Ce se vinde bine online. Top preferințe ale românilor în materie de e-commerce

Pagina de Business » Vânzări Online » Ce se vinde bine online. Top preferințe ale românilor în materie de e-commerce
Ce se vinde bine online. Top preferințe ale românilor în materie de e-commerce

Ultimii doi ani și-au pus amprenta puternic asupra obiceiurilor de cumpărare ale românilor, iar marele câștigător este comerțul online. Tocmai de aceea, a vinde produse online este acum mai mult decât oricând o idee bună. Întrebarea care apare, însă, este ce se vinde bine online? Astfel încât să știi în ce direcției să îți dezvolți afacerea online.

Evoluția comerțului online în ultimii ani

Încă de la finalul anului trecut veștile legate de evoluția comerțului online în România erau foarte bune. Românii au cumpărat de 5,6 miliarde de euro doar în 2020, cu 30% mai mult decât în 2019, când valoarea comerțului online a fost estimată la aproximativ 4,3 miliarde de euro, potrivit calculelor ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online).

Studiul Google „Smart Shopper” realizat la jumătatea anului 2021 arată faptul că această tendință a fost menținută în pofida faptului că restricțiile nu au fost la fel de dure comparativ cu anul precedent. Mai mult, 9 din 10 români spun că vor continua să cumpere online.

Cine cumpără online

Potrivit aceluiași studiu, tinerii între 25 și 34 de ani sunt cei care cumpără cel mai mult online, respectiv 44% din totalul vânzărilor de produse online, însă pandemia nu a adus schimbări semnificative în comportamentul lor de cumpărare, aceștia achiziționând în acest mod și anterior contextului actual.

Surpriza cea mare este avansul mare al unei alte categorii de cumpărători care au căpătat încredere în produse care se vând online. Este vorba despre persoanele de peste 55 de ani. Aproape 40% dintre persoanele de peste 55 de ani au declarat că au făcut cea mai recentă achiziție online, în creștere față de 24% în 2019.

Așadar, atunci când îți faci strategia pentru magazinul tău online sau pentru extinderea în online a magazinului tău fizic, poți ține cont și de acești potențiali cumpărători. Ai putea face, în acest sens, o analiză a comportamentului lor de cumpărare, ce și mai ales cât cumpără, dacă sunt sau nu interesați mai mult de oferta etc.

În planul pe care îl vei întocmi, poți ține cont și de o serie de pași pe care să îi urmezi atunci când te pregătești să vinzi online.  Astfel, vei avea șanse mai mari să ai încasări semnificative.

Ce se vinde bine online. Ce produse merită să comercializezi

Potrivit Eurostat, cele mai populare categorii de produse și servicii care se vând bine online în 2020 la nivel european au fost:

  • 64% – Fashion (îmbrăcăminte, inclusiv cea sport, încălțăminte și accesorii)
  • 29% – Livrări de mâncare de la restaurante, fast-food, servicii de catering
  • 28% – Mobilă și accesorii pentru casă și grădină
  • 27% – Cosmetice și produse pentru înfrumusețare și wellness
  • 27% – Cărți, reviste și ziare tipărite
  • 26% – Electrocasnice și eletronice (computere, tablete, telefoane mobile și accesorii IT)

Sunt, așadar, câteva categorii care se bucură de popularitate pe internet, așa că sunt șanse mari de reușită, dacă vei începe să vinzi online aceste tipuri de produse.

Poți, de exemplu, să vinzi haine online, important este să îți alegi un public țintă bine definit și să fii acolo unde sunt și clienții, adică pe marketplace-uri cum este, de exemplu, OLX

De asemenea, îți poți alege o altă nișă, alt tip de produse care se vând bine online, cum sunt cele pentru casă și grădină. Ultimii doi ani, în care românii au petrecut mai mult timp în locuință, au și cei în care au început să înțeleagă importanța confortului. Acasă trebuie să fie un spațiu în care se simt bine, în care au spațiile bine delimitate și mobilate corespunzător, pentru nevoi apărute odată cu contextul actual, cum este munca de acasă. Grădina este oaza de liniște și, mai nou, și de siguranță.

Este spațiul în care se simt protejați, unde se pot bucura de aer curat, unde pot face sport, de unde pot munci, unde se joacă membrii mai noi ai familiei, unde poate chiar își amenajează o zonă cu legume și fructe. Și pe această nișă ai putea să găsești produse utile pe care românii să le poată achiziționa cu ușurință de pe internet. Să nu uităm nici categoria de produse electronice și electrocasnice care se vând foarte bine online.

Aceste produse au directă legătură cu contextul actual și cu nevoia de a avea acasă toate cele necesare, atât pentru distracție, cât și pentru biroul de acasă. Sunt multe idei de afaceri online pe care le poți lua în considerare, important este să o alegi pe care în care crezi cu adevărat.

Ce se vinde online. De pe ce device-uri fac achiziții românii

Studiul Google a analizat și aspecte legate de tipul de device de pe care cumpără online românii. În 2021, trendul este de mutare a cumpărăturilor online de pe calculatorul desktop sau de pe laptop, pe telefonul mobil.

Trei sferturi dintre români folosesc mobilul să se informeze înainte de o achiziție, cel mai mult în cazul produselor electronice (90%) și mai puțin la fashion (56%), unde trebuie să probeze produsele:

  • 44% dintre români achiziționează produse electronice de pe telefonul mobil, fiind vorba despre produse de valoare mai mare, restul preferă încă să facă procesul de cumpărare de pe desktop/laptop;
  • Pe zona de vânzări online de haine, aproape 60% dintre achiziții vin de pe mobil, iar în acest caz este vorba despre mai multe achiziții de oportunitate: reclamă, oferă, recomandare etc.

Aspecte cărora să le acorzi atenție pentru a putea vinde produse online

Chiar dacă deja comportamentul de achiziționare online este creat, iar cifrele se îmbunătățesc de la un an, la altul, nu înseamnă faptul că clienții care aleg acest mediu nu sunt selectivi. Din contră, își doresc să știe informații atât despre produsul din magazinul online din care au ales să cumpere, cât și despre brandul de la care cumpără.

Cu atât mai mult cu cât, uneori, plata trebuie să o facă înainte de a primi produsele. Deci este nevoie să le inspiri încredere noilor clienți pentru a-i putea fideliza.

Studiul „Smart Shopper” arată că principala nemulțumire a clienților când fac cumpărături online este, de cele mai multe ori, legată de recenziile produselor sau serviciilor: 20% dintre cumpărătorii de produse casă/ grădină și îmbrăcăminte/încălțăminte sunt nemulțumiți că nu găsesc recenzii independente la produse. Pentru cumpărătorii de electronice, nemulțumirea principală este lipsa de ușurință în procesul de achiziție: 20% spun că ar fi vrut să cumpere fără să fie nevoie să se înregistreze sau să se logheze.

Așadar, acordă o atenție sporită atât atragerii de recenzii de la cei care deja au achiziționat produse(le poți trimite un email a doua zi după ce au primit coletul), dar și recenziilor negative,  care sunt inevitabile, dar nu imposibil de gestionat.

Toate aceste detalii te vor ajuta să îți construiești un renume pozitiv în rândul cumpărătorilor și să îți formezi o adevărată comunitate de clienți care vor reveni cu plăcere pentru noi achiziții. Experiența de cumpărare pe care le-o oferi clienților tăi este cea care va duce la succesul afacerii tale online.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin