Idei de afaceri profitabile în comerțul online

Pagina de Business » Dezvoltarea afacerii » Idei de afaceri profitabile în comerțul online
Idei de afaceri profitabile în comerțul online

În zilele noastre, internetul a devenit cel mai popular mijloc de comunicare, de informare și de promovare, un loc unde fiecare antreprenor își poate dezvolta cu ușurință o afacere profitabilă și de lungă durată.

În primul rând, pentru a îndeplini acest obiectiv, este necesar să iei anumite măsuri simple dar esențiale, pe care le vom discuta în cele ce urmează.

În anul 2020, conform GPeC, piața online din România a cunoscut o creștere accelerată, în contextul pandemic foarte mulți români lansându-și mica afacerea pe internet. S-au înregistrat cumpărături online de peste 5.5 miliarde de euro, o creștere de 30% față de 2019, conform studiilor. Astfel că, internetul continuă să fie o piață în creștere pentru oricine dorește să înceapă afaceri online profitabile în România.

Atunci când ești nou pe această piață, poate ai un business la început, în care tu te ocupi de toate aspectele, de aprovizionare,vânzare, promovare, este destul de riscant să faci o investiție prea mare.

Poate deja ai un magazin fizic cu o serie de câteva produse, iar acum te gândești să extinzi afacerea în mediul online. În loc să deschizi o a doua locație, unde ar fi necesară o investiție mare, iată câteva idei de afaceri profitabile în comerțul online.

5 idei de afaceri online profitabile care pot aduce profit atât în prezent cât și în viitor, fără a fi prea greu de pus în practică

1. Vânzarea online a produselor din nișa Fashion

Într-un studiu recent realizat de GPeC se arată faptul că în anul 2020, piața de ecommerce a înregistrat o creștere cu aproximativ 500 milioane de euro peste previziunile specialiștilor. Iar în topul celor mai bine cumpărate produse regăsim produsele din nișa fashion.

Așadar, dacă deții deja o mică afacere fizică în această nișă, extinderea afacerii în mediul online ți-ar aduce un mare avantaj în ceea ce privește profitabilitatea. În nișa fashion valoarea medie a coșului de comandă este de 45.9 euro, pentru comenzile date de pe mobil, în timp ce pe desktop media coșului este 39.3 euro conform cifrelor GPeC.

Iar aici trebuie să iei în calcul că cele mai multe cumpărături online se fac de pe mobil, în gama de produse fashion procentul fiind de 72%, în timp ce de pe desktop se fac doar 28% din comenzile online.

O idee de afacere online în nișa fashion este o investiție bună deoarece prin prezentarea produselor tale pe internet poți scuti unele cheltuieli fizice precum chiria unui magazin mai mare în care să poți expune mai multe produse. În plus, atunci când ai o afacere online nu este obligatoriu să ai un stoc de produse foarte mare. Poți păstra un stoc tampon, care să-ți permită livrarea comenzilor pe termen scurt, iar restul produselor le poți păstra la furnizori, fiecare produs ajungând la tine doar atunci când ai o comandă pentru produsul respectiv.

2. Afaceri online profitabile cu produse Electro & IT

Pentru sectorul comerțului online cu electronice și componente IT, anul 2020 a fost unul fulminant. În această nișă, comanda medie a românilor se situează între 113.5 euro (pentru comenzile făcute de pe desktop) și 157.4 euro (pentru comenzile făcute de pe mobil). Dacă ai o afacere fizică, un magazin unde vinzi electrocasnice sau un atelier de piese și componente IT, extinderea afacerii în mediul online, prin lansarea unei game de produse online poate fi extrem de profitabilă pentru tine.

Chiar și la nivel european, potrivit Eurostat, categoria de produse Electro & IT este în topul preferințelor pentru cumpărătorii online, 26% dintre aceștia făcând cel puțin o comandă online în ultimul an pentru astfel de produse.

Dacă ne raportăm la nivel național, românii sunt consumatori frecvenți ai produselor din această nișă, electro & IT fiind una din nișele preferate, în top 3 cele mai cumpărate produse online. Iar potrivit unui raport 2Performant, în 2019 nișa Electro & IT avea cea mai mare creștere a valorii coșului mediu, fiind o nișă extrem de atractivă pentru românii care cumpără produse de pe internet.

3. Vânzarea online de produse și articole sportive

Prezentată ca o particularitate a anului 2020, nișa de produse și articole sportive a avut o creștere extraordinară în perioada aprilie – mai 2020, la început de pandemie. Conform GPeC, nișa de produse și articole sportive a înregistrat creșteri de 1500%. În această nișă comenzile online vin în preponderență tot de pe mobil (63%), comanda medie fiind de 56.4 euro pentru comenzile date de pe mobil.

Valoarea coșului mediu în cazul articolelor sportive crește însă atunci când comenzile sunt date de pe desktop, conform specialiștilor aceasta ajungând la 71.2 euro. Acest lucru se întâmplă în cazul produselor care necesită o documentare detaliată a specificațiilor și beneficiilor.

Oamenilor le e mai ușor să analizeze pe desktop, acolo unde pot avea o privire de ansamblu asupra întregii pagini și asupra tuturor informațiilor.

4. Business online în nișa food delivery

Dacă administrezi la momentul actual un mic restaurant sau o locație fast food, oportunitatea de a extinde afacerea ta în mediul online, prin lansarea unei game de produse online, cu livrare la client, este foarte mare pentru tine. Nișa de food delivery se bucură de cea mai mare rată de conversie în mediul online, conform unui studiu realizat de Omniconvert în parteneriat cu GPeC.

În timp ce majoritatea nișelor ecomm aveau rate de conversie cuprinse între 0.2% și 5.7%, segmentul de food delivery se bucura în 2018 de o rată de conversie de 11.1%. Iar în urma analizei cifrelor, s-a evidențiat faptul că ratele de conversie raportau o creștere de la an la an.

În plus, raportat la studiile realizate în 2020 de către Eurostat, cu privire la cumpărăturile online efectuate de europeni, nișa de food delivery s-a situat pe locul 2 în ceea ce privește volumul de comenzi. 29% dintre aceștia au comandat frecvent mâncare online cu livrare la domiciliu.

Cu siguranță poți gândi o diversificare a produselor tale, așa încât să-ți incluzi în meniu și feluri care permit prepararea și livrarea rapidă, pentru a-ți crește profitabilitatea afacerii prin intermediul internetului.

5. Afacere online cu produse pentru animale

În cadrul aceluiași studiu realizat de Omniconvert în 2018, nișa cu produse pentru animale raporta o rată de conversie de 5.7%, fiind a doua nișa în topul celor mai mari rate de conversie online.

Iar cifrele din 2020 raportează și o comandă medie în creștere pentru această nișă, coșul mediu fiind echivalentul a 44.7 euro pentru segmentul pet shop în cazul comenzilor preluate de pe desktop și 36.9 euro în cazul celor confirmate de pe mobil.

Alte nișe în care poți face afaceri online profitabile:

  • nișa auto & moto – conform cifrelor GPeC, această nișa și-a dublat valoarea medie a comenzilor în 2020, față de 2019, ajungând la coșuri medii de 160.1 euro;
  • home & deco – o nișă în care românii au cheltuit peste 130 euro la o singură comandă, conform studiului realizat de GPeC în 2020;
  • nișa de articole și jucării pentru copii – românii și-au dublat numărul de comenzi online efectuate de pe mobil, pentru astfel de produse, în 2020 față de 2019;
  •  produse Farma – studiile relevă faptul că numărul de comenzi online de pe mobil în nișa farma s-au triplat în 2020 față de 2019.

Ce trebuie să iei în calcul atunci când vrei să testezi aceste idei de afaceri online?

1. COSTURI
Dacă vrei să testezi diferite idei de afaceri online și să îți lansezi o afacere pe internet, trebuie să iei în calcul o serie de costuri suplimentare față de afacerea fizică. Spre exemplu, dacă dorești să intri în online, costurile de promovare online trebuie să fie incluse în formula de calcul a prețului final pentru produse.

Nu există o statistică oficială în acest sens, însă odată lansat online vei putea testa CPA-ul (cost per achiziție client) și vei putea estima astfel ce procent din valoarea comenzii plătești pe reclamă. Unii specialiști estimează CPA-ul mediu ca fiind un procent situat între 10% – 35% din valoarea medie a comenzii.

Așadar, când iei în calcul plasarea unui produs în online, pe lângă costul de achiziție a produsului (la care adaugi dacă este cazul TVA), cheltuieli operaționale de business și cheltuieli cu livrarea, va trebui să iei în calcul și CPA-ul. Asta pentru ca în urma promovării produselor tale online să ai un ROAS (rentabilitatea reclamelor) pozitiv și afacerea ta să fie una profitabilă.

2. GAMA DE PRODUSE
Fie că vrei să testezi mai multe idei de afaceri online, fie că vrei să îți extinzi afacerea deja existentă, trebuie să iei în calcul gama de produse pe care o vei vinde online.

Pentru a-ți gândi o strategie corectă de product placement, pentru dezvoltarea afacerii online, aplică scara valorii pe produsele tale.

  • Concepe mai întâi un produs magnet – un produs gratuit care să-ți atragă potențialii clienți pe site pentru a afla mai multe despre tine și afacerea ta.
  • Intră la vânzare cu un produs trigger – un produs de intrare, ceva mai ieftin decât restul produselor. Asta îi va face pe consumatori să se simtă confortabil plătind o sumă mică pentru a-ți testa produsele.
  • Gândește produsele tractor din business-ul tău – core products – acestea sunt produsele principale pe care se va baza business-ul tău online.
  • Alege un produs premium sau o gamă de produse premium care să fie produse profit maximizer – aceste produse vor fi cele care vor face ca afacerea ta să fie foarte profitabilă – produse cu un cost mic de producție și cu marjă mare de profit sau cu posibilitatea vânzării la un suprapreț.

3. PLASAMENTUL
Poți alege să îți lansezi afacerea în online, prin intermediul platformelor de tip marketplace. Față de opțiunea în care îți lansezi propriul magazin online, aici vei avea o serie de avantaje cu privire la cost, fiindcă nu mai e necesar să îți construiești site-ul propriu, ci poți expune produsele pe platforma deja existentă.

În plus, te vei adresa unui public deja construit, care are încredere în platformă și care poate cumpăra mai ușor. Ai și avantajul brandingului în acest caz. Iar în cazul acestor platforme, poți administra singur procesul de încărcare a produselor online, comercializarea produselor prin anunțurile de vânzare care se pun ușor, promovarea prin opțiuni prestabilite și predarea coletelor către curier.

Tot procesul este destul de simplu și intuitiv, gândit pentru a te scăpa de costuri suplimentare și de necesitatea angajării unor specialiști.

Vrei acces la mai multe informații utile și interesante pentru dezvoltarea unei afaceri profitabile în România?

Dacă îți dorești accesul la mai multe resurse utile și informații care te pot ajuta să-ți dezvolți afacerea și să o faci mai profitabilă, abonează-te la resursele OLX pentru antreprenori.

Aici vei putea găsi o mulțime de noutăți și de informații segmentate pe categorii de interes pentru fiecare antreprenor:

Cu ajutorul acestor resurse și cu oportunitățile pe care ți le oferă azi internetul, poți să-ți dezvolți și tu afacerea și să construiești multiple resurse de venit, să-ți diversifici portofoliul de produse și să te bucuri de o afacere profitabilă în România.

Noi îți urăm succes!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin