atins numărul record de 1.2 milioane de freelanceri, iar România ajungea în topul țărilor cu cel mai ridicat procent de liber-profesioniști (14%, fiind depășită doar de Grecia și Italia). Trendul a continuat: în 2024, procentajul de freelanceri din țară a atins cota de 17.2%.

Industria de freelancing este în general preferată de tineri cu vârste cuprinse între 18 și 35 de ani, însă . Împărțirea pe genuri este aproape egală, cu 47% din freelanceri fiind femei.

Majoritatea freelancerilor lucrează în medie 20 de ore săptămânal, iar câștigurile medii sunt de 2,022 lei. Salariul estimativ pentru o săptămână între 20 și 30 de ore este estimat ca situându-se între 2,250 lei și 9,000 lei, în funcție de specializarea aleasă și de experiență. Pentru un program standard de 40 de ore, câștigurile se pot ridica până la 13,500 lei.

Tarifele în freelancing se stabilesc în general pe orele lucrate, iar în mediul IT, spre exemplu, tariful poate varia de la 50 la 300 lei în funcție de specializare. Marketingul și crearea de conținut, în schimb, au tarifuri între 40 lei și 150 lei. 

Pentru taskurile unde plata se percepe per proiect, copywriting-ul are tarife cuprinse între 50 lei și 150 lei, pe când pentru marketingul pentru rețelele sociale se poate primi între 150 lei și 1000 lei pentru un proiect. Dezvoltarea unui site la cheie vine cu un tarif cuprins între 1,000 lei și 4,000 lei.

sfaturi pentru un freelancer

Cum să fii un freelancer de succes: 13 sfaturi pentru a începe și a excela

Dacă te pregătești să începi o nouă carieră în freelancing, va trebui să schimb multiple obiceiuri și procese, atât în viața ta profesională, cât și în cea personală. Îți vom oferi câteva sfaturi esențiale pe care le poți urma pentru a te asigura că reprofilarea nu vine cu riscuri sau cu stres nedorit:

1. Definește-ți industria și nișa

Primul pas în evaluarea potențialului tău în freelancing stă în stabilirea industriei sau industriilor în care poți activa și nișa pe care o poți ocupa. După cum ai văzut, deși șansele sunt că vei găsi de lucru indiferent de muncă, unele ocupații au pur și simplu căutare mai mare. În plus, potențialul de câștig variază considerabil de la o ocupație la alta și până și între nișele aceleași industrii.

2. Întocmește un portofoliu care îți evidențiază experiența

Primul pas în găsirea clientului sau clienților potriviți este să știi cum să te promovezi, iar în freelancing, asta înseamnă să îți prezinți munca din trecut și rezultatele aduse foștilor tăi clienți. Desigur, dacă nu ai mai practicat freelancing până acum, poate că ți se pare un proces complicat. Totuși, nu te sfii să incluzi experiența ta profesională, oricare ar fi natura acestia, asigurându-te că poți prezenta în mod concret ce roluri ai ocupat și cum ai contribuit în acele proiecte.

3. Stabilește-ți tariful în schimbul căruia vei lucra

Va trebui să știi să-ți evaluezi munca și să ceri un tarif de muncă corect. Aici va trebui să alegi o valoare care-ți asigură confortul financiar (cu tot cu obligațiile și contribuțiile către stat), dar care este și agreat de potențialii clienți. Odată ce vei acumula experiență, nu te teme să crești tariful, dar numai dacă le poți arăta clienților că ai capabilitățile necesare ca să justifice un cost crescut.

În plus, va trebui să te gândești ce tip de model de plată ți se potrivește cel mai bine: plata pe oră, caz în care va trebui să raportezi ce activități ai în respectivele ore alocate și să nu pierzi timpul, sau per proiect, ceea ce îți dă mai multă libertate dar poate fi subestimată pentru munca depusă.

4. Caută mereu noi clienți

Chiar dacă vei găsi proiecte stabile și bine plătite, nu uita că în freelancing va trebui să ai mereu opțiuni adiționale de venit. Chiar dacă înseamnă mai multă muncă, caută clienți noi și cât mai variați. Se poate întâmpla ca, la un moment dat, să găsești acele proiecte care ți se potrivesc în totalitate și prin care te poți dezvolta.

5. Alocă-ți timp pentru networking

La început cel puțin, procesul de a-ți găsi clienți se va realiza în parte prin viu grai și din auzite. De asta este important să faci networking în industria în care activezi. Încearcă să stai la curent cu evenimentele din industrie, comunică cu alți freelanceri din breaslă și, dacă ai ocazia, promovează-te celor ce au legătură cu potențiali clienți.

6. Folosește social media pentru promovare

Există multiple metode de promovare pe care le poți aborda și de care vei avea nevoie. Listarea pe o platformă nu va fi destul. Cel mai transparent și eficient mod, însă, este să te promovezi prin intermediul rețelelor sociale, mai ales dacă intenționezi să oferi servicii creative sau de marketing, caz în care succesul paginilor tale reprezintă un portofoliu în sine.

7. Nu te opri niciodată din dezvoltarea skillurilor

Freelancingul este un tip de muncă foarte competitiv și singurul mod de a te menține deasupra celorlalți candidați este dacă ești într-o continuă dezvoltare profesională. Asta va presupune să-ți perfecționezi abilitățile pe care le întrebuințezi prin serviciile tale, dar poate include și alte aptitudini esențiale pentru freelancing.

8. Stabilește mereu așteptări realiste împreună cu clienții

Chiar dacă trebuie să atragi și să excelezi cu fiecare proiect, câteodată decizia corectă este să pui limite clare și să setezi așteptări realiste, chiar dacă asta poate însemna să pierzi un contract. Ține minte, să spui „nu” la momentul potrivit va fi tot la fel de important ca a spune „da” când o oportunitate se ivește. În alte situații, nu numai că riști să nu fi plătit în totalitate pentru munca ta din cauze externe ție, dar poți atrage și o imagine negativă.

9. Răspunde prompt, profesionist și învață să-ți raportezi munca

Chiar dacă tu știi ce presupune un task și câtă muncă stă în spatele unor cerințe, clientul tău probabil că nu știe. Dacă îți dorești să fi remunerat corect și să transmiți în mod transparent plusvaloarea adusă prin munca ta, va trebui să știi cum să-ți raportezi activitatea.

Iar, dacă apar cerințe noi sau întrebări de-a lungul procesului, va trebui să oferi un răspuns cât se poate de prompt și într-un mod cât mai profesionist, pentru a crește încrederea clientului. 

10. Organizează-te și nu te sfii să investești în tool-uri de scheduling

În freelancing vei fi complet responsabil de cum îți duci munca la capăt. Iar, dacă pentru unii, acesta este un plus, lipsa unei structuri în viața profesională poate rezulta într-un proces dezordonat de muncă. Așa că, nu uita că vei prelua o parte din responsabilitățile profesionale, dacă devii freelancer.

11. Mereu stabilește condițiile muncii și semnează contract

Chiar dacă munca în regim de freelancing nu este în reglementată în mod nominal, asta nu înseamnă că nu trebuie să urmărești legislația curentă și să lucrezi fără contract. Riscul acestor situații nu ține numai de posibilitatea amenzilor, ci îți poate periclita și câștigurile de pe munca prestată.

12. Nu lua mai multe responsabilități asupra ta decât ai agreat

Chiar dacă poți fi tentat să preiei, la insistența unui client, mai multe responsabilități decât agreaserăți în contract pentru a-l mulțumi, tot ceea ce faci este să lucrezi în plus pe gratis. Există situații în care intervin schimbări de plan și apar alte necesități urgente, dar în astfel de cazuri va trebui să renegociezi termenii de muncă, reestimând și tariful pe care-l vei primi.

13. Nu uita de viața personală și socială

Odată ce-ți amesteci viața de acasă cu cea profesională, granițele dintre cele două pot deveni fade și tot mai neclare. Foarte multe persoane care părăsesc un job de birou, în care socializau cu colegii, ajung să-și neglijeze viața socială. Va trebui să te asiguri că ai un sistem de suport și că îți găsești moduri noi de a cunoaște oameni și de a te dezvolta personal.

începe să lucrezi ca freelancer cu OLX Servicii

Ești gata să-ți începi cariera în freelancing?

Fie că ai ales să-ți părăsești vechiul loc de muncă sau vrei să începi să lucrezi ca freelancer în paralel cu munca de birou și să tranziționezi treptat, acum ai toate cunoștințele și instrumentele necesare pentru a porni cu dreptul și pentru a excela în freelancing.

Iar, dacă vrei un extra ajutor în noua ta carieră de freelancer, alătură-te profesioniștilor de pe OLX Servicii. Astfel, nu numai că vei putea plasa anunțuri gratuit pentru a găsi clienții potriviți din peste 14 milioane de utilizatori lunari, dar vei putea accesa și metode eficiente și convenabile de promovare, pentru a-ți pune în cea mai bună lumină aptitudinile. Indiferent de expertiza pe care o oferi, OLX Servicii este locul unde vei atinge cea mai mare vizibilitate. 

Deci, postează un anunț pe OLX Servicii și începe-ți noua carieră în freelancing cât mai simplu și eficient!

Abonează-te la BLOG: